• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Leszko popłynął do Portu Wojennego w Gdyni

Wioletta Kakowska-Mehring
25 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
W ubiegłym roku pomimo trwającej pandemii przekazano Marynarce Wojennej cztery holowniki. Wczoraj oddano piąty. W ubiegłym roku pomimo trwającej pandemii przekazano Marynarce Wojennej cztery holowniki. Wczoraj oddano piąty.

Remontowa Shipbuilding przekazała piąty z serii sześciu holowników zamówionych przez polską Marynarkę Wojenną. Jednostka opuściła Gdańsk i popłynęła do Portu Wojennego w Gdyni, aby dołączyć do 3. Flotylli Okrętów. Trwają jeszcze prace nad ostatnim okrętem z serii. Niestety Inspektorat Uzbrojenia poinformował, że na stocznię nałożono karę finansową za nieterminowe dostawy holowników.



Przypomnijmy, że pierwsze cztery holowniki z zakontraktowanych sześciu - H-11 Bolko (styczeń), H-1 Gniewko (marzec), H-2 Mieszko (lipiec) i Semko H-12 (listopad) zostały już przekazane zamawiającemu w 2020 r. Teraz przekazano piąty z serii, czyli H-3 Leszko. Ostatni - H-13 Przemko - został zwodowany w grudniu ub. roku.

Umarła Orka, niech żyje Miecznik? Szef MON obiecuje dwa nowe okręty



Holowniki typu B860 przeznaczone są zarówno do wykonywania zadań wsparcia logistycznego na morzu i w portach, jak również do działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparciem akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń oraz podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych. Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Jednostki posiadają możliwość transportu na pokładzie otwartym ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4,0 t. Do prac holowniczych jednostka jest wyposażona w windy holownicze o uciągu do 35 t.

Gospodarka morska w Trójmieście



Kontrakt na ich budowę podpisano w czerwcu 2017 r. Jednak zanim do tego doszło, między resortem obrony a Remontowa Shipbuilding trwał kilkumiesięczny spór. Stocznia wygrała przetarg w listopadzie 2016 r. Jako jedyna otrzymała 100 punktów. Najbardziej ważąca była cena, pozostałymi kluczowymi kryteriami były długość okresu gwarancji oraz serwis posprzedażny i pomoc techniczna. Cena zaoferowana przez stocznię wynosiła 220 mln zł. Niestety Inspektorat Uzbrojenia zwlekał z podpisaniem kontraktu i próbował unieważnić postępowanie. Ostatecznie po kilku decyzjach Krajowej Izby Odwoławczej na korzyść Remontowa Shipbuilding umowę na holowniki podpisano. 

Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy.

Teraz znów pojawił się problem w relacjach z zamawiającym. Jak podał portal branżowy zbiam.pl, Inspektorat Uzbrojenia nałożył na Remontowa Shipbuilding karę finansową za nieterminowe dostawy holowników.

- Nota obciążeniowa dotyczy pierwszych czterech, już dostarczonych, jednostek. Jej wartość została określona zgodnie z warunkami określonymi w umowie podpisanej 19 czerwca 2017 r. Zgodnie z nią cała szóstka miała trafić do Marynarki Wojennej w latach 2019-2020. Kontrakt miał wartość 283,5 mln zł brutto. Inspektorat Uzbrojenia nie poinformował o wartości noty obciążeniowej - poinformował zbiam.pl.
Przypomnijmy, że wczoraj oddano piąty z serii, a w stoczni trwają jeszcze prace nad szóstym, czyli ostatnim.

Remontowa Shipbuilding nie chce komentować sprawy, ponieważ są to kwestie handlowe pomiędzy zamawiającym a wykonawcą. Umowa trwa, jej ostatni etap ma się zakończyć do połowy maja i wówczas cały proces zostanie podsumowany.

Miejsca

Opinie (91)

  • Kary

    Inspektorat Uzbrojenia chce nalozyc kary na stocznie???? Znowu cos sie trepom nie podoba. Trzeba bylo zlozyc zamowienie w Stoczni Wojenej w Radomiu ewentualnie Stoczni M.W. w Gdyni . Dostawa w 2051 roku.

    • 10 1

  • holowniki służą do holowania.....

    czyli czego?

    • 3 0

  • (1)

    Czyli jednak Błaszczak mówił prawdę kilka dni temu że będą nowe okręty wybudowane przez polskie stocznie, no ale ze w takim tempie to chyba sam się nie spodziewal

    • 5 0

    • Pinokio tez tylko trochę kłamał...

      1 będzie obsługiwał linję Gdańsk-Nynäshamn.

      • 2 1

  • Geniusz Błaszczaka? (3)

    Nowa strategia wojenna? Nasze holowniki będą teraz podpływały do okrętów nieprzyjaciela i odholowywały je na mielizny? Genialne, zwyczajnie genialne.

    • 20 3

    • (1)

      A no tak jakies dziwolagi na ulicach krzyczaly "to jest wojna" bo nnnej wojny w sumie nie widze militarnej i sie nie zanosi...holowniku wystarczą bo sily to nie wolno uzyc,zaraz by pszla skarga i odpowiednie nagranie do uni eurpejskiej przeciw Polsce :)

      • 2 3

      • Jak zdrowie?

        Widzę, że dzisiaj zapomniałeś o tabletkach i zaczynasz nieco majaczyć.

        • 2 1

    • z tą mielizną genialne

      • 2 1

  • Nastał Dzień Chwały (1)

    Kiedyś Holandia miała największą flotę holowników. Teraz sytuacja się zmieniła. Zostaliśmy holowniczą potęgą, przynajmniej na Bałtyku. Dobrze poinformowani mówią, że to dlatego, że na Błyskawicy wycieli kotły i aby przywrócić jej pełne zdolności bojowe muszą byc przynajmniej 4 holowniki (3 do przodu i jeden do tyłu). W planach jest już nawet holownik podwodny (dla Orła). Jestem spokojna o nasze wybrzeże.

    • 10 2

    • byłes na tych holownikach?

      • 3 1

  • Inspektorat Uzbrojenia poinformował, że na stocznię Remontowa Shipbuilding z Gdańska nałożono karę finansową za nieterminowe (4)

    Nota obciążeniowa dotyczy pierwszych czterech, już dostarczonych, jednostek. Jej wartość określono zgodnie z warunkami zapisanymi w umowie podpisanej 19 czerwca 2017 r. Na jej mocy wszystkich sześć holowników miało trafić do Marynarki Wojennej w latach 2019-2020. Kontrakt miał wartość 283,5 mln złotych brutto. Ostatecznie pierwszy z nich, H-11 Bolko, odebrano dopiero 10 stycznia 2020 r. W kolejnych miesiącach stoczni udało się dostarczyć także: H-1 Gniewko (marzec ub.r.), H-2 Mieszko (lipiec) i H-12 Semko (listopad).

    Czytaj także: Marynarka Wojenna odebrała pierwszy nowy holownik

    W bieżącym roku zaplanowano przejęcie dwóch ostatnich H-3 Leszko (rozpoczął próby morskie pod koniec stycznia) i H-13 Przemko.

    Inspektorat Uzbrojenia nie poinformował o wartości noty obciążeniowej. Wszystko zależy do zapisów kontraktowych i ewentualnych negocjacji pomiędzy stronami odnośnie rozwiązania problemu. Nie można wykluczyć, że problemy z realizacją umowy były także powodem zmian z zarządzie Remontowa Shipbuilding na początku bieżącego roku.

    Czytaj także: Chrzest holownika Leszko

    Obecnie, obok holowników typu B860, stocznia z Gdańska realizuje także budowę dwóch seryjnych niszczycieli min typu Kormoran II dla Marynarki Wojennej. Także w tym przypadku odnotowano już przesunięcie terminów zapisanych w kontrakcie z grudnia 2017 r. Bazowa umowa była w ostatnich miesiącach aneksowana i zamawiający zgodził się na zmianę terminu ukończenia budowy okrętów.

    • 3 12

    • I zaraz to przeleją na konto (1)

      Stoczni Wojennej Radom

      • 4 1

      • wyluzuj

        • 0 1

    • Śmieszne (1)

      Mieli zakończyć projekt Holownik w 2020, zakończą w maju 2021, więc trzeba im dowalić karę. Paranoja. A przesunięcie terminu Albatrosa wynika z tego, że MW zrezygnowała m.in. z jednego sonaru i zażyczyła sobie inny. Ale o tym, że cytowane przez Ciebie info przeklejone tu z portalu rp nie wspomina, bo zamiast wyjaśnić powód aneksowania, lepiej poszczuć na stocznię.

      • 15 1

      • RSB to jednak zawsze statki w terminie buduje...

        nawet kilka jeszcze stoi nie sprzedanych...
        To tak o terminowosci tej stoczni...

        • 2 7

  • Rozmiary tej bestii są powalające. Chyba nie zdradzę "Top secret" , ale jest to tylko oficjalna funkcja tych jednostek, bo zainteresowane tymi objektami są nasze "foki"

    • 6 0

  • Ma klasę lodową!

    Czyli spokojnie może operować w rejonie north pole.... brawo!

    • 6 1

  • Holownik jaki jest każdy widzi (2)

    Ten holownik jest po prostu udziwniony, a przez to brzydki od nadbudówki do dziobu, ale teraz jest taki trend więc ważne żeby chociaż miał co holować.

    • 4 2

    • Po pierwsze wygląd, po drugie funkcja. Ma być ciekawie a nie praktycznie. Taka wizja artysty.

      • 0 0

    • Przecież ma,

      Pozostałe 4 holowniki, jak im się okres gwarancyjny skończy.

      • 1 1

  • Co one będą holować?

    Siebie nawzajem?

    • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich Związków Kredytowych; od 1992 do 2012 roku prezes Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej. Od 2001 członek, od 2005 sekretarz Rady Dyrektorów World Council of Credit Union w Madison, USA. Honorowy obywatel kilku miast amerykańskich, laureat nagród ekonomicznych w Polsce i USA; wyróżniony m.in odznaką Zasłużony Działacz Kultury (2001) i Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski...

Najczęściej czytane