• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejki na redzie, place wyładowane węglem. Porty pękają w szwach

Wioletta Kakowska-Mehring
28 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (159)
W trójmiejskich portach w tym roku spodziewane są rekordowe przeładunki produktów węglowych. Węgiel przeładowywany jest w imporcie, a koks w eksporcie. W trójmiejskich portach w tym roku spodziewane są rekordowe przeładunki produktów węglowych. Węgiel przeładowywany jest w imporcie, a koks w eksporcie.

Tylko od początku tego roku do października w trójmiejskich portach przeładowano 12,2 mln ton węgla. To już więcej o 6,2 mln niż w całym 2021 r. Ten wzrost przeładunków to duże wyzwanie dla załóg portowych spółek. Na początku 2022 r. mało kto spodziewał się takiego ruchu na rynku węgla sprowadzanego drogą morską.



Tylko od stycznia do października tego roku w Porcie Gdańsk przeładowano 9,7 mln ton produktów węglowych. Już jest rekord, a będzie jeszcze więcej, kiedy dojdą dane z listopada i grudnia. Prawdziwy skok nastąpił w czerwcu, a potem z każdym miesiącem było coraz więcej. Podobnie ma się sytuacja w Porcie Gdynia. Tam od stycznia do października przeładowano 2,5 mln ton. Duży skok odnotowano we wrześniu.


W sumie w trójmiejskich portach przeładowano już 12,2 mln ton węgla, choć według szacunków ekspertów sprzed kilku miesięcy możliwości przeładunkowe obu portów w tym zakresie wynosiły tylko 10,2 mln ton rocznie. Udało się dzięki pracy załóg spółek przeładowujących i zarządom portów, które awaryjnie organizowały nowe powierzchnie składowe. Dużo więcej pracy mają też agencje celne, ponieważ jest to towar akcyzowy i nie może być odprawiany w procedurze uproszczonej, tylko w zwykłej.

Port Gdańsk wystawił działki na przetarg Port Gdańsk wystawił działki na przetarg

Te miliony to głównie import, ale jest też i eksport. Ten dotyczy jednak koksu. Od stycznia do października z Portu Gdynia w sumie wyeksportowano ok. 515 tys. ton koksu. W Porcie Gdańsk eksport koksu stanowi od 95 do 100 proc. W tym roku od stycznia do lipca eksport wyniósł prawie 544 tys. ton, z czego ponad 490 tys. ton to koks.

W Porcie Gdańsk przeładunkiem węgla i koksu zajmują się głównie dwie firmy - Port Gdański Eksploatacja (jedyna państwowa, należąca do Portu Gdańsk) i Sea Invest, czyli Port Północny, który specjalizuje się w przeładunku tego towaru. W Porcie Gdynia przeładunkiem "czarnego" surowca zajmują się trzy terminale - HES Gdynia Bulk Terminal, Speed oraz Bałtycka Baza Masowa. Dla tych terminali jest to jedna z grup przeładowywanych towarów.

Sprawdzą, czy składy nie mają zmowy cenowej na węgiel Sprawdzą, czy składy nie mają zmowy cenowej na węgiel

Węgiel w portach Trójmiasta z bardzo egzotycznych kierunków nie jest niczym niezwykłym. Od lat przeładowuje się statki z tym surowcem z Australii, Kolumbii, Chile, RPA czy USA. Nigdy jednak w takich ilościach. Najdłużej, bo 7-8 tygodni, trwa transport węgla z Australii, a najkrócej, bo tylko 3 tygodnie, z Kolumbii czy USA. Najbardziej preferowany jest jednak węgiel kolumbijski, bo jego parametry są najbardziej zbliżone do surowca rosyjskiego, który w ostatnich latach był sprowadzany dla gospodarstw domowych.


Węgla jest dużo, ale niestety nie każdy nadaje się do spalania w domowych kotłach. Okazuje się, że z tego, co przypływa do portów, tylko ok. 30-40 proc. to węgiel opałowy dla gospodarstw domowych. Reszta to miały dla energetyki, ciepłownictwa i przemysłu. Niestety przez tzw. sztormowania (a prawie każdy ze statków trafia na sztorm, czasem na kilka) węgiel po drodze się rozpada. Dlatego kiedyś węgiel z egzotycznych kierunków zamawiał głównie przemysł i elektrociepłownie. W najbardziej optymistycznym scenariuszu tylko 4,9 mln ton z tych 12,2 mln ton nadaje się dla klientów indywidualnych.

Niestety wąskim gardłem jest też dystrybucja na etapie wywiezienia surowca z portu samochodami i pociągami. Tu zdarzają się zatory. Jeden pociąg w terminalu może być wypełniony w ciągu 1,5-2 godzin. Takich transportów może wyjechać z portów kilkanaście, ale brakuje taboru. Jak twierdzą eksperci, polska logistyka nie była gotowa na nasilone transporty morskie węgla. Dlatego coraz częstszym widokiem są też stojące na redzie kolejki statków, nie tylko z węglem. W portach wciąż trwa przeładunek innych towarów.

Miejsca

Opinie (159) 7 zablokowanych

  • eh te pisopaty

    2021
    Kazachstan, Mozambik, a nawet Czechy to tylko niektóre państwa, od których w zeszłym roku sprowadzaliśmy węgiel. Dominuje oczywiście Rosja. Ministerstwo Aktywów Państwowych właśnie odkryło karty i okazało się, że ograniczanie importu czarnego złota idzie rządowi bardzo słabo.

    • 4 2

  • Kaczyński: program zamykania kopalń do ponownego rozpatrzenia

    Pamiętamy jak PiS likwidował stocznie i kopalnie.

    • 5 3

  • To był 2021

    Sierpień 80 wskazuje, że rząd Morawieckiego niszczy polskie kopalnie węgla kamiennego i brunatnego.

    Zdaniem związku niszczy polską energetykę konwencjonalną na zlecenie Unii Europejskiej, robiąc miejsce dla rosyjskiego węgla i gazu.

    Już wkrótce przekonamy się wszyscy, jaką cenę przyjdzie nam za to płacić. Rachunki za gaz, rachunki za energię i ciepło będą na przestrzeni najbliższych miesięcy o 100 - 150 procent wyższe niż dotychczas. Na przestrzeni najbliższych dwóch, trzech lat za gaz, prąd i ciepło płacić będziemy o 200 - 300 procent więcej - ostrzega Sierpień 80.

    • 3 2

  • Kryzys, a na dodatek PiS i 0 blokują fundusze UE. Nawet miltarnego wsparcia odmawiają aby gnom mógł dalej szczuć.

    No bo wróg musi być a wybory idą

    • 3 3

  • POdobno mowia ze wyngla nima , cukru nima, nic nima (1)

    chleb po 50 zl , POlska wali sie i pali, glod i ubostwo przez PIS, a w restouracjach nie ma miejsca przy stoliku

    • 2 2

    • Wungiel jest po 996/tona. Cukier i benzyna 2 razy tansza anizeli za PO

      Pinokio

      • 2 2

  • O co chodzi bo nie kumam? Toż Duda mówił że wyngla mamy jeszcze na 200 lat to po co ten import? (3)

    Kłamali jak zwykle .....

    • 26 20

    • Svencjusz masz fajną fuchę...

      • 1 0

    • Węgla dużo

      Duda prawdę mówił. Nie powiedział jednak, że ten węgiel nie jest nasz tylko już jest zaklepany do wydobycia przez nasz braci eskimosów z hameryki i wzgórz goleń.

      • 15 1

    • za długo Duda z Morawieckim był w jednym pokoju i zaraził się patologicznym kłamaniem, ciemny lud wszystko kupi, obiecuj i wygaszaj obietnice, niech zasuwają za miskę ryżu w zimnie

      • 13 9

  • (4)

    Ale przeciez mozna przeladowac na mniejsze statki i wyslac do elblaga.

    • 18 10

    • Gdyby natura chciała, to sama by rozładowała... Kidawa.
      ...może rzeką...
      ...ale czekaj.
      ...woda ma to do siebie, że rzekami spływa do morza... Komorowski.
      Trudna sprawa.

      • 4 1

    • Oczywiście, że można

      Ale przeczytaj jeszcze raz : już teraz czekają duże jednostki na redzie. Zbyt małe nabrzeża.

      • 1 3

    • (1)

      albo rozesłać paczkomatami po Polsce lub nawet pocztą polską ala Sasin co zmarnował 70mln pln i prokuratura umorzyła śledztwo w jego sprawie

      • 13 10

      • haha w sumie to nie głupie, kurierem wysłać, paczka do 30kg hahaha

        • 10 1

  • Zabezpieczeń nie przed pyleniem (2)

    Czy któryś port w Gdańsku stosuje cojolwiek zabezpieczajacego przed pyleniem?
    Nowy Port wygląda tragicznie.
    Współczuję mieszkańcom.

    • 8 0

    • NIC nie stosują (1)

      To jest skandal !!!!!!
      Nie liczą się z ludźmi, od rządu do samorządu tacy sami. Od czasu tej wojny poszaleli jak knutin, tylko wojna, wojna

      • 5 2

      • Koszty

        Powinni który sztami obciążyć zarządy tych portów. Dzięki zamydlamiu oczu wielkimi otwarciami budowy t3 na BH, unikają problemów.
        Kto tym zarządza i za to odpowiada?

        • 2 0

  • (1)

    To nie wegiel tylko mial weglowy. Jak jedzie pociag z rym syfem to cala okolica czarna

    • 5 2

    • Czyli wg. standardów uni europejskiej.

      Gorzej jakby cała okolica była biała...

      • 0 1

  • Wegiel przywiezli (3)

    Znaczy sie ze wojna bedzie

    • 24 8

    • wojna już jest (1)

      • 3 1

      • handlarz respiratorami przerzucil sie na wegiel?, a Zero juz czeka aby umozyc postepowanie, tak oto funkcjonariusze PIS kolejny walek zrobia okradajac Polakow

        • 3 2

    • chyba wojna cenowa

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu PricewaterhouseCoopers Sp. z o.o. Biegły rewident z 20-letnim doświadczeniem pracy w firmach audytorskich. Specjalizuje się w badaniach sprawozdań finansowych spółek realizujących kontrakty długoterminowe oraz spółek z sektora morskiego. Posiada duże doświadczenie w badaniu sprawozdań przygotowanych zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości i Międzynarodowymi Standardami...

Najczęściej czytane