• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Firmy wyrejestrowują samochody, aby nie płacić podatku

Piotr Weltrowski
21 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Kryzys zmusza przedsiębiorców do szukania nowych sposobów oszczędzania. Kryzys zmusza przedsiębiorców do szukania nowych sposobów oszczędzania.

Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na czasowe wyrejestrowywanie firmowych samochodów, aby zminimalizować koszty prowadzenia firmy podczas spowolnienia gospodarczego.



Czy czasowe wyrejestrowywanie firmowych aut to dobry sposób na przetrwanie kryzysu?

W całym kraju liczba wyrejestrowanych w ten sposób aut o masie całkowitej większej niż 3,5 tony wzrosła w zeszłym roku dwukrotnie - było ich 13 tys. Prawdziwy rekord padł w Sopocie, gdzie w 2008 roku wyrejestrowano 5 aut, a rok później... 1292.

Jak to możliwe, iż w niespełna 40-tysięcznym Sopocie dokonano około 10 proc. wszystkich wyrejestrowań w skali kraju? - Działa u nas jedna z większych firm leasingowych, nie ma co ukrywać, że większość wyrejestrowanych aut należy właśnie do niej - mówi Mirosław Goślicki, skarbnik Sopotu.

Taki wzrost liczby wyrejestrowywanych aut pokrzyżował nieco plany miastu. Jak szacują urzędnicy, do budżetu miasta trafiło w ten sposób aż o 600 tys. zł mniej niż prognozowano. W mniejszym stopniu, niż w Sopocie, trend ten widoczny jest jednak także w innych miastach.

W Gdyni liczba wyrejestrowywanych czasowo aut również się zwiększa. W roku 2008 wydano decyzje, dotyczące 19 samochodów (budżet miasta stracił 29 tys. zł), w roku 2009 - 42 samochodów (około 66 tys. zł mniej wpływów do budżetu). W tym roku jednak trend się nasila, przez trzy i pół miesiąca wyrejestrowano już 15 aut (25 tys. zł nie trafiło do kasy miasta).

Podobnie sytuacja wygląda w Gdańsku. Tu w 2008 roku wyrejestrowanych czasowo zostało 40 samochodów (ubytek w budżecie - 38 tys. zł), zaś w roku 2009 - 149 aut (wpływy do kasy miasta mniejsze o 103 tys. zł).

Straty miast w najbliższym czasie mogą znacznie wzrosnąć. Zgodnie z obecnymi przepisami auto może być czasowo wyrejestrowane maksymalnie na dziewięć miesięcy. Przepisy te mają się jednak niedługo zmienić - możliwe będzie wyrejestrowanie pojazdu nawet na cztery lata.

Podatek od środków transportu płaci się za samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej większej niż 3,5 tony. Stawki podatku są co roku ustalane odgórnie, poszczególne miasta mają jednak możliwość ustalania ich we własnym zakresie, w ramach określonych "widełek". Maksymalne stawki w roku 2010, w zależności od rodzaju i masy auta, wynoszą od 729,28 zł do 2786,03 zł. W Sopocie stawki te wynoszą od 684 zł do 2784 zł. W Gdyni: od 540 zł do 2676 zł. W Gdańsku zaś od 444 zł do 2688 zł

Opinie (93) 1 zablokowana

  • I dobrze (10)

    moze bedzie mniej korkow!!!!!!

    • 29 44

    • A co ma piernik do wiatraka?! (5)

      • 3 6

      • w wiatraku robi sie make (1)

        • 13 0

        • albo prąd

          • 5 0

      • To proste

        Wiatrak sie rozpierniczy ale piernik sie nie rozwiatraczy;P

        • 18 0

      • Tyle samo liter : )

        • 6 0

      • tyle

        i,r i k

        • 2 0

    • (2)

      to że są formalnie wyrejestrowane nie oznacza, że nie będą jeździły po drogach

      • 3 7

      • taaa.... (1)

        Znasz jakąś firmę, która puściłaby ciężarówkę na drogi bez dokumentów? W przypadku poważnego zdarzenia z ofiarami odszkodowania mogą sięgać milionów zł. Chyba nie muszę ci mówić, że taka firma jest wtedy ugotowana na cacy i zwija interes, a właściciele i kierowca do końca życia płacą renty ofiarom bądź ich rodzinom. Już nie wspomnę o tym, że żaden normalny kierowca nie ruszy takiej ciężarówki bez papierów, bo to igranie z losem.

        • 9 1

        • sese

          Mało jeszcze wiesz o pracy, odszkodowaniach i odpowiedzialności... Gdyby było tak jak mówisz to po drogach nie jeździły by pojazdy bez przeglądów, ubezpieczenia czy przekraczające dopuszczalną ładowność...

          • 3 6

    • Korki są spowodowane nie dbałością o komunikację miejską. Żadna metropolia nie poradziła sobie jeszcze z korkami spowodowanymi transportem prywatnym inwestując tylko w drogi, bez dbania o transport publiczny.
      Wyrejestrowania świadczą o słabej kondycji gospodarki, a to już zły znak.

      • 3 0

  • Pytanie (5)

    I jak tutaj ma być dobrze? Polak potrafi, kolejny przepis , którzy my pomysłowi Polacy zaraz obejdziemy.
    Oni w nas ustawą/podatkiem a my zaraz i tak cos wymysliimy :) i w koło Macieju.
    Jedno jest pewne w biednych napewno ten podatek nie uderzył.
    Miłego dnia!

    • 38 22

    • Tys prowda

      Faktycznie, samochód w firmie transportowej to luksus.
      O ile pamiętam to za posiadanie rykszy też się płaci podatek.

      • 9 0

    • bzdura

      Koszta transportu odbijają się i w cenach produktów i usługa z których korzysta każdy, nawet biedny.

      • 3 0

    • Hmm trochę dużo kasy

      W Gdyni liczba wyrejestrowywanych czasowo aut również się zwiększa. W roku 2008 wydano decyzje, dotyczące 19 samochodów (budżet miasta stracił 29 tys. zł), w roku 2009 - 42 samochodów (około 66 tys. zł mniej wpływów do budżetu). W tym roku jednak trend się nasila, przez trzy i pół miesiąca wyrejestrowano już 15 aut (25 tys. zł nie trafiło do kasy miasta).

      19 samochodów = 29 000 podatku?
      42 samochody = 66 000?
      15 samochodów to 25 000?

      Wszędzie te podatki, ale jakie?

      • 3 0

    • a tu sie akurat mylisz

      bo podatek uderza w obywatela a szczególnie biednego

      • 3 0

    • Zawsze uderza w biednych. Jeżeli bogatemu ubędzie 100tyś to nic mu się nie stanie,

      ale nie wyda tych 100tyś na remont posiałości gdzie będzie biedny kowalski pracował fizycznie. I biedny kowalski zdechnie. Oż wasza socjalistyczna logika jest doprawdy zadzwiająca.

      • 0 0

  • No cóż, nasi okupanci nie pominą żadnej okazji obrabowania obywatela. (6)

    Jeżeli jakiś naiwniak uważa, że jego to nie dotyczy, podpowiadam że właściciel auta zmuszony do płacenia haraczu wrzuci to w cenę usługi i MY WSZYSCY złożymy się na podatek.

    • 46 5

    • Ale nie słyszałem (5)

      aby dodatkowe ulgi dla pracodawców powodowały obniżenie cen usług

      • 3 2

      • Widocznie przygłuchy jesteś... (1)

        • 3 0

        • oj tak

          za pokropek
          za podzwonne

          itd.

          • 0 0

      • ale ja za to słyszałem

        że ulgi powodowały wzrost zatrudnienia i przyjmowanie nowych ludzi do pracy a to chyba dobrze (przynajmniej dla tych co szukają pracy)

        • 4 0

      • Oj Romanie, Romanie! Lata tresury bolszewickiej zrobiły swoje. Ty faktycznie (1)

        jesteś przekonany, że TWOIMI pieniędzmi lepiej rozporządzi jakiś urzędnik. Ja z kolei uważam, że nikt łącznie z tuskami, hallami, kopaczami nie zasługuje na moje zaufanie i JA SAM potrafię wydawać MOJE pieniądze.

        • 4 2

        • Ty parowa co najwyzej mozesz wydac swoje 2 zl na lizaka

          Gdybys wiedzial,ze firmy transportowe w ogromnej swej wiekszosci dostaja zlkecenia na przewoz od roznych kooperantow i producentow do bys domyslil sie kapusciana glowo ,ze nie moga sobie podwyzszac dowolnie cennika za przejazd a to z tego wzgledu iz firmy ,hurtownie wybieraja najtanszy transport,ktory w danej chwili jest dostepny na rynku.podwyzszone oplaty za winiety i za ON tez robia swoje dlatego tyle aut zawiesilo dzialalnosc .

          • 0 0

  • Firmowe auta

    Jak Pan skarbnik zauważył, wyrejestrowane samochody należą w większości do firmy leasingowej na placu której od dawna stoją dziesiątki aut różnej maści. Samochody sprowadzone muszą być zarejestrowane, aby mogły być przez firmę wyleasingowane i oczywiście, żeby być w porządku z fiskusem. Dla tej akurat firmy , działającej wiele lat, załatwienie formalności w Wydziale Komunikacji w Sopocie jest łatwiejsze, niż dla zwykłego Malinowskiego, Kowalskiego czy też innego posiadacza pojazdu.

    • 24 1

  • (2)

    to są właśnie efekty pazerności państwa
    brawp przedsiębiorcy brońcie swojej kasy przed tą nienasyconą hydrą

    • 39 4

    • Ty, ale kawałek nowej ścieżki rowerowej byś pewnie chciał? (1)

      To z czego to miasto ma tę ścieżkę finansować? :-)

      • 2 8

      • jakby nie rozwalali naszej kasy na siebie to byłyby ścieżki

        a tak to chca wiecej i wiecej te grube swinie

        • 10 2

  • wszyscy tracimy

    Jak zaczęło tracić miasto przez "sprytnych" pracodawców to nazywa się spowolnienie, a jak nazwiecie od lat wykazywane przez nich najniższe krajowe?

    • 15 2

  • Manipulanci.

    Jak to się chwalili, że w Sopocie to przypada więcej niż jedno auto na mieszkańca! I co brakuje do budżetu? Akcja zameldowań w Sopocie zapewne również sukcesem jest?

    • 9 3

  • Przestańcie pitolić

    i sztucznie napędzać kryzys.

    to już się robi nudne i niesmaczne. Każdy tylko patrzy jak tu drugiego oszwabić na kasę...

    A nowych i drogich aut wciąż przybywa na drogach-a jakimś cudem ludzi stać na mieszkania po kilkaset tys.

    • 14 5

  • ja już dawno wyrejestrowałem swoją flotę ciężarowych... (2)

    seincento mini van z kratką. Teraz przygotowuje je na sezon letni na Mierzei Wiślanej i Półwyspie Helskim - rozstawiłem po dwa auta w każdym z turystycznych miasteczek, tuz przy głównych wejściach na plażę i będę organizował w nich walki w klatkach...

    trzeba mieć łeb do interesów... dziś może przetrwać tylko przedsiębiorca, który wie, co to jest gospodarka oparta na wiedzy i innowacyjna gospodarka...

    • 31 6

    • Ale walki kogutów? (1)

      Czy czego?

      • 1 0

      • zapasy w budyniu

        czy innym kiślu

        • 1 0

  • Mnie najbardziej ROZWALAJĄ (13)

    Małe autka typu Seicento, które tak jakby 'udają' samochody ciężarowe. Jak? No za pomocą kratki oczywiście. Z moim kumplem, zawsze mówimy na nie 'więźniarki' bo tak też wyglądają.

    Eh, kombinatorzy, kombinatorzy...

    Pozdrawiam uczciwych

    PS. Znowu jestem singlem :(((

    • 27 27

    • (2)

      w cale się nie dziwię.jakby mi ktoś codziennie pie przył jak połamany (tak jak w tych twoich myślących komentarzach) to też bym cie olał. :D

      • 14 2

      • Chciałem tylko zaznaczyć że jestem (1)

        hetero.

        There's so many different worlds
        So many different suns
        And we have just one world
        But we live in different ones

        • 2 16

        • Jakiej jesteś płci, Bombardierze?

          ???

          • 2 1

    • decyzja sympatii była zapewne podyktowana (1)

      poziomem zamieszczanych komentarzy na forum...

      Żartuję oczywiście, proszę się nie obrażać panie Bombardier!:) pozdrowienia

      • 5 5

      • Wiedziałem wcześniej niż ty, że zostaniesz singlem:)

        Pozdrawiam łosia.

        • 15 1

    • odezwał sie właściciel tico...

      pewnie masz niezły spojler z diodami

      • 9 0

    • bedziesz miał teraz wiecej czasu, żeby napisać ta aplikację na smartfony, która włączać będzie nagrywanie "po trzykrotnym

      wypowiedzeniu słowa PIRAT PIRAT PIRAT" :)))

      • 8 0

    • To wina prawa

      Skoro nasi ustawodawcy założyli że samochody osobowe są w firmach zupełnie zbędne i nie można od nich odliczyć vatu to ludzie wymyślili kratki. zResztą wystarczyło by zmienić definicję - np. dodać coś o minimalnej wielkości części na towar, poza wymogiem jej fizycznego oddzielenia i już by kratki zniknęły.

      • 2 0

    • nie pekaj, da sie naprawic (1)

      zanies ja do wulkanizatora :)

      • 11 1

      • rękę?

        rękę się leczy u lekarza

        • 0 0

    • (1)

      nie martw sie - bedziesz miał jeszcze nowsza Kingę

      • 4 1

      • Kinga v2.0

        • 0 0

    • Jakąś autoterapię tu uskuteczniasz..

      kogo obchodzi czy jesteś singlem, czy nie?!

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów...

Najczęściej czytane