• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec z tanim złomowaniem statków?

erka
5 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Obecnie wiele statków europejskich jest demontowanych w obiektach o niskich standardach na plażach południowej Azji. Obecnie wiele statków europejskich jest demontowanych w obiektach o niskich standardach na plażach południowej Azji.

Komisja Europejska zaproponowała wprowadzenie nowych przepisów mających zagwarantować, że europejskie statki będą poddawane recyklingowi jedynie w obiektach bezpiecznych dla pracowników i przyjaznych dla środowiska.



Co roku recyklingowi w celu odzyskania złomu poddawanych jest ponad tysiąc dużych statków handlowych, takich jak zbiornikowce i kontenerowce, ale wiele statków europejskich jest demontowanych w obiektach o niskich standardach na plażach południowej Azji. Obiekty te często nie dysponują środkami ochrony środowiska i bezpieczeństwa niezbędnymi dla zagospodarowania materiałów niebezpiecznych zawartych w statkach wycofanych z eksploatacji. Materiały te obejmują azbest, polichlorowane bifenyle (PCB), tributylocynę i osad olejowy. Wynikiem takiej sytuacji jest wysoka liczba wypadków, zagrożenie dla zdrowia pracowników i znaczne zanieczyszczenie środowiska.

Nowe przepisy, które przyjmą postać rozporządzenia, przewidują system przeglądów, wydawania świadectw i zezwoleń dla dużych handlowych statków morskich pływających pod banderą państwa członkowskiego UE, który obejmie cały cykl ich życia od budowy po eksploatację i recykling.

Stocznie złomowe będą musiały spełnić określone wymogi w zakresie ochrony środowiska i bezpieczeństwa w celu włączenia do wykazu autoryzowanych stoczni złomowych na całym świecie. Statki europejskie będą mogły być poddawane recyklingowi wyłącznie w stoczniach znajdujących się w tym wykazie.

Obecnie recykling statków reguluje rozporządzenie w sprawie przemieszczania odpadów, które zakazuje wywozu odpadów niebezpiecznych do krajów nienależących do Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. W 2009 r. ponad 90 proc. europejskich statków zostało zdemontowanych w stoczniach złomowych poza OECD. Liczba europejskich statków wycofanych z eksploatacji jest duża: 17 proc. pojemności światowej jest zarejestrowana pod banderą UE.
erka

Opinie (20) 4 zablokowane

  • hmm (3)

    niechaj zgadne- na plażach azji w wyniku tej sytuacji pozdychają ludzie z głodu bo im się prace zabierze a u nas wszystko podrożeje bo recykling. Ale czekaj... przecież w UE praktycznie nie ma statków :D A nasza Polska to co, SAR i MW.. coś jeszcze? bo promy to chyba już nie polskie :)

    • 33 3

    • Nic nie podrozeje, w Europie, a jedynie w Polsce.... ale my głupki wszystko klepniemy....

      Armator jak uzna że statek mu niepotrzebny sprzeda go fikcyjnemu armatorowi z Azji który zajmuje sie złomowaniem statków i tyle mu ta cała nasza unia zrobi.... kolejne przepisy do obejścia ... na co idzie nasza kasa niestety.....

      Jeszcze nie słyszałem aby komukolwiek zabraniano handlu statkami. W Europie byłby to jakiś ewenement....na świecie chyba również :)

      Jedyne co się stanie to to ....ze małe jednostki (nie opłaca sie ich złomować w Azji z uwagi na koszty transportu) będę złomowane nie u nas...bo jesteśmy słabi kapitałowo ... a w portach niemieckich które sie w tym specjalizują....one zresztą już są do tego dostosowane i tylko czekają na klepniecie przyjaznych im przepisów. Pokazywano zresztą w tv jedną taką stocznię .... silniki posegregowane, okna też.... facet już jest do takich nowych przepisów przygotowany....a durni Polacy .,..szkoda słow. Zarżniemy kolejne polskie firmy

      • 0 0

    • cóż...

      Obecnie nasza polska flota nie tyle statkami co jednostkami rybackimi stoi, za których "złomowanie" i "modernizację" ue zapłaciła.
      My zdolny naród i obejść wszystko zdołamy, więc nie ma co się irytować na zapas. A tak btw, to nie tyle swoje a np. norweskie lub szwedzkie statki u nas za poważne pieniądze złomować będziemy, ba... niektórzy już są gotowi na wszystko za takie pozwolenia...

      • 4 0

    • dar mlodziezy

      • 4 1

  • złomowanie

    i dobrze . ale co teraz zrobi zdrajca z Techno Nauty gdy panienki nie ma .....

    • 0 0

  • Prosty sposób na złomowanie.

    Wystarczy podarować naszej marynarce wojennej jako okręt do zadań specjalnych.

    • 2 0

  • co za problem statek sprzedać założonemu przed chwilą na Bahamas czy Liberi

    "armatorowi" z adresem "PO BOX" który zezłomuje "furę" ???

    W shippingu jestem od 25 lat i nie takie cyrki widziałem lub w nich uczestniczyłem...

    Urzędasy... ich wymyślunki kosztują podatnika krocie.... a świadczą o głupocie

    • 8 0

  • mlot

    ale sie zmartwiłem.

    • 0 1

  • Oczywiście te stocznie będą w UE tylko Niemczech?

    Bo tylko one spełnią wmyślane ciągle w Niemczech normy unijne?

    • 3 1

  • I tak większość statków pływa pod jakąś tanią banderą

    więc nie ma czego się bać. Po wprowadzeniu tych chorych przepisów jeszcze więcej bander narodowych odejdzie do lamusa...

    • 15 0

  • No to przerejestruje się te (nieliczne) jednostki pod tanie bandery, pod którymi i tak już znaczna część pływa i po problemie. A Holendrzy załatwią sobie dwudziestoletni okres przejściowy ;)

    • 15 0

  • Wypiszmy się z UE

    ten system jest coraz bardziej chory

    • 13 1

  • POLSKIE rybołówstwo z n i s z c z o n e, możemy teraz pajacować! Błazen jeden

    drugim teraz dopłaty likwiduje...Bezczelne chamstwo sk..nów!!!

    • 10 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy zawodowej ściśle związany z gospodarką morską i regionem pomorskim. Założyciel i prezes zarządu Inter Marine Sp. z o. o. - jednej z pierwszych w Polsce prywatnych agencji żeglugowych (rok zał. 1990), która po 22 latach działalności jest wiodącą w Polsce firmą branży usług sektora morskiego, usług stoczniowych oraz pośrednictwa pracy za granicą będąc jednocześnie ”firmą matką”...

Najczęściej czytane