• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontenery z towarami popłynęły Wisłą

VIK
6 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Na kontenery czekają Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych.
  • Barka ma być w Chełmnie za 2 dni.
  • Z barki kontenery zostaną przeładowane na tiry.
  • Na kontenery czekają Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych.
  • Z barki kontenery zostaną przeładowane na tiry.
  • Na kontenery czekają Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych.

150 ton ładunku i 150 kilometrów w górę rzeki. Z Portu Gdańsk w pilotażowy, komercyjny rejs Wisłą wyruszyła barka z ładunkiem dla jednej z kujawsko-pomorskich firm. Towary dotrą do Chełmna w czwartek 8 kwietnia, a barka, ponownie załadowana, ruszy w drogę powrotną.



Załadowana sześcioma 40-stopowymi kontenerami barka i towarzyszący jej pchacz wypłynęły z Portu Gdańsk. Nocna przerwa techniczna planowana jest w okolicach Tczewa. Do punktu przeładunkowego w Chełmnie, pokonując 152-kilometrowy odcinek Wisły, barka dotrze w czwartek, 8 kwietnia. Na nabrzeżu towar zostanie rozładowany na tiry, a na barkę trafią kontenery eksportowe. Powrót do Gdańska zaplanowano już 9 kwietnia.

Firmą, do której trafi załadowana dziś w Gdańsku zawartość kontenerów - 150 ton materiałów do produkcji - są Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych (TZMO). Co najmniej 150 ton ładunku popłynie z Chełmna do Gdańska powrotnym rejsem barki. Będą to gotowe produkty wysyłane z Polski w świat. Operatorem rejsu jest warszawska firma VAN Cargo.

Organizatorem przedsięwzięcia, które promuje ideę śródlądowego transportu wodnego, jest samorząd województwa kujawsko-pomorskiego. Według inicjatorów rejsu, żegluga śródlądowa jest bezpiecznym, tanim i najbardziej przyjaznym dla środowiska sposobem transportowania towarów po Europie.

- Jest to najlepsza droga przewożenia materiałów charakteryzujących się wysokim stosunkiem masy do wartości, szczególnie jeśli czas transportu nie ma dużego znaczenia. Cechują go także najniższe stawki przewozowe, umożliwiające utrzymanie kosztów transportu na niskim poziomie. Ponadto lokalizacja śródlądowych dróg wodnych, ich oddalenie od skupisk ludzkich, a także rozwiązania stosowane w środkach transportu wodnego śródlądowego sprawiają, że emisja hałasu w tej gałęzi jest minimalna. W porównaniu z innymi gałęziami transportu koszty zewnętrzne generowane przez transport wodny śródlądowy są niewielkie - poinformowano w komunikacie.

Według badań koszty zewnętrzne na 1000 tonokilometrów szacowane są:
  • w transporcie samochodowym na 24,12 euro,
  • w transporcie kolejowym na 12,35 euro,
  • w transporcie wodnym śródlądowym na poziomie nieprzekraczającym 5 euro.

Transport do Chełmna ma również aspekt badawczy i wdrożeniowy. Trasą barki popłynie łódź Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, z pracownikiem naukowym Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i studentem tej uczelni na pokładzie. Akademicy sprawdzą oznakowanie nawigacyjne szlaku, jego przepustowość oraz lokalizację trudnych żeglugowo miejsc. Rejs powinien też pozwolić określić warunki brzegowe dla opłacalności i konkurencyjności tego modelu transportu.  

Wodny transport śródlądowy w liczbach
  • Standardowy zestaw rzeczny przewozi tyle towarów co 84 tiry
  • Przy tym samym nakładzie energii ciężarówką transportujemy na 100, barką na 370 km
  • Jedna barka dziennie z portu w Gdańsku to 15 tys. tirów rocznie mniej na drogach
  • Złotówka zainwestowana w śródlądowe drogi to 4-6 złotych zysku

Kujawsko-pomorski odcinek Wisły mierzy 205 kilometrów - to prawie piąta  część jej całkowitej długości. W dorzeczu leży 80 procent powierzchni województwa, w tym 11 miast (Włocławek, Toruń, Bydgoszcz, Dobrzyń nad  Wisłą, Nieszawa, Ciechocinek, Solec Kujawski, Chełmno, Świecie, Grudziądz i Nowe) z łącznie 850 tysiącami mieszkańców. Wisła jest częścią dwóch prowadzących przez województwo kujawsko-pomorskie międzynarodowych dróg wodnych - łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym E40 i E70, która łączy Europę Zachodnią z rejonem Kaliningradu w Federacji  Rosyjskiej.
VIK

Miejsca

Opinie (167) 4 zablokowane

  • Ekonomia (3)

    Chłopaki z firmy BACA na kołach zabiorą jednym zestawem to co barka wzięła:-))))

    • 9 13

    • I zatrują środowisko oraz zniszczą drogi

      • 6 1

    • Teraz to tylko demo. duża baraka wezmie tyle co dwa pociągi (1)

      • 10 2

      • Ja bym powiedział ze to trial :)

        • 0 0

  • przytulić kasę

    Durny pomysł ---ma na celu wyrwanie grantu finansowego ...Nie nalezy ingerować -prostować rzek
    W czasach suszy , braku wody. Kontener 20' potrafi wazyć 24 ton .Ten pokaz jest lipa ---niech powiedzą ile będzie ważył kontener podcza transportu ---tylko transport kolejowy

    • 14 19

  • nie no bardzo intratny biznes. Płynie z prędkością pieszego i 6 kontenerów.

    • 11 9

  • gratulacje 8 kontenerów przewozić barka,- szacun ! (2)

    • 13 5

    • 6 słownie sześć!

      Chyba trochę, Cię poniosło hehe

      • 12 2

    • demo

      • 5 0

  • Tiry na barki !!!!!!! Miasta odetchną i powietrze będzie lepsze ! Mniej wypadków !!! Same plusy !

    • 17 10

  • (3)

    Ludzie, po co komentujecie coś o czym nie macie zielonego pojęcia?
    1. Nie wszystko musi dotrzeć w 3-4 godziny.
    2. Taniej jest barką.
    3. Ekologia -> 1 barka może przetransportować tyle co 40 ciężarówek, posiadając silnik tej samej mocy.

    Generalnie żegluga śródlądowa w Polsce leży i kwiczy, a mając tyle rzek powinniśmy przynajmniej 10% transportu mieć na rzekach.

    • 36 8

    • Bzdury rodem z tvpis.

      • 3 9

    • (1)

      załadowała 6 kontenerów, to nie tyle co 40 ciężarówek, tylko tyle co 6 ciężarówek

      • 5 7

      • i do tego na koniec tez pojechaly ciezarowkami...

        • 0 0

  • (5)

    jeszcze może po drodze wody zabraknąć

    • 7 2

    • z powodu dopuszczenia do zdziczenia Wisły - braku utrzymania regulacji (4)

      • 3 1

      • No i dobrze że jest dzika. (2)

        • 2 8

        • Ekoobsesja (1)

          • 3 2

          • Tak, najlepiej wszystko zaorać i wyxiąć.

            Ja rozumiem że ci starcza kanapa tv i garkuchnia ale nie jesreś jedynym mieszkańcem tego kraju.

            • 1 2

      • Jooo, dzikie rzeki zawsze wysychały.

        Dopiero człowiek dzięki ich regulacji sprawił, że w ostatnich latach zaczęły płynąć regularnie. Hehe, masz niezłe poczucie humoru. Słyszałeś o czymś takim jak naturalna retencja w zlewniach rzek, która jest niszczona ich prostowaniem i regulowaniem?

        • 1 1

  • To raczej nie standardowy zestaw rzeczny

    Standardowy zestaw rzeczny przewozi tyle towarów co 84 tiry tu mamy 6 kontenerów na jednej barce czyli zestaw w standardzie to byłoby 14 barek lub jakieś barki giganty - pytanie do VIK - jak to jest?

    • 13 1

  • jak dla mnie na plus

    • 9 3

  • Trzymam kciuki, póki co prawie wszystko leci TIRami, masakra. (1)

    • 13 3

    • Ponad 1/4 leci koleją

      Znafco

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była...

Najczęściej czytane