• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny prom na wodzie, czyli wiosna w "Północnej"

Wioletta Kakowska-Mehring
29 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Remontowa Holding ma nowego prezesa

Boczne wodowanie jednostki B 611/2 powstałej na zamówienie norweskiego armatora.



W Remontowej Shipbuilding (dawna Stocznia Północna) zwodowano kolejny prom pasażersko-samochodowy dla jednego z największych norweskich armatorów - Torghatten Nord AS.



Statek B 611/2 o długości 40,6 m z konwencjonalnym napędem o mocy 900 kW osiągać będzie prędkość 12 węzłów. Jednorazowo na pokład zabierać będzie 21 samochodów osobowych i 146 pasażerów. Prom obsługiwany będzie przez 3-osobową załogę. Zwodowany prom jest jednym z ośmiu budowanych obecnie w gdańskiej stoczni statków dla Torghatten Nord AS. Są to cztery typy statków, różniące się rodzajem napędu, mocą silnika oraz zasięgiem obsługiwanych linii. Bliźniaczy prom B 611/1 został zwodowany na początku kwietnia.

Gdańska stocznia ma duże doświadczenie we współpracy z norweskimi firmami żeglugowymi. Pierwszy kontrakt zawarto z Norwegami w 1997 roku. Dotychczas stocznia dostarczyła armatorom kilkanaście promów różnego typu. Nowością są statki z ekologicznym napędem gazowym. Koncepcja techniczna statku B 611/2 powstała w wyniku współpracy norweskiego biura projektowego NSK i polskiego biura konstrukcyjnego Remontowa Marine Design & Consulting Sp. z o.o.

Torghatten Nord dysponuje flotą 47 własnych statków i 4 wyczarterowanych. Wśród nich są 33 promy i szybkie statki komunikacyjne. Flota ta obsługuje lokalne linie komunikacyjne w pomocnym rejonie Norwegii. Na europejskim rynku żeglugowym, a szczególnie na skandynawskim, jest duże zapotrzebowanie na promy. Tylko w Norwegii eksploatuje się ich prawie 500. W kraju tym linie promowe utrzymują połączenia lokalne pomiędzy nawet najmniejszymi i najbardziej oddalonymi miejscowościami, leżącymi nad licznymi fiordami i na wyspach. Zwodowany dziś statek przeznaczony jest do obsługi publicznego transportu wodnego w okolicach Tromso.

Miejsca

Opinie (39) 2 zablokowane

  • Stocznia Północna

    No to jest ta Stocznia Północna czy jest Remontowa Shipbuilding jak w powyższym artykule (.....dawna Stocznia Północna)

    • 0 0

  • Conrrad Stocznia Też wodowała ostatnio stateczek (1)

    dwa razy większy i nikt z tego szumu nie robił!!Może i dobrze bo dyrekcja nie uczciła tego faktu !!nic nawet podziękowań dla ludzi którzy go zbudowali!!Tylko majstrowie pewnie odczuli znaczny przelew na konto za zasługę...że tak wytrwale gonili ludzi i okrajali stawki !!bo przecież kryzys i trzeba było zrobić ciecia!Ale teraz wszystko wróciło do normy...czyli pracy że aż miejsca brak a stawki jak ucięli tak zostały!!Żenada!!

    • 9 0

    • a w grupie rem . inaczej !?

      to samo !!

      • 1 0

  • Niech się święci ! Maja

    Nawiązując do wodowania w "Conradzie".Czy to nie popieprzone,że w Gdańsku tereny stoczni, gdzie są dźwigi,pochylnie,hale mają być zaorane a statki, i to spore, buduje się w "ogródkach",pod namiotami,na prowizorycznych pochylniach.Wybierzcie sie na wycieczkę Martwą Wisłą a zobaczycie ile tam takich "stoczni".To tak jak z piwem - gdański browar zniszczono a tradycje piwne podtrzymuje /na szczęście/ podgdański Bielkówek.

    • 4 0

  • tzw monterowi

    ciekawe jaka szkole konczyles ? zalozę sie o wszystko ze nigdy nie byles monterem rurociagow okretowych.

    • 1 0

  • Wykonanie statku (2)

    Wykonanie takiego statku jest piekieelnie trudne!!
    Tylko dr Dawidowicz jest w stanie obliczyc wytrzymałość tej konstrukcji!

    • 3 2

    • cieslinskiemu

      a czy ty byles kiedys na jakimkolwiek statku ? czy wiesz gdzie dziob a gdzie rufa ? cgyba nie. a wiec nie gadaj bzdur.

      • 0 0

    • nie podlizuj sie docencie

      • 0 1

  • skandal

    stocznie musza wrocic do polskiego zarzadzania i dawac prace ludziom

    • 1 1

  • A u nas???

    Mamy wodę (rzeki ujścia morze) a promów i statków brak.
    Jak to mówią Czesi wy macie morze a my mamy ryby.

    • 6 1

  • Statki-Promy (5)

    Kochani -przeczytalem iz ten norweski armator posiada 47 wlasnych jednostek i 4 w czarterze do obslugi lokalnych linii komunikacyjnych.
    I tu nasuwa sie bardzo smutna refleksja- A CO MY i CO u NAS ????
    Posiadamy przeciez te pare kilometrow morskiego wybrzeza wraz z paroma
    relatywnie duzymi miastami i portami miedzy ktorymi moglo by cos plywac co jak sadze wplynelo by korzystnie na nasze wybrzeze i chyba nie tylko.
    A moze sie myle?

    • 28 4

    • faktycznie debilne porównanie

      aczkolwiek prom pływający wahadłowo powiedzmy od nowego portu do babich dołów z przystankami brzezno, sop, orlowo itd dla niektórych byłby dobrą alternatywą na korki tego z****nego trójmiasta. Ale skoro bilet trójmiejski stanowi problem to taki prom byłby wycznem na miarę lotu na marsa.Pozdrawiam

      • 5 1

    • Niestety ale się mylisz, tak jak napisał już BB, ilośc posiadanych promów wynika z uwarunkowań geograficznych, a nie z widzimi się. Dla nich te promy są po prostu niezbędne do komunikacji jak dla nas autostrady. Z tą różnicą, że oni je mają a my nie:).

      • 7 2

    • my nic i nic u nas (2)

      w norwegii jest setki fiordów przez które, i wysp na które, takie promy smigają.
      w polsce gdzie ma pływać niby? z kołobrzegu do gdańska? kto się będzie chciał tłuc kilkanaście godzin zamiast 4 autem? żeby się wypowiadać, trzeba się na czymś znać, bo zaraz dojdziemy do wniosku że jak w kuwejcie mają wieże wiertnicze, to my też powinniśmy mieć, mimo że ropy nie mamy.

      • 10 4

      • (1)

        a na przykład mądralo z Gdańska na półwysep...

        • 3 5

        • żeglarz

          tramwaj ci nie wystarcza-kup sobie jacht

          • 8 2

  • To nie prom tylko promek

    aż 21 samochodów zabierze na pokład...

    • 2 0

  • STALIN ZADAŁ NAM BOBU! (1)

    Coś chyba w tym powiedzeniu jest na rzeczy, że "Stalin zemścił się na Polakach dając im kilkaset kilometrów wybrzeża".
    Zniszczyć potencjał stoczniowy, chwalić się, że czasami ktoś tam zamówi w naszych stoczniach statek i nie posiadać własnej floty, podczas gdy w komunie było tych jednostek kilkaset i pływały na wszystkich dostępnych liniach, to obciach, za który rozliczą nas przyszłe pokolenia.

    • 9 4

    • "czasem ktoś zamówi w naszych stoczniach statek"... gratuluję wiedzy. są w Trójmieście stocznie, które nie wyrabiają czasowo, tyle mają zamówień...

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kazimierz Wierzbicki

Prezes zarządu i właściciel Grupy Trefl, w skład której wchodzą spółki zajmujące się produkcją i dystrybucją puzzli, kart, gier planszowych, zabawek i mediami oraz trzy spółki sportowe. W latach 1997 - 2008 był prezesem ProkomuTrefl Sopot. W 1997 roku założone przez Kazimierza Wierzbickiego Sopockie Towarzystwo Koszykówki Trefl przekształcono w Sportową Spółkę Akcyjną.

Najczęściej czytane