• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Firmy wyrejestrowują samochody, aby nie płacić podatku

Piotr Weltrowski
21 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Kryzys zmusza przedsiębiorców do szukania nowych sposobów oszczędzania. Kryzys zmusza przedsiębiorców do szukania nowych sposobów oszczędzania.

Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na czasowe wyrejestrowywanie firmowych samochodów, aby zminimalizować koszty prowadzenia firmy podczas spowolnienia gospodarczego.



Czy czasowe wyrejestrowywanie firmowych aut to dobry sposób na przetrwanie kryzysu?

W całym kraju liczba wyrejestrowanych w ten sposób aut o masie całkowitej większej niż 3,5 tony wzrosła w zeszłym roku dwukrotnie - było ich 13 tys. Prawdziwy rekord padł w Sopocie, gdzie w 2008 roku wyrejestrowano 5 aut, a rok później... 1292.

Jak to możliwe, iż w niespełna 40-tysięcznym Sopocie dokonano około 10 proc. wszystkich wyrejestrowań w skali kraju? - Działa u nas jedna z większych firm leasingowych, nie ma co ukrywać, że większość wyrejestrowanych aut należy właśnie do niej - mówi Mirosław Goślicki, skarbnik Sopotu.

Taki wzrost liczby wyrejestrowywanych aut pokrzyżował nieco plany miastu. Jak szacują urzędnicy, do budżetu miasta trafiło w ten sposób aż o 600 tys. zł mniej niż prognozowano. W mniejszym stopniu, niż w Sopocie, trend ten widoczny jest jednak także w innych miastach.

W Gdyni liczba wyrejestrowywanych czasowo aut również się zwiększa. W roku 2008 wydano decyzje, dotyczące 19 samochodów (budżet miasta stracił 29 tys. zł), w roku 2009 - 42 samochodów (około 66 tys. zł mniej wpływów do budżetu). W tym roku jednak trend się nasila, przez trzy i pół miesiąca wyrejestrowano już 15 aut (25 tys. zł nie trafiło do kasy miasta).

Podobnie sytuacja wygląda w Gdańsku. Tu w 2008 roku wyrejestrowanych czasowo zostało 40 samochodów (ubytek w budżecie - 38 tys. zł), zaś w roku 2009 - 149 aut (wpływy do kasy miasta mniejsze o 103 tys. zł).

Straty miast w najbliższym czasie mogą znacznie wzrosnąć. Zgodnie z obecnymi przepisami auto może być czasowo wyrejestrowane maksymalnie na dziewięć miesięcy. Przepisy te mają się jednak niedługo zmienić - możliwe będzie wyrejestrowanie pojazdu nawet na cztery lata.

Podatek od środków transportu płaci się za samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej większej niż 3,5 tony. Stawki podatku są co roku ustalane odgórnie, poszczególne miasta mają jednak możliwość ustalania ich we własnym zakresie, w ramach określonych "widełek". Maksymalne stawki w roku 2010, w zależności od rodzaju i masy auta, wynoszą od 729,28 zł do 2786,03 zł. W Sopocie stawki te wynoszą od 684 zł do 2784 zł. W Gdyni: od 540 zł do 2676 zł. W Gdańsku zaś od 444 zł do 2688 zł

Opinie (93) 1 zablokowana

  • Cieniasy...

    padły na pysk i kwiczą ;)

    • 0 2

  • PODZIĘKUJCIE POLSKIM,BANDYCKIM RAFINERIOM ZA ROZKŁADANIE NA ŁOPATKI NASZEGO KRAJU

    jakoś nie wierzę,że w tych karygodnych podwyżkach nie bierze udziału nasz przedsiębiorczy-inaczej rząd

    • 2 0

  • a dlaczego nie można wyrejestrować osobówki? (1)

    prawo jest złe bo ja jestem POLAKIEM i przywiązuję się do rzeczy! Mam stary samochód chcę kupić nowszy ale ogromny sentyment do starego i nie chcę go sprzedawać a jednocześnie muszę płacić OC za to auto chociaż nim nie jeżdżę! Powinna być możliwość wyrejestrowania pojazdu na np 10 lat a potem kiedy można będzie zarejestrować go jako zabytek i cieszyć się siłą wspomnień.

    • 8 0

    • lobby ubezpieczeniowe tworzy sobie ustawy

      no i co zrobisz? nic nie zrobisz, w Polsce takie rzeczy to normalka

      • 1 0

  • no tak gtl

    hehe gtl wyrejestrowuje auta. bieda zajrzała.... ojoj. pozdrawiam serdecznie

    • 2 1

  • pazerność

    pazerność miast idzie w odwrotnym kierunku,niestety podatki ciągle rosnące zmuszają do takich reakcji.
    Brak ludzi,którzy trzezwo pomyślą-kryzys to spowolnienie-podnoszenie i tak wysokich podatków do polepszenia sytuacji nie prowadzi.....

    • 2 0

  • Przedsiębiorca

    Jak czytam bzdury pisane prze osoby które nie mają pojęcia o biznesie to nóż się otwiera w kieszeni.DLA NICH KAŻDY PRZEDSIĘBIORCA TO ZŁODZIEJ. Niby dlaczego Seicento nie ma być ciężarówką skoro służy w firmie do przewożenia towaru. Firmy transportowe są najbardziej obłożone podatkami :
    I. Podatek drogowy wpłacany do gminy;
    II. Podatek drogowy w postaci winiety;
    III. Podatek drogowy w paliwie;
    IV. Podatek ekologiczny od spalonego paliwa.
    Tak więc kupujcie auta i bądźcie BOGACI
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • Przedsiębiorca (1)

    Zapomniałem dodać że lepiej siedzieć na dupie i narzekać. Bo WAM wszystko się nalezy. Potraficie tylko biadolić i zaglądać innym do kieszeni. Ciągłe dotacje do stocznii i tego typu zakładów to jest to co uważacie za słuszne. Potraficie tylko skomleć o kase zamiast sami wziąć się do roboty!!!!!!!

    • 0 0

    • ale stoczni już nie ma...

      • 0 0

  • Wyrejestrowanie pojazdu

    Jestesmy podobno w europie, wiec prawo do dysponowania wlasnym autem powinno byc jednakowe dla wszystkich . Jesli ktos posiada tzw (dom na kolach) to uzywa to w sezonie urlopowym , a u nas placi przez caly rok - dlaczego? jesli auto nie jezdzi? czy motocykl (motocyklem raczej w zimie nikt nie jezdzi), To wyludzanie pieniedzy , pod przykrywka przepisow .

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej. Doktorat uzyskał na Uniwersytecie Gdańskim.W latach 1981-2007 Prezes Zarządu i dyrektor giełdowej spółki „Centrostal S.A.”. Sprawował społecznie wiele funkcji m.in. Prezydenta Pomorskiej Izby Przemysłwo-Handlowej, Przewodniczącego Sejmiku Gospodarczego Województwa Pomorskiego, Przewodniczącego Pomorskiej Rady Przedsiębiorczości. Członek Polskiego Forum Akademicko-Gospodarczego w Warszawie...

Najczęściej czytane