• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kryzysowy jubileusz gdyńskiego BCT

Michał Sielski
23 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
BCT jest gotowe na przeładunek 750 tys. TEU (jednostka odpowiadająca 20-stopowemu kontenerowi), ale na taki obrót prawdopodobnie będzie trzeba poczekać kilka lat. BCT jest gotowe na przeładunek 750 tys. TEU (jednostka odpowiadająca 20-stopowemu kontenerowi), ale na taki obrót prawdopodobnie będzie trzeba poczekać kilka lat.

Obroty niższe o połowę i rosnąca w siłę konkurencja, która przejęła największego klienta - w takich warunkach Bałtycki Terminal Kontenerowy świętuje 30-lecie działalności. Mimo tego, powstał już plan rozwoju, rozważane są także przejęcia sąsiednich terenów.



Która gałąź gospodarki morskiej ma największe szanse na rozwój w Trójmieście?

Gdyby wszystkie kontenery przeładowane przez terminal BCT ustawić jeden za drugim, utworzyłyby pas o długości 32 mln km. Oplotłyby ziemię na równiku 820 razy. Ale budzące respekt liczby to już tylko przeszłość. Mijający rok jest dla BCT trudny.

- Za nami zwolnienia grupowe. Firma zatrudnia teraz niemal 300 osób i na razie to się nie zmieni. Musimy być gotowi na powrót gospodarki na dobre tory. W tym roku cała branża odnotowała spadek rzędu 27 proc. My odczuliśmy to jeszcze bardziej, bo do konkurencji z Gdańska odszedł nasz największy klient - armator Maersk. Dlatego notujemy obroty o połowę niższe niż w poprzednim roku - przyznaje prezes zarządu BCT, Krzysztof Szymborski.

To wielki cios dla firmy, w którą właściciel - grupa ICTSI - zainwestował w ciągu ostatnich sześciu lat ponad 40 mln. dolarów. Były to jednak czasy prosperity, gdy przychody rosły lawinowo i wszyscy spodziewali się dalszego rozwoju. Z powodu boomu gospodarczego i niskiej ceny dolara, w kontenerach masowo sprowadzane były również samochody. Dziś wspomnieniem tych czasów jest już tylko laserowo strzeżone ogrodzenie, bo na teren terminalu kilkakrotnie próbowali przedrzeć się amatorzy samochodowych części.

Spadek obrotów został zahamowany, ale wciąż są one zbyt niskie, by firma mogła w pełni wykorzystywać swoje możliwości. Ma 24 suwnice, których wydajność ciągle rośnie, ale obładowanych kontenerami statków nie widać na redzie.

- Mimo tego będziemy nadal inwestować w Gdyni, bo jest to trzeci z naszych 19 terminali pod względem wielkości rynku. Nie będzie jednak spektakularnych zakupów suwnic, ale prace, których często nie widać: nad systemem operacyjnym czy jakością obsługi - zaznacza Manuel Fernandez, wiceprezydent ICTSI.

Firma chce się dobrze przygotować na czas, gdy koniunktura gospodarcza powróci. Rozpoczyna "project cargo", polegający na kompleksowej obsłudze transportu nietypowych ładunków, chce także powiększyć się terytorialnie. - Jestem po rozmowach z zarządem Portu Morskiego w sprawie terenów Stoczni Marynarki Wojennej. Zasygnalizowałem możliwość chęci rozbudowy BCT. Wprawdzie między naszymi firmami jest jeszcze terminal Steny Line, ale w ciągu najbliższych lat zostanie on przeniesiony i otworzą się duże możliwości rozwoju. Nie możemy tego momentu przespać - podkreśla Krzysztof Szymborski.

Opinie (89) 8 zablokowanych

  • Lesne dziatki (12)

    Bedac klientem 'posrednim' (wlasciciel towarow reprezentowany przez forwardera) mialem okazje odwiedzic BCT i DCT. Stalo sie to co przypuszczalismy po wizycie w obu tych miejscach. BCT to skostniala organizacja ktora zyje w symbiozie z wszelkimi organizacjami i urzedami uczestniczacymi w formalnosciach portowych. To 'kolko wzajemnej adoracji' nie skupione na kliencie lecz na sobie. Nawet w zwyklych prezentacjach portu widac wyraznie iz zarzad portu metalnie jest w latach 80-90 wykazujac bezsilnosc wobec jakich kolwiek prob i incjatwy z naszej strony celem przyspieszenia operacji portowych niezwiazanych 'strikte' z suwnicami .
    DCT tez nie jest idelane i ma na swoim koncie wpadki. Jednak nastawienie do klienta, wspolpraca z administracja i nastawienie administracji do sprawnej obslugi klient (np UC) rokuje dobra przyszlosc tej organizacji. Szczerze zycze DCT aby ich plany sie zrealizowaly, aby udalo sie z obwodnica i zapleczem logistycznym. Ja ze swojej stron wspieram DCT wybierajac rozwiazania logistyczne z realizacja koncowych transakcji przez ten port.

    • 14 4

    • (6)

      Zanim się zaczniesz wymądrzać to najpierw skończ szkołę,która nauczy ciebie pisać.

      • 2 4

      • chyba nie zwiazane z tematem frustrato

        • 2 0

      • daj spokój to związkowiec (1)

        a tacy nie muszą

        • 1 2

        • że co? jaki związkowiec?

          • 0 0

      • (2)

        a co ma pisownia do tresci ???

        • 1 0

        • (1)

          Ano tyle,ze bez oleju czerep nie pracuje:D.

          • 0 1

          • hmmm ...

            • 0 0

    • nie można tu krytykowac niczego co ma związek z gdynią, inaczej szczurki zaczynają gryść

      a ja znając temat portu, widze ze gosc pisze prawde i jak widac pracuje w firmie spedycyjnej, która odprawia kontenery i w Gdańsku i w Gdyni.

      • 1 2

    • Szanowny Kliencie Portów (1)

      "Bedac klientem 'posrednim' (wlasciciel towarow reprezentowany przez forwardera) "Po co tyle słów,wystarczy napisać Cwaniak(zarabiasz na pośrednictwie) i za przeproszeniem s****....z w miejsce Swojej pracy,która z tego co piszesz bardzo słabo znasz.Pomyśl,UC jest instytucją państwową,nie moze pracować inaczej w jednym miejscu a w drugim inaczej,jeżeli tak jest nadaje się to do prokuratury,bo gdzieś w którymś z urzędów łamie się przepisy wykonawcze.

      • 0 2

      • do pracownika BCT

        jako spedytor miałem okazję pracować z urzędem celnym na BCT, jak i tym na DCT. Bezstronnie muszę stwierdzić, że różnica jest kolosalna. Oczywiście na korzyść DCT. Pomijam fakt, ze na DCT pracuje młoda wiekiem i 'duchem' obsada, to do tego kierownik ma normalne podejście do ludzi i załatwianych spraw. I chyba o taką zwykła normalnosc chodzi... Urząd na BCT pod tym względem zatrzymał się niestety na poziomie lat osiemdziesiatych ...

        • 1 0

    • Co to znaczy" (1)

      • 0 0

      • Co to znaczy "rozwiazania logistyczne z realizacja koncowych transakcji

        przez ten port" (pomijam juz ze dct nie jest portem)

        • 0 0

  • Nowa Sucharskiego i zaczynamy na 101%

    Jak w Gdańsku zrobią obwodnice i tunel łączący Nowy Port ze Stogami w tedy dopiero się zacznie przeładunek pełną parą.
    Walka o klienta sprzyja jakości obsługi

    • 4 2

  • "zdrowa konkurencja nikomu nie zaszkodzi" (4)

    więc skąd tyle krytyki wobec Gdyni która buduje port lotniczy w babich dołach????

    • 4 2

    • Jak już Gdynia wybuduje jedno lotnisko (2)

      to zabierze się za drugie, żeby były zdrowe?

      • 0 1

      • nie widzisz różnicy między inwestycją prywatnej firmy (DCT) (1)

        a leczeniem kompleksów publicznymi funduszami jakim jest lotnisko w Kosakowie

        • 2 3

        • nie widzi, bo zaślepiony szczuropropagandą

          • 1 1

    • głupie porównanie z tym lotniskiem, akurat drugie lotnisko albo bedzie zapasowym albo bedzie wyniszczająca konkurencja (zbyt

      ubogi rynek) równie dobrze mozna napisac " skad tyle krytyki wobec sąsiada, który buduje sklep spożywczy w dzielnicy obok."

      Kontenery a samoloty to różnica
      Lotnisko w Rębiechowie po rozbudowie (pomiesci 7 mln pasażerów) w zupełnosci zaspokoi rynek lotniczy, bo po boomie emigracyjnym nie ma juz drastycznego wzrostu liczby pasazerów.
      A Szczur buduje sobie kule u nogi (utzrymanie deficytowego lotniska), podobnie jak Adamowicz buduje ( niechciane przez mieszkańców ECS)

      • 3 1

  • BCT

    No pewnie ze uciekają jak dowalili VAT to wszyscy uceki

    • 1 1

  • trzeba wrocic

    do zarzadzania planowego i zajac sie ludzmi

    • 3 0

  • upadla gdynia (3)

    i to sie nazywa morska polityka Szczurolapa. Ladunki przenoszone do Gdanska i upadle stocznie. Gdynia to obecnie zupelne przeciwienstwo dynamicznego Gdanska. Nawet Stocznia Gdanska wychodzi na prosta (obecne zwolnienia 350 nierobow zza biurek i budowa nowoczesnej hali pod maszty wiatrowe).

    • 4 4

    • a co ma prezydent miasta do tajników zarządzania i marketingu zagranicznej firmy? (2)

      • 1 0

      • jeszcze niedawno jak się Gdyni wiodło to miał... (1)

        a teraz już nie? Sukces ma zawsze ojca, porażka jest sierotą?

        • 0 1

        • czyli przyganiał kociol (fred) garnkowi (prezydentowi)

          • 0 0

  • Dzisiaj o rano na Obwodnicy Trójmiasta doszło do zderzenia 8 aut, jedna osoba ranna, nadal są duże utrudnienia w ruchu. Onet (3)

    podał te info tuż przed 10 a TROJMIASTO.PL milczy. Ale bieda.

    • 5 4

    • ..właśnie czyżby gówny obserwator zatrzasną się w WC

      hallo www.trojmiasto.pl pobódka, bo was wysiudają jak BTC.

      • 0 1

    • trojmiasto.pl/autopilot/ (1)

      I zobacz, kiedy to info pojawiło się na trojmiasto.pl, bystrzacho...

      • 0 0

      • ..równie dobrze mogli dać tą informacje w dziale kultura i sztuka

        niby kto tam zagląda na podstrone podstrony.

        • 1 0

  • Ciekawe, że kontenerowce, w Gdyni często czekają na rozładunek na redzie? (1)

    • 1 7

    • bo reda po to jest

      a gdzie mają czekać? na zatoce? albo przy bulwarze?

      • 5 0

  • a kolejne ciosy sami sobie zadają. niedawno wystąpiłem o udzielenie 30 dni wolnych od

    składowego dla jednego dużego klienta, odpowiedzieli, że nie ma takiej możliwości. na konkurencyjnym terminalu na szczęście mieli taką możliwość, i tak stracili sporo przeładunków i operacji.

    • 7 2

  • kto przejmie składowanie połówek leksusów - zapotrzebowanie niezmienne

    z dwóch połówek nówkę kleją na gips!!!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku...

Najczęściej czytane