• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontenery z towarami popłynęły Wisłą

VIK
6 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Na kontenery czekają Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych.
  • Barka ma być w Chełmnie za 2 dni.
  • Z barki kontenery zostaną przeładowane na tiry.
  • Na kontenery czekają Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych.
  • Z barki kontenery zostaną przeładowane na tiry.
  • Na kontenery czekają Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych.

150 ton ładunku i 150 kilometrów w górę rzeki. Z Portu Gdańsk w pilotażowy, komercyjny rejs Wisłą wyruszyła barka z ładunkiem dla jednej z kujawsko-pomorskich firm. Towary dotrą do Chełmna w czwartek 8 kwietnia, a barka, ponownie załadowana, ruszy w drogę powrotną.



Załadowana sześcioma 40-stopowymi kontenerami barka i towarzyszący jej pchacz wypłynęły z Portu Gdańsk. Nocna przerwa techniczna planowana jest w okolicach Tczewa. Do punktu przeładunkowego w Chełmnie, pokonując 152-kilometrowy odcinek Wisły, barka dotrze w czwartek, 8 kwietnia. Na nabrzeżu towar zostanie rozładowany na tiry, a na barkę trafią kontenery eksportowe. Powrót do Gdańska zaplanowano już 9 kwietnia.

Firmą, do której trafi załadowana dziś w Gdańsku zawartość kontenerów - 150 ton materiałów do produkcji - są Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych (TZMO). Co najmniej 150 ton ładunku popłynie z Chełmna do Gdańska powrotnym rejsem barki. Będą to gotowe produkty wysyłane z Polski w świat. Operatorem rejsu jest warszawska firma VAN Cargo.

Organizatorem przedsięwzięcia, które promuje ideę śródlądowego transportu wodnego, jest samorząd województwa kujawsko-pomorskiego. Według inicjatorów rejsu, żegluga śródlądowa jest bezpiecznym, tanim i najbardziej przyjaznym dla środowiska sposobem transportowania towarów po Europie.

- Jest to najlepsza droga przewożenia materiałów charakteryzujących się wysokim stosunkiem masy do wartości, szczególnie jeśli czas transportu nie ma dużego znaczenia. Cechują go także najniższe stawki przewozowe, umożliwiające utrzymanie kosztów transportu na niskim poziomie. Ponadto lokalizacja śródlądowych dróg wodnych, ich oddalenie od skupisk ludzkich, a także rozwiązania stosowane w środkach transportu wodnego śródlądowego sprawiają, że emisja hałasu w tej gałęzi jest minimalna. W porównaniu z innymi gałęziami transportu koszty zewnętrzne generowane przez transport wodny śródlądowy są niewielkie - poinformowano w komunikacie.

Według badań koszty zewnętrzne na 1000 tonokilometrów szacowane są:
  • w transporcie samochodowym na 24,12 euro,
  • w transporcie kolejowym na 12,35 euro,
  • w transporcie wodnym śródlądowym na poziomie nieprzekraczającym 5 euro.

Transport do Chełmna ma również aspekt badawczy i wdrożeniowy. Trasą barki popłynie łódź Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, z pracownikiem naukowym Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i studentem tej uczelni na pokładzie. Akademicy sprawdzą oznakowanie nawigacyjne szlaku, jego przepustowość oraz lokalizację trudnych żeglugowo miejsc. Rejs powinien też pozwolić określić warunki brzegowe dla opłacalności i konkurencyjności tego modelu transportu.  

Wodny transport śródlądowy w liczbach
  • Standardowy zestaw rzeczny przewozi tyle towarów co 84 tiry
  • Przy tym samym nakładzie energii ciężarówką transportujemy na 100, barką na 370 km
  • Jedna barka dziennie z portu w Gdańsku to 15 tys. tirów rocznie mniej na drogach
  • Złotówka zainwestowana w śródlądowe drogi to 4-6 złotych zysku

Kujawsko-pomorski odcinek Wisły mierzy 205 kilometrów - to prawie piąta  część jej całkowitej długości. W dorzeczu leży 80 procent powierzchni województwa, w tym 11 miast (Włocławek, Toruń, Bydgoszcz, Dobrzyń nad  Wisłą, Nieszawa, Ciechocinek, Solec Kujawski, Chełmno, Świecie, Grudziądz i Nowe) z łącznie 850 tysiącami mieszkańców. Wisła jest częścią dwóch prowadzących przez województwo kujawsko-pomorskie międzynarodowych dróg wodnych - łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym E40 i E70, która łączy Europę Zachodnią z rejonem Kaliningradu w Federacji  Rosyjskiej.
VIK

Miejsca

Opinie (167) 4 zablokowane

  • Kabaret

    Sześć kontenerów na barce napęd statek pchacz trzydziesto letni ekologia zero ilość paliwa zużytego w tonach czas masakrsa propaganda sukcesu nie zna granic te jedostki to pływające zlomy

    • 2 0

  • Robić, kopać i udrażniać! (13)

    A pieski niech sobie szczekają że piniendzy nie ma i nie da się zrobić przekopu mierzei

    • 50 22

    • Przekop to taki MIŚ naszych czasów, by kilku kolejnych dyzmów z PiS mogło przytulić kasiorka. (8)

      ...i wspomóc finansowo partię prezesa za pomocą hojnych darowizn.

      • 22 6

      • czekaj czekaj kto zaproponował x lat temu przekop ?

        czy nie był to rudy czasami ?

        • 0 1

      • przekop to sprawa wojskowa przede wszystkim (6)

        tylko w niewielkim stopniu sprawa ekonomiczna, ale o tym ci nie powiedzą

        • 2 15

        • Błagam, napisz jakie korzyści militarne przyniesie nam ten śmieszny kanalik prowadzący na zalew o głębokości dwóch metrów. (3)

          Chętnie się posmiejemy.

          • 9 2

          • no jak to? A nasze lotniskowce z bazy w Elblągu!

            • 1 0

          • Nam nic nie przyniesie (1)

            ale ruskie okręty w Bałtijsku zyskują nową drogę wyjścia na Bałtyk. A że pis działa na zlecenie ruskich służb to i przekop im zbudował.

            • 3 2

            • Okrety z zanurzeniem ponizej 2m?

              • 2 0

        • Wojskowa?

          Okręty na Zalewie? Tam jest za płytko aby jakieś okręty tam manewrowały inna sprawa to, że to jest pułapka w której każdy okręt jest narażony na zniszczenie. Może myślisz, że Rosjanie zaatakują po Mieżeii czołgami. Nie są i**otami aby pchać się takim wąskim przejściem.

          • 6 2

        • Żeby ORP Holownik mógł przepłynąć?

          • 10 3

    • Ależ to właśnie teraz Wisła jest drożna a żegluga będzie wymagać przegradzania.

      • 1 0

    • Ale ten przekop nijak ma się akurat do poruszonego w artykule tematu.

      • 15 2

    • A co ma do tego ten przekop? Będzie za płytki dla współczesnych kontenerowców. Barkami z Gdańska i Gdyni? Za blisko i zbyt uzależnione od pogody.

      • 7 3

    • a co ma do tego przekop Mierzei? Do Elbląga też w tej chwili można już dotrzeć z Gdańska wodnymi drogami śródlądowymi - do śluzy w Przegalinie, potem śluza Gdańska Głowa i Wisłą Królewiceką do Zalewu. Przekop Mierzei do tego niepotrzebny.

      • 21 5

  • (3)

    Ludzie, po co komentujecie coś o czym nie macie zielonego pojęcia?
    1. Nie wszystko musi dotrzeć w 3-4 godziny.
    2. Taniej jest barką.
    3. Ekologia -> 1 barka może przetransportować tyle co 40 ciężarówek, posiadając silnik tej samej mocy.

    Generalnie żegluga śródlądowa w Polsce leży i kwiczy, a mając tyle rzek powinniśmy przynajmniej 10% transportu mieć na rzekach.

    • 36 8

    • (1)

      załadowała 6 kontenerów, to nie tyle co 40 ciężarówek, tylko tyle co 6 ciężarówek

      • 5 7

      • i do tego na koniec tez pojechaly ciezarowkami...

        • 0 0

    • Bzdury rodem z tvpis.

      • 3 9

  • inwalida ekonomiczny

    • 1 0

  • Nareszcie

    Ktoś pomyślał o tym.Udroznienie Wisły będzie znacznie tańsze od budowy następnej autostrady a wszystkich sceptyków odsyłam na mapy żeglugi w Niemczech ,Francji czy Holandii. No chyba ,że cytując mądrych inaczej powiemy,,jeśli natura by chciała to Wisła byka by żeglowna,,

    • 0 2

  • Nareszcie

    To świetny pomysł a pogłębienie toru wodnego kosztuje dużo mniej niż budowa następnej autostrady.Jesli inne argumenty za nie trafiają do oponentów to niech zobaczą żeglowności rzek w Holandii Francji czy Niemczech.no chyba że za mądrymi inaczej będziemy powtarzać,,jeśli by natura chciała to Wisła byłaby żeglowna

    • 0 2

  • Suuper (3)

    Wspaniała inicjatywa ruszyć kolejne rzeki a przez kanał bydgoski można połączyć transportowo całą Polskę mniejsze koszty udrażnianie rzek czyli zapobieganie powodzią bo głębsze koryta same plusy takiej inicjatywy ochrona środowiska mniej spalin nie niszczenie dróg przez ciężarówki. Widać że negatywy i krytyka tego projektu to szczekanie "mafii" transportowej i nierozwojowych ciemniaków!

    • 9 5

    • (1)

      Wiesz ile by kosztowało doprowadzenie kanału bydgoskiego, Noteci i Warty do stanu odpowiedniego dla współczesnej żeglugi towarowej? Chyba nie chcesz wiedzieć. Obecne maluteńkie, starutkie śluzy nie nadają się już do niczego poza turystyką wodną. Koszty przebudowy tego systemu to grube dziesiątki miliardów złotych by opłacało się wrócić do żeglugi towarowej. Też ubolewam nad tym że nie spełniają już swojej funkcji transportowej ale w obecnym stanie już nie przystają do współczesnych realiów rynkowych.

      • 3 1

      • jak nie przystają do obecny realiów rynkowych? PIS udowodnił, że można się upierać przy węglu, postawić elektrownię węglową i później ją rozebrać. Co jest nie tak?

        • 0 0

    • Pogięło cię? Tylu bzdur na raz już dawno nie czytałem. Rzecz totalnie bez sensu - ale kto bogatemu zabroni. Uto penie kilkudziesięciu miliardów w transport, który w Polsce nigdy się nie spłaci. To już taniej postawić na konie - ta sama epoka a ile pożytku z nawozu będzie. Koleje oczywiście zlikwidować. I będzie suuper!

      • 0 0

  • Ekonomia (3)

    Chłopaki z firmy BACA na kołach zabiorą jednym zestawem to co barka wzięła:-))))

    • 9 13

    • Teraz to tylko demo. duża baraka wezmie tyle co dwa pociągi (1)

      • 10 2

      • Ja bym powiedział ze to trial :)

        • 0 0

    • I zatrują środowisko oraz zniszczą drogi

      • 6 1

  • Kontenery (2)

    Czyżby do PGE powróciły kontenery ?

    • 2 2

    • Tak. Sześć.

      • 0 0

    • PGE

      Od 2 lat niemal nieustannie.

      • 0 0

  • Trzymam kciuki, póki co prawie wszystko leci TIRami, masakra. (1)

    • 13 3

    • Ponad 1/4 leci koleją

      Znafco

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w...

Najczęściej czytane