• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolos ze stoczni trafi na farmę

Wioletta Kakowska-Mehring
15 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Zobacz, jak wygląda trafoplatforma.


Waży 850 ton, jest największą tego typu konstrukcją, jaką do tej pory wykonano w Polsce i będzie pracować na Morzu Północnym. Mowa o trafoplatformie, którą zbudowano w Stoczni Gdańsk i oddziale stoczni, czyli Mostostalu Chojnice.


Platforma przypomina stalowy budynek o długości 38,5 m, szerokości 16,6 m i wysokości prawie 27 m. Platforma przypomina stalowy budynek o długości 38,5 m, szerokości 16,6 m i wysokości prawie 27 m.

Co może zdecydować o sukcesie trójmiejskich zakładów na rynku konstrukcji wielkogabarytowych?


Trafoplatforma to najprościej rzecz ujmując kondensator zbierający energię z farmy wiatrowej i przekazujący ją na ląd. Posadowiona na niemieckim obszarze Morza Północnego (niedaleko wyspy Borkum) trafostacja Borkum Riffgrund będzie mieć za zadanie gromadzenie prądu z morskiej farmy, liczącej docelowo 80 wiatraków. Będzie to jedna z największych farm wiatrowych w Niemczech o mocy 320 MW. Farma będzie zajmować powierzchnię prawie 35 km kw. Rocznie będzie mogła zasilić ok. 330 tys. niemieckich gospodarstw. Końcowe napięcie w linii energetycznej przesyłającej prąd do odbiorców wyniesie 200 tys. Volt. Podłączenie farmy planowane jest na rok 2014.

Prace nad trafostacją rozpoczęły się w marcu br., najpierw w zakładzie w Chojnicach, gdzie wyprodukowano elementy tej konstrukcji(ważące nawet po 100 ton), by następnie przewieźć je do dalszej produkcji w stoczni. Potem te elementy były scalane na halach produkcyjnych Stoczni Gdańsk. Transport elementów z Chojnic do Gdańska odbywał się nocami. Potem ruszyły prace nad scalaniem. Najpierw w hali K1, a w następnej kolejności na Nabrzeżu Kaszubskim, gdzie w ramach inwestycji przygotowano miejsce do scalania wielkogabarytowych konstrukcji, właśnie takich jak trafostacja. Gotowa konstrukcja zostanie wysłana ze stoczni do odbiorcy drogą morską. Nastąpi to za kilka dni.

- Ciekawostką jest to, iż do tej pory trafoplatformy były produkowane w Polsce tylko w częściach (2 lub 3). Nasza jest największą trafostacją zbudowaną w całości - mówi Marcin Garus, dyrektor chojnickiego oddziału SG.

Cała konstrukcja składa się z 6 pokładów. Platforma przypomina stalowy budynek o długości 38,5 m, szerokości 16,6 m i wysokości prawie 27 m, co odpowiada kilkupiętrowemu budynkowi mieszkalnemu.

- To pierwsza tak duża realizacja wykonana razem z zakładem w Chojnicach. Realizacja tego projektu była możliwa właśnie dzięki połączeniu doświadczenia i możliwości produkcyjnych obu zakładów - powiedział Jarosław Łasiński, wiceprezes SG SA.

Od 1 grudnia 2011 roku Stocznia Gdańsk SA jest dzierżawcą Mostostalu Chojnice. Umowa dzierżawy została podpisana na dwa i pół roku. Chojnicki zakład funkcjonuje jako oddział Stoczni Gdańsk. Stoczniowa infrastruktura, udźwigowienie oraz znakomita lokalizacja umożliwiająca transport morski gotowego produktu, są atutami stoczni. Z kolei chojnicki zakład wniósł wieloletnie doświadczenie w produkcji konstrukcji wielkogabarytowych i znajomość tego rynku.

Miejsca

Opinie (23) 1 zablokowana

  • kolos (2)

    Jak ktoś nie pracował w Stoczni to taka za przeproszeniem nadbudówka ? może robi wrażenie . Bo jako Stocznia budowy statków to stanowczo za mało.

    • 28 4

    • No ależ oczywiście, prawdziwy stoczniowiec

      Robienie czegokolwiek innego niż statki to hańba! Lepiej nie robić nic niż takie rzeczy? Banda idiotów, dobrze że te stocznie padły i teraz odradzają się na nowych zasadach, całe państwo na kilka tysięcy osób tyrało dopłacając miliony do stoczni, taniej by wyszło jakby ich wszystkich zwolnić i płacić rentę

      • 5 1

    • mało?toć to popiardółka.

      ciekawe czy zdążyli na czas?!

      • 1 0

  • KONREM NAUTA

    Co dalej z Konrem Nauta???

    • 3 1

  • Ubzdurali sobie ocieplenie klimatyczne...

    • 17 7

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora Generalnego PPUP Poczta Polska, a w latach 2003-2006 był Dyrektorem Departamentu Gospodarki i Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Zajmował się prywatyzacją firmy Neptun Film Sp. z o.o., realizując funkcję nadzoru właścicielskiego z ramienia Samorządu Województwa Pomorskiego. Posiada również kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej....

Najczęściej czytane