• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kanał Sueski. OOCL United Kingdom nie czekał i wybrał dłuższą trasę do DCT

Wioletta Kakowska-Mehring
27 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 07:28 (29 marca 2021)
OOCL United Kingdom nie czeka w korku przed Kanałem Sueskim i już wyruszył w trasę dookoła Afryki. OOCL United Kingdom nie czeka w korku przed Kanałem Sueskim i już wyruszył w trasę dookoła Afryki.

Pierwszy ze statków, który zmierza do Portu Gdańsk, został przekierowany na drogę morską wokół Afryki. OOCL United Kingdom przybędzie do terminalu DCT dopiero 24 kwietnia, czyli 11 dni później. Armator podjął taką decyzję z powodu "zatkania" Kanału Sueskiego.



Aktualizacja, 29.03.2021

Kontenerowiec Ever Given, który na początku zeszłego tygodnia osiadł na mieliźnie w Kanale Sueskim, został z niej ściągnięty - poinformowała wczesnym rankiem morska agencja transportowa Inchcape Shipping, na którą powołuje się agencja dpa. Prace nad ściągnięciem statku z mielizny obejmowały pogłębianie ziemi wokół jego dziobu i próby sprowadzenia go na głębsze wody holownikami. W tym zadaniu pomagały przypływy. Niestety, na początku udało się tylko przemieścić statek, ale dalej blokował on ruch. Według szefa firmy wspierającej akcję uwalniania statku część dziobowa wciąż leżała na dnie, a kadłubowi, który tkwił pod kątem 30 stopni wobec osi kanału, brakowało do zwykłej pozycji 10 stopni. Dopiero po kilku godzinach udało się sprowadzić Ever Given na tor wodny. Jednostka udała się na północ w kierunku położonego w połowie kanału Wielkiego Jeziora Gorzkiego, gdzie zostanie poddana badaniom technicznym. Teraz powoli powraca ruch w Kanale Sueskim. Rozładowanie korka jednak potrwa. W niedzielę na przejście oczekiwało co najmniej 369 statków.


Przypomnijmy. Kilka dni temu statek kontenerowy Ever Given armatora Evergreen został zepchnięty przez silny wiatr. Załoga utraciła kontrolę nad jednostką, która oparła się o jeden z brzegów kanału i osiadła na mieliźnie. Jednostka ma długość prawie 400 m i szerokość 59 m i jednorazowo może przewozić około 20 tys. kontenerów. Statek zmierzał do portu w Rotterdamie. Utknął ok. 6 km na północ od południowego ujścia kanału w pobliżu miasta Suez. Sprawa jest poważna, bo właśnie tą drogą przybywają statki z Azji do Europy, także do gdańskiego terminalu DCT. Jak wyliczają eksperci, przez tę wąską, sztuczną szczelinę między kontynentami przepływa 10 proc. światowego handlu, bowiem jest to najkrótsza droga morska z Azji do Europy. Doba przestoju w Kanale Sueskim to zatrzymanie ok. 50 statków i 2,5 mln ton ładunków.

Kontenerowiec utknął w Kanale Sueskim. Czy wpłynie to na pracę DCT?



Na początku osiem holowników próbowało obrócić giganta, potem koparka próbowała usunąć piach z brzegu. Zarządzający Kanałem Sueskim przekonują, że wydobyto już prawie 90 proc. piachu, ale... statek ani drgnie. Teraz poinformowano, że planowane są co najmniej dwie próby ściągnięcia statku z mielizny, gdy nastąpi przypływ. Jest też plan wypompowania wody z wewnętrznych pomieszczeń statku, a dwa kolejne holowniki powinny przybyć na miejsce do niedzieli, aby wraz z innymi jednostkami spróbować przenieść statek.

Większość jednostek czeka na udrożnienie kanału, ale są też armatorzy, którzy już podjęli decyzję o zmianie trasy. Jednym z nich jest OOCL. Statek United Kingdom płynący do Gdańska już został przekierowany na dłuższą trasę wokół Przylądka Dobrej Nadziei w RPA. Niestety, taka podróż trwa o 11 dni dłużej niż przez Kanał Sueski. W tej sytuacji statek spodziewany jest w terminalu DCT dopiero 24 kwietnia, a miał być 13 kwietnia.

Gospodarka morska w Trójmieście



Przypomnijmy, że właśnie przez Kanał Sueski prowadzi trasa oceaniczna Alians 2M i Alians Ocean obsługiwane przez gdański port.

W najbliższych dniach w DCT pojawią się cztery duże statki kontenerowe - te, które przeprawiły się przez Kanał Sueski przed jego zakorkowaniem. W niedzielę, 28 marca, ma wpłynąć Manchester Maersk, 1 kwietnia OOCL Germany, 3 kwietnia Marit Maersk, a 6 kwietnia Cosco Shipping Galaxy. Potem według harmonogramu spodziewany jest kolejny statek armatora Maersk, ale nie wiadomo, kiedy faktycznie dopłynie (jest na kotwicowisku na Morzu Czerwonym). Wiele wskazuje na to, że potem DCT czeka przestój w przyjmowaniu dużych kontenerowców, aż do przybycia OOCL United Kingdom. Statek ten to jeden z największych kontenerowców - ma 400 m długości i 59 m szerokości. Sytuacja może ulec zmianie, gdyby Kanał Sueski został w ciągu najbliższych dni udrożniony. Wówczas może nastąpić kumulacja przeładunków, bo statki spóźnione spotkają się z tymi, które będą podróżować zgodnie z harmonogramem.

Miejsca

Opinie (210) ponad 10 zablokowanych

  • (12)

    Żaden statek PLO nie utknie w kanale ani nie będzie musiał opływać Afryki bo PLO nie ma statków.

    • 196 8

    • I to jest sukces PiSu (6)

      • 44 18

      • (5)

        Drogi ciumciusiu, PLO, to zlikwidowało SLD i dokończyło PO.

        • 31 20

        • a co tam robi ta z PISu na stołku prezes? (1)

          • 39 8

          • Ona pali glupa i kasuje kase . Bo jej sie q**** nalezy.

            • 3 0

        • PLO to się samo zlikwidowało. (2)

          Jak nastały czasy, że trzeba zarobić to sobie nie poradzili. Nie sztuka mieć statki, trzeba jeszcze na tym zarabiać, a nie oczekiwać tylko na pieniądze od Państwa czyli nas wszystkich.

          • 21 2

          • Tak jak panowie górnicy

            • 10 2

          • Lot

            Lot też chcieli zwijac, a później się okazało że jednak można na lataniu zarabiać.
            Ale to już głębsza sprawa

            • 5 0

    • ale królowa pierza z PIS tam prezesuje... :O)

      • 42 9

    • PLO ma dwa statki Ro-Ro.

      Chodzież i Pol Maris

      • 8 1

    • Akurat stoi tam Chipolbrok , poczytaj sobie czyja to spółka

      • 6 1

    • Tusk sprzedał razem z liniami 168 statków.

      A linie są droższe od statków

      • 1 1

    • przecież już 2 utknęły

      na jez. Gorzkim, pisali o tym

      • 0 0

  • Sabotaż i celowe działanie. Nic nie dzieje się z przypadku i bez przyczyny (15)

    • 75 59

    • Chińczyków chcą wykończyć (3)

      • 16 3

      • heheeehhehe

        wykonczyć ,poczytaj kto ma najwiecej statkow.

        • 6 1

      • w sumie to Europę bo wiele towarów i ropy tamtędy płynie do Europy

        a Chińczyków to nic nie zatrzyma, żadna śmieszna przerwa w dostawie towarów, za które już i tak pewnie zapłacono. Natomiast odbiorcy czekają w Europie np na komponenty do produkcji i fabryka może stać nie jedna.

        • 22 0

      • Chińczycy na tym raczej zarobią i to konkretnie.

        • 6 1

    • (3)

      Jest teoria, że to celowe. A zanim statek wpłynął do kanału, to kapitan narysował na mapie penisa, śmieszek z niego

      • 19 6

      • może i jest taka teoria, ale jest ona produktem jakiegoś (1)

        przypała, który znajduje poklask u innych przypałów i nie ma ona żadnego sensu, ani związku z rzeczywistością.

        • 9 3

        • Nie, to przypadek, bo kazdy sobie spaceruje po meiscie z tragarzami na podoredziu.

          Zamkniecie umyslu rzadko bywa cecha charakterystyczna osob wyrozniajacych sie intelektualnie.

          • 1 3

      • Teoria może sobie być. Teorii są miliony. Sęk w tym, żeby ją udowodnić.

        • 2 0

    • (2)

      Spiski wykryte przez antyszczepionkowców i płaskoziemców wkroczyły na wyższy poziom.

      • 36 17

      • To znowu ten oszołom od bezobjawowej pandemii? (1)

        Wracaj do piwnicy paranoiku. Tu jest temat o żegludze a nie o wirusie.

        • 15 21

        • Srogie piguły z rana, Sebastianie.

          • 1 0

    • Takie samo celowe dzialanie co Covid

      • 6 3

    • chamska hydrodynamika

      rozczarowany?

      • 3 0

    • hahahaha

      ale żeś powiedział...

      • 3 0

    • A najwięcej to ma do powiedzenia zapewne ma ten, który nigdy na statku nie pracował ani nawet nie pływał. Człowieku poczytaj trochę to może się czegoś dowiesz zanim napiszesz taki durny komentarz :)

      • 10 1

  • (9)

    Zapowiada się potężne zamieszanie - w samym DCT, jak i w wielu innych portach na świecie. Ceny ropy, gazu, przewozu kontenerów mocno wzrosną. Kolejny etap wojny handlowej i wprowadzania nowego ładu gospodarczego.

    • 90 25

    • (2)

      Łykaj dalej te historie z memów na Facebooku.

      • 19 19

      • (1)

        To wynika z praw ekonomii, a nie memów czy teorii spiskowych. To, czy ktoś celowo wywołał ten kryzys jest nie do udowodnienia i można się tego jedynie domyślać.

        • 14 6

        • To, ze ziemia jest plaska i ze w szczepionkach sa czipy 5G tez jest nie do udowodnienia i mozna sie tego jedynie domyslac. hehehehe

          • 6 11

    • co to jest za wielki problem gdyby nie działał kanał Sueski przez rok to byłby problem a

      zakładam że już za góra tydzień w końcu ten statek odblokują

      • 5 1

    • I tak już znacząco wzrosły. Prawdopodobnie dalej będą rosły jak również ceny innych towarów i usług.

      • 0 1

    • no to może wyjaśnij na czym ten nowy ład ma polegać (2)

      I przede wszystkim jak zablokowanie kanału ma temu ładowi służyć.

      • 4 3

      • A to caly swiat korzysta z tego kanalu? Czy moze jednak glownie Chiny? (1)

        • 0 2

        • miało być wyjaśnienie, a nie pytania.

          po prostu nie wiecie o czym mówicie, obaj.

          • 3 0

    • Ceny przewozu kontenerów...

      ...już mocno wzrosły, porównaj ceny za kontener z Q1/2020 i Q1/2021.

      • 0 0

  • (4)

    Zobaczcie jak niewiele trzeba żeby wywrócić do góry nogami część gospodarki

    • 133 5

    • Ta, strasznie się wywróciła. Najbardziej wśród ekspertów z Facebooka.

      • 18 20

    • efekt motyla...

      • 9 1

    • Dokładnie

      Wystarczy 25 hindusów i świat się zmienia

      • 5 0

    • Chińczyk kichnie i ma katar

      I fryzjerzy nie mają roboty

      • 7 1

  • W tym samym czasie awaria (3)

    w kanale Panamskim i pozamiatane

    • 47 5

    • No to już wiemy dlaczego nie dotrą na czas respiratory od handlarza bronią - kanał zablokowany :)

      • 8 6

    • W Panamskim rzadzi USA, dlatego tam zadnej "awarii" nie bedzie.

      • 5 1

    • Kanał

      Jeszcze nie jest odblokowany, na radarach statek ciągle stoi w poprzek kanału.

      • 0 0

  • (3)

    Przy pływaniu statkiem z kontynentu na kontynent polecam zabrać ze sobą tzw. Projekt Merkatora. Naprawdę, nie jest to duży wydatek, a dzięki niemu zobaczysz świat jak na dłoni, bez żadnych przekłamań i odkształceń. Mapa wg. Merkatora została stworzona dla żeglarzy, którzy musieli opływać kontynenty dookoła.

    Tak, ziemia jest płaska

    • 26 21

    • Przestań bzdury wygadywać

      • 5 0

    • Ile razy przeplynales statkiem ocean, nawigujac sobie z pomoca tego cudenka?

      • 6 0

    • komentarz plaskoziemca z 25 lapkami w gore. 21 wiek. ratunku

      • 2 0

  • Tak naturalnie z powodu wiatru stracił kontrole czy to są zaglowce czy kontenerowce?Wiec komu te bajki (9)

    No i jeszcze załoga zatrudnianiu to praktycznie za miske ryzu o wysokich kwalifikacjach :)
    A tak wogle to trzeba ten przekop zasypać bo to w końcu n taki nie ekologiczny jest :)
    A i gdzie maja paczka z Chin ? Wystapie o zwrot za opóźnienia bo mam gwarancje dostarczenia w terminie.

    • 16 55

    • Widac ze nigdy nie prowadziles ciezarowki ciagnacej 40' kontener podczas wietrznej pogody. (5)

      Sprobuj raz to bedziesz wiedzial.

      • 17 1

      • tak, pusty kontener wiatr może z ciągnikiem wywalić, ale wiatr wielki kontenerowiec? (1)

        duże pole nawiewu i owszem, ale komputery, silniki i wiedza...

        • 3 11

        • Ta Janusz z Trójmiasta by ten kontenerowiec wyprowadził bez problemu driftem na wietrze.

          Wielka strata dla gospodarki że akurat siedziałeś w obesranych gaciach przed telewizorem.

          • 12 2

      • Dzbanie porównujesz ciezarówke do kontenerowca?Nie to nie to samo !!Ty nawyrazniej niemasz pojecia o systemie sterowania (2)

        i napędzie kontenerowca

        • 0 9

        • Plywalem i takze prowadzilem kontenerowego trucka. Mozna to smialo porownac. (1)

          Wiec nie obrazaj bez namyslu cepie.

          • 12 1

          • Wszystko mozna smialo porownac, tylko czasami bedzie to zwykla glupota.

            • 0 2

    • pisali że był black-out czyli że wszystko im zgasło i zero sterowności

      więc wiatr wtedy ich zepchnął

      • 6 1

    • Wystarczy, że elektryka na statku wysiądzie i nie zrobią nic. A niestety nie każdą awarię da się od razu usunąć...

      • 5 0

    • jak zawsze dzban jechał tirem i wie lepiej .Ale dzbaów nie brakuje na tym porttalu

      Szef SCA powiedział także, że toczy się śledztwo, mające zbadać okoliczności wejścia 400-metrowego statku na mieliznę. Dodał, że silny wiatr nie był jedyną przyczyną wypadku i nie wykluczył błędu technicznego lub podjęcia błędnej decyzji przez załogę Ever Given.

      • 1 0

  • Kto pisał ten tekst......???? Stos niekompetencji (5)

    • 42 10

    • Aby tylko coś wrzucić. Ble, ohyda. A ty co wniosłeś do tej dyskusji. Twój wpis jest... niekompetentny.

      • 8 2

    • Redaktor ma wyksztalcenie humanistyczne. (2)

      Wiec doglebne myslenie zostawia nam.

      • 1 3

      • (1)

        A ty masz jakieś wykształcenie? Potrafisz wyjaśnić dlaczego właściwie się czepiasz? Gdybyś miał humanistyczne, to może byś coś sklecił.

        • 4 1

        • Ja bronilem redaktora od tego krytykujacego z gory, bucu hasy.

          • 4 0

    • Wydobyto 90% piasku

      No, jeszcze 10% i wydobędą cały piasek z kanału.

      • 6 0

  • wypompuja wodę? teraz czekam, żeby się wywrócił jak straci stabilność (7)

    ciekawe jak to się skończy

    • 23 3

    • stateczność

      • 5 0

    • Sam jestem ciekawy jak to zrobią (5)

      1. Można próbować ściągnąć statek siłą (tego pewnie już próbowano)
      2. Można pogłębić brzegi (ale to potrwa, choć jest względnie tanie i mają do tego sprzęt na miejscu)
      3. Można statek rozładować (też wymaga czasu a w dodatku dużych dźwigów pływających i innego sprzętu który trzeba by sprowadzić)
      4. Można zbudować tymczasowe tamy po obu stronach, podnieść poziom wody a potem tamy rozebrać (chyba najbardziej karkołomna metoda)
      5. Inne pomysły?

      • 4 0

      • Przestać kupować z Chin (1)

        • 4 1

        • A rope od Arabow i Iranu.

          • 1 0

      • najszybciej i bezpieczniej opcja 3, już by skończyli jakby od razu zaskoczyli

        tym bardziej że czas dokłada ryzyko wygięcia się statku

        • 2 1

      • Daniel Wszystko Może Brudna ...

        Ruszy z pomysłem

        • 2 0

      • Inne? Bardziej ... niż nr 4? Proszę bardzo! - Pierwsza trójka poniżej

        1. Użycie ciągników z napędem antygrawitacyjnym
        2. Hol podpięty do Antonowa
        3. Zatrudnienie Marsjan

        • 2 0

  • Gdyby natura chciała przekop to by tam był... (5)

    Teraz natura się zemściła i zatkała przekop.....

    • 43 39

    • Myślę, że Kidawa-Błońska najlepiej by doradziła

      jak wyciągnąć z mielizny wielki kontenerowiec.

      • 10 5

    • to samo będzie z naszym przekopem przez mierzeję

      • 1 8

    • Niech im pomoze kopaczowa co teraz w Brukseli siedzi moze jak bedzie kamieniami rzucac w dinozaury

      to one przepchają ten kontenerowiec :)

      • 5 4

    • No widzisz, natura nie chciała, a przekop jest.

      Niebywałe, co?

      • 4 0

    • Brzozy by też nie było...

      Ale natura, putin i brat chcieli inaczej

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Słupski

Od 1995 roku prezes zarządu ARGO w Gdańsku. Jest doktorem nauk ekonomicznych, stopień uzyskany na...

Najczęściej czytane