Kontenery z towarami popłynęły Wisłą


150 ton ładunku i 150 kilometrów w górę rzeki. Z Portu Gdańsk w pilotażowy, komercyjny rejs Wisłą wyruszyła barka z ładunkiem dla jednej z kujawsko-pomorskich firm. Towary dotrą do Chełmna w czwartek 8 kwietnia, a barka, ponownie załadowana, ruszy w drogę powrotną.



Załadowana sześcioma 40-stopowymi kontenerami barka i towarzyszący jej pchacz wypłynęły z Portu Gdańsk. Nocna przerwa techniczna planowana jest w okolicach Tczewa. Do punktu przeładunkowego w Chełmnie, pokonując 152-kilometrowy odcinek Wisły, barka dotrze w czwartek, 8 kwietnia. Na nabrzeżu towar zostanie rozładowany na tiry, a na barkę trafią kontenery eksportowe. Powrót do Gdańska zaplanowano już 9 kwietnia.

Firmą, do której trafi załadowana dziś w Gdańsku zawartość kontenerów - 150 ton materiałów do produkcji - są Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych (TZMO). Co najmniej 150 ton ładunku popłynie z Chełmna do Gdańska powrotnym rejsem barki. Będą to gotowe produkty wysyłane z Polski w świat. Operatorem rejsu jest warszawska firma VAN Cargo.

Organizatorem przedsięwzięcia, które promuje ideę śródlądowego transportu wodnego, jest samorząd województwa kujawsko-pomorskiego. Według inicjatorów rejsu, żegluga śródlądowa jest bezpiecznym, tanim i najbardziej przyjaznym dla środowiska sposobem transportowania towarów po Europie.

- Jest to najlepsza droga przewożenia materiałów charakteryzujących się wysokim stosunkiem masy do wartości, szczególnie jeśli czas transportu nie ma dużego znaczenia. Cechują go także najniższe stawki przewozowe, umożliwiające utrzymanie kosztów transportu na niskim poziomie. Ponadto lokalizacja śródlądowych dróg wodnych, ich oddalenie od skupisk ludzkich, a także rozwiązania stosowane w środkach transportu wodnego śródlądowego sprawiają, że emisja hałasu w tej gałęzi jest minimalna. W porównaniu z innymi gałęziami transportu koszty zewnętrzne generowane przez transport wodny śródlądowy są niewielkie - poinformowano w komunikacie.

Według badań koszty zewnętrzne na 1000 tonokilometrów szacowane są:
  • w transporcie samochodowym na 24,12 euro,
  • w transporcie kolejowym na 12,35 euro,
  • w transporcie wodnym śródlądowym na poziomie nieprzekraczającym 5 euro.

Transport do Chełmna ma również aspekt badawczy i wdrożeniowy. Trasą barki popłynie łódź Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, z pracownikiem naukowym Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i studentem tej uczelni na pokładzie. Akademicy sprawdzą oznakowanie nawigacyjne szlaku, jego przepustowość oraz lokalizację trudnych żeglugowo miejsc. Rejs powinien też pozwolić określić warunki brzegowe dla opłacalności i konkurencyjności tego modelu transportu.  

Wodny transport śródlądowy w liczbach
  • Standardowy zestaw rzeczny przewozi tyle towarów co 84 tiry
  • Przy tym samym nakładzie energii ciężarówką transportujemy na 100, barką na 370 km
  • Jedna barka dziennie z portu w Gdańsku to 15 tys. tirów rocznie mniej na drogach
  • Złotówka zainwestowana w śródlądowe drogi to 4-6 złotych zysku

Kujawsko-pomorski odcinek Wisły mierzy 205 kilometrów - to prawie piąta  część jej całkowitej długości. W dorzeczu leży 80 procent powierzchni województwa, w tym 11 miast (Włocławek, Toruń, Bydgoszcz, Dobrzyń nad  Wisłą, Nieszawa, Ciechocinek, Solec Kujawski, Chełmno, Świecie, Grudziądz i Nowe) z łącznie 850 tysiącami mieszkańców. Wisła jest częścią dwóch prowadzących przez województwo kujawsko-pomorskie międzynarodowych dróg wodnych - łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym E40 i E70, która łączy Europę Zachodnią z rejonem Kaliningradu w Federacji  Rosyjskiej.

Opinie (166) 4 zablokowane

  • (3)

    Fajnie by bylo, gdyby udalo sie udroznic Wisle. Z tego, co czytalem, to jednak miliradowe koszty. Biorac pod uwage koszty transformacji energetycznej, ktora moze pojsc w biliony, moze byc ciezko znalezc na to kase.

    • 29 9

    • Tak skanalizujmy i zabetonujmy wszystko. (2)

      Niech kontenerowce i tankowce płyną Wisłą ku chwale ojczyźnie.

      • 6 6

      • Niech płynął , nawet do Warszawy i dalej.

        • 2 3

      • Przede wszystkim korwety do Radomia!

        • 0 0

  • Nad niemieckim Renem to po 3 barki mijają się na rzece w przeciwnych kierunkach (6)

    czyli razem 6 w tym samym czasie. Oby się udało udrożnić Wisłę!

    • 88 15

    • a to news z TVPIs

      • 6 14

    • (1)

      No i w niedziele tez maja zamkniete sklepy.

      • 14 0

      • A to niedobre Niemiaszki, żadnego naśladowania!

        PiS bierze wzory z krajów byłego CCCP. Mentalność ich ich funkcjonariuszy partyjnych ma tam swój rodowód.

        • 7 3

    • Ale że trzy na raz się mijają? (1)

      No łał. Ale tak na okrągło? Matko!

      • 3 6

      • na okrągło jeden za drugim w odleglosciach ok. 30-45min. miedzy grupami,

        większe przerwy są po śniadaniach i obiadach, oczywiście w niedzielę mniej pływa

        • 4 1

    • No i to jest odpowiedź

      Na pytanie dlaczego po polskich rzekach nikt nie pływa :) bo ktoś musi pływać po rzekach niemieckich :)

      • 8 3

  • Bardzo fajna inicjatywa.

    Rozkręcenie jednak regularnej, komercyjnej żeglugi na Wiśle to na dłuższą metę utopia. Skala wydatków do poniesienia jest nie do udźwignięcia przez nasze kulawe państwo. Najpierw niech zajmą się porządnym udrożnieniem Odry, tam spora część infrastruktury już istnieje tylko jest koszmarnie zaniedbana. Trudno więc liczyć że kiedykolwiek poradzimy sobie z Wisłą skoro ledwo utrzymujemy to co teraz mamy.

    • 37 13

  • (6)

    Port morski Gdańsk- 52 mln ton
    Port rzeczny Duisburg- 125 mln ton

    To pokazuje jak ważna jest żeglowność rzek i wykorzystanie ich potencjału dla transportu.
    Jedna barka to kilkadziesiąt kontenerow
    Jedna ciężarówka to jeden kontener.

    • 55 10

    • (3)

      Barka 4 dni pociąg 12 godzin

      • 13 5

      • Nie wszystko musi być na wczoraj w sytuacji kiedy można obniżyć koszty. (2)

        W cywilizowanych krajach jakoś to się opłaca, tylko w Wolsce zerkającej ciągle z PiSem na wzorce z dzikiego wschodu jakoś niespecjalnie.

        • 19 7

        • a na co zerkało PO (1)

          na skinienie Merkel? A może na uśmiech Putina?

          • 5 5

          • na Putina z Salvinim to patrzy

            jarek z orbanem

            • 2 2

    • Pociąg musi przeciągnąć te samą masę z bardzo małymi oporami

      bo przecież tor jest względnie prosty a opór kół stalowych mały. Tymczasem barka pcha to samo pod prąd rzeki czyli przy ciągłym dużym oporze, do tego dochodzi dłuższy czas pracy. Trudno uwierzyć, że pod prąd to może się opłacać, możliwe że ważniejszy jest transport który ma w dół popłynąć a ten w górę jest przy okazji. Cały historia transportu rzecznego tak wygląda, że opłacało się głównie w dół a w górę to ewentualnie przy okazji coś się brało żeby nie było pustych przelotów. Przy okazji temat jest taki, że do Chełmna pociąg i tak by nie dojechał więc być może odbiorca ze względu na marną sieć kolejową jest skazany na rzekę. Jednak taniej i logiczniej byłoby zbudować tam linie kolejową niż regulować rzekę dla jednej barki w miesiącu.

      • 6 3

    • Duisburg to też 50 mln ton. Nie wiem, skąd dane o 125 mln

      Dwa Duisburg to zagłębie Ruhry, z towarami masowymi o niskiej wartości, którym się nie spieszy. Co ty chcesz Wisłą wozić pomiędzy Gdańskiem a Toruniem czy Płockiem? Na pewno nie węgiel, bo sam koszt jego przeładunku, by dalej jechał koleją pokazuje absurd transportu rzecznego Wisłą kosztem wybudowania 10 stopni zapór za 40 mld PLN.

      • 2 0

  • Robić, kopać i udrażniać! (13)

    A pieski niech sobie szczekają że piniendzy nie ma i nie da się zrobić przekopu mierzei

    • 50 22

    • a co ma do tego przekop Mierzei? Do Elbląga też w tej chwili można już dotrzeć z Gdańska wodnymi drogami śródlądowymi - do śluzy w Przegalinie, potem śluza Gdańska Głowa i Wisłą Królewiceką do Zalewu. Przekop Mierzei do tego niepotrzebny.

      • 21 5

    • A co ma do tego ten przekop? Będzie za płytki dla współczesnych kontenerowców. Barkami z Gdańska i Gdyni? Za blisko i zbyt uzależnione od pogody.

      • 7 3

    • Ale ten przekop nijak ma się akurat do poruszonego w artykule tematu.

      • 15 2

    • Przekop to taki MIŚ naszych czasów, by kilku kolejnych dyzmów z PiS mogło przytulić kasiorka. (8)

      ...i wspomóc finansowo partię prezesa za pomocą hojnych darowizn.

      • 22 6

      • przekop to sprawa wojskowa przede wszystkim (6)

        tylko w niewielkim stopniu sprawa ekonomiczna, ale o tym ci nie powiedzą

        • 2 15

        • Żeby ORP Holownik mógł przepłynąć?

          • 10 3

        • Wojskowa?

          Okręty na Zalewie? Tam jest za płytko aby jakieś okręty tam manewrowały inna sprawa to, że to jest pułapka w której każdy okręt jest narażony na zniszczenie. Może myślisz, że Rosjanie zaatakują po Mieżeii czołgami. Nie są i**otami aby pchać się takim wąskim przejściem.

          • 6 2

        • Błagam, napisz jakie korzyści militarne przyniesie nam ten śmieszny kanalik prowadzący na zalew o głębokości dwóch metrów. (3)

          Chętnie się posmiejemy.

          • 9 2

          • Nam nic nie przyniesie (1)

            ale ruskie okręty w Bałtijsku zyskują nową drogę wyjścia na Bałtyk. A że pis działa na zlecenie ruskich służb to i przekop im zbudował.

            • 3 2

            • Okrety z zanurzeniem ponizej 2m?

              • 2 0

          • no jak to? A nasze lotniskowce z bazy w Elblągu!

            • 1 0

      • czekaj czekaj kto zaproponował x lat temu przekop ?

        czy nie był to rudy czasami ?

        • 0 1

    • Ależ to właśnie teraz Wisła jest drożna a żegluga będzie wymagać przegradzania.

      • 1 0

  • To jakiś żart (17)

    150 km w trzy dni. To ma być rozwiązanie? Pewnie koszty transportu były wielokrotnie wyższe niż wartość transprtowanego towaru.

    • 66 171

    • Tego sie tak nie liczy :)
      Pomysl ze na barce jest tona złota

      • 20 11

    • Warto przeczytac artykul zanim sie go skomentuje...

      • 72 5

    • Na szczęście mamy takiego wybitnego ekonomistę jak ty. (4)

      Na całym świecie inwestuje się ogromne pieniądze w śródlądowe szlaki wodne. Myślisz, że to się nie opłaca? Weź wypowiedz się gdzieś na międzynarodowym forum, może cię posłuchają i przestaną wyrzucać pieniądze w błoto.

      • 42 7

      • inwestuje się w śródlądowe szlaki wodne tam, gdzie wożone sa towary masowe (3)

        Wisły nie udrożnisz do Śląska dla barek z węglem i rudą. Spójrz na UK, tam kanały sa już tylko turystyką, nikt ich nie wykorzystuje do masowego transportu bo nie ma odpowiednich towarów które powinny być transportowane rzeką. A Wisła z kolei to rzeka okresowa, koszt jej regulacji by była taka autostradą wodną, jak Ren, który ma wodę zawsze i wszędzie jest liczony w dziesiątkach miliardów PLN, a i tak byłyby kwartały, gdy wody byłoby za mało

        • 8 5

        • W UK nie wykorzystuje się kanałów do transportu...

          ... bo tam nie ma czego transportować. Nie ma przemysłu, nie ma surowców. TIRy przewożą dobra konsumpcyjne z Europy i z portów już do hurtowni

          • 6 2

        • No i taki jest cel (1)

          Na Całej Wiśle elektrownie wodne, spiętrzenie poziomów i jednoczesne zabezpieczenie przeciwpowodziowe - to planowano już w latach 50. Na Wiśle już wtedy planowano 9 zapór wodnych z elektrowniami wodnymi, a było to 70 lat temu. Żeby było śmieszniej albo i smutniej patrząc na to ile przez lata zaprzepaszczono szans - dokumentację na regulację Wisły przygotowywali już Niemcy w 1890 roku, część tych planów jest nawet w muzeum i można sobie obejrzeć skalę tych prac, które obejmowały nie tylko obwałowania, zapory i hydroelektrownie ale również systemy kanałów, które napędzały by młyny, poldery zalewowe, śluzy itp...a nie było wtedy takiego sprzętu jak dzisiaj i takich materiałów budowlanych.

          • 1 2

          • Wisła powinna być dzika, taka jest tendencja światowa - de deregulacji rzek. A towary najekologiczniej jest wozić koleją.

            • 0 1

    • To jest na próbę - koszty

      • 6 1

    • (6)

      Spróbuj sprowadzić np samochód z USA i masz dwa warianty 1) statkiem koszt ok 700 dol w czasie tygodnia lub samolotem to 6-9 tys dol 1-2 dni . Co wybierasz?

      • 14 1

      • koleją (2)

        • 4 1

        • (1)

          Przez Tczew i Laskowice Pomorskie

          • 17 1

          • Przez Włoszczowę

            • 0 0

      • Tydzień to ze wschodniego wybrzeża ;) (1)

        Z "drugiej strony" USA to już będą okolice miesiąca. Nie mniej warto wybierać transport morski zawsze i wszędzie kiedy jest to tylko możliwe.

        • 6 0

        • Wisła to ocena, a barka to kontenerowiec? To tak jak.... panie chcę dostać się na tą górę. Ile jest do szczytu? W linii prostej jakieś 1000 metrów. Panie to najlepiej ferrari. Szwagier takie ma i na autostradzie 1000 metrów przejedzie w kilkanaście sekund. Panie, ale tutaj jest góra, stromo, brak drogi... eee tam nie ważne, szwagier na autostradzie... ferrari. Ten sam poziom absurdu :D

          • 2 3

      • tydzień z USA?

        w jakiej relacji? chyba do Hiszpanii lub Portugalii ale nie do Polski

        • 1 0

    • Te wyliczenia pochodzą od jakiegoś "profesorka" co statku nie widział. (1)

      Na wysokiej wiosennej wodzie przewieźli 6 kontenerów( po 5 euro za 1000 tonokilometrów)? Te tabelki są z Holandii i mają się nijak do polskich płytkich i nieregulowanych latami rzek. Taka barka nigdy nie zabierze 84 kontenerów 40 stopowych. Wisła jest za płytka, ma zapuszczone ostrogi itp. Zamiast durny przekop robić można było uregulować górny bieg Wisły. W Europorcie 80% kontenerów odbiera i przywozi żegluga śródlądowa. Pomysł dobry ale po co ten przekop?

      • 5 1

      • Odp. Po co ten przekop?

        Wojtek ma lotnisko,
        to Jarek chce mieć przekop (kanał).

        • 1 0

  • Sensacja !? (9)

    Coś co powinno być już dawno. Każdy na świecie dobrze rozwinięty kraj ma transport śródlądowy. Mamy nawet jedną z największych firm w Europie jeśli chodzi o ilość barek. Powinniśmy połączyć każde większe miasto kanałem. I Unia Europejska by to sfinasowała. Zapewni nam to tani ekologiczny transport towarów masowych. Rozwój firm a za tym i regionów. Obniżenie kosztów produkcji. Kanały takie utrzymywały by wodę w regionie. Zapewniły odbiór nadmiaru wody podczas powodzi. Ich budowa rozkręciła by gospodarkę na długie lata Same korzyści. Tylko że trzeba do tego mądrych polityków a nie Dyzmę Morawieckiego i ta cała resztę pozerów z sejmu Mam na myśli wszystkie partie.

    • 44 9

    • (5)

      Kanały Tak ale rzeki powinny pozostać w takim stanie jak są. Jako jedyne w Europie nienaruszone koryta. Naturalna piękna przyroda. To jest bardzo cenne na skalę Światową

      • 41 81

      • Nie zgadzam się. (1)

        Za Prl (wiem specjalnie) rzeki były regulowane, kanały które odziedziczyliśmy po niemcach (prusach) były regularnie konserwowane. Zapora we Włocławku? Dopiero po '89 wszystko zdziczało️

        • 24 4

        • Wisłę nazywasz uregulowaną rzeką?

          Uregulowana pod większą, opłacalną w dzisiejszych czasach żeglugę nie była nigdy, w przeciwieństwie do niektórych odcinków Odry.

          • 17 4

      • Udrożenienie rzek nie zagraża przyrodzie (2)

        • 13 8

        • Tak twierdzą na KUL'u.

          • 5 8

        • No to akurat bzdura.

          Trzeba budować zbiorniki zaporowe które zupełnie zmieniają charakter rzek i skład gatunkowy zamieszkujących je ryb. A w Wiśle mamy bardzo cenne gatunki, z trudem odtwarzane w ostatnich latach, np. jesiotry czy łososie. Słyszałeś chyba też jaką tykającą bomba biologiczną są muły nagromadzone pod zapora we Włocławku? Prawdą jest że transport wodny jest ekologiczny pod względem niskiej emisji i niskiej energochłonności, ale w biologię rzek ingeruje niestety dość znacząco. Dlatego jestem jak najbardziej za utrzymywaniem i rozwijaniem żeglugi śródlądowej na ciekach już uregulowanych w przeszłości, natomiast dzikie rzeki zostawmy lepiej w spokoju. Tym bardziej że koszty regulacji Wisły są niebotyczne.

          • 4 6

    • A ja jedną konkretną co to tylko instaluje dyzmów i słupów na państwowych posadkach.

      • 3 0

    • Stek bzdur. (1)

      Nie każdy dobrze rozwinięty kraj ma transport śródlądowy.
      Każde większe miasto? Łódź, Białystok czy Rzeszów także?
      Unia Europejska się nie dołoży ponieważ przestała finansować projekty wywołujące istotną szkodę w środowisku a zamiana rzeki w kanał właśnie takie szkody wywołuje.
      Transport nie będzie tani ani masowy ze względu na koszty infrastruktury, które nigdy się nie zwrócą na rzekomych oszczędnościach. Zresztą również wątpliwych bo kolej niedługo będzie zasilana wyłącznie prądem z OZE, czego żegluga nie będzie w stanie zrobić zapewne nigdy.
      Kanały nie zatrzymują wody ani nie chronią przed powodzią. Wręcz przeciwnie, przyspieszają spływ wody ze zlewni przez co przyczyniają się do suszy jak i kumulacji fal wezbraniowych na ciekach zbiorczych.
      Z wszystkich powyższych powodów byłaby obciążeniem dla gospodarki a korzyści miałyby tylko firmy budowlane oraz populistyczni decydenci.

      • 2 0

      • 10/10

        • 1 0

  • A jak to się może opłacać ? (9)

    Do Torunia 2 dni a na naczepie 3h może czegoś nie rozumiem ale to chyba bzdura

    • 24 36

    • (1)

      Nie każdy ładunek musi być szybko u odbiorcy. Jest wiele towarów dla których głównym kryterium doboru transportu jest nie czas, a koszt ich przewozu.

      • 24 3

      • Węgiel?... :D

        • 0 0

    • To pomysl dlaczego towary z Chin płyną 40 dni do Europy (6)

      a nie latają samolotami, by być w 1 dzień

      • 25 2

      • Bo oceanów i mórz nie trzeba regulować? (1)

        • 3 11

        • Wcale, Kanału Sueskiego też nie

          • 9 2

      • Nie porównuj. Z 3miast do Torunia można dojechać tirem w 3 godz, za nie duże pieniądze, co prawda barka wyjdzie taniej, ale czy ma to sens jak i tak trzeba przesladowac na tira. Jednak z Chin do Europy statek do najlepsze rozważanie bo najtańsze, ale najdłuższe,jednak samolot to duże koszty, ale towar masz w parę dni którego nikt nie kupi bo za drogo.

        • 1 6

      • to pomyśl dlaczego coraz więcej pociągów kontenerowych z Chin do Europy przyjeżdża? (2)

        Bo jednak czas bywa ważny. Droga kolejowa z Chin się rozwija i będzie coraz więcej takich transportów. Tydzień zamiast 40 dni to duża różnica. Samolot to złe porównanie bo z założenia może przewieźć bardzo małą masę przy dużym spalaniu.

        • 2 4

        • Tydzień koleją z Chin?

          Opowiedz jeszcze coś śmiesznego :)

          • 0 0

        • Bo potrebuja dywersyfikacji. Niektore towary jada przeciez tez do Uzbekistanu, Kazachstanu czy Azerbejdzanu.

          Tam statkiem z Chin nie wyslesz, a skoro musisz wyslac pociag na odleglosc kilku tysiecy kilometrow, to czemu nei zrobic kilku tysiecy wiecej? A jak bardzo potrzebna im dywersyfikacja pokazala ostatnia przygoda w Suezie.

          • 0 0

  • Detention kto zapłaci za ten spacer po Wiśle? (2)

    nie wspominając już o podwójnym THC, ograniczeniu lodowym, poziomie wody itp pierdołach. A w efekcie i tak kontener ląduje na kołach

    • 28 19

    • Zapłaci spedytor i jeszcze mu się to czterokrotnie zwróci (1)

      • 14 8

      • zwróci to mu się szczególnie latem

        albo raczej odbije czkawką bo latem jest tak mało wody że i 100 miliardów na regulacje Wisły by nic tu nie pomogło bo żeglowności nie będzie przez jakieś dwa miesiące z krótkimi ale nieprzewidywalnymi chwilami deszczy.

        • 3 2

  • PGE

    Załadunek odbył się w PGE i ani słowa o tym...

    • 8 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Podleśny

Sprawował funkcję Prezesa ATENY w latach 2007-2014. Doskonale zna branżę ubezpieczeniową -...

Najczęściej czytane