• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kanał przez Mierzeję: z poślizgiem i kontrowersjami

Kuba Łoginow
21 kwietnia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Rząd potwierdza: przekop przez Mierzeję Wiślaną powstanie, ale później niż zakładano. Rząd potwierdza: przekop przez Mierzeję Wiślaną powstanie, ale później niż zakładano.

Rząd ostatecznie przekonał się do budowy kanału łączącego Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Budowa opóźni się jednak o dwa lata, gdyż dotychczasowy termin realizacji był nierealny. Teraz nie ekolodzy, ale Urząd Morski jest wymieniany jako główny hamulcowy projektu.



Rząd mówi kanałowi "tak"

W ostatnich miesiącach coraz częściej pojawiały się pogłoski, że kryzys i porozumienia z Rosjanami staną się dla rządu pretekstem do wycofania się z tej kontrowersyjnej inwestycji. - Rosja wpuści nasze statki na Zalew Wiślany. Nie będziemy musieli przekopywać Mierzei - ogłosił niedawno wiceminister gospodarki Marcin Korolec.

Jednak zarówno Urząd Morski, jak i zainteresowane inwestycją samorządy, otwarcie zaprzeczają tym pogłoskom.

- Jestem świeżo po konsultacjach z Ministerstwem Infrastruktury. Rozmawialiśmy z panią minister i muszę powiedzieć, że rząd Donalda Tuska nie zrezygnował z tej inwestycji - stwierdził na spotkaniu z mieszkańcami marszałek warmińsko-mazurski Jacek Protas, który jest równocześnie szefem regionalnej Platformy. - Wciąż obowiązuje uchwała rządu premiera Kaczyńskiego w tej sprawie. Trzeba ją jedynie poprawić. Uzgodniliśmy z ministerstwem, że w najbliższym czasie przygotują jej nowy projekt.

Dlaczego? Obowiązujący dokument zawiera nierealne terminy, głównie ze względu na procedury dochodzenia do uzgodnień środowiskowych. Zdaniem marszałka Protasa, z inwestycją nie warto się śpieszyć, gdyż najważniejsze jest spokojne i solidne przygotowanie oceny oddziaływania na środowisko.

Marszałek wspomniał przy tym o swoim spotkaniu z gubernatorem Obwodu Kaliningradzkiego Georgijem Boosem. Rosjanin zaznaczył, że nawet najmniejsze wątpliwości ekologiczne zostaną przez niego bezwzględnie wykorzystane do oprotestowania inwestycji.

Urząd Morski na celowniku

Podczas spotkania dostało się Urzędowi Morskiemu w Gdyni, który został nazwany głównym hamulcowym projektu. Marszałek zarzucił urzędnikom, że zlecony przez nich raport oddziaływania na środowisko jest zupełnym bublem.

- Okazuje się, że powstał dokument, którego konkluzja jest taka, że należy opracować raport oddziaływania na środowisko. To ja się pytam, po co straciliśmy rok i po co ten dokument, który zlecił Urząd Morski. Będziemy tę sprawę wyjaśniać, bo ja uważam, że to jest, powiedzmy, lekki skandalik - denerwował się Jacek Protas.

Niewykluczone, że sprawa trafi do prokuratury, a osoby, które zleciły wadliwy raport i naraziły podatników na nieuzasadnione wydatki, poniosą odpowiedzialność karną. Oficjalne pismo w tej sprawie wystosował trzy miesiące temu elbląski magistrat. Z taką interpretacją nie zgadzają się jednak działacze ekologiczni ze stowarzyszenia "Kuling", którzy najaktywniej lobbują przeciwko inwestycji i uważają, że raport został opracowany prawidłowo.

Kanał powstanie, ale po co i za ile?

Nadal nie wiadomo, ile ostatecznie będzie kosztować udrożnienie portom nadzalewowym dostępu nad Bałtyk. Zapisana w uchwale kwota 417 mln zł pochodzi z czasu ożywienia gospodarczego, kiedy brakowało pracowników i panowały horrendalnie wysokie ceny materiałów budowlanych i usług. Zdaniem wielu ekspertów, kanał wraz z torem wodnym do Elbląga powinien teraz kosztować jedynie 200-270 mln, a nowoczesna technologia pozwala na wykonanie go w ciągu trzech letnich miesięcy, a nie dwóch lat. Sprzeciwia się temu Urząd Morski, który ma własną wizję realizacji tego projektu.

Inwestycja byłaby jeszcze tańsza, gdyby uwzględniono stosunkowo wysokie przychody z zagospodarowania bursztynu i świetnej jakości piasku z przekopu. Urząd Morski zignorował jednak ubiegłoroczne inicjatywy włączenia gdańskiego środowiska bursztynniczego do wydobycia i zagospodarowania złóż bursztynu, chociaż już teraz powinny odbywać się tam prace rozpoznawcze.

Niewykluczone, że cała długo oczekiwana inwestycja zakończy się wielkim skandalem. Aby osiągnąć zakładane w studium wykonalności wskaźniki zapewniające rentowność przedsięwzięcia, elbląski port musiałby pozyskać aż 3 mln ton ładunków. Wymaga to modernizacji linii kolejowej Elbląg - Olsztyn - Białystok (bo właśnie ze wschodu mogłyby pochodzić nowe ładunki)oraz innych inwestycji na łączną kwotę ponad miliarda złotych. Aby mogły one być zakończone nie później, niż w dniu otwarcia kanału (2014 rok), już teraz powinny zacząć się prace koncepcyjne. Zostały one jednak skutecznie zablokowane przez te same władze Warmii i Mazur, które aktywnie lobbują za budową kanału. Oznacza to mniej więcej tyle, że po otwarciu kanału pływać po nim będą jedynie żeglarze - a nie długo oczekiwane statki handlowe, dla których głównie ta inwestycja powstaje.

Opinie (117) ponad 20 zablokowanych

  • jakby sie kto pytOł to prostuje nożki wedle jasia rybaka (1)

    siedze se leniwie rozparty na ławeczce jak panicho i obserwuje stonke

    troche tu menelstwa, spytacie PO czym je Poznaje? ano PO tym, że drą te kopary, że ich słychać w jelitkowie, po tych sylwetkach jakby nieśli POd pachami dwa telewizory z ZURT-u, PO tych krzywych r******h kokodżamboidoprzodu i PO tych czterech paskach na zjechanych klumpach:-)

    przepraszam, ale nie lubie pisać z notebuka, bo klawisze jakieś takie małe, a i reka po "kaczuszce" żubróweczki plus "marek z wackiem" jakaś taka niepewna

    sopot to po prostu bajka

    ostatnio zarejestrowało sie tu 80 nowych członów PełO, PO tym jak ryży wyniósł sie do budynia hi hi hi

    kto wie, może i ja sie zapisze:-)

    • 2 3

    • i przed tobą czapka na drobne!

      co?
      rzucają ci coś?

      • 0 1

  • a ja wam powiem

    • 0 0

  • mam zajady (7)

    • 1 0

    • (1)

      ja mam trądzik

      • 0 0

      • Zbanować trolla

        • 0 0

    • (2)

      mam wiele wiecej niz tylko zajady ;-) bujaj sie ciołku zbozowy, a może wołku zbozowy? jeden pies. Robalu.

      • 1 1

      • Szumacher mi się przypomniał...

        • 0 0

      • kup sobie maść, POsmaruj a nie zaśmiecaj swoimi problemami forum bo to nie na temat
        wiadomo kazdy ma swoje problemy

        • 1 2

    • współczuję, ale nie używaj cudzych ników, chłopcze

      • 0 0

    • nie mrzejmuj się, ja mam kłopoty z prostatą
      zajady to nic wielkiego

      • 0 3

  • mam dziś w sopocie w przychodni na chrobrego dwie wizyty zamówione pół roku wcześniej (dzieki ŁefoŁmom pani kupacz), jedna u (1)

    okulisty i druga u laryngologa mniej więcej od półtora roku co innego słyszę i co innego widzę
    a potem tradycyjnie na pomoście wedle chińczyka pykne ze dwa, trzy kaperki, delektując się ich nietuzinkowym smakiem i zmagając z ich mocą
    dupkom zaś POzostawię beznadziejne gnicie przy monitorku, zresztą smrodek capiący od nich dobitnie świadczy o ich kompletnym rozkładzie

    paniom pannom i panienkom do zobaczenia, a trollom asx i pankracemu - kulajcie beret arbuzy:-)
    przygodo? ahoy! nadciągam jak wiosenna burza:-)

    • 4 4

    • "jak pisor g@llux"

      to prawda? jesteś pisorem? trochę wątpię.

      • 0 0

  • bo nie ma innego wyjścia... (1)

    być uzależnionym od Rosji to przekleństwo Polski.

    • 1 3

    • 2 minusy? no nie powiecie, że Obwód Kaliningradzki jest Nam na rękę.

      • 0 0

  • z tego durnego projektu nic nie będzie.ale polska głupota (1)

    jest wieczna. port w Elblągu był portem morskim ostatni raz 500 lat temu. Elbląg chce budować ten nowy port na bagnach. na 3 mln ton. to musi być zaje.. port, jak pół Gdyni. i bez toru kolejowego na wschód i mając 20 X większego konkurenta w Gdyni. i po cholerę im to??? żeby podatnik znowu dopłacał??!!!

    • 4 7

    • Najlepiej nic nie robić, nie ma sensu

      gnieździć się w poniemieckich resztkach aż się rozsypią a potem budować szałasy.

      • 0 1

  • Kanał ? Jak będą spłacone kredyty za stadion , czyli nigdy ! ! !

    • 0 0

  • (3)

    Czyli tradycyjnie od d..py strony.Wybudują kanał za ponad 200 milionów, jako kanał...dla nikogo i do nikąd.
    Bo, żeby spełnił swoja rolę najpierw należałoby zrobic inwestycje za miliard.Ale inwestycjie blokuja władze, które opcjonuja za...budowa kanału.
    Piekny przykład braku myslenia i nienalezytego wydawania nie swoich pieniędzy.
    jest nad tym bałaganem jakoś dozór?

    • 20 5

    • a czemu jeszcze nie powołano urzędniczej spółki "KANAŁ 2012"

      przecież już każdy wie, że urzędnicy za marne urzędnicze pensje niczego nie zrobią. Nawet kanału dla żeglarzy.

      Konieczna jest oczywiście kolejna spółeczka, aby pokonać ograniczenia w wypłatach dla kolesi.

      • 4 0

    • (1)

      "Niewykluczone, że sprawa trafi do prokuratury, a osoby, które zleciły wadliwy raport i naraziły podatników na nieuzasadnione wydatki, poniosą odpowiedzialność karną."

      Tu...tu mi kaktus wyrośnie jak ktoś za coś beknie.

      • 2 0

      • jAK ZAWSZE, NIESTETY

        • 2 0

  • Ten kanał powstanie (1)

    tak, jak powstała sieć autostrad w Polsce.

    • 5 0

    • ale tam nie ma gdzie wykopać 100km kanału chłopcze

      • 1 0

  • Dotyczy cyt. : "...Zostały one jednak skutecznie zablokowane przez te same władze Warmii i Mazur, które aktywnie lobbują za (1)

    budową kanału..." PO lobbuje i jednoczesnie blokuje. Czy duzo szumu w prasie ze bedzie kanal, a po cichu go blokuje. Typowa zagrywka PR-owska, ale "ciemny narod to kupi". Tusk bardzo trafnie rozgryzl poziom inteligencji swojego elektoratu.

    • 4 2

    • Słuchają mędrca Europy: jestem ZA a nawet Przeciw.

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w obszarze badań i rozwoju technologii informatycznych, pełniąc funkcje zarządcze polskich oddziałów czołowych korporacji informatycznych: 1999-2010: Intel Technology Poland (Dyrektor Generalny i Prezes Zarządu); 1997-1999: Olicom Poland (Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny); 1991-1997: CrossComm-Poland (Dyrektor Finansowy, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny) Pełnił funkcje w organach doradczych: członek...

Najczęściej czytane