- 1 Rozpoczęto budowę promu dla Norwegów (36 opinii)
- 2 Zmiany w Grupie Baltic. Jest nowy zarząd (43 opinie)
- 3 Będzie bon energetyczny i zamrożone ceny (164 opinie)
- 4 4500 zł dla każdego? Płaca minimalna będzie rosła (212 opinii)
- 5 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (230 opinii)
- 6 Stocznie docenione na targach w Singapurze (70 opinii)
Innowacyjny kablowiec i arktyczny kontenerowiec
Jeden już u armatora, drugi przechodzi próby morskie. W Remontowa Shipbuilding panuje wiosenne ożywienie. Jeszcze w tym roku stocznia zamierza przekazać 10 w pełni wyposażonych i gotowych do eksploatacji statków.
Próby morskie przechodzi kablowiec Siem Aimery. Kontrakt na budowę dwóch jednostek tego typu o wartości ok. 100 mln euro stocznia podpisała w maju 2013 roku. Statki są budowane dla jednego z największych norweskich operatorów floty offshore, czyli Siem Offshore. Statki służyć będą do układania oraz serwisowania podmorskich instalacji elektrycznych średniego i wysokiego napięcia znajdujących się w obrębie farm wiatrowych oraz podmorskich złóż ropy naftowej i gazu.
Koncepcja statków oraz część dokumentacji technicznej wykonana została przez norweskie biuro VARD Design. Jednak tak zwaną dokumentację roboczą wykonało należące do Grupy Remontowa biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting. Jednostki te w całości zostały wykonane w Gdańsku. Począwszy od wspomnianego opracowania projektu roboczego, przez budowę kadłubów o nowatorskim kształcie, aż po wyposażenie w najnowocześniejsze systemy nawigacyjne, w tym rozbudowany system dynamicznego pozycjonowania DP2, napęd diesel-electric oraz system układania podmorskich łączy kablowych.
Statki o długości 95 metrów będą obsługiwane przez 60-osobowe załogi, z czego znaczna część zajmować się będzie obsługą skomplikowanych operacji kładzenia oraz łączenia kabli. Statek posiada wiele skomplikowanych systemów, z których na szczególną uwagę zasługuje system funkcjonalny - skomplikowane, precyzyjne i drogie wyposażenie służące do układania i obsługi kabli podmorskich. Są to między innymi tzw. karuzele, czyli specjalne zbiorniki w kształcie bębnów o ażurowej konstrukcji, posadowione na łożyskach, obracające się wokół własnej osi, służące do przewozu kabli energetycznych. Siem Aimery posiada dwie karuzele o łącznej ładowności 4250 ton kabli.
- Statek posiada nowatorski kształt kadłuba, szczególnie w części dziobowej. Charakterystyczny, nietypowy kształt dziobu w części nadwodnej zmniejsza opór kadłuba i poprawia dzielność morską przy wysokiej fali. Oznacza to, iż statek z takim kształtem dziobu może płynąć szybciej niż statek z tradycyjnym kształtem dziobu przy wykorzystaniu takiej samej mocy napędu głównego lub przy takiej samej prędkości może zmniejszyć zużycie paliwa w porównaniu do statku z tradycyjnym kształtem dziobu - podano w komunikacie
Nowoczesny statek pomyślnie przechodzi próby morskie. Harmonogram prób obejmuje kilkadziesiąt pozycji. Trzeba wykonać próby prędkości, próby steru azymutalnego, pędników rufowych, sterów strumieniowych, urządzeń radionawigacyjnych i radiolokacyjnych, próby urządzeń kotwicznych.
Podczas gdy na morzu trwają intensywne próby kablowca, w stoczni przekazany został duńskiemu armatorowi Royal Arctic Line A/S pierwszy z pięciu zaopatrzeniowych statków arktycznych Ivalo Arctica. Statek zamówiony został w celu usprawnienia infrastruktury morskiej wzdłuż wybrzeży Grenlandii i Danii. Specjalnie wzmocniona konstrukcja kadłuba oraz wysoka klasa lodowa gwarantuje całoroczną, sprawną obsługę portów w ekstremalnie trudnych warunkach żeglugi arktycznej. Statek łączy cechy zaopatrzeniowców, samowyładowczych kontenerowców i lodołamaczy. Jednorazowo może przewozić 36 kontenerów.
Statek zbudowany został pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego DNV GL, według projektu należącego do Remontowa Holding biura konstrukcyjnego Remontowa Marine Design & Consulting. Ivalo Arctica wkrótce wyruszy w swój pierwszy rejs do duńskiego portu Aalborg, a następnie na Grenlandię, gdzie zastąpi miejsce jednej ze starszych, wycofywanych z eksploatacji jednostek należących do armatora.
Miejsca
Opinie (82)
-
2016-03-26 18:27
Aja jestem ciekaw kiedy (1)
FPF1 wyjdzie w morze,bo od nadmiaru dołożonego złomu już się sama rozłazi pod własnym ciężarem...Stanie w połowie zatoki i zrobią z niej punk widokowy z możliwością połowu skarłowaciałego dorsz
- 17 6
-
2016-03-26 19:42
aby nie zatonęła na zatoce ....
- 5 0
-
2016-03-26 18:41
rękami podwykonawców na śmieciówkach z "mega" stawkami - 90 metrowy sukces...
- 21 5
-
2016-03-26 16:18
"...W Remontowa Shipbuilding panuje wiosenne ożywienie..."
Czyli dotąd spali, a teraz panuje ożywienie. W sumie, well... Czy ja wiem ?
- 15 5
-
2016-03-26 10:43
Siem Aimery odbywa próby na Zatoce Gdańskiej
Ostatnio bardzo charakterystyczna jednostka często dobrze widoczna blisko brzegu i wejścia do portu vis a vis plaży na Westerplatte ;)
- 26 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.