• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejowa linia do elektrowni jądrowej

erka
24 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Warianty inwestycyjne dla projektu pn. "Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo - Kopalino". Warianty inwestycyjne dla projektu pn. "Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo - Kopalino".

PKP Polskie Linie Kolejowe przygotują dokumentację projektową dla modernizacji i budowy linii kolejowych prowadzących do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo - Kopalino. Ogłoszono przetarg na wyłonienie wykonawcy. Realizacja inwestycji umożliwi nie tylko sprawny i bezpieczny dowóz ładunków na potrzeby budowy elektrowni, ale poprawi również dostęp do kolei w tej części województwa pomorskiego. Zadanie będzie realizowane ze środków budżetowych jako inwestycja towarzysząca budowie elektrowni jądrowej.



Nowa droga od Trasy Kaszubskiej do elektrowni jądrowej



Wykonawca dokumentacji przygotuje m.in. koncepcję programowo-przestrzenną dla dwóch wariantów inwestycji. Wariant I zakłada modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo - Garczegorze, linii nr 229 na odcinku Lębork - Garczegorze, budowę nowej linii z Choczewa do elektrowni jądrowej Lubiatowo - Kopalino oraz łącznicy do linii nr 230 w kierunku Lęborka.

Ponad 750 mln zł wydane na energetykę jądrową. Elektrowni brak



Pociągiem do elektrowni atomowej



Wariant II obejmuje modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo - Choczewo wraz z budową nowych odcinków, modernizację linii nr 229 na odcinku Lębork - Łeba, budowę nowego fragmentu linii kolejowej z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią nr 229 w obszarze stacji Steknica oraz budowę łącznicy do linii nr 229 w kierunku Łeby. Dla wybranego wariantu zostanie przygotowany projekt budowlany wraz z pozyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych.

Niezależność energetyczna. OZE, wodór i energia jądrowa zastąpią ropę i gaz



Modernizacja linii kolejowych na Pomorzu



Modernizacja i budowa linii kolejowych do planowanej elektrowni jądrowej to również szansa na zwiększenie dostępu do kolei w tej części województwa pomorskiego (powiat wejherowski i lęborski). Realizacja projektu, w zależności od realizowanego wariantu, umożliwi powrót pociągów pasażerskich na nieczynną linię nr 230 oraz stałe połączenia kolejowe na linii nr 229, która obecnie jest wykorzystywana wyłącznie w sezonie letnim. Istniejące stacje i przystanki zostaną zmodernizowane, planuje się także budowę nowych.

Pociągi - pasażerskie i towarowe - pojadą z prędkością do 120 km/h. Realizacja inwestycji zapewni sprawny i bezpieczny dowóz ładunków na potrzeby budowy elektrowni i jej przyszłej eksploatacji. Po torach będą mogły pojechać pociągi towarowe o długości do 750 m i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś).
erka

Opinie (201) 7 zablokowanych

  • Zwykła ściema...

    Temat elektrowni w Żarnowcu to już słyszę od 30 lat...

    • 18 3

  • czemu ona się tak wije? (2)

    • 2 2

    • żeby przy okazji wyciąć jak najwięcej drzew

      • 3 2

    • Zobacz sobie ukształtowanie terenu

      • 6 2

  • Wyprowadzanie kasy (5)

    Dyrektor CPK coś o tym wie

    • 16 5

    • (1)

      Dyrektor pilnujący pustego pola

      • 6 1

      • Najdrożej opłacany pastuch w Europie

        Z kasy podatników

        • 3 0

    • Chyba chcesz skończyć w sądzie , nie jesteś taki anonimowy jak Ci się wydaje. (2)

      • 0 4

      • Dawaj Marcin zobaczymy jaki z ciebie kozak

        • 5 0

      • 130 tysięcu wpłacono Marcinowi H. za stołki w Enerdze

        Niedługo Marcin H. - niespełniony i niedoszły prezydent Gdyni pójdzie siedzieć.
        Wraz z innymi.

        • 3 0

  • może najpierw 201? (5)

    A jeśli już, to warto odtworzyć linię z Lęborka na południe i przedłużyć ją z Sierakowic do Skorzewa.

    Powody dla których 201 jest prowadzona w tak ciężkim i niesprzyjającym terenie zniknęły ponad 80 lat temu.

    • 11 2

    • (4)

      Był plan rewitalizacji odcinka Kartuzy - Lębork przez Sierakowice. Jakoś ucichło i po kilku latach zaczęto pisać o rewitalizacji tej linii na odcinku Kartuzy - Sierakowice, z pominięciem odcinka Sierakowice - Lębork. Teraz całkowicie temat ucichł.

      Poza tym, w programie Kolej Plus nie ma żadnej pomorskiej linii - włodarze powiatu bytowskiego nie chcą się dorzucić do (15% kwoty) rewitalizacji linii Bytów - Korzybie.

      • 8 0

      • "włodarze powiatu bytowskiego nie chcą się dorzuci"

        Raczej nie chcieli się narazić "Drutexowi", jakby stracił tanią siłę roboczą...

        • 5 0

      • Pomorskie ma kłopot... ;)

        Sukces samograja w postaci PKM powoduje wzrost apetytów. A to była jednorazowa akcja za pieniądze z Unii i raczej nie ma szans na rozszerzenie. Bez tych funduszy nie ma żadnego interesariusza, który były za rozwojem sieci kolejowej. PKM powstało, bo były nią zainteresowane "kręgi gospodarcze" skupione wokół lotniska oraz ogólniej, przerobu unijnych dotacji. Bez tego na lotnisko jeździłby najwyżej... tramwaj.
        Nieopatrzenie trafiono w potrzeby społeczne i nie dało się "wygasić" projektu. Ale nic straconego, administracja jest cierpliwa i nie lubi problemów...

        • 3 0

      • na lini 229 z Lęborka w kierunku Sierakowic nawet tory juz rozebrano i las posadzono (1)

        • 3 0

        • Tory na odcinku Lębork - Kartuzy ukradziono.

          2005-05-10
          "Po krótkim pościgu policjanci z Kartuz zatrzymali sprawców kradzieży szyn kolejowych z torowiska na nieczynnej linii Sierakowice - Lębork. Jednym z zatrzymanych okazał się 30-letni mieszkaniec pow. wejherowskiego.
          Policjanci z KPP Kartuzy na gorącym uczynku przyłapali złomiarzy, którzy wzięli się za rozkręcanie torowiska na linii Sierakowice - Lębork. Sprawcy próbowali uciekać, ale zostali zatrzymani po krótkim pościgu."

          ***

          "Pięciu mężczyzn w wieku od 31 do 55 lat zatrzymała lęborska policja pod zarzutem kradzieży podkładów kolejowych i ponad 50 m szyn.

          W lesie pod Lęborkiem funkcjonariusze zatrzymali do kontroli dwa samochody - audi i fiata ducato. W czasie sprawdzenia okazało się, że w autach znajdują się palniki i butle z acetylenem, narzędzia do cięcia, podkłady, stalowe elementy i około 50 m szyn kolejowych.

          Mężczyźni byli już w przeszłości notowani za podobne przestępstwa.

          Za kradzież grozi kara do 5 lat pozbawienia wolności."

          • 5 0

  • pociagnac na weglu i poczekac na termojadrowke

    przyszlosc jest za rogiem

    • 6 5

  • Opinia wyróżniona

    (4)

    "Budowa 63 kilometrowej linii kolejowej numer 230 zaczęła się w 1902 roku i została zakończona 8 lat później, w 1910 roku. Obecnie całość skończyła dość marnie - nie została co prawda rozebrana, ale można nawet zakładać, że nie przejedziemy żadnego, choć kilometrowego odcinka. Ruch osobowy ustał tutaj w 1992 roku. Do końca lat 90. XX w. był jeszcze prowadzony ruch towarowy (pociągi zdawcze).

    Linia 230 była często używana do objazdów - w razie nieprzejezdności odcinka Lębork - Wejherowo, co czasami się zdarzało.

    Kolejarze z Pomorza wspominają ten kawałek kaszubskiej kolei jako bardzo szczególny. Perony na linii były krótkie (wystarczały dla dwóch wagonów pasażerskich). Nie potrzeba było nigdy większej infrastruktury - jest to przykład linii kolejowej, gdzie maszynista umawiał się z mieszkańcami co do miejsca postoju pociągu - jeśli komuś było zbyt daleko do peronu.

    Ciekawostką jest, że po tej linii jeździł tabor elektryczny - były to popularne EN57. Co prawda jednostki nie przemierzały jej w całości, tylko dojeżdżały do elektrowni jądrowej w Żarnowcu - która nigdy nie została ukończona. Elektryfikacja odcinka Wejherowo - Rybno Kaszubskie została zrealizowana w 1986 roku i niestety tylko na 6 lat."

    • 75 0

    • polecam wpisac sobie w google "ej żarnowiec wywiad z leszkiem lewinskim"

      i wyskoczy wam odnosnik do naprawde ciekawego wywiadu odnosnie linii 230A

      • 13 0

    • Dzieki za opis

      • 2 0

    • kto to zwinął?

      no kto?

      • 1 0

    • za dzieciaka jezdziłem tą koleją w latach 80tych

      Prędkość osiągała taką że podróżujący byli w stanie nazbierać grzybów w lesie po drodze. Można było wsiadać i wysiadać w biegu - maszynista wiedział kiedy zwolnić :) Po 92 większość szyn rozkradziono, na nasypach rosną drzewa. Jedynie przejazdy kolejowe po 30 latach nadal istnieją i niszczą zawieszenie samochodów.

      • 0 0

  • Wypitalać z linią kolejową z Osetnika, Stilo i Ulinii! Porąbało kogoś?! (2)

    • 11 18

    • To jest tak nieprawdopodobne że cięzko w to uwierzyc na trzeźwo.

      • 5 4

    • będziesz mieć łatwiejszy dojazd z Krakowa

      • 3 1

  • A dlaczego Trojmiasto nic nie pisze o pożarze w Lęborku i o tym że pociągi stoją? (1)

    nie pierwszy raz w tym miejscu zresztą.

    • 11 3

    • Bo ten artykół ma inny tytuł

      • 3 2

  • nadal uważam, że Lubiatowo nie jest miejscem dla takiej elektrowni! (5)

    • 17 19

    • A kim ty jesteś (3)

      • 3 4

      • lobby chcace zniszczyc najbardziej urokliwy kawalek polskiego wybrzerza widze tlumnie pojawiło sie (2)

        tutaj by komentowac i minusowac nieprzychylne posty

        • 6 13

        • (1)

          Ludzie przyzwyczaili sie do widoku wiatrakó to i sie przyzwyczaja do wielkich "kominów"

          • 4 0

          • nie będzie żadnych "kominów"

            • 1 1

    • bo jest kolonizowane przez "warszawke"?

      Ktora z Mazur zrobila skansen i wanne dla lodek?
      A nad morzem ma byc piaskownica?!

      • 10 3

  • Projekt projektu do projektu projektu. I tak ze wszystkim

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane