• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec z tanim złomowaniem statków?

erka
5 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Obecnie wiele statków europejskich jest demontowanych w obiektach o niskich standardach na plażach południowej Azji. Obecnie wiele statków europejskich jest demontowanych w obiektach o niskich standardach na plażach południowej Azji.

Komisja Europejska zaproponowała wprowadzenie nowych przepisów mających zagwarantować, że europejskie statki będą poddawane recyklingowi jedynie w obiektach bezpiecznych dla pracowników i przyjaznych dla środowiska.



Co roku recyklingowi w celu odzyskania złomu poddawanych jest ponad tysiąc dużych statków handlowych, takich jak zbiornikowce i kontenerowce, ale wiele statków europejskich jest demontowanych w obiektach o niskich standardach na plażach południowej Azji. Obiekty te często nie dysponują środkami ochrony środowiska i bezpieczeństwa niezbędnymi dla zagospodarowania materiałów niebezpiecznych zawartych w statkach wycofanych z eksploatacji. Materiały te obejmują azbest, polichlorowane bifenyle (PCB), tributylocynę i osad olejowy. Wynikiem takiej sytuacji jest wysoka liczba wypadków, zagrożenie dla zdrowia pracowników i znaczne zanieczyszczenie środowiska.

Nowe przepisy, które przyjmą postać rozporządzenia, przewidują system przeglądów, wydawania świadectw i zezwoleń dla dużych handlowych statków morskich pływających pod banderą państwa członkowskiego UE, który obejmie cały cykl ich życia od budowy po eksploatację i recykling.

Stocznie złomowe będą musiały spełnić określone wymogi w zakresie ochrony środowiska i bezpieczeństwa w celu włączenia do wykazu autoryzowanych stoczni złomowych na całym świecie. Statki europejskie będą mogły być poddawane recyklingowi wyłącznie w stoczniach znajdujących się w tym wykazie.

Obecnie recykling statków reguluje rozporządzenie w sprawie przemieszczania odpadów, które zakazuje wywozu odpadów niebezpiecznych do krajów nienależących do Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. W 2009 r. ponad 90 proc. europejskich statków zostało zdemontowanych w stoczniach złomowych poza OECD. Liczba europejskich statków wycofanych z eksploatacji jest duża: 17 proc. pojemności światowej jest zarejestrowana pod banderą UE.
erka

Opinie (20) 4 zablokowane

  • Oczywiście te stocznie będą w UE tylko Niemczech?

    Bo tylko one spełnią wmyślane ciągle w Niemczech normy unijne?

    • 3 1

  • mlot

    ale sie zmartwiłem.

    • 0 1

  • co za problem statek sprzedać założonemu przed chwilą na Bahamas czy Liberi

    "armatorowi" z adresem "PO BOX" który zezłomuje "furę" ???

    W shippingu jestem od 25 lat i nie takie cyrki widziałem lub w nich uczestniczyłem...

    Urzędasy... ich wymyślunki kosztują podatnika krocie.... a świadczą o głupocie

    • 8 0

  • Prosty sposób na złomowanie.

    Wystarczy podarować naszej marynarce wojennej jako okręt do zadań specjalnych.

    • 2 0

  • złomowanie

    i dobrze . ale co teraz zrobi zdrajca z Techno Nauty gdy panienki nie ma .....

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Morawski

Prezes zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa POLYHOSE Poland. Grupa POLYHOSE jest globalną firmą, posiadająca oddziały w 10 krajach, produkującą nisko- oraz wysokociśnieniowe przewody transferowe, wykonane z gumy, plastiku i teflonu. POLYHOSE Poland została pierwotnie założona jako EXITFLEX Polska – spółka córka szwajcarskiej fabryki, istniejącej od 1971 roku. Członek zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa AIRBLAST Poland. Firma AIRBLAST, posiadająca oddziały w 12 krajach, jest od ponad...

Najczęściej czytane