• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Energa Obrót wprowadzała w błąd? "Gwarancja stałej ceny" na celowniku UOKiK

VIK
22 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oskarżył sprzedawcę energii elektrycznej Energa Obrót, spółkę zależną Energi, o wprowadzanie w błąd klientów. Chodzi o ofertę "Gwarancja stałej ceny". Okazało się, że m.in. pomijano istotne informacje o dodatkowej opłacie handlowej i przekazywano nieprawdziwe informacje, jakoby podpisanie nowej umowy było konieczne w celu kontynuowania dostaw prądu.



Urząd otrzymywał liczne sygnały dotyczące prowadzonej przez spółkę od grudnia 2014 do końca 2015 sprzedaży w ramach oferty Gwarancja Stałej Ceny. Energa Obrót zawierała z konsumentami umowy kompleksowe i umowy sprzedaży energii elektrycznej. Przeprowadzone przez UOKiK postępowanie wyjaśniające dało podstawy do postawienia zarzutów.

Zastrzeżenia Urzędu dotyczą pominięcia przez spółkę, w trakcie składania konsumentom propozycji skorzystania z oferty "Gwarancja Stałej Ceny", istotnych informacji o dodatkowej opłacie handlowej doliczanej do rachunków, wprowadzania ich w błąd co do tożsamości spółki i okoliczności złożenia propozycji skorzystania z tej oferty, a także podejmowania działań niezgodnych z przepisami ustawy o prawach konsumenta.

Czytaj też: Tysiące klientów Energi z wysokimi rachunkami za prąd

- Przedstawiciele Energa Obrót informowali konsumentów w trakcie składanych im wizyt, że reprezentują dotychczasowego dostawcę energii i przekazywali m.in. nieprawdziwe informacje, jakoby podpisanie nowej umowy było konieczne w celu kontynuowania dostaw prądu. Konsumentom nie wydawano także egzemplarza zawartej w ten sposób umowy. Z kolei w przypadku umów zawieranych przez telefon, Urząd zakwestionował stosowany przez Energa Obrót tryb uznawania tego rodzaju umów za skutecznie zawarte. W rezultacie takich działań konsumenci mogli być wprowadzeni w błąd, szczególnie w zakresie przysługującego im prawa do odstąpienia od umowy - czytamy w komunikacie.
Zgodnie z prawem przedsiębiorca, który proponuje konsumentowi zawarcie umowy, powinien przekazać mu rzetelne, jasne i jednoznaczne informacje na temat swojej propozycji. W przypadku sprzedaży energii wiedza konsumenta na temat ceny i innych zobowiązań finansowych ma kluczowy wpływ na jego decyzję o przyjęciu oferty.

Postępowanie UOKiK może zakończyć się przyjęciem zobowiązania do podjęcia działań zmierzających do zakończenia naruszenia lub usunięcia jego skutków albo uznaniem zarzucanych spółce praktyk za naruszające zbiorowe interesy konsumentów i nakazem zaniechania ich stosowania z ewentualnym określeniem środków usunięcia ich trwających skutków. Na przedsiębiorcę może zostać nałożona kara finansowa.
VIK

Miejsca

Opinie (88) 4 zablokowane

  • udało się

    Mi udało się odstąpić od umowy tylko dzięki pani w bok-u która wyjaśniła mi to bardzo szczegółowo albo inaczej zapytała się mnie czy znam treść umowy ???? I wtedy wyszło na jaw o tym że pan nie poinformował mnie telefonicznie o fakcie opłat związanych z dodatkową opłatą handlową za to zachęcał dopodpisania bo office jest oryginalny i tylko za 1pln

    • 1 0

  • byłem naiwny

    Zawsze sobie mówiłem że żadnych umów na telefon po złym doświadczeniu z Telekomunikacją .A jednak pani z Energii wcisnęła mi ofertę Gwarancję Stałej Ceny.O żadnej opłacie handlowej nie było mowy. Po interwencji przeraziła mnie kara za zerwanie umowy.Będzie to 500zł.ale nie wiem dokładnie bo w nerwach przerwałem rozmowę.

    • 0 0

  • kika (1)

    ja tez zostałam oszukana przez telefon nie wiecie czy to trzeba gdzieś zgłaszać czy sami naprawia szkodę i oddadzą pieniądze bo przecież prąd idzie w dol a rachunki coraz wyższe

    • 1 0

    • sąd z uzasadnieniem z UOiK

      • 0 0

  • oszukana

    Ja podpisywałam umowę w biurze Energa i tez nie poinformowano mnie o opłacie dodatkowej. Złożyłam reklamacje i dostałam odpowiedz ze skoro podpisałam na miejscu to umowa jest ważna.Mogę tylko zerwać umowę i zapłacić karę.Czuje się oszukana ;(

    • 3 0

  • KDR

    Mnie tak wykiwali na kartę dużej rodziny. Miało być taniej o 15% a jest drożej. Dobrze, że się chociaż przyznali do oszustwa.

    • 0 0

  • a jakże ....

    ja odebrałam 3 telefony od energii , z takową propozycją stałej ceny , powiedziałam każdej kolejnej dzwoniącej osobie że przez telefon nie będę zawierać żadnej umowy i kazałam im przysłać poczta ,nie przysłąli.

    • 2 0

  • Poprosiłem o przesłanie oferty wraz z umową pocztą do przeczytania

    Kilka miesięcy temu. Od tego czasu cisza. Jedna rada na wszystko - nie zawieramy żadnych umów przez telefon. Aby była ważna musimy i tak ją podpisać.

    • 4 0

  • zwiazek pielegniarek rp (1)

    Spokojnie pielęgniarka z Wejherowa wyciągnie firmę z opresji

    • 3 1

    • tak jak psychiatra Klich wyciągnął polską armię z zapaści...

      • 1 0

  • kara finnansowa

    Do kogo trafiaja pieniadze z "nalozonej kary finansowej"? Oszukani ludzie dostaja zwrot?

    • 0 0

  • Do mnie też kiedyś ktoś z Obrotu dzwonił z gwarancją stałej ceny.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA...

Najczęściej czytane