• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kanał Sueski. OOCL United Kingdom nie czekał i wybrał dłuższą trasę do DCT

Wioletta Kakowska-Mehring
27 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 07:28 (29 marca 2021)
OOCL United Kingdom nie czeka w korku przed Kanałem Sueskim i już wyruszył w trasę dookoła Afryki. OOCL United Kingdom nie czeka w korku przed Kanałem Sueskim i już wyruszył w trasę dookoła Afryki.

Pierwszy ze statków, który zmierza do Portu Gdańsk, został przekierowany na drogę morską wokół Afryki. OOCL United Kingdom przybędzie do terminalu DCT dopiero 24 kwietnia, czyli 11 dni później. Armator podjął taką decyzję z powodu "zatkania" Kanału Sueskiego.



Aktualizacja, 29.03.2021

Kontenerowiec Ever Given, który na początku zeszłego tygodnia osiadł na mieliźnie w Kanale Sueskim, został z niej ściągnięty - poinformowała wczesnym rankiem morska agencja transportowa Inchcape Shipping, na którą powołuje się agencja dpa. Prace nad ściągnięciem statku z mielizny obejmowały pogłębianie ziemi wokół jego dziobu i próby sprowadzenia go na głębsze wody holownikami. W tym zadaniu pomagały przypływy. Niestety, na początku udało się tylko przemieścić statek, ale dalej blokował on ruch. Według szefa firmy wspierającej akcję uwalniania statku część dziobowa wciąż leżała na dnie, a kadłubowi, który tkwił pod kątem 30 stopni wobec osi kanału, brakowało do zwykłej pozycji 10 stopni. Dopiero po kilku godzinach udało się sprowadzić Ever Given na tor wodny. Jednostka udała się na północ w kierunku położonego w połowie kanału Wielkiego Jeziora Gorzkiego, gdzie zostanie poddana badaniom technicznym. Teraz powoli powraca ruch w Kanale Sueskim. Rozładowanie korka jednak potrwa. W niedzielę na przejście oczekiwało co najmniej 369 statków.


Przypomnijmy. Kilka dni temu statek kontenerowy Ever Given armatora Evergreen został zepchnięty przez silny wiatr. Załoga utraciła kontrolę nad jednostką, która oparła się o jeden z brzegów kanału i osiadła na mieliźnie. Jednostka ma długość prawie 400 m i szerokość 59 m i jednorazowo może przewozić około 20 tys. kontenerów. Statek zmierzał do portu w Rotterdamie. Utknął ok. 6 km na północ od południowego ujścia kanału w pobliżu miasta Suez. Sprawa jest poważna, bo właśnie tą drogą przybywają statki z Azji do Europy, także do gdańskiego terminalu DCT. Jak wyliczają eksperci, przez tę wąską, sztuczną szczelinę między kontynentami przepływa 10 proc. światowego handlu, bowiem jest to najkrótsza droga morska z Azji do Europy. Doba przestoju w Kanale Sueskim to zatrzymanie ok. 50 statków i 2,5 mln ton ładunków.

Kontenerowiec utknął w Kanale Sueskim. Czy wpłynie to na pracę DCT?



Na początku osiem holowników próbowało obrócić giganta, potem koparka próbowała usunąć piach z brzegu. Zarządzający Kanałem Sueskim przekonują, że wydobyto już prawie 90 proc. piachu, ale... statek ani drgnie. Teraz poinformowano, że planowane są co najmniej dwie próby ściągnięcia statku z mielizny, gdy nastąpi przypływ. Jest też plan wypompowania wody z wewnętrznych pomieszczeń statku, a dwa kolejne holowniki powinny przybyć na miejsce do niedzieli, aby wraz z innymi jednostkami spróbować przenieść statek.

Większość jednostek czeka na udrożnienie kanału, ale są też armatorzy, którzy już podjęli decyzję o zmianie trasy. Jednym z nich jest OOCL. Statek United Kingdom płynący do Gdańska już został przekierowany na dłuższą trasę wokół Przylądka Dobrej Nadziei w RPA. Niestety, taka podróż trwa o 11 dni dłużej niż przez Kanał Sueski. W tej sytuacji statek spodziewany jest w terminalu DCT dopiero 24 kwietnia, a miał być 13 kwietnia.

Gospodarka morska w Trójmieście



Przypomnijmy, że właśnie przez Kanał Sueski prowadzi trasa oceaniczna Alians 2M i Alians Ocean obsługiwane przez gdański port.

W najbliższych dniach w DCT pojawią się cztery duże statki kontenerowe - te, które przeprawiły się przez Kanał Sueski przed jego zakorkowaniem. W niedzielę, 28 marca, ma wpłynąć Manchester Maersk, 1 kwietnia OOCL Germany, 3 kwietnia Marit Maersk, a 6 kwietnia Cosco Shipping Galaxy. Potem według harmonogramu spodziewany jest kolejny statek armatora Maersk, ale nie wiadomo, kiedy faktycznie dopłynie (jest na kotwicowisku na Morzu Czerwonym). Wiele wskazuje na to, że potem DCT czeka przestój w przyjmowaniu dużych kontenerowców, aż do przybycia OOCL United Kingdom. Statek ten to jeden z największych kontenerowców - ma 400 m długości i 59 m szerokości. Sytuacja może ulec zmianie, gdyby Kanał Sueski został w ciągu najbliższych dni udrożniony. Wówczas może nastąpić kumulacja przeładunków, bo statki spóźnione spotkają się z tymi, które będą podróżować zgodnie z harmonogramem.

Miejsca

Opinie (210) ponad 10 zablokowanych

  • cytuję "Jest też plan wypompowania wody z wewnętrznych pomieszczeń statku"

    proszę nie ośmieszajcie się, na pewno wszystkie możliwe wody balastowe są już wypompowane i zbiorniki balastowe nie są "pomieszczeniami" hehheee

    • 18 0

  • Pływałem na statkach wiele lat, kiedyś mój statek osiadł na mieliźnie, też kontenerowiec (6)

    operacja ściągania trwała aż 2 tygodnie, Holowniki nie dały rady. Skończyło się na tym że podpłynęły barki i dźwig pływający które to rozładowywały statek z kontenerów na dziobie. Po każdej warstwie próby holowników i napędu statku.... W końcu się udało ale trwało 2 tygodnie.

    Tu mają plan pogłębiarką wybrać piasek spod statku. Może się udać jak jeszcze zastosują specjalne pontony do podnoszenia statków z dna. Na tym co ja byłem nie było takiej opcji to to była rafa koralowa a nie piasek i nie można było niczego od dołu podkopywać. No ale to blisko brzegu...jakby podjechali dużym kołowym dźwigiem to może dali by radę trochę kontenerów ściągnąć i to bezpośrednio na brzeg, chociaż nie wiem czy mają aż tak wysoki dźwig bo te statki to olbrzymy w porównaniu do tego co byłem 2 razy większy (400 metrów długości kontra 200 )

    • 23 0

    • Pytanie jak wał i śruba czy nie jest uszkodzona przez próby wyjścia z mielizny (3)

      • 0 0

      • To partia wyśle towarzyszy... (2)

        Experty od wałów...

        • 1 0

        • Expert od przewalow nie zna sie na walach. (1)

          • 0 0

          • Oni na wszystkim się znają!

            Łapami pomachają i się uda

            • 0 0

    • Tak, ale tam nie ma takiej mozliwosci aby (1)

      podjechac jakimis wielkimi dzwigami. Wyglada na to ze tam jest w wiekszosci pustynny krajobraz.

      • 1 0

      • tak jest to teren pustynnny ale zaraz obok jest normalna droga asfaltowa.

        w sumie ten kawałek od drogi do kanału jest piaszczysty i musieli by go trochę utwardzić, to blisko Suezu gdzie jest wielki port i taki dźwig mógłby być barką dostarczony abo też dźwig pływający podpłynąć, są różne metody. Jakoś te koparki co teraz rozkopują dziób się tam znalazły, to nie jest środek pustyni tylko strefa technicznej obsługi kanału z drogami asfaltowymi wzdłuż kanału

        • 1 0

  • Dadzą radę! To bystra nacja... piramidy postawili... (5)

    • 8 2

    • Cheopsa budowali az 40 lat. (1)

      • 2 0

      • I tak krócej aniżeli Polacy elektrownie czy

        prom pinokia

        • 9 1

    • zbudowali ale ile lat trwała taka budowa....

      • 0 0

    • oni to sobie mogli co najwyżej stawiać babki z piasku (1)

      nie zbudowali tego egipcjanie, oni to już zastali i zrobili z tego kult

      • 2 1

      • To podobnie jak w Polsce... ten sam mechanizm!

        • 2 0

  • Zapraszamy naokoło ! (4)

    Somalijscy piraci.

    • 18 3

    • Przespał geografię? (3)

      Na około jest de facto bezpieczniej...

      • 5 4

      • Glupis? (2)

        • 1 1

        • Byłeś clownie? Wiesz?

          • 1 2

        • Widziałeś Somalijczyka na oczy?

          Czy tylko w TVP paski były...

          • 3 0

  • Święta idą i covid

    • 2 1

  • Po wojnie Izraelsko Egipskiej Nasser zamknal kanal. (4)

    Bylo tam wiele statkow uwiezionych. Miedzy innymi dwa z PLO. Jednym z nich byla ms Jakarta. O ile pamietam to po osmiu latach zastoju juz nie odzyskalismy tych jednostek.

    • 8 1

    • Znowu wina narodu Kalksteina (3)

      • 2 3

      • Wieksza niz ci sie zdraje, trollu. (2)

        • 3 1

        • I narodu pinokia....

          • 2 3

        • Zdrawać to się wam może na waszych zebraniach partyjnych...

          • 1 0

  • Ciekawe czy ? (3)

    Łódźie podwodne też tam pływają? Czy za płytko?

    • 2 5

    • Pływają... wynurzone. (2)

      • 5 0

      • I bez torped. (1)

        • 1 1

        • Ten typ to Polska będzie budowała dla Armii.. w Radomiu

          Antek

          • 1 0

  • TO jest ściema (5)

    Chodzi o kryzys ekonomiczny, jego uzasadnienie w mediach. Mamy już pseudo pandemie, i rzekomych pacjentów w szpitalach, gdzie są filmy że są puste. Teraz ten kontenerowiec w kanale sueskim to też fejk, bo jest brak normalnych relacji filmowych. Są tylko jakies wizualizacje lub filmiki krecone ziemniakiem w nocy. Za kilka tygodni wzrosną ceny, i wtedy będzie można to zwalić na pesudo pandemie lub zerwanie łańcucha dostaw, bo zapchany kanał sueski. Zobaczycie że nikt tego stateteczku nie będzie chciał odholować mięsiącami. W Europie może dojść do rewolucji, dlatego rządzący złodzieje i oszusci wymyślają bajki żebyśmy się nie buntowali i siedzieli w domu.

    • 6 16

    • Te kontenery tez puste....

      A wogóle ten kanał nie istnieje

      • 7 1

    • o krw jprdl, nie wierzę... (1)

      serio? nie gadaj, że wylaczyłeś tv i włączyłeś myślenie??

      • 2 1

      • Lykacie jak pelikany przynajmniej dziesiec kosmicznych bzdur dziennie, ale to z innych lubicie szydzic.

        Gdy onkologie przeksztalcjaja na oddzial kowidowy, a pacjentow nowotworowych nie ma gdzie i komu operowac, to jakos nie piszesz "kr jp nie wierze", bo wtedy wszystko jest ok, przeciez kowid grozniejszy od raka. W koncu powiedzieli tak w Twojej ulubionej telewizji Twoi ulubieni klamcy.

        • 2 1

    • Tak to prawda. Mam potwierdzenie bo byłam na wiecu "czerwonych błyskawic"

      Nie pamiętam o co był wiec, ale byli tam nasi z Olą i od Rafała intelektualiści z centrali

      • 1 1

    • Kolejny płaskoziemiec

      z teoriami spiskowymi. . Ogarnij się ,bo robisz z siebie pośmiewisko.

      • 2 1

  • (1)

    Ciekawe czy do naszego przekopu też będą takie kolejki :-)

    • 7 4

    • Większe! Przecież to (k)anal potężnej Polski!

      No i opłaty wyższe! One się po prostu będą należeć!

      • 3 0

  • Kanał.

    Czytając wasze komentarze, nasuwa się jeden podstawowy wniosek; im mniej wiem tym więcej klepię i**otyzmów na zadany temat. Typowe forum ignorantów!

    • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i Administracji. W latach 1990 -1993 Okręgowa Izba Radców Prawnych w Gdańsku. Do dziś wpisany na listę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku. 1989-1994 Urząd Miasta Gdańska. 1997-1998 radca prawny w spółce Theo Frey Polska w Gdańsku. 1993 – 2006 własna kancelaria radcy prawnego w Gdańsku. Spółką Swissmed kieruje od 1998 roku.

Najczęściej czytane