• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kanał Sueski. OOCL United Kingdom nie czekał i wybrał dłuższą trasę do DCT

Wioletta Kakowska-Mehring
27 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 07:28 (29 marca 2021)
OOCL United Kingdom nie czeka w korku przed Kanałem Sueskim i już wyruszył w trasę dookoła Afryki. OOCL United Kingdom nie czeka w korku przed Kanałem Sueskim i już wyruszył w trasę dookoła Afryki.

Pierwszy ze statków, który zmierza do Portu Gdańsk, został przekierowany na drogę morską wokół Afryki. OOCL United Kingdom przybędzie do terminalu DCT dopiero 24 kwietnia, czyli 11 dni później. Armator podjął taką decyzję z powodu "zatkania" Kanału Sueskiego.



Aktualizacja, 29.03.2021

Kontenerowiec Ever Given, który na początku zeszłego tygodnia osiadł na mieliźnie w Kanale Sueskim, został z niej ściągnięty - poinformowała wczesnym rankiem morska agencja transportowa Inchcape Shipping, na którą powołuje się agencja dpa. Prace nad ściągnięciem statku z mielizny obejmowały pogłębianie ziemi wokół jego dziobu i próby sprowadzenia go na głębsze wody holownikami. W tym zadaniu pomagały przypływy. Niestety, na początku udało się tylko przemieścić statek, ale dalej blokował on ruch. Według szefa firmy wspierającej akcję uwalniania statku część dziobowa wciąż leżała na dnie, a kadłubowi, który tkwił pod kątem 30 stopni wobec osi kanału, brakowało do zwykłej pozycji 10 stopni. Dopiero po kilku godzinach udało się sprowadzić Ever Given na tor wodny. Jednostka udała się na północ w kierunku położonego w połowie kanału Wielkiego Jeziora Gorzkiego, gdzie zostanie poddana badaniom technicznym. Teraz powoli powraca ruch w Kanale Sueskim. Rozładowanie korka jednak potrwa. W niedzielę na przejście oczekiwało co najmniej 369 statków.


Przypomnijmy. Kilka dni temu statek kontenerowy Ever Given armatora Evergreen został zepchnięty przez silny wiatr. Załoga utraciła kontrolę nad jednostką, która oparła się o jeden z brzegów kanału i osiadła na mieliźnie. Jednostka ma długość prawie 400 m i szerokość 59 m i jednorazowo może przewozić około 20 tys. kontenerów. Statek zmierzał do portu w Rotterdamie. Utknął ok. 6 km na północ od południowego ujścia kanału w pobliżu miasta Suez. Sprawa jest poważna, bo właśnie tą drogą przybywają statki z Azji do Europy, także do gdańskiego terminalu DCT. Jak wyliczają eksperci, przez tę wąską, sztuczną szczelinę między kontynentami przepływa 10 proc. światowego handlu, bowiem jest to najkrótsza droga morska z Azji do Europy. Doba przestoju w Kanale Sueskim to zatrzymanie ok. 50 statków i 2,5 mln ton ładunków.

Kontenerowiec utknął w Kanale Sueskim. Czy wpłynie to na pracę DCT?



Na początku osiem holowników próbowało obrócić giganta, potem koparka próbowała usunąć piach z brzegu. Zarządzający Kanałem Sueskim przekonują, że wydobyto już prawie 90 proc. piachu, ale... statek ani drgnie. Teraz poinformowano, że planowane są co najmniej dwie próby ściągnięcia statku z mielizny, gdy nastąpi przypływ. Jest też plan wypompowania wody z wewnętrznych pomieszczeń statku, a dwa kolejne holowniki powinny przybyć na miejsce do niedzieli, aby wraz z innymi jednostkami spróbować przenieść statek.

Większość jednostek czeka na udrożnienie kanału, ale są też armatorzy, którzy już podjęli decyzję o zmianie trasy. Jednym z nich jest OOCL. Statek United Kingdom płynący do Gdańska już został przekierowany na dłuższą trasę wokół Przylądka Dobrej Nadziei w RPA. Niestety, taka podróż trwa o 11 dni dłużej niż przez Kanał Sueski. W tej sytuacji statek spodziewany jest w terminalu DCT dopiero 24 kwietnia, a miał być 13 kwietnia.

Gospodarka morska w Trójmieście



Przypomnijmy, że właśnie przez Kanał Sueski prowadzi trasa oceaniczna Alians 2M i Alians Ocean obsługiwane przez gdański port.

W najbliższych dniach w DCT pojawią się cztery duże statki kontenerowe - te, które przeprawiły się przez Kanał Sueski przed jego zakorkowaniem. W niedzielę, 28 marca, ma wpłynąć Manchester Maersk, 1 kwietnia OOCL Germany, 3 kwietnia Marit Maersk, a 6 kwietnia Cosco Shipping Galaxy. Potem według harmonogramu spodziewany jest kolejny statek armatora Maersk, ale nie wiadomo, kiedy faktycznie dopłynie (jest na kotwicowisku na Morzu Czerwonym). Wiele wskazuje na to, że potem DCT czeka przestój w przyjmowaniu dużych kontenerowców, aż do przybycia OOCL United Kingdom. Statek ten to jeden z największych kontenerowców - ma 400 m długości i 59 m szerokości. Sytuacja może ulec zmianie, gdyby Kanał Sueski został w ciągu najbliższych dni udrożniony. Wówczas może nastąpić kumulacja przeładunków, bo statki spóźnione spotkają się z tymi, które będą podróżować zgodnie z harmonogramem.

Miejsca

Opinie (210) ponad 10 zablokowanych

  • Przez lornetkę

    A teraz jakiś kontenerowiec wpływa do portu w Gdyni chyba.
    Prawie taki sam jak ten.

    • 1 0

  • (12)

    Żaden statek PLO nie utknie w kanale ani nie będzie musiał opływać Afryki bo PLO nie ma statków.

    • 196 8

    • przecież już 2 utknęły

      na jez. Gorzkim, pisali o tym

      • 0 0

    • I to jest sukces PiSu (6)

      • 44 18

      • (5)

        Drogi ciumciusiu, PLO, to zlikwidowało SLD i dokończyło PO.

        • 31 20

        • a co tam robi ta z PISu na stołku prezes? (1)

          • 39 8

          • Ona pali glupa i kasuje kase . Bo jej sie q**** nalezy.

            • 3 0

        • PLO to się samo zlikwidowało. (2)

          Jak nastały czasy, że trzeba zarobić to sobie nie poradzili. Nie sztuka mieć statki, trzeba jeszcze na tym zarabiać, a nie oczekiwać tylko na pieniądze od Państwa czyli nas wszystkich.

          • 21 2

          • Lot

            Lot też chcieli zwijac, a później się okazało że jednak można na lataniu zarabiać.
            Ale to już głębsza sprawa

            • 5 0

          • Tak jak panowie górnicy

            • 10 2

    • Tusk sprzedał razem z liniami 168 statków.

      A linie są droższe od statków

      • 1 1

    • Akurat stoi tam Chipolbrok , poczytaj sobie czyja to spółka

      • 6 1

    • PLO ma dwa statki Ro-Ro.

      Chodzież i Pol Maris

      • 8 1

    • ale królowa pierza z PIS tam prezesuje... :O)

      • 42 9

  • Tu jeszcze trzeba wspomniec ze za kilkanascie dni (12)

    zalogom uwiezionych jednostek zabraknie zywnosci i wody pitnej. Nikt nie bedzie jadl zarcia z barek drobnych egipskich byznesiarzy.

    • 4 8

    • bez przesady to nie jest na środku oceanu, bez problemu mogą podpłynąć małe statki (4)

      z zaopatrzeniem we wszystko jak i bunkierki itd

      • 3 0

      • Od Arabskich handlarzy jedzenia i wody nie przyjme. (3)

        • 0 2

        • Egipt to nie Polska (2)

          Nawet tam jakis postęp a w naszej pierogarni coraz większa ciemnota. I matura z religii.

          • 1 1

          • Jj, czy dlatego jestes taki ciemny w mysleniu? (1)

            • 1 0

            • Nie mam

              Matury z religii. To widać?

              • 0 0

    • Aleś głupi, jak większość polactwa co

      świat wg Kurskiego tylko zna.
      Egipscy shipchandlerzy oferują świetne jakościowo zaopatrzenie za połowę ceny, porównując z Europą czy nawet Emiratami.

      • 1 0

    • może tubylki umilą im życie? (1)

      • 1 0

      • Tambylki to wszystkie sa Muzulmanki.

        A tym nie zalezy na umilaniu zycia samotnym marynarzom.

        • 1 0

    • Co proponujesz w tej sytuacji? (3)

      • 2 0

      • To samo pytanie zadaje tobie. (1)

        Pamietam jak ja plywalem to zabieralismy jedzenia tyle ze dopiero dokupowalismy w Singapurze lub Hong Kongu. Absolutnie nie w
        Z zadnego innego kraju w tamtym regionie. Tu jednak w tym przypadku uwiezionych jest kilka dziesiat statkow. Wszyscy beda potrzebowac. Moze przejaskrawiam ale zarcia i wody od Arabow nie wezme. Tu chodzi o higiene jaka jest tam.

        • 6 1

        • Duzy problem armatora - ale mysle ze do ogarniecia. Patrzec im na rece i tyle.

          • 2 0

      • Pan z gory to by kazal sie zrzucac Panstwom z dostepem do morza na to jedzenie - ale kazdy normalny czlowiek stwierdzilby ze ITF teraz powinien bardzo przyjzec sie armatorom i patrzec jak traktuje sie zalogi na statkach w krytycznych sytuacjach.

        • 2 1

  • Coś mi tu śmierdzi... (2)

    Przy takim gigancie jest cała masa procedur żeby do tego nie dopuścić. Może to było zrobione specjalnie. Zwalając winę na wiatr. Podejrzane. Bardzo podejrzane.

    • 9 3

    • Procedura jest jedna:

      Po trzymaj mi piwo...

      • 1 0

    • Wina Tuska... ewidetnie...

      Antek wam wytłumaczy...
      Wybuch termobaryczny zepchnoł statek na mieliznę... przyczyniły się też parówki w kontenerach...

      • 4 3

  • Kapitan powiedział "Co? Ja nie dam rady odwrócić statku w kanale? Potrzymaj mi piwo" (5)

    No i dał radę. Prawie.

    • 6 2

    • Na wodzie kanału na statku rządzi pilot (4)

      • 1 1

      • Prawie (2)

        Pilot wydaje polecenia, ale kapitan może je zmienić, bo on opowiada za wszystko.

        • 1 1

        • kapitan nie odpowiada za wszystko - zawsze inni idą do więzienia (1)

          • 1 0

          • Raczej na odwrót

            Znafco

            • 0 1

      • Tylko w Panamie

        Znafco...

        • 0 0

  • To teraz prawie 400 statków ruszy z kopyta

    Niezły widok będzie z satelity

    • 3 0

  • W tym samym czasie awaria (3)

    w kanale Panamskim i pozamiatane

    • 47 5

    • Kanał

      Jeszcze nie jest odblokowany, na radarach statek ciągle stoi w poprzek kanału.

      • 0 0

    • W Panamskim rzadzi USA, dlatego tam zadnej "awarii" nie bedzie.

      • 5 1

    • No to już wiemy dlaczego nie dotrą na czas respiratory od handlarza bronią - kanał zablokowany :)

      • 8 6

  • (3)

    Przy pływaniu statkiem z kontynentu na kontynent polecam zabrać ze sobą tzw. Projekt Merkatora. Naprawdę, nie jest to duży wydatek, a dzięki niemu zobaczysz świat jak na dłoni, bez żadnych przekłamań i odkształceń. Mapa wg. Merkatora została stworzona dla żeglarzy, którzy musieli opływać kontynenty dookoła.

    Tak, ziemia jest płaska

    • 26 21

    • komentarz plaskoziemca z 25 lapkami w gore. 21 wiek. ratunku

      • 2 0

    • Ile razy przeplynales statkiem ocean, nawigujac sobie z pomoca tego cudenka?

      • 6 0

    • Przestań bzdury wygadywać

      • 5 0

  • (9)

    Zapowiada się potężne zamieszanie - w samym DCT, jak i w wielu innych portach na świecie. Ceny ropy, gazu, przewozu kontenerów mocno wzrosną. Kolejny etap wojny handlowej i wprowadzania nowego ładu gospodarczego.

    • 90 25

    • Ceny przewozu kontenerów...

      ...już mocno wzrosły, porównaj ceny za kontener z Q1/2020 i Q1/2021.

      • 0 0

    • no to może wyjaśnij na czym ten nowy ład ma polegać (2)

      I przede wszystkim jak zablokowanie kanału ma temu ładowi służyć.

      • 4 3

      • A to caly swiat korzysta z tego kanalu? Czy moze jednak glownie Chiny? (1)

        • 0 2

        • miało być wyjaśnienie, a nie pytania.

          po prostu nie wiecie o czym mówicie, obaj.

          • 3 0

    • I tak już znacząco wzrosły. Prawdopodobnie dalej będą rosły jak również ceny innych towarów i usług.

      • 0 1

    • co to jest za wielki problem gdyby nie działał kanał Sueski przez rok to byłby problem a

      zakładam że już za góra tydzień w końcu ten statek odblokują

      • 5 1

    • (2)

      Łykaj dalej te historie z memów na Facebooku.

      • 19 19

      • (1)

        To wynika z praw ekonomii, a nie memów czy teorii spiskowych. To, czy ktoś celowo wywołał ten kryzys jest nie do udowodnienia i można się tego jedynie domyślać.

        • 14 6

        • To, ze ziemia jest plaska i ze w szczepionkach sa czipy 5G tez jest nie do udowodnienia i mozna sie tego jedynie domyslac. hehehehe

          • 6 11

  • Zajeździli wielbłąda (1)

    • 1 1

    • Partia preferuje młode wilki w okularach...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Podleśny

Sprawował funkcję Prezesa ATENY w latach 2007-2014. Doskonale zna branżę ubezpieczeniową - wcześniej pracował w Zarządzie Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA, uczestniczył także w rozwoju STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi Sp. z o.o. Jest absolwentem Wydziału Elektrycznego Politechniki Gdańskiej. Ukończył również wiele prestiżowych, międzynarodowych kursów z dziedziny ubezpieczeń i zarządzania.

Najczęściej czytane