• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Holowniki dla wojska. Ruszyło palenie blach w Remontowa Shipbuilding

Wioletta Kakowska-Mehring
16 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Rozpoczęto prace przy budowie pierwszego holownika dla Marynarki Wojennej.


Rozpoczęła się budowa serii holowników dla Polskiej Marynarki Wojennej. Pierwszy ma trafić do zamawiającego w 2019 roku, kolejne w kilku miesięcznych sekwencjach do 2020 roku. W sumie będzie ich sześć. Buduje je stocznia Remontowa Shipbuilding.



Wygląda na to, że już nic nie stanie na przeszkodzie i holowniki dla Marynarki Wojennej wreszcie powstaną. W Remontowa Shipbuilding odbyła się w czwartek uroczystość palenia blach jednostki B 860/1 inaugurująca budowę serii sześciu jednostek dla Polskiej Marynarki Wojennej. Kontrakt na budowę holowników podpisany został w czerwcu tego roku w wyniku rozstrzygnięcia przetargu pn. "Zabezpieczenie techniczne i prowadzenie działań ratowniczych na morzu pk. "Holownik"".

Zanim do tego doszło, między resortem obrony a Remontowa Shipbuilding trwał kilkumiesięczny spór. Stocznia wygrała przetarg w listopadzie ub. roku. Jako jedyna otrzymała 100 punktów. Najbardziej ważąca była cena, pozostałymi kluczowymi kryteriami były długość okresu gwarancji oraz serwis posprzedażny i pomoc techniczna. Cena zaoferowana przez Stocznię wynosiła 220 mln zł. Niestety, w marcu tego roku Inspektorat Uzbrojenia MON unieważnił postępowanie z powodu "nieusuwalnej wady". Od tej decyzji odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej złożyła Remontowa Shipbuilding. Ostatecznie postępowanie przed KIO zostało umorzone, gdyż przedłożone oświadczenie zamawiającego uznano za uwzględnienie zarzutów odwołania wniesionego przez gdańską stocznię.

Holowniki przeznaczone są miedzy innymi do zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach. Holowniki przeznaczone są miedzy innymi do zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach.
Już wydawało się, że kontrakt zostanie podpisany, aż 4 kwietnia Inspektorat Uzbrojenia znów unieważnił postępowanie. Tym razem podano konkretny powód. Poinformowano, że postępowanie jest dotknięte nieusuwalną wadą, uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy, polegającą na dokonaniu przez zamawiającego zmiany parametru wyporności jednostki pływającej, która doprowadziła do istotnej zmiany przedmiotu zamówienia. Sprawa po raz kolejny (na wniosek Remontowa Shipbuilding) trafiła do KIO, a ta znów uznała, że wybranie oferty Remontowa Shipbuilding było właściwe. MON mogło pozostawić wyrok do uprawomocnienia lub skorzystać ze środków ochrony prawnej (prawo zaskarżenia wyroku KIO do sądu okręgowego). Tym razem uznano racje gdańskiej stoczni.

Holowniki przeznaczone są miedzy innymi do zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń i podejmowania z wody torped. Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Jednostki posiadać będą możliwość transportu na pokładzie otwartym ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4,0 t. i uciągu 35 t. Zapas paliwa wystarczy na 7 dni pracy, natomiast autonomiczność jednostek wynosi 5 dni.

To już kolejne zlecenie dla polskiego wojska realizowane przez Remontowa Shipbuilding. Stocznia ukończyła już budowę niszczyciela min Kormoran, który budowała w konsorcjum z Centrum Techniki Morskiej. Według wstępnych zapowiedzi, uroczystość podniesienia bandery ma się odbyć 28 listopada, w rocznicę utworzenia Marynarki Wojennej w Polsce, jak również rocznicę bitwy pod Oliwą z 1627 roku. Okręt ma trafić do 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Do jego głównych zadań należeć będą: zwalczanie i poszukiwanie min morskich, rozpoznanie torów wodnych, przeprowadzanie jednostek przez akweny zagrożenia minowego, stawianie min oraz zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi.

Miejsca

Opinie (83)

  • A co w Naucie ???

    Bo slyszalem ze na kazdym kadlubie w Gdansku maja wtope ....

    • 5 3

  • Proponuję żywe torpedy.

    Tanio i skutecznie.
    Ochotników wyznaczyć można z tzw. wojsk obrony terytorialnej. Paru tam na pewno się znajdzie co pływać potrafią.

    Ech, Antoni, nasz ty Admirale, Marszałku, Hetmanie itp. itd.

    • 2 0

  • Pontony glomby kupujcie

    • 2 0

  • budowa gawrona czy innego kormorana tez sie kiedys rozpoczela (1)

    ale jak slusznie zauwazyl jeden z przywodcow naszego narodu leszek m. - mezczyzne poznaje sie po tym jak konczy. czekamy z paluszkami i piwem przed kompem na rozwoj wydarzen w tej donioslej sprawie, o ktorej w GB lub USA nie napisali by nigdzie po za lokalnym "glosem stoczniowca"

    • 22 7

    • leming zapomniałes juz jak PO skonczyło?

      • 3 4

  • Co on będzie holował?? Błyskawice na zimowy postój do stoczni? (1)

    • 66 9

    • Twoją głupote bo jest tak wielka ze tylko holownik sobie znią poradzi:)

      • 1 11

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Palenie blach na holownik dla Marynarki Wojennej

    Koniec budowy szacowany na wiosne 2074

    • 9 0

  • 2 lata na budowę holownika? to ile będzie kosztował? (1)

    Kiedyś było lepiej. Np. w stoczni Gdynia samochodowiec o 13 pokładach, który zabierał ponad 6.000 róznych samochodów budowano w ciągu 11 mięsiecy (od położenia stępki po wyruszenie w pierwszy rejs). To tak, jakby chwalić sie, że rowerek bieguś dla 2 latka zbudujemy w 12 miesięcy, podczas gdy inni w ciągu 4 miesięcy potrafią wybudować 30 piętrowy wieżowiec i zdać go nabywcom.

    • 10 5

    • ?

      Co to jest Stocznia Gdynia? Gdzie mogę ją znaleźć?

      • 4 1

  • Ten kontrakt uratował Stocznię Północną od bankructwa , ale na jak długo ?

    Gdyby nie ten kontrakt na wojskowe holowniki , ta Stocznia prawdopodobnie musiałaby ogłosić bankructwo. Od lat jest bardzo źle zarządzana i przynosi kolosalne straty finansowe zamiast jakichkolwiek zysków . Przy jej nabrzeżu od kilku lat stoją cztery nie sprzedane statki , z których zrezygnowali armatorzy , bo Stocznia drastycznie przekroczyła terminy przekazania tych jednostek. Stocznia Północna wisi na garnuszku Stoczni Remontowej i regularnie żebrze u niej o forsę. Ciekawe , jak długo to jeszcze potrwa ? Lepiej było pozwolić Stoczni Północnej zbankrutować już kilka lat temu zamiast reanimować ten rozpadający się zabytek.

    • 12 6

  • to tak wygląda i zachowuje się kadra armii... tja...
    mam tylko nadzieję że ten niechętnie odziedziczony przez ministerstwo kontrakt nie okaże się gwoździem do trumny Remontowej...

    • 3 1

  • Nauta

    Jak się czuje Jerzyk?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu...

Najczęściej czytane