• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Innowacyjny kablowiec i arktyczny kontenerowiec

VIK
26 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Siem Aimery posiada dwie karuzele o łącznej ładowności 4250 ton kabli. Siem Aimery posiada dwie karuzele o łącznej ładowności 4250 ton kabli.

Jeden już u armatora, drugi przechodzi próby morskie. W Remontowa Shipbuilding panuje wiosenne ożywienie. Jeszcze w tym roku stocznia zamierza przekazać 10 w pełni wyposażonych i gotowych do eksploatacji statków.


Czy statki dla offshore to szansa dla naszych stoczni?


Próby morskie przechodzi kablowiec Siem Aimery. Kontrakt na budowę dwóch jednostek tego typu o wartości ok. 100 mln euro stocznia podpisała w maju 2013 roku. Statki są budowane dla jednego z największych norweskich operatorów floty offshore, czyli Siem Offshore. Statki służyć będą do układania oraz serwisowania podmorskich instalacji elektrycznych średniego i wysokiego napięcia znajdujących się w obrębie farm wiatrowych oraz podmorskich złóż ropy naftowej i gazu.

Koncepcja statków oraz część dokumentacji technicznej wykonana została przez norweskie biuro VARD Design. Jednak tak zwaną dokumentację roboczą wykonało należące do Grupy Remontowa biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting. Jednostki te w całości zostały wykonane w Gdańsku. Począwszy od wspomnianego opracowania projektu roboczego, przez budowę kadłubów o nowatorskim kształcie, aż po wyposażenie w najnowocześniejsze systemy nawigacyjne, w tym rozbudowany system dynamicznego pozycjonowania DP2, napęd diesel-electric oraz system układania podmorskich łączy kablowych.

Statki o długości 95 metrów będą obsługiwane przez 60-osobowe załogi, z czego znaczna część zajmować się będzie obsługą skomplikowanych operacji kładzenia oraz łączenia kabli. Statek posiada wiele skomplikowanych systemów, z których na szczególną uwagę zasługuje system funkcjonalny - skomplikowane, precyzyjne i drogie wyposażenie służące do układania i obsługi kabli podmorskich. Są to między innymi tzw. karuzele, czyli specjalne zbiorniki w kształcie bębnów o ażurowej konstrukcji, posadowione na łożyskach, obracające się wokół własnej osi, służące do przewozu kabli energetycznych. Siem Aimery posiada dwie karuzele o łącznej ładowności 4250 ton kabli.

- Statek posiada nowatorski kształt kadłuba, szczególnie w części dziobowej. Charakterystyczny, nietypowy kształt dziobu w części nadwodnej zmniejsza opór kadłuba i poprawia dzielność morską przy wysokiej fali. Oznacza to, iż statek z takim kształtem dziobu może płynąć szybciej niż statek z tradycyjnym kształtem dziobu przy wykorzystaniu takiej samej mocy napędu głównego lub przy takiej samej prędkości może zmniejszyć zużycie paliwa w porównaniu do statku z tradycyjnym kształtem dziobu - podano w komunikacie
Nowoczesny statek pomyślnie przechodzi próby morskie. Harmonogram prób obejmuje kilkadziesiąt pozycji. Trzeba wykonać próby prędkości, próby steru azymutalnego, pędników rufowych, sterów strumieniowych, urządzeń radionawigacyjnych i radiolokacyjnych, próby urządzeń kotwicznych.
Ivalo Arctica wkrótce wyruszy w swój pierwszy rejs do duńskiego portu Aalborg, a następnie na Grenlandię. Ivalo Arctica wkrótce wyruszy w swój pierwszy rejs do duńskiego portu Aalborg, a następnie na Grenlandię.

Podczas gdy na morzu trwają intensywne próby kablowca, w stoczni przekazany został duńskiemu armatorowi Royal Arctic Line A/S pierwszy z pięciu zaopatrzeniowych statków arktycznych Ivalo Arctica. Statek zamówiony został w celu usprawnienia infrastruktury morskiej wzdłuż wybrzeży Grenlandii i Danii. Specjalnie wzmocniona konstrukcja kadłuba oraz wysoka klasa lodowa gwarantuje całoroczną, sprawną obsługę portów w ekstremalnie trudnych warunkach żeglugi arktycznej. Statek łączy cechy zaopatrzeniowców, samowyładowczych kontenerowców i lodołamaczy. Jednorazowo może przewozić 36 kontenerów.

Statek zbudowany został pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego DNV GL, według projektu należącego do Remontowa Holding biura konstrukcyjnego Remontowa Marine Design & Consulting. Ivalo Arctica wkrótce wyruszy w swój pierwszy rejs do duńskiego portu Aalborg, a następnie na Grenlandię, gdzie zastąpi miejsce jednej ze starszych, wycofywanych z eksploatacji jednostek należących do armatora.
VIK

Miejsca

Opinie (82)

  • Aja jestem ciekaw kiedy (1)

    FPF1 wyjdzie w morze,bo od nadmiaru dołożonego złomu już się sama rozłazi pod własnym ciężarem...Stanie w połowie zatoki i zrobią z niej punk widokowy z możliwością połowu skarłowaciałego dorsz

    • 17 6

    • aby nie zatonęła na zatoce ....

      • 5 0

  • rękami podwykonawców na śmieciówkach z "mega" stawkami - 90 metrowy sukces...

    • 21 5

  • "...W Remontowa Shipbuilding panuje wiosenne ożywienie..."

    Czyli dotąd spali, a teraz panuje ożywienie. W sumie, well... Czy ja wiem ?

    • 15 5

  • Siem Aimery odbywa próby na Zatoce Gdańskiej

    Ostatnio bardzo charakterystyczna jednostka często dobrze widoczna blisko brzegu i wejścia do portu vis a vis plaży na Westerplatte ;)

    • 26 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sebastian Ptak

Prawnik, ekspert rynku bankowego, współtwórca nowoczesnego sektora płatniczego w Polsce, Prezes Zarządu sopockiej spółki Blue Media, jednego z największych dostawców rozwiązań technologicznych w obszarze finansów. W Blue Media odpowiada m.in. za obszar bezpieczeństwa oraz rozwój biznesu, w tym za planowanie strategicznych kierunków rozwoju firmy. Wierzy, że umiejętności łączenia różnych dziedzin i wyciągania wniosków powinniśmy uczyć się już w szkole. Prywatnie meloman, pasjonat kina...

Najczęściej czytane