• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kanał Sueski. OOCL United Kingdom nie czekał i wybrał dłuższą trasę do DCT

Wioletta Kakowska-Mehring
27 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 07:28 (29 marca 2021)
OOCL United Kingdom nie czeka w korku przed Kanałem Sueskim i już wyruszył w trasę dookoła Afryki. OOCL United Kingdom nie czeka w korku przed Kanałem Sueskim i już wyruszył w trasę dookoła Afryki.

Pierwszy ze statków, który zmierza do Portu Gdańsk, został przekierowany na drogę morską wokół Afryki. OOCL United Kingdom przybędzie do terminalu DCT dopiero 24 kwietnia, czyli 11 dni później. Armator podjął taką decyzję z powodu "zatkania" Kanału Sueskiego.



Aktualizacja, 29.03.2021

Kontenerowiec Ever Given, który na początku zeszłego tygodnia osiadł na mieliźnie w Kanale Sueskim, został z niej ściągnięty - poinformowała wczesnym rankiem morska agencja transportowa Inchcape Shipping, na którą powołuje się agencja dpa. Prace nad ściągnięciem statku z mielizny obejmowały pogłębianie ziemi wokół jego dziobu i próby sprowadzenia go na głębsze wody holownikami. W tym zadaniu pomagały przypływy. Niestety, na początku udało się tylko przemieścić statek, ale dalej blokował on ruch. Według szefa firmy wspierającej akcję uwalniania statku część dziobowa wciąż leżała na dnie, a kadłubowi, który tkwił pod kątem 30 stopni wobec osi kanału, brakowało do zwykłej pozycji 10 stopni. Dopiero po kilku godzinach udało się sprowadzić Ever Given na tor wodny. Jednostka udała się na północ w kierunku położonego w połowie kanału Wielkiego Jeziora Gorzkiego, gdzie zostanie poddana badaniom technicznym. Teraz powoli powraca ruch w Kanale Sueskim. Rozładowanie korka jednak potrwa. W niedzielę na przejście oczekiwało co najmniej 369 statków.


Przypomnijmy. Kilka dni temu statek kontenerowy Ever Given armatora Evergreen został zepchnięty przez silny wiatr. Załoga utraciła kontrolę nad jednostką, która oparła się o jeden z brzegów kanału i osiadła na mieliźnie. Jednostka ma długość prawie 400 m i szerokość 59 m i jednorazowo może przewozić około 20 tys. kontenerów. Statek zmierzał do portu w Rotterdamie. Utknął ok. 6 km na północ od południowego ujścia kanału w pobliżu miasta Suez. Sprawa jest poważna, bo właśnie tą drogą przybywają statki z Azji do Europy, także do gdańskiego terminalu DCT. Jak wyliczają eksperci, przez tę wąską, sztuczną szczelinę między kontynentami przepływa 10 proc. światowego handlu, bowiem jest to najkrótsza droga morska z Azji do Europy. Doba przestoju w Kanale Sueskim to zatrzymanie ok. 50 statków i 2,5 mln ton ładunków.

Kontenerowiec utknął w Kanale Sueskim. Czy wpłynie to na pracę DCT?



Na początku osiem holowników próbowało obrócić giganta, potem koparka próbowała usunąć piach z brzegu. Zarządzający Kanałem Sueskim przekonują, że wydobyto już prawie 90 proc. piachu, ale... statek ani drgnie. Teraz poinformowano, że planowane są co najmniej dwie próby ściągnięcia statku z mielizny, gdy nastąpi przypływ. Jest też plan wypompowania wody z wewnętrznych pomieszczeń statku, a dwa kolejne holowniki powinny przybyć na miejsce do niedzieli, aby wraz z innymi jednostkami spróbować przenieść statek.

Większość jednostek czeka na udrożnienie kanału, ale są też armatorzy, którzy już podjęli decyzję o zmianie trasy. Jednym z nich jest OOCL. Statek United Kingdom płynący do Gdańska już został przekierowany na dłuższą trasę wokół Przylądka Dobrej Nadziei w RPA. Niestety, taka podróż trwa o 11 dni dłużej niż przez Kanał Sueski. W tej sytuacji statek spodziewany jest w terminalu DCT dopiero 24 kwietnia, a miał być 13 kwietnia.

Gospodarka morska w Trójmieście



Przypomnijmy, że właśnie przez Kanał Sueski prowadzi trasa oceaniczna Alians 2M i Alians Ocean obsługiwane przez gdański port.

W najbliższych dniach w DCT pojawią się cztery duże statki kontenerowe - te, które przeprawiły się przez Kanał Sueski przed jego zakorkowaniem. W niedzielę, 28 marca, ma wpłynąć Manchester Maersk, 1 kwietnia OOCL Germany, 3 kwietnia Marit Maersk, a 6 kwietnia Cosco Shipping Galaxy. Potem według harmonogramu spodziewany jest kolejny statek armatora Maersk, ale nie wiadomo, kiedy faktycznie dopłynie (jest na kotwicowisku na Morzu Czerwonym). Wiele wskazuje na to, że potem DCT czeka przestój w przyjmowaniu dużych kontenerowców, aż do przybycia OOCL United Kingdom. Statek ten to jeden z największych kontenerowców - ma 400 m długości i 59 m szerokości. Sytuacja może ulec zmianie, gdyby Kanał Sueski został w ciągu najbliższych dni udrożniony. Wówczas może nastąpić kumulacja przeładunków, bo statki spóźnione spotkają się z tymi, które będą podróżować zgodnie z harmonogramem.

Miejsca

Opinie (210) ponad 10 zablokowanych

  • Kiedys pracujac w PLO przeplywalem ten kanal kilka razy. (1)

    Raz, w 1981 roku plynac tam nastapil blackout i statek zaczal dryfowac na prawa burte (SB) do brzegu. Ale udalo nam sie uruchomic go po kilku minutach. Bylo troche nerwowo ale potem juz wszystko OK.

    • 16 0

    • Udało się Wam uruchomić

      Blackout, statek czy brzeg?

      • 3 1

  • Uwazam ze zawinili ludzie przez swoj brak wyobrazni, chciwosc i lenistwo. (20)

    A dlaczego? Ten kanal zbudowany przez francuskiego inzyniera Ferdynanda Lessepsa od ponad 150 lat nie byl poszerzany ani dostatecznie poglebiany. Przeciez obecne jednostki tamtedy przeplywajace sa przeszlo 10 razy wieksze niz te w 1867. Ale nikomu przez te lata nie przyszlo na mysl ze koniecznym jest wspolne na swiecie finansowe zainwestowanie w znaczne poszerzenie i poglebienie kanalu. Ja uwazam ze wszystkie panstwa z dostepem do morza powinny wziac udzial w zbiorce pieniedzy aby oplacic wyselekcjonowane firmy specjalistyczne ktore wtedy zajely by sie koniecznymi pracami. Dlatego uwazam ze ten wypadek jest z winy ogolnoswiatowego niedbalstwa.

    • 15 16

    • (5)

      Hahaha... Dobre to to. Sam na to wpadles? Jakos Panamski druga nitke robia sami - za to sueski - oj nie... tam to sie wszyscy maja zrzucic - wyslij im swoja kase najpierw a potem bedziemy myslec. Royal we ku***.

      • 3 1

      • Sam Egipt tego nie zrobi. Wszyscy uzywamy ten kanal to (3)

        w jakis sposob trzeba im pomoc. Chcial bys za darmo Starszy Panie?

        • 1 6

        • (1)

          Ale ja przepraszam - to te statki (szczegolnie Polskie LOL) plywaja za darmo tym kanalem? Nastepnym razem jak bedziesz w restauracji i zaplacisz za posilek to zapytaj czy moze jeszcze podlog nie umyc, albo nowe okno wstawic. Lewaki to maja logike jprdl.

          • 8 1

          • Zrob sie troche mlodszy. Ja nie PO-lewak.

            • 2 3

        • Wszyscy armatorzy płacą za Marlboro Canal

          • 3 0

      • Starszy Panie

        Co to jest Royal we ku***. ?
        Piszesz jakimiś dziwnymi grypsami. Racz używać języka polskiego, jesteśmy w Polsce .

        • 1 2

    • kasa za użytkowanie jest na tyle zacna, że powinna wystarczyć na inwestycję (5)

      Ale wtedy przez jakiś czas mniej się zarabia...

      Dopóki się nie wali, to się eksploatuje - tak działa własność prywatna

      • 7 0

      • (3)

        No i tu mamy przyklad Kanalu Panamskiego - OK, amerykanie go im zbudowali - jasne, ale "oddali" po wojnie wiec teraz im sie biznes kreci i buduja drugi.

        • 2 0

        • Jeden z najglupszych prezydentow amerykanskich (2)

          Jimmy Carter oddal kanal rzadowi Panamy. Kanal zreszta wedlug inicjalnej umowy powinien byc przekazany Panamie po 99 latach jego uzytkowania. Owczesny prezydent Panamy general Omar Torrijos Herrera inteligentnie wynegocjowal go od USA znacznie wczesniej bo juz w 1979 roku. Z tym ze zaloga kontrolujaca kanal nadal skladala sie z oficerow i specjalistow amerykanskich. Jednego z nich poznalem osobiscie kiedy mieszkalem tam przez kilka miesiecy w 1982 roku. Jak jest teraz to nie wiem.

          • 4 2

          • (1)

            Mieszkałeś z nim zapewne stad i wiedz@ głęboka jak odbyt?

            • 1 6

            • Tak, mieszkalismy tam.

              Ja i 42 naszych marynarzy z 5 polskich statkow jakie przeplywaly wtedy przez Kanal Panamski. To juz dzis stara historia i zupelnie mlodym nie znana. Aczkolwiek prawdziwa.

              • 2 0

      • A zacna to moze byc tylko twoja zona w domu kiedy ty plyniesz w tym feralnym rejsie.

        • 1 2

    • z tego co widzę na mapie to na większości są 2 kanały równolegle (2)

      i chyba tak nie było od początku, wiec coś tam kopią pewnie i teraz. A pech chciał że akurat zablokowało tam gdzie jedna nitka.
      wg wikipedii "W latach 2014-2015 na części długości kanału został zbudowany nowy tor wodny, równoległy do istniejącego, który pozwala na ruch statków w obu kierunkach jednocześnie, zwiększając przepustowość oraz skracając czas pokonania kanału z około 22 do 11 godzin i tym samym zwiększyć dochody. Łączna długość inwestycji wynosi 72 km. Wpływy Egiptu z eksploatacji kanału przed rozbudową wynosiły około 5 mld dolarów rocznie, koszt rozbudowy jest szacowany na 8 mld dolarów. "

      • 2 0

      • Problemy sa zawsze tam gdzie jest waskie gardlo. (1)

        • 2 0

        • Bo tylko tam byle awaria potrafi stworzyc globalny problem.

          • 0 0

    • zawsze jest tak ze gdy chodzi o kase to sa problemy pamietaj araby nigdy sie niedogadaja miedzy saba (1)

      i z innymi.

      • 4 1

      • Zupełnie jak Polacy!

        Nawet fanatyzm religijny często zbliżony

        • 1 0

    • My już mamy duże doświadczenie ;) przecież przekładaliśmy Mierzeje Wiślana przydałby się taki kontrakt dla poprawy budżetu

      • 1 2

    • Nie znam się ale się wypowiem. Typowy wiesniak z piecsetplusami i kompleksami wyborcy pissowni. Zacznij coś robić bo życie ci upłynie na oczekiwaniu manny z nieba i darmowo.

      • 1 5

    • Głupio uważasz, bo

      nic nie wiesz. A zwłaszcza o rozwoju Kanału od XIX wieku.
      Inwestycjach Egiptu w modernizację. Tak trudno poszukać w internecie?

      • 0 0

  • Tu jeszcze trzeba wspomniec ze za kilkanascie dni (12)

    zalogom uwiezionych jednostek zabraknie zywnosci i wody pitnej. Nikt nie bedzie jadl zarcia z barek drobnych egipskich byznesiarzy.

    • 4 8

    • Co proponujesz w tej sytuacji? (3)

      • 2 0

      • Pan z gory to by kazal sie zrzucac Panstwom z dostepem do morza na to jedzenie - ale kazdy normalny czlowiek stwierdzilby ze ITF teraz powinien bardzo przyjzec sie armatorom i patrzec jak traktuje sie zalogi na statkach w krytycznych sytuacjach.

        • 2 1

      • To samo pytanie zadaje tobie. (1)

        Pamietam jak ja plywalem to zabieralismy jedzenia tyle ze dopiero dokupowalismy w Singapurze lub Hong Kongu. Absolutnie nie w
        Z zadnego innego kraju w tamtym regionie. Tu jednak w tym przypadku uwiezionych jest kilka dziesiat statkow. Wszyscy beda potrzebowac. Moze przejaskrawiam ale zarcia i wody od Arabow nie wezme. Tu chodzi o higiene jaka jest tam.

        • 6 1

        • Duzy problem armatora - ale mysle ze do ogarniecia. Patrzec im na rece i tyle.

          • 2 0

    • może tubylki umilą im życie? (1)

      • 1 0

      • Tambylki to wszystkie sa Muzulmanki.

        A tym nie zalezy na umilaniu zycia samotnym marynarzom.

        • 1 0

    • bez przesady to nie jest na środku oceanu, bez problemu mogą podpłynąć małe statki (4)

      z zaopatrzeniem we wszystko jak i bunkierki itd

      • 3 0

      • Od Arabskich handlarzy jedzenia i wody nie przyjme. (3)

        • 0 2

        • Egipt to nie Polska (2)

          Nawet tam jakis postęp a w naszej pierogarni coraz większa ciemnota. I matura z religii.

          • 1 1

          • Jj, czy dlatego jestes taki ciemny w mysleniu? (1)

            • 1 0

            • Nie mam

              Matury z religii. To widać?

              • 0 0

    • Aleś głupi, jak większość polactwa co

      świat wg Kurskiego tylko zna.
      Egipscy shipchandlerzy oferują świetne jakościowo zaopatrzenie za połowę ceny, porównując z Europą czy nawet Emiratami.

      • 1 0

  • (1)

    Mateusz nie zaoferowal pomocy w odblokowaniu kanalu?

    • 15 6

    • Sasin się szykuje....

      Mu wszystko się udaje

      • 2 2

  • Jest teraz na wysokości Somalii

    a to oznacza, że może mieć jeszcze inne "nieprzewidziane" opóźnienia

    • 18 1

  • Ale jakos nikt nie prosi Rosje o pomoc w tym krytycznym momencie. (4)

    Przeciez Rosja jako uznane mocarstwo przed ktorym kazdy o zdrowym umysle z respektu i strachu w gacie wali powinna byc w stanie szybko uporac sie z tym problemem.

    • 9 8

    • jak z "Kurskiem"?

      • 6 0

    • Z tego wniosek... (2)

      ... że albo nawaliłeś w gacie, albo nie jesteś zdrowy na umyśle.

      • 3 1

      • Rosja oproznila by statek z kontenerow.

        A potem statek sam by poplynal. Ruski kontenerow by juz nie oddali. Czego innego po nich mozna sie spodziewac?

        • 3 0

      • Napisalem kazdy.

        To znaczy wlacznie z toba.

        • 0 0

  • somalijscy piraci zepchnęli statek i czyhają k. Somalii... (1)

    • 10 4

    • Raczej czekaja z otwartymi rekami.

      • 1 0

  • "plan wypompowania wody z wewnętrznych pomieszczeń statku" (5)

    Nie prościej napisać - wypompowania wody ze zbiorników balastowych?

    • 32 0

    • Statek nie moze stracic balansu i sie przechylic. (2)

      Bo wtedy kaplica...

      • 1 2

      • Żeby tak napisać to trzeba znać temat (1)

        A tu jak widać coś usłyszane coś dopisane i jest artykuł

        • 5 2

        • Jak statek straci balans to przechyli sie na jedna z burt.

          A wtedy uderzy krawedziami swojego dna w piaszczyste dno kanalu. Jak go wtedy sciagniesz. Pomysl troche zanim cos napiszesz.

          • 2 2

    • Nie, zdecydowanie nie jest prosciej.

      Tak powinien byl napisac, ale nie zrobil tego, bo prosciej jest to nazwac wewnetrzymi pomieszczeniami statku.

      • 2 0

    • Ile wody jest w zbiornikach ballastowych full załadowanego statku?

      Snafco?

      • 0 0

  • Na szczęście przekopowi w Polsce to nie grozi. U nas się żaden statek nie zmieści

    • 9 7

  • A wystarczyło by wymalowac na burcie..

    Freedom for Tybet I doborowa grupa robocza miliona Chińczyków zepchnęła by statek na wodę albo rozebrała

    • 12 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży komunikacji elektronicznej w Polsce i Europie. Założona w 1988 r. firma VECTOR jest europejskim dostawcą rozwiązań dla dynamicznie rozwijającej się branży telekomunikacyjnej, oferuje zaawansowane systemy wykorzystywane w sieciach stacjonarnych i mobilnych. Firma specjalizuje się w integracji oraz produkcji rozwiązań, które pozwalają operatorom sieci świadczyć usługi multimedialne, takie jak telewizja...

Najczęściej czytane