• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Firmy wyrejestrowują samochody, aby nie płacić podatku

Piotr Weltrowski
21 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Kryzys zmusza przedsiębiorców do szukania nowych sposobów oszczędzania. Kryzys zmusza przedsiębiorców do szukania nowych sposobów oszczędzania.

Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na czasowe wyrejestrowywanie firmowych samochodów, aby zminimalizować koszty prowadzenia firmy podczas spowolnienia gospodarczego.



Czy czasowe wyrejestrowywanie firmowych aut to dobry sposób na przetrwanie kryzysu?

W całym kraju liczba wyrejestrowanych w ten sposób aut o masie całkowitej większej niż 3,5 tony wzrosła w zeszłym roku dwukrotnie - było ich 13 tys. Prawdziwy rekord padł w Sopocie, gdzie w 2008 roku wyrejestrowano 5 aut, a rok później... 1292.

Jak to możliwe, iż w niespełna 40-tysięcznym Sopocie dokonano około 10 proc. wszystkich wyrejestrowań w skali kraju? - Działa u nas jedna z większych firm leasingowych, nie ma co ukrywać, że większość wyrejestrowanych aut należy właśnie do niej - mówi Mirosław Goślicki, skarbnik Sopotu.

Taki wzrost liczby wyrejestrowywanych aut pokrzyżował nieco plany miastu. Jak szacują urzędnicy, do budżetu miasta trafiło w ten sposób aż o 600 tys. zł mniej niż prognozowano. W mniejszym stopniu, niż w Sopocie, trend ten widoczny jest jednak także w innych miastach.

W Gdyni liczba wyrejestrowywanych czasowo aut również się zwiększa. W roku 2008 wydano decyzje, dotyczące 19 samochodów (budżet miasta stracił 29 tys. zł), w roku 2009 - 42 samochodów (około 66 tys. zł mniej wpływów do budżetu). W tym roku jednak trend się nasila, przez trzy i pół miesiąca wyrejestrowano już 15 aut (25 tys. zł nie trafiło do kasy miasta).

Podobnie sytuacja wygląda w Gdańsku. Tu w 2008 roku wyrejestrowanych czasowo zostało 40 samochodów (ubytek w budżecie - 38 tys. zł), zaś w roku 2009 - 149 aut (wpływy do kasy miasta mniejsze o 103 tys. zł).

Straty miast w najbliższym czasie mogą znacznie wzrosnąć. Zgodnie z obecnymi przepisami auto może być czasowo wyrejestrowane maksymalnie na dziewięć miesięcy. Przepisy te mają się jednak niedługo zmienić - możliwe będzie wyrejestrowanie pojazdu nawet na cztery lata.

Podatek od środków transportu płaci się za samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej większej niż 3,5 tony. Stawki podatku są co roku ustalane odgórnie, poszczególne miasta mają jednak możliwość ustalania ich we własnym zakresie, w ramach określonych "widełek". Maksymalne stawki w roku 2010, w zależności od rodzaju i masy auta, wynoszą od 729,28 zł do 2786,03 zł. W Sopocie stawki te wynoszą od 684 zł do 2784 zł. W Gdyni: od 540 zł do 2676 zł. W Gdańsku zaś od 444 zł do 2688 zł

Opinie (93) 1 zablokowana

  • to świadczy tylko o rozwoju i dobrobycie naszego zielonego od sukcesów państewka

    zaraz zostanie to zamienione na sukces,tak czy owak w naszym chorym państwie wszystko co jest zmianą dla logicznie myślących na gorsze,zostanie zamienione cudownie na osiągnięcie naszych mundrych rządzących..

    • 2 1

  • w polsce rozwiązaniem na kryzys jest jak zawsze- nic nie robienie.. (1)

    brak drogi -nie budować drogi
    brak pracy-nie pracować
    brak zleceń na transport-wyrejestrować samochody
    brak ruchu w transporcie-podwyższyć ceny paliwa
    brak mieszkań-przestać budować
    braki w służbie zdrowia-zamykać szpitale ,zwalniać ludzi
    ni mniej ,ni więcej -KRAJ TEN TO ISTNY DOM WARIATÓW

    • 12 0

    • i tylko na msze latać , a to za męczenników , a to za duchowieństwo, a to za porąbanych urzędasów i ich poj.....ch genetycznie pobratymców

      • 5 0

  • zamiast iść naugodę i zaproponować coś

    właścicielom firm to urzędasy siedzą i nic nie robią, na całym świecie w związku z kryzysem rządy starają się ożywić gospodarkę a u nas tylko czekją na jelenia który nie zapłaci podatku

    • 4 0

  • BRAWO tusk BRAWO komorowski BRAWO Partia Oszustow !!!

    • 2 2

  • Kraj

    robienia przekretow , pazernosc panstwa niesamowita, datego narod robi wszystko zeby oszukiwac fiskusa ktory doprowadza go do upodlenia, dziki kraj.

    • 4 0

  • Takie są skutki podnoszenia podatków

    i jak zamiast mózgu używa się tylko arkusza kalkulacyjnego.

    • 5 0

  • CZY MOZNA CZASOWO aWYREJESTROWAC AUTO OSOBOWE ZAREJESTROWANE NA OSOBE FIXYCZNA? (2)

    BO ZDAJE SIE ZE NIE WIEC TO NIESPRAWIEDLIE

    • 3 0

    • (1)

      A czy to sprawiedliwe że samochód osobowy nie płaci podatku drogowego w postaci winiety i podatku do gminy??????????? Wynosi on łącznie ok 6000 zł; a auto jeździ po zachodzie !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 1 0

      • Ty się ciesz że nie płacisz tego podatku drogowego "na zachodzie", pewnie byś miał ze 6000€uro do zapłaty.

        • 1 0

  • kryzys (1)

    -dawno zaplanowany przez popaprancow z usa kryzys odbija sie na kazdym z nas.dalej uzaleznjajmy sie od tych debili z zachodu ! popatrzyc dookola co sie dzieje ,to dopiero poczatek ich gierek nie bedzie wesolo.czy nikt tego nie widzi,niech ktos sie wypowie w tej sprawie,nie jestem chyba sam?

    • 1 1

    • Uważam, że powinniśmy się mocnej "zakolegować" z Chinami lub Indiami. Trzeba olać w końcu USA bo znajomość z nimi przynosi jak na razie same straty i utrudnienia.

      • 0 0

  • BIADOLICIE PANSTWO NIE NA TEMAT (1)

    Pojazdy powyżej 3,5 tony to nie auta z kratka
    Transport to bardzo wazna galaz gospodarki a jej problemy to odzwierciedlenie sytulacji ekonomicznej w PL i Swiecie
    Jesli firma lesingowa wyrejestrowuje pojazdy to znaczy ze ma zwroty mienia przez lesingobiorcow ktorzy np. przestali placic
    Firma lesingowa jest wlascicielem a lesigobiorca tylko uzytkownikiem
    Jesli czytam ze jest to 10% w skali kraju to znaczy ze sytulacja glownie w firmach transportowych jest zla
    Znam kilka osob ktore prowadza firmy transportowe od 20,10lat i zawsze sobie radziły w trudnych sytulacjach (bo zalamania rynku sa tu czeste) lecz teraz to jest walka o przetrwanie nie ma mowy o zysku sukces jest gdy nie ma straty Sporo duzych a w wiekszosci malych firm juz splajtowalo!!
    Jesli wlasciciele wyrejestrowuja czasowo pojazdy to nie chec oszukania kogos lecz forma przeczekania do lepszych czasow
    Dodam ze przed kryzysem okolo 60% transportu powyżej 40 ton w krajach Uni to firmy z terenów byłego bloku wschodniego

    • 8 0

    • w końcu ktoś kto zna temat i potrafi napisać coś mądrego

      • 0 0

  • GTL

    CZY OWA FIRMA TO GTL!!!!

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów podyplomowych Gdańskiej Akademii Bankowej, a także European Education Centre Hounslow Westdondon – Application Designer. Uzyskała certyfikat - Certificate in Card Bank Management - Visa International Self Study oraz licencję instalatora systemu UNIX. Od 1993 roku związana z branżą bankową, na stanowiskach kierowniczych i eksperckich, od 1997 roku w Departamentach Kart Płatniczych. Do 15...

Najczęściej czytane