• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontenerowiec utknął w Kanale Sueskim. Czy wpłynie to na pracę DCT?

VIK
24 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 14:03 (25 marca 2021)
Kontenerowiec Ever Given należący do armatora Evergreen blokuje Kanał Sueski. Kontenerowiec Ever Given należący do armatora Evergreen blokuje Kanał Sueski.

Nawet kilka dni może potrwać odwracanie kontenerowca Ever Given, który przechylił się na bok i zablokował Kanał Sueski. Korek statków czekających na przepłynięcie robi się coraz dłuższy. Sprawa jest poważna, bo właśnie tą drogą przybywają statki z Azji do Europy, także do gdańskiego terminalu DCT. Jeśli więc czekacie na paczkę z Chin, to... może to potrwać dłużej.



Aktualizacja, 25.03.2021

- Jest to bardzo dynamiczna sytuacja i stale ją monitorujemy, ale na razie nie mamy żadnych pewnych informacji na temat potencjalnego wpływu na dostawy do naszego terminalu, ale wydaje się prawdopodobne, że jeśli wysiłki na rzecz oswobodzenia statku będą się przedłużać, to w kwietniu mogą wystąpić opóźnienia statków. O ile wiemy, statek, który był w tym samym konwoju co Ever Given (COSCO Shipping Galaxy), bezpiecznie minął Kanał Sueski i jest w drodze do Europy Północnej i dalej do Gdańska - poinformował nas Marcin Kamola, communications and sales support manager w DCT.
Jak poinformował zarząd Kanału Sueskieg, osiem holowników usiłuje przemieścić załadowany kontenerowiec Ever Given, który wczoraj osiadł na mieliźnie na południowym odcinku tego szlaku wodnego. Eksperci obawiają się, że przesunięcie jednostki może być większym problemem niż się na początku wydawało, a kanał może być zatkany nawet przez kilka tygodni.

Armator kontenerowca przekazał, że ściągnięcie statku z mielizny jest "niezwykle trudne", ale nikt nie odniósł żadnych obrażeń ani nie doszło do wycieku oleju. - Szczerze przepraszamy za wywołanie dużego zaniepokojenia - przekazała firma w oświadczeniu.


- W Kanale Sueskim po utracie napędu i sterowności bardzo duży kontenerowiec Ever Given, tarasując całkowicie tor wodny, stanął pod kątem ok. 45º do osi kanału, z dziobem i rufą, które ugrzęzły w przybrzeżnych płyciznach. Tym samym wielki statek zablokował ruch w jednym z najbardziej uczęszczanych "wąskich gardeł" szlaków globalnego handlu morskiego - podał portalmorski.pl.

Gospodarka morska w Trójmieście



Jak wyliczają eksperci, przez tą wąską, sztuczną szczelinę między kontynentami przepływa 10 proc. światowego handlu, bowiem jest to najkrótsza droga morska z Azji do Europy. Wykopany 150 lat temu Kanał Sueski łączy Morze Czerwone z Morzem Śródziemnym. Gdyby nie on, statki z Chin, Indii płynące do Europy musiałyby opłynąć całą Afrykę, a to znacznie wydłużyłoby czas podróży, co miałoby wpływ na koszty transportu.

Jak donoszą agencje, egipscy urzędnicy podejrzewają, że statek został zepchnięty przez silny wiatr. Załoga utraciła kontrolę nad jednostką, która oparła o jeden z brzegów kanału i osiadła na mieliźnie. Ever Given ma długość prawie 400 m i szerokość 59 m i jednorazowo może przewozić około 20 tys. kontenerów. Statek zmierzał do portu w Rotterdamie.
  • Trasa oceaniczna Alians 2M.
  • Trasa oceaniczna  Alians Ocean.

Trwają gorączkowe prace, których celem jest wypchnięcie statku z powrotem na kanał żeglugowy. Według wstępnych zapowiedzi to może potrwać nawet kilka dni. A zatkanie kanału może spowodować opóźnienia w dostawach i  poważne straty w transporcie. Jeśli więc czekacie na paczkę z Chin, to... może to potrwać dłużej. Według informacji tworzy się już kolejka statków. A w niej mogą też stać jednostki zmierzające do DCT. Przypomnijmy, że właśnie przez Kanał Sueski prowadzi trasa oceaniczna Alians 2M i Alians Ocean obsługiwane przez gdański port.

O sytuację zapytaliśmy władze DCT. Czekamy na odpowiedź.
VIK

Opinie (215) ponad 20 zablokowanych

  • Uzależnienie od Chin (1)

    Niestety tak wiele ściągamy z Chin i byle problem powoduje, że jest opóźnienie dla wielu branż. Mimo pandemii i jej źródła skąd się narodziła nie wyciągamy wniosków. Niestety mało jest biznesmanów, którzy opierają działalność głownie na krajowym rynku. Logistycznie jest poprawa w Polsce, więc czemu nie budować wielkich fabryk również u nas?

    • 2 0

    • Bo koszty produkcji są za drogie. A każdy Polok chce taniej i taniej. Sami to nakręcamy.

      • 3 1

  • 1650 wielblądów zaczęło ściągnie Evergrina w kierunku Piramidy Chopsa

    Z Polski wysłano radomskie kutry pościgowe oraz batalion WOT

    • 6 1

  • Indusi na burcie. (2)

    Jak podaje BBC;
    Bernhard Schulte Shipmanagement said initial investigations had ruled out any mechanical or engine failure as a cause of the grounding.
    Shoei Kisen Kaisha said the Ever Given's 25-member crew, who are all Indian nationals, were safe and that no oil leaks had been detected.
    Ci którzy maja jakieś pojęcie o pływaniu, wiedzą o co chodzi.

    • 3 0

    • Napewno papiery maja wyprowadzone, a kolejne już przygotowane. Wiem o co chodzi i..

      • 0 0

    • Teraz w Europie będzie łapanka na senior oficerów.
      Pamiętam na przełomie wieków też robili oszczędności na tych stanowiskach, a potem zarobki skoczyły o 40%.

      • 0 0

  • Przestańcie się podniecać tymi kont - najważniejsze ze PiS jest u władzy w zmpg Gdańsk

    • 0 4

  • i nie będę miał moich chińskich tenisówek na świeta ;(

    • 1 0

  • Dobrze ze w tych kontenerach nie przewozi szczepionek z Chin do UE.

    • 0 0

  • ...a przed wpłynięciem do kanału Sueskiego, statek zrobił ciekawe manewry. Po prześledzeniu trasy na mapie, wygląda jakby zostawił... kształt penisa. W tym kontekście zablokowanie kanału wygląda bardziej na sabotaż, niż problemy techniczne czy pogodowe?

    • 1 0

  • niebawem w sklepach zrobi się pusto, 3/4 towarów jest z Chin

    • 0 0

  • Wlasnie rzucilismy zelzako na zewn. kotwicowisku przed pld. wejsciem.

    Statkow multum. Port Authorities nic nie mowia. Agent tez nic nie wie. Statkow przybywa 40-50 dziennie. Plotki tylko chodza, ze jeszcze kilka dni to na bank potrwa.

    • 4 0

  • Wazne

    Coraz głupsze pytania ludzie na tym świecie żądają np . Weźmy pytanie jakie postawiono DCT? ZE niby co mają odpowiedzieć ,że monitorują ,że pchają ów statek ,że wysłali tam dźwigi by go ruszyć ... i**otyczne pytania

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Arkadiusz Aszyk

Menedżer z branży stoczniowej. Prezes Mostostalu Pomorze. Ukończył Wydział Zarządzania na Uniwersytecie Gdańskim, doktor nauk ekonomicznych. Pracował w Stoczni Gdynia pełniąc funkcję m.in.: doradcy zarządu, dyrektora biura zarządu, pełnomocnika zarządu ds. restrukturyzacji stoczni oraz członka zarządu. W 2005 roku był doradcą Sekretarza Generalnego CESA z siedzibą w Brukseli. W latach 2002-2004 wykładał na Uniwersytecie Gdańskim i w Sopockiej Szkole Wyższej w okresie 2003-2009. Potem...

Najczęściej czytane