• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orlen wchłania Lotos. Wielka szansa czy odwet na niepokornym regionie?

Robert Kiewlicz
15 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Daniel Obajtek i posłowie oraz samorządowcy pod Lotosem.

Rozbiór jednego z filarów pomorskiej gospodarki, zemsta na niepokornym regionie, groźna dla rynku i konkurencji decyzja oraz straty liczone w milionach złotych dla samorządów. To tylko część zarzutów jakie postawili pomorscy samorządowcy i posłowie Platformy Obywatelskiej podczas konferencji w sprawie fuzji PKN Orlen i Grupy Lotos, która odbyła się na parkingu pod siedzibą Grupy Lotos. Podczas konferencji do grupy dziennikarzy nagle dołączyli: prezes PKN Orlen, Daniel Obajtek, prezes Grupy Lotos - Paweł Majewski oraz duża grupa pracowników koncernu. Prezes Obajtek początkowo częstował kawą, jednak w końcu zaczął odpowiadać na stawiane przez lokalnych polityków zarzuty.



Przypomnijmy, że we wtorek Komisja Europejska wydała warunkową zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen. Zatwierdzenie transakcji uzależniono od pełnego wywiązania się ze zobowiązań przedstawionych przez PKN Orlen.

Konferencja posłów i samorządowców pod Lotosem


Fuzja groźna dla rynku i gospodarki



- Lektura warunków jakie należy spełnić, aby mogło dojść do fuzji Orlen-Lotos jest wstrząsająca. Widać rozbiór, rozparcelowanie Lotosu, który traci praktycznie sieć stacji benzynowych, na których wyhodowany ma być zagraniczny konkurent. Ja w tym sensu gospodarczego nie widzę. Być może tylko rozpaczliwą potrzebę pieniędzy dla budżetu. Jeśli jednak nie chodzi o to, to widzę w tym polityczny odwet na niepokornym regionie, który nie dał się oszukać i nie głosuje po myśli Jarosława Kaczyńskiego - mówił europoseł Janusz Lewandowski.
- Lotos to jeden z dwóch głównych fundamentów pomorskiej gospodarki. Rozbiór Lotosu jest potężnym uderzeniem nie tylko w region, ale w całość polskiej gospodarki. Jeszcze jako prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wielokrotnie występowałem przeciwko planom fuzji zwracając uwagę na potrzebę utrzymania konkurencyjnego rynku w sektorze paliwowym. Mamy do czynienia z próbą zbudowania monopolu - wtórował mu poseł PO, Tadeusz Aziewicz. - Przestrzegaliśmy przed tym wcześniej, natomiast Komisja Europejska nakładając określone warunki w pełni potwierdziła, że ta fuzja jest groźna dla konkurencyjnego rynku. Warunki KE są drakońskie. Ich efektem będzie budowa konkurenta, którym nie będzie polska firma, tylko jakiś zagraniczny byt, miejmy nadzieję, że nie rosyjski. Kontynuowanie tej fuzji jest sprzeczne z polską i pomorską racją stanu i wzywam rząd Prawa i Sprawiedliwości do jej zaniechania.

Daniel Obajtek i posłowie oraz samorządowcy pod Lotosem.


Milionowe straty dla budżetów samorządów



Swoje zaniepokojenie wyrazili także przedstawiciele władz samorządowych.

- Grupa Lotos budowana przez kilkadziesiąt lat, przez najlepszych i najbardziej światłych mieszkańców Pomorza, jest fundamentem pomorskiej gospodarki. Dzisiaj prezes Daniel Obajtek, który nie jest związany z Pomorzem, nie ma tutaj korzeni, prowadzi politykę w imieniu obozu rządzącego zmierzającą do rozebrania aktywów Grupy Lotos. My się na to nie zgadamy. Lotos to, z punktu widzenia samorządu, ok. 70 mln zł wpływów z podatku CIT. Nie chcemy stracić ani podatków, ani znakomitej kadry, ani potencjału Lotosu - powiedział marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.
Natomiast Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, oznajmiła, że przyjęcie warunków Komisji Europejskiej oznacza, że znak Lotosu, pod którym odbywa się konferencja można właściwie zdjąć.

- Znak jest symbolem potężnej grupy, która bardzo konsekwentnie była budowana na Pomorzu. Grupy, która jest nie tylko kompletnym przedsiębiorstwem, ale przynosi też bardzo duże wpływy nie tylko do budżetu Gdańska, ale budżetu wszystkich Polek i Polaków. W przeciwieństwie do PKN Orlen znak Lotosu nie jest czerwono-biały, ale jest bardziej polski niż znak PKN Orlen. W PKN Orlen udziały państwa wynoszą 27,5 proc. Udziały Skarbu Państwa w Lotosie to ponad 50 proc. - mówiła Dulkiewicz. - Czy dzisiaj możemy czuć się zagrożeni tym, że firma z biało-czerwonym logo i nazwą nawiązującą do naszego symbolu narodowego, przejmuje strategiczne dziedziny gospodarki? Ja się czuję zagrożona.
Podczas spotkania z przedstawicielami związków zawodowych działajacych w Grupie Lotos, prezes PKN Orlen Daniel Obajtek zapewnił, że w związku z fuzją nie będzie zwolnień grupowych. Podczas spotkania z przedstawicielami związków zawodowych działajacych w Grupie Lotos, prezes PKN Orlen Daniel Obajtek zapewnił, że w związku z fuzją nie będzie zwolnień grupowych.

Obajtek zapewnia, że fuzja się opłaca



W pewnym momencie do konferencji zorganizowanej przez posłów i samorządowców dołączył prezes PKN Orlen Daniel Obajtek w towarzystwie Pawła Majewskiego, prezesa Lotosu oraz dużej grupy pracowników. Prezes Obajtek witał się i częstował kawą, jednak po chwili zabrał głos i wdał się w polemikę z organizatorami konferencji i zapewnił o tym, że planowana fuzja będzie korzystna nie tylko dla regionu, ale dla wszystkich.

Wcześniej tego dnia, w siedzibie Lotosu, odbyła się konferencja dotycząca planowanej fuzji. Daniel Obajtek spotkał się także z przedstawicielami związków zawodowych. Jak poinformowali nas związkowcy, podczas godzinnego monologu powtórzył wcześniejsze zapewnienia o braku zwolnień i szansach rozwojowych, jakie stoją przed Grupą Lotos po fuzji.

- Nie wszyscy podzielają ten zaskakująco ogromny optymizm prezesa Obajtka. Jednak o tym, kto ma rację przekonamy się za jakiś czas - powiedział nam jeden ze związkowców uczestniczących w spotkaniu.
Pod koniec sierpnia 2020 roku ma rozpocząć się proces negocjacji pakietu socjalnego ze stroną społeczną w Grupie Lotos.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (627) ponad 50 zablokowanych

  • (8)

    Fuzja Lotosu z Orlenem jest potrzebna. Orlen to jeden z tych największych polskich gigantów. Możemy być potęgą nie tylko na skalę bałtycką, ale też na europejską. Nie wiem po co jakieś kombinowanie, układziki "Wy weźcie nasze, a my weźmiemy wasze". Wczoraj słyszałem, że mieli plany zrobić taki układ z węgierską korporacją paliwową. To jest sprawa polska i tylko polska. Inne państwa nie powinny się wtrącać.

    • 43 44

    • Pan Lewandowski ze świtą lepiej niech zamilknie! Wstyd przynosicie Polsce!

      • 10 14

    • jeden z największych gigantów? (1)

      a jacy są więksi? W skali Europy podniesienie wartości Orlenu o Lotos nadal nic nie znaczy.

      • 12 5

      • Ale ta fuzja to podniesienie wartości Orlenu o jakieś 20% obecnego Lotosu.

        • 3 0

    • Jesteśmy potęga

      we wszystkim w zasadzie. Branża moto, stocznie, lotnictwo, finanse, handel, nowoczesne technologie, medycyna i farmacja, zbrojeniówka. Teraz przyszedł czas stać się potęga na rynku paliw.

      • 6 1

    • konie kują a żaba nogę podstawia

      takie to potęgi.
      Szczególnie "europejskie".
      Kudy do rynkowych wyżeraczy...
      "Na rzeź, rzuciliśmy, nasz życia los, na stos..."

      • 3 1

    • Megalomania i polskosc...taki Polak z Ciebie

      • 1 1

    • Polska jest częścią UE, wiec nie ma już czegos takiego jak tylko polska sprawa.

      • 0 1

    • Nie jest ważne kto to przejmie, ważne ile kasy za to pod stołem pójdzie...

      dla tych którym się należy. Grunt żeby wałek był takiej skali, że dopiero z kosmosu będzie go widać...
      strasznie se mordy polskością i narodowością wycierają, aż się niedobrze robi...

      • 3 1

  • To nie jest fuzja - to wrogie przejęcie! (3)

    Rzecz trzeba nazywać po imieniu. To jest rozgrabianiu polskiego majątku budowanego przez pół wieku! I niech nikt nie mówi, że Obajtek to wybitny manager w przemyśle chemicznym i energetyce - ten aparatczyk pisowski niech wraca do Pcimia! Wara od lotosu!!

    • 46 52

    • (2)

      Jaką ma narodowość wróg?

      • 4 0

      • Nsdapisowską

        • 3 4

      • nie ważne.

        Ważne, że porządna łapa za to będzie.. oj przepraszam, zysk dla polskiego, narodowego interesu.

        • 0 0

  • Wybory

    W następnych wyborach zagłosuję na platformę jak obiecają, że przeniosą Orlen z Płocka do Gdańska. To jest po prostu nieładne, co robią Gdańskowi.

    • 31 35

  • Co mnie to obchodzi.

    Tyle w temacie kumoterstwa.

    • 19 17

  • Wielka szansa ... na jeszcze droższe paliwo. (1)

    Obajtek, kmiotku, przestań wciskać kit że monopol to coś dobrego dla klientów.

    • 26 46

    • Cie..u!

      Jaki monopol? Stacje benzynowe różnych firm w Polsce, to co? Gwizdki? Stacje: BP - 542, Shell - 420 , CircleK - 348.

      • 7 3

  • Szansa dla Lotosu (2)

    Nie rozumiem co Dulkiewicz chce osiągnąć? Po co ten teatr?

    • 66 27

    • Sprzedaż większości Lotosu obcym i pożarcie resztek przez Orlen, jest szansa? Na co k.?

      • 2 6

    • Broni stołkow kolesi

      Nic więcej

      • 11 2

  • A gdzie związkowcy? (2)

    Czemu związkowcy nie protestują? Dali się omamić Obajtkowi, że nikogo nie zwolni...?

    • 37 34

    • Wow! (1)

      Zwiazkowcy na pomoc? Od kiedy to cenisz zwiazkowcow?

      • 5 3

      • Związkowcy robią często dużo zamieszania, ale kiedy naprawdę by się przydali, to jak widać siedzą cicho. To od czego są związki, jeśli nie od walki o prawa pracowników, hę?

        • 1 1

  • Ciach!!! (1)

    Orlen - tanie tankowanie

    • 16 14

    • od kiedy u monopolisty jest tanio?

      • 3 1

  • Prawie zawsze patrzymy na zachód... (3)

    ...głównie z zazdrością na rozwiązania tak jak w tym przypadku fuzje. Dobrze że i u nas są próby rozwoju danej części przemysłu

    • 38 10

    • Wbrew pozorom to właśnie PiS bardziej patrzy na zachód. Duda prawie na każdym swoim wiecu mówi "A ja chciałbym żeby w Polsce żyło się jak na zachodzie" Wiecznie tylko te Stany Zjednoczone.
      PO komu sprzedawała? Dużo właśnie sprzedali do Putina, okręt sprzedali Ukraińcom, kilka budynków w porcie też sprzedali Ukraińcom. A teraz jeszcze podają się za rosyjskich hakerów. W tym kraju paranoja goni paranoję.

      • 9 4

    • Fuzje to jest

      charakterystyczne dla dzikiego wschodu bardziej niż zachodu

      • 0 2

    • ale to trzeba umieć a nauka jest kosztowna

      szczególnie na "żywym organiźmie" i rosyjską metodą "boju spotkaniowego" i "rozpoznania walką".

      • 0 0

  • (1)

    Jest jeden powód tej całej akcji:
    1) brak kasy w budżecie i konieczności jej dosypania.

    Taki cytat ze strony Orlenu
    "W zakresie posiadanych pojemności magazynowych, potencjał połączonych pkn orlen i Grupy LOTOS zmniejszy się o zaledwie 10 proc., co stanowi 7 procent łącznej powierzchni magazynowej w Polsce. "
    Jak ktoś nie rozumie po połączeniu firma będzie mniejsza niż obydwie były przed.
    Dotyczy to także rafinerii i stacji paliw które w Lotosie należy wyprzedać właściwie w całości.
    Lotos posiada 300 stacji własnych i 190 partnerskich (nie będących własnością Lotosu), a sprzedać ma 389 (matematyka wyższa)

    • 27 13

    • jak za dawnych czasów

      przyjdzie walec i wyrówna...

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu...

Najczęściej czytane