• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kary dla influencerów za brak współpracy

VIK
29 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
UOKiK chce uporządkować rynek treści sponsorowanych w portalach społecznościowych, tak aby internauci dostawali jasny przekaz, co jest reklamą, a co obiektywną recenzją produktu. UOKiK chce uporządkować rynek treści sponsorowanych w portalach społecznościowych, tak aby internauci dostawali jasny przekaz, co jest reklamą, a co obiektywną recenzją produktu.

We wrześniu ubiegłego roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zapowiedział, że sprawdzi działania influencerów. Chodziło o to, czy treści sponsorowane na blogach czy mediach społecznościowych gwiazd Internetu są właściwie oznaczane. Dziś posypały się pierwsze kary, ale za brak... współpracy z Urzędem.



Czy umiesz odróżnić treści reklamowe od prywatnej opinii?

W ramach prowadzonych postępowań w sprawie oznaczania treści komercyjnych w mediach społecznościowych oraz podejrzenia scamu, prezes UOKiK skierował wystąpienia do kilkudziesięciu wiodących influencerów zbierając informacje o funkcjonowaniu branży influencer marketingu oraz weryfikując prawidłowość oznaczania przez nich treści reklamowych w mediach społecznościowych. Niestety kilku odpytywanych twórców nie udzieliło informacji lub nie przesłało dokumentów, których zażądał Urząd.

Reklama czy opinia? UOKiK prześwietli influencerów



- Prowadzimy jednocześnie kilka działań związanych z rynkiem infuencer marketingu. W ramach postępowań wyjaśniających zbadaliśmy profile najpopularniejszych influencerów oraz ich kontrakty, sprawdzając warunki współpracy i ustalenia z reklamodawcami - markami i agencjami marketingowymi. Sprawdziliśmy m.in. z czego konkretnie wynikają zaniedbania w oznaczaniu postów sponsorowanych - kiedy winę ponosi twórca, a kiedy ukrycia charakteru reklamy wymaga sam zleceniodawca. Niezbędne było więc pozyskanie odpowiedzi twórców na konkretne pytania lub przesłanie nam odpowiednich dokumentów - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Influencerzy i ich trampolina do sławy. Nie każdy leży, pachnie i zarabia



Celem tych działań ma być zmiana rynku reklamowego w mediach społecznościowych i wyeliminowanie negatywnych praktyk szkodzących konsumentom. 

- Liczyliśmy na dobrą wolę twórców internetowych, jednak część z nich nie odpowiadała na zadane pytania, unikała przedstawienia konkretnych dokumentów czy informacji lub nie odbierała korespondencji. Brak współpracy w toku postępowania to poważne naruszenie, może bowiem utrudniać udowodnienie stosowania niedozwolonej praktyki, a także wydłuża znacząco możliwość ustalenia stanu faktycznego - dodaje prezes UOKiK.
Nieudzielenie odpowiedzi niesie za sobą konsekwencje prawne i finansowe, gdyż jest to naruszenie przepisów i może skończyć się nałożeniem kary finansowej nawet do 50 mln euro. Tym razem skończyło się na 139 tys. zł kary łącznie dla sześciu influencerów.

Kary pieniężne otrzymali:

  • Kruszwil Marek Kruszel - 50 tys. zł
  • MD Marcin Dubiel - 25 tys. zł
  • Maffashion Julia Kuczyńska - 30 tys. zł
  • Paweł Malinowski - 20 tys. zł
  • Marcin Malczyński - 10 tys. zł
  • Marley Marlena Sojka - 4 tys. zł

Decyzje nie są prawomocne. Influencerom przysługuje odwołanie do sądu.
VIK

Miejsca

  • UOKiK Gdańsk, Podwale Przedmiejskie 30

Opinie (85) 8 zablokowanych

  • A Gaciola Nikola mamaginekolog? To jest jakaś kpina co tam się na insta dzieje

    • 2 0

  • A ECS dla nich organizowal blog forum, itp "konferencje"

    za kase miasta..

    • 0 0

  • Czyzby nie chcieli...

    Reklamować ko(nio)widać?

    • 2 0

  • A gdyby potraktować urząd jak on traktuje: "Zarejestrowaliśmy Twoje zgłoszenie. O wyniku zostaniesz poinformowany wkrótce". (8)

    • 14 10

    • Urzedy maja okreslony czas na odpowiedz. Ci tutaj tez mieli. (7)

      Nie siej demagogii.

      • 21 1

      • A jak urzędy są karane możesz napisać ? Bardzo mnie to ciekawi. (6)

        Bystrzaku.

        • 9 6

        • (5)

          Jest sąd. Bystrzaku. Jak urząd się myli masz prawo iść do sądu.

          • 9 3

          • (2)

            Ale jak karze ten sąd ? I czy kiedykolwiek ukarał ? I czy urząd państwowy musi też iść do sądu aby ukarać obywatela ? Bystrzaku.

            • 1 5

            • (1)

              Weź sobie poszukaj, dlaczego ktoś ma Ci tłumaczyć ?

              • 2 1

              • Piszesz bzdury to sam wyjaśniaj.

                • 0 0

          • ty tak z kazda sprawa lecisz od razu do sadu?

            • 1 2

          • Masz też prawo iść do kiosku. Hahahaaa

            Tyle samo pomoże.

            • 3 2

  • tylko głupek nie czuje różnicy.

    ale spokojnie, cały świat ulega osobom bezmyślnym.

    • 4 1

  • influ...co? ahh tak, to sa tacy, ktorzy znajduja ludzi o podobnym poziomie intelektualnym i sa wsrod nich slepymi mowiacymi (3)

    gluchym o kolorach? Ludzie, ktorzy potrzebuja influ* chyba nie moga byc wysokich lotow, bo do oceny produktu wystarcza (powinna wystarczac) wlasna inteligencja, ta jednak zostala przypuszczalnie usunieta dzieki czemus takiego jak fejsik lub inscik

    • 44 3

    • (1)

      W tym właśnie problem, że za pośrednictwem takich platform reklamodawcy atakują najbardziej bezmyślną i nawiną grupę społeczną: nastolatków. Wystarczy zobaczyć jak wyglądają i się zachowują. Totalne, ślepe naśladownictwo influencerów.... I o to właśnie chodziło reklamodawcom, chcącym zarobić na takich frajerach. Rozumiem że prawo wieku to naiwność i krótki "rozumek", ale nie znaczy to, że reklamodawcy mogą robić wolną amerykankę, a dzieciarni nie można jakoś przed nimi chronić. Tak samo narcyzm i skrajny egocentryzm- osoba obcująca z takimi treściami ma stać się robotem do tworzenia zysków danych korporacji. Dlatego bardzo dobrze, że wreszcie ktoś bierze się za tą reklamową patologię.

      • 16 2

      • nie zapominajmy o kremie na twarz, ktory ma dzisiaj (a wczoraj tez) calkiem nowa, odmladzajaca formule, na ktora sobie

        • 1 0

    • bo najlepsze i jedyne oceny produktów to są na stronach producenta?

      • 0 9

  • Na początek dobre i tyle

    tylko duuużo za późno. Sierść się jeży kiedy pomyślę, że ofiary tych manipulantów niedługo będa miały prawa wyborcze. Część pewno juz ma.

    • 3 0

  • A co to za gatunek ludzi? (2)

    • 1 0

    • Czemu mieszasz do tego ludzi? (1)

      • 1 0

      • Ich ofiary

        będa za parę lat miały prawa wyborcze, jak ludzie

        • 1 0

  • Nie rozumiem tego infu... (1)

    Obserwowac influenserow to tak jaby byc fanem blokow reklamowych w polsacie

    • 33 0

    • A tymczasem ...

      pewno twoje własne dzieci są takimi fanami (to nie jest złośliwość, tylko taki lajf)

      • 2 0

  • I bardzo dobrze (1)

    Karać karać jeszcze raz karać tych pseudopatocelebrytow

    • 23 2

    • patopseudocelebrytów

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości Uniwersytetu Gdańskiego. Menedżer, ekspert w zakresie finansów i rachunkowości oraz podatków. Laureatka plebiscytu Kobieta Sukcesu 2017 roku. Plebiscyt organizowany od 1995 r., w którym wyróżniane są kobiety które odnoszą sukcesy w różnych dziedzinach życia. Organizatorem jest Konwencja Przedsiębiorców Województwa Pomorskiego, a patronat honorowy sprawuje Marszałek Województwa Pomorskiego...

Najczęściej czytane