• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wybrano najlepszą ofertę na "zbożowy" w Gdyni

Wioletta Kakowska-Mehring
14 listopada 2023, godz. 11:30 
Opinie (18)
Część infrastruktury Terminalu Zbożowego właśnie przechodzi gruntowną przebudowę, która ma się zakończyć w 2024 roku. Część infrastruktury Terminalu Zbożowego właśnie przechodzi gruntowną przebudowę, która ma się zakończyć w 2024 roku.

Port Gdynia wybrał najlepszą ofertę na dzierżawcę Terminalu Zbożowego. Najwyżej oceniono ofertę złożoną przez konsorcjum Szczecin Bulk Terminal razem z warszawskimi firmami doradczymi Tapini i Ribera. Kąsek jest łakomy, bo w skład majątku wchodzi świeżo remontowane nabrzeże, a i przeładunki zboża w najbliższych latach zapowiadają się obiecująco.



W październiku ub. roku ogłoszono przetarg na dzierżawę do 2053 r. Terminalu Zbożowego w Porcie Gdynia. Przetarg dotyczy zabudowanej nieruchomości gruntowej położonej przy nabrzeżu IndyjskimMapkanabrzeżu NorweskimMapka oraz przy ul. Indyjskiej i al. Solidarności. Wstępnie oferty można było składać do 1 grudnia 2022 r., ale termin przesunięto do 31 stycznia tego roku. Wówczas wpłynęły wstępne oferty od czterech konsorcjów. Termin składania ofert ostatecznych upłynął 20 września. Złożyły je te same podmioty, co oferty wstępne w styczniu.

Miał być port zbożowy, będzie kolejny przetarg Miał być port zbożowy, będzie kolejny przetarg

Ofertę złożył m.in. obecny tymczasowy dzierżawca, czyli firma Mondry razem z przedsiębiorstwem Chemirolem oraz Agrolokiem, dystrybutorem płodów rolnych. Zainteresowanie zgłosił także OT Port Gdynia, czyli firma już zarządzająca jednym z terminali w Gdyni. Wśród oferentów był też Szczecin Bulk Terminal, który złożył ofertę razem z warszawskimi firmami doradczymi TapiniRibera. Przeładowywaniem zboża w Gdyni było też zainteresowane konsorcjum złożone z gdyńskich firm Speed, AstarNTA oraz Tridente z Warszawy.



Ostatecznie, 8 listopada, wybrano ofertę złożoną przez konsorcjum Szczecin Bulk Terminal razem z warszawskimi firmami doradczymi Tapini i Ribera. Otrzymała ona aż 98,72 punkty.

Ostateczne oferty i punktacja

Szczecin Bulk Terminal, Tapini i Ribera - 98,72 pkt
  • oferowana miesięczna suma przychodu z czynszu stałego netto - 1 236 646,44 zł
  • oferowana stawka netto za przeładunek 1 tony ładunków - 2,25 zł

Mondry, Chemirol, Agrolok - 85,22 pkt
  • oferowana miesięczna suma przychodu z czynszu stałego netto - 1 030 538,72 zł
  • oferowana stawka netto za przeładunek 1 tony ładunków - 2,51 zł


Ostra rywalizacja o zbożowy terminal w Gdyni Ostra rywalizacja o zbożowy terminal w Gdyni

Speed, Astar i NTA (z Gdyni) oraz Tridente z Warszawy - 80,78 pkt
  • oferowana miesięczna suma przychodu z czynszu stałego netto - 1 125 000,00zł
  • oferowana stawka netto za przeładunek 1 tony ładunków - 2,00 zł

OT Port Gdynia - 76,77 pkt
  • oferowana miesięczna suma przychodu z czynszu stałego netto - 1 104 121,43 zł
  • oferowana stawka netto za przeładunek 1 tony ładunków - 2,49 zł



Część infrastruktury Terminalu Zbożowego właśnie przechodzi gruntowną przebudowę. Nabrzeża Indyjskie na długości ok. 540 m jest poszerzane o 6 m. Obszar objęty inwestycją zostanie pogłębiony do rzędnej -15,5 m, tak aby umożliwić dostęp do nabrzeża większym masowcom. Przebudowa obejmuje wykonanie układu kolejowo-drogowego, instalacji technologicznych, nowych elementów wyposażenia nabrzeża, konstrukcji oczepu żelbetowego oraz tzw. kosza przyjęciowego. Istniejące estakady zostaną wydłużone, a stanowiska przeładunkowe obsługujące statki zostaną przeniesione.

Przypomnijmy, że w kwietniu 2022 r. poinformowano, że dotychczasowy dzierżawca Bałtyckiego Terminalu Zbożowego (od 2005 r. Konsorcjum Wielkopolskich Zakładów Tłuszczowych ADM i Cefetra B.V. z Rotterdamu) rozwiązał umowę z Portem Gdynia z powodu remontu nabrzeża Indyjskiego. Od 1 lipca ub. roku spółka Mondry z Gdańska została tzw. dzierżawcą tymczasowym. Firma ta kontynuuje przeładunki zboża, realizuje je podczas przebudowy nabrzeża. Ona także wraz z partnerami złożyła ofertę w toczącym się przetargu.

Miejsca

Opinie (18)

  • Brawo Gdynia

    • 8 8

  • Nie można przeładowywać tego w Niemczech a tutaj pobudować apartamenty? (3)

    Tam są porty i tam powinny być przeładunki

    • 0 21

    • Pisowski troll

      • 7 5

    • Kocborowo

      Się kłania.

      • 0 0

    • Nie nudzi cię to pacyna ?

      • 0 0

  • Wybrano firmę Viterra a nie żadne "konsorcjum" 3 firm.... w zarządach wszystkich firm wchodzących w to "konsorcjum" są osoby (3)

    Klasyczny przykład jak się wyklucza firmy z polskim kapitałem.
    Konsorcjum stworzono jedynie żeby obejść urząd antymonopolowy.
    Zgodnie z danymi z KRS spółek wchodzących w skład "Konsorcjum" wszystkie firmy są powiązane personalnie z Viterra Polska. Firma ta jest obecnie największą firmą ekspotrtującą zboża z Polski.
    Przed urzędem antymonopolowym właśnie toczy się postępowanie, gdyż Viterra własnie została przejęta przez innego giganta na rynku handlu i przetwórstwa produktami rolnymi na świecie firmę Bunge. W sumie będzie to najwiżksza firma produkcyjno-handlowa w branży rolniczej Polsce posiadająca ponad 50% produkcji olejów i eksportu zbórz przez porty.

    • 17 3

    • Jeżeli w redakcji trójmiasto.pl jest ktos ambitny

      Ambitny z tematów ekonomicznych, to jest to świetny trop na śledztwo dzienikarskie! Trzeba zadawać trudne pytania nie tylko w sprawie borysa

      • 8 1

    • Zbóż czy zburz

      Bo to zmienia sens Twojej wypowiedzi.

      • 1 0

    • Piszę

      Się Olgo zbóż a nie zbórz.

      • 0 0

  • Stawki za przeładunki za tonę w USD jak na zachodzie a pensje marne w PLN (1)

    Od lat jest dziwna sytuacja w portach. Stawki w USD za przeładunki są bardzo zbliżone do stawek w krajach zachodnich, a pensje są dławione/ niskie w PLN, połowa tego co w innych branżach. Ciekawe czy Szczecin Bulk Terminal też taką politykę prowadzi? Czy jednak dobrze płaci swoim pracownikom?

    • 18 2

    • Wydajność pracy i sprzętu

      Niestety wydajność pracy u nas leży, socjał jest w wielu miejscach rozbudowany bardziej niż w Niemczech. Do tego dochodzi stary, mało wydajny sprzęt do przeładunków, a potem się ludzie dziwią, że małe wypłaty dostają

      • 3 7

  • Szkoda że nie wygrały lokalne firmy ... Stawkę za przeładunek mieli najniższą ze wszystkich ofert więc zleceń byłoby więcej ...

    • 5 4

  • Znowu wygrał kapitał zagraniczny (2)

    Tym razem Duńsko - Holenderski, żyjemy w kraju kolonialnym

    • 6 4

    • Nie, wygrała jakość, operatywność, decyzyjność, planowanie, skuteczność. Ty dalej śpiewaj po kolejnym przegranym meczu "Polacy

      • 6 2

    • Bo taki to jest biznes z polskimi firmami

      Wzięli sobie udział w przetargu a się zdecydować nie mogą. Trudno, w kolejce już stoi inny poważny operator. Szkoda, bo by już były rejsy do Finlandii.

      • 0 0

  • WAŻNE

    Żeby ludzie byli przejęci i mieli pracę,dobre warunki,opłacane składki,dobre pieniądze na czas i szacunek do wykonywania ich pracy.

    • 15 1

  • Ten zabytkowy elewator do zburzenia

    Niestety, elewator w Gdyni jest zabytkiem. Był budowany w latach 30 tych pod dużo mniejsze statki i małe ciężarówki. Powinien być zastąpiony nowym elewatorem o większej pojemności silosami. Konserwator zabytków powinien wykreślić go z rejestru.

    • 9 3

  • Jak przeładować 1 milion ton

    Jak przeładować i na tak małym terminalu 1000000 ton ? Skład wszyscy podali takie cyfry , ?

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także współodpowiedzialna za procesy strategicznego planowania i zarządzania SESCOM. Magister ekonomii z Certyfikatem Księgowym Ministra Finansów oraz ukończonymi licznymi studiami podyplomowymi z zakresu księgowości, finansów i controllingu. Wieloletni praktyk wykorzystujący w swojej pracy nie tylko wiedzę z zakresu księgowości i finansów, ale także ekonomii oraz zarządzania.

Najczęściej czytane