• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Energa Obrót wprowadzała w błąd? "Gwarancja stałej ceny" na celowniku UOKiK

VIK
22 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oskarżył sprzedawcę energii elektrycznej Energa Obrót, spółkę zależną Energi, o wprowadzanie w błąd klientów. Chodzi o ofertę "Gwarancja stałej ceny". Okazało się, że m.in. pomijano istotne informacje o dodatkowej opłacie handlowej i przekazywano nieprawdziwe informacje, jakoby podpisanie nowej umowy było konieczne w celu kontynuowania dostaw prądu.



Urząd otrzymywał liczne sygnały dotyczące prowadzonej przez spółkę od grudnia 2014 do końca 2015 sprzedaży w ramach oferty Gwarancja Stałej Ceny. Energa Obrót zawierała z konsumentami umowy kompleksowe i umowy sprzedaży energii elektrycznej. Przeprowadzone przez UOKiK postępowanie wyjaśniające dało podstawy do postawienia zarzutów.

Zastrzeżenia Urzędu dotyczą pominięcia przez spółkę, w trakcie składania konsumentom propozycji skorzystania z oferty "Gwarancja Stałej Ceny", istotnych informacji o dodatkowej opłacie handlowej doliczanej do rachunków, wprowadzania ich w błąd co do tożsamości spółki i okoliczności złożenia propozycji skorzystania z tej oferty, a także podejmowania działań niezgodnych z przepisami ustawy o prawach konsumenta.

Czytaj też: Tysiące klientów Energi z wysokimi rachunkami za prąd

- Przedstawiciele Energa Obrót informowali konsumentów w trakcie składanych im wizyt, że reprezentują dotychczasowego dostawcę energii i przekazywali m.in. nieprawdziwe informacje, jakoby podpisanie nowej umowy było konieczne w celu kontynuowania dostaw prądu. Konsumentom nie wydawano także egzemplarza zawartej w ten sposób umowy. Z kolei w przypadku umów zawieranych przez telefon, Urząd zakwestionował stosowany przez Energa Obrót tryb uznawania tego rodzaju umów za skutecznie zawarte. W rezultacie takich działań konsumenci mogli być wprowadzeni w błąd, szczególnie w zakresie przysługującego im prawa do odstąpienia od umowy - czytamy w komunikacie.
Zgodnie z prawem przedsiębiorca, który proponuje konsumentowi zawarcie umowy, powinien przekazać mu rzetelne, jasne i jednoznaczne informacje na temat swojej propozycji. W przypadku sprzedaży energii wiedza konsumenta na temat ceny i innych zobowiązań finansowych ma kluczowy wpływ na jego decyzję o przyjęciu oferty.

Postępowanie UOKiK może zakończyć się przyjęciem zobowiązania do podjęcia działań zmierzających do zakończenia naruszenia lub usunięcia jego skutków albo uznaniem zarzucanych spółce praktyk za naruszające zbiorowe interesy konsumentów i nakazem zaniechania ich stosowania z ewentualnym określeniem środków usunięcia ich trwających skutków. Na przedsiębiorcę może zostać nałożona kara finansowa.
VIK

Miejsca

Opinie (88) 4 zablokowane

  • Opłata handlowa

    Prowadzę drobną działalność gospodarczą i Energa nalicza mi co miesiąc opłatę handlową w wysokości 20 zł
    co miesiąc. Czy słusznie
    Andrzej

    • 0 0

  • Po PIERWSZE ! NIEDOPUSZCZALNE jest zawieranie umów przez telefon. Propozycja

    zawarcia umowy przez telefon powinna być karana DOŻYWOTNIM więzieniem dla prezesa firmy, ponadto powinna być z DEFINICJI PRAWNEJ nieważna ! Tak samo jak przysyłanie umowy kurierem z obowiązkiem podpisania jej natychmiast. JEDYNĄ nieosobistą formą może być zawarcie umowy przez internet, ewentualnie korespondencyjne, ale od momentu dostarczenia umowy do popisania, a jej faktycznym podpisaniem musi upłynąć co NAJMNIEJ 24 godziny.

    • 1 0

  • Karę powinien zapłacić PREZES z własnych zarobków. Kara powinna mieć formę

    granicznej wypłaty dla prezesa (np. 50% wypłaty obecnej), uwzględniającej wszystkie możliwe wypłaty z kasy przedsiębiorstwa (w tym koszty delegacji !!) i obowiązywałaby przez czas ustalony przez sąd (np. 15 lat). Prezes miałby ponadto OBOWIĄZEK świadczenia pracy, pod karą grzywny określonej przez sąd. Kara obowiązywałaby również ewentualnego następcę prezesa (np w przypadku śmierci) aż do końca ustalonego przez sąd czasu. Kara byłaby sprawiedliwa, bo zamiast kosztów (które zostałyby przerzucone na klientów) generowałaby firmie zyski.

    • 1 0

  • Odsetki do rachunków

    Od kilku dobrych miesięcy zauważyłam, że rachunki od Energii-Obrót SA. przychodzą w dniu terminu zapłaty. Odbieram go po południu więc gdy dokonuję płatności zaraz następnego dnia to do każdego kolejnego rachunku doliczają mi 0,05zł za każdy dzień zwłoki za nieterminową zapłatę. Takie celowe dzialanie sprawia, że wyciągają od Klientów dodatkową kwotę, a przy kilkunastu milionach odbiorców lekko kicząc, daje milionowe zyski!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i...

Najczęściej czytane