• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos Kolej przewiezie ukraińskie towary. Paliwo i zboże tranzytem przez Polskę

Robert Kiewlicz
31 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Lotos Kolej sukcesywnie rozwija strukturę prowadzonych przewozów, zwiększając swoje udziały na rynku intermodalnym. Lotos Kolej sukcesywnie rozwija strukturę prowadzonych przewozów, zwiększając swoje udziały na rynku intermodalnym.

Lotos Kolej chce dostarczać paliwa na Ukrainę, a ukraińskie zboże transportować do portu w Kłajpedzie. Spółka prowadzi już rozmowy na ten temat ze stroną ukraińską. Wcześniej Ministerstwo Aktywów Państwowych zapowiedziało, że Polska wesprze Ukrainę w sprawie dostaw paliw. Nasz kraj nie może być bezpośrednim dostawcą paliwa i ropy naftowej do Ukrainy, ale może pełnić funkcję pośrednika, który zorganizuje transport surowca.



Lotos Kolej przejmie Orlen KolTrans. Centrum logistyki kolejowej w Gdańsku



Inwestycje w logistykę kolejową to:

- Chcemy aktywnie uczestniczyć w realizacji projektów, które zostaną opracowane przez MAP. Równolegle prowadzimy rozmowy na temat dostaw paliw dla strony ukraińskiej w ramach tranzytu. Duże znaczenie będzie miała dostępność potencjału portu w Kłajpedzie - poinformował w rozmowie Pulsem Biznesu Jaromir Falandysz, wiceprezes Lotos Kolej.
Lotos Kolej ma w planach transport tranzytem przez Polskę paliwa, a na Litwę chce transportować ukraińskie płody rolne. W maju 2021 r. spółka rozpoczęła przewozy na Litwę.

- Otwiera nam to drogę do przekazywania ładunków, przede wszystkim kontenerów w przewozach transgranicznych z i do Litwy, do granicy południowej lub zachodniej - mówi Anatol Kupryciuk, prezes zarządu Lotos Kolej.

Polska hubem transportowym Ukrainy



Lotos Kolej prowadzi działalność przewozową w Polsce, Niemczech i Czechach, współpracuje również z innymi przewoźnikami w relacjach transgranicznych, przekazując składy zagranicznym partnerom, również w ramach łańcucha intermodalnego.

Nowy terminal paliwowy w Gdańsku. PERN rozbuduje Siarkopol



Jak twierdzi były wiceminister transportu, prof. dr hab. Mirosława Chaberek z Katedry Logistyki i Systemów Transportowych (Wydział Zarządzania i Nauk o Jakości) Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, Polska może odgrywać ważną rolę w imporcie i eksporcie paliw i innych ładunków na Ukrainę, stając się hubem logistycznym dla tego kraju. Niemniej jednak występuje szereg barier administracyjnych, organizacyjnych, infrastrukturalnych  i finansowych, które sprawiają, że realizacja tej wizji będzie niezmiernie trudna.

Transport paliwa na Ukrainę. Brak planów i brak konkretów



- Brak jakiegokolwiek rozeznania co do wielkości planowanych mas przewozowych, brak jakichkolwiek ustaleń co do przewidywanego horyzontu czasowego wykorzystania polskiego kanału logistycznego do obsługi gospodarki ukraińskiej, co jest niezbędne w projekcji jakichkolwiek, a bezwzględnie koniecznych przedsięwzięć inwestycyjnych - wyjaśnia prof. Chaberek. - Na ten moment bezwzględnie koniecznym jest powołanie podmiotu gospodarczego o kompetencjach spedycyjnych do obsługi tego rodzaju przewozów. Po stronie polskiej są już wskazane podmioty do sformalizowanej współpracy w ramach organizacji zadań spedycyjnych. W obecnej chwili istnieją pewne rezerwy zdolności przewozowej po stronie polskiej, ale muszą one być skonfrontowane z planami wielkości zadań przewozowych przewidywanych do obsługi przez stronę ukraińską.
Szlaki kolejowe na Litwie różnią się od polskich, gdyż większość przewozów odbywa się po torach na rozstawie wynoszącym 1520 mm. Rozstaw normalnotorowy (1435 mm) znajduje się jedynie na liczącym 120 kilometrów szlaku od przejścia granicznego Trakiszki-Mockava do Kowna, drugiego największego miasta u naszych północnych sąsiadów. Szlaki kolejowe na Litwie różnią się od polskich, gdyż większość przewozów odbywa się po torach na rozstawie wynoszącym 1520 mm. Rozstaw normalnotorowy (1435 mm) znajduje się jedynie na liczącym 120 kilometrów szlaku od przejścia granicznego Trakiszki-Mockava do Kowna, drugiego największego miasta u naszych północnych sąsiadów.

Według eksperta możliwe jest stosunkowo szybkie zwiększenie możliwości przeładunkowych paliw na niektórych przejściach granicznych, jednak...

- Program rozwoju sytemu osi przestawnych, tzw. SUW, jest na początku realizacji, i na efekty trzeba z natury rzeczy dość długo jeszcze poczekać. Brak na granicy polsko-ukraińskiej terminali intermodalnych - problem palący zwłaszcza w przypadku przejść granicznych w Dorohusku i Medyce. Na terenie Polski praktycznie brak możliwości kolejowego przewozu naczep samochodowych nieprzystosowanych do unoszenia - duża część tras po ukraińskiej stronie będzie pokonywana samochodami z naczepami, a na Ukrainie naczepy przystosowane do unoszenia są jeszcze rzadziej spotykane niż na polskich drogach - dodaje prof. Chaberek.

Mała przepustowość przejść granicznych



Jak podaje ekspert, obecne zdolności przepustowe przejść granicznych, rejonów przeładunkowych i prowadzących do granicy normalnotorowych ciągów kolejowych są zdecydowanie niższe niż prognozowane potrzeby - np. do czterech par pociągów towarowych w dobie przez Dorohusk to przynajmniej kilka razy za mało.

Embargo na gaz i ropę z Rosji. Część krajów może mieć spore problemy



- Niewspółmierna do potrzeb jest liczba możliwych do pozyskania wagonów i specjalistycznych opakowań transportowych, w tym zwłaszcza ze spustem dolnym do przewozu towarów sypkich (typu Hopper), podkontenerowych wagonów-platform, wagonów-cystern, kontenerów specjalistycznych - wyjaśnia Mirosław Chaberek. - Przygraniczne terminale przeładunku towarów sypkich dysponują znikomą przestrzenią magazynową (często potrzebne składowanie w silosach/elewatorach), żeby wesprzeć efektywność operacji logistycznych na styku torów normalnych i szerokich. Zbyt krótkie godziny pracy granicznych służb kontrolnych oraz brak stacjonarnych stanowisk dla niektórych rodzajów kontroli granicznych, np. fitosanitarnej. Słaba koordynacja pracy służb granicznych przekładająca się na wolny obrót taborem, co wydatnie zwiększa koszty dostaw.
Do tego dochodzi ogromna skala modernizacji polskich linii kolejowych, systematycznie powodująca duże komplikacje w obsłudze zleceń logistycznych.

Coraz trudniej o pracowników w firmach transportowych



- Silnie rosnące koszty pracy w logistyce związane z odpływem Ukraińców związanym z mobilizacją (około jedną trzecią pracowników operacyjnych w logistyce miało ukraińskie obywatelstwo. Obecnie notowany jest już niedobór ponad 100 tys. kierowców w kontekście zapotrzebowania działających w Polsce firm transportowych, który pogłębia jeszcze problem odpływu kierowców na Ukrainę - podsumowuje prof. Chaberek.

Miejsca

Opinie (113) 9 zablokowanych

  • Dość to zawiłe (1)

    Z szerokiego toru na normalny i ponownie na szeroki? Kukurydza szła wcześniej przez Kołobrzeg, skoro Trójmiasto jest be...

    • 16 0

    • Wagony wjeżdżają na teren Ukrainy po torze normalnym, tam odbywa się załadunek kontenerów po czym po normalnym torze jadą przez Polskę i na Litwie w okolicy Kowna następuje przeładunek kontenerów na szeroki tor.

      Zmiana wagonów tylko raz się odbywa.

      • 0 0

  • Nasz kraj nie może... (2)

    Nasz kraj nie może być bezpośrednim dostawcą paliwa i ropy naftowej do Ukrainy.
    Ciekawe czy kacapy robiliby tak samo.

    • 13 0

    • Nie może? A co z ostatnim naszym prezentem? (1)

      Paliwo dostali od nas za darmo.
      25000 ton!

      • 5 0

      • Sięgnij do majdanu ile to $$$ uszło dla diaspory obrzezanych rytualnie .

        • 0 0

  • Ciekawe kiedy zaczną się napady na pociągi jak w westernach....
    Pszenica, paliwa, etc. Lada moment na wagę złota :D

    • 21 1

  • Ich rząd ne znaczną skalę blokował transporty kolejowe do Polski ze Wschodu (11)

    To teraz niech sobie wożą swoje ładunki na Litwę przez zachodnią Białoruś. Albo przez Słowację i Czechy do Niemiec. I przez Rumunię do portu w Burgas. Myk - i już statkiem ze swym towarem są na wodach u Turków; cały czas, też 10 mil od plaż bułgarskich - na wodach NATOwskich.

    • 106 11

    • Pierwsza trafna wypowiedź (5)

      • 16 3

      • (4)

        Absolutnie głupia bo to remont poprawiający przepustowość chwilowo blokował a nie jakaś zmyślona polityka

        • 1 15

        • hahah i blokował akurat polskie pociągi (2)

          Innych jakos nie blokował

          • 13 2

          • (1)

            Jak remont był na wjeździe do Polski trudno aby blokował połączenia z Mołdawią

            • 0 3

            • Nie podniecajcie się.

              I co dalej? Przed II wojną mieliśmy jeszcze gorsze relacje z Czechosłowacją. Jak Hitler zaczął działania z Czechosłowacją nasi wykorzystali sytuację i nie pomogli. Ba... zajeli Zaolzie ( to akurat słusznie ale nie ten czas i moment). Za nie zadługi czas z terenów Czechosłowacji poszły na nas wojska Niemiec. Teraz moglismy olać Ukrainę. Skutek byłby ten sam... graniczylibysmy z Rosją z dalszymi konsekwencjami w przyszłosci. A propo... juz raz nie pomoglismy Ukrainie ale w 2014 roku to dlaczego oni mieli sie bardziej starać skoro walczyli o życie i... kasę? Co im bowiem miała dać sensowna wspólpraca z Polską? Teraz zaś tyle kasy i sprzetu i wyposazenia utopilismy w Ukrainie ze koszt transportu jest drobniakami. W przyszłości więc będzie inna dyskusja. Via Carpatia także pokazuje swój sens. Bez Polski jednak ten szlak był bez sensu. Paradoksalnie obecny narodowy rząd jest najbardziej pragmatyczny gospodarczo. Retoryka narodowa to jedno i jest to gadanie ale gospodarka to praktyczne działania i wiele krajów to docenia. U nas w Polsce jest jak z Kargulem i Pawlakiem. Jak jedna partia chce tak to druga jest na nie. W gospodarce wiele pomysłów pada grubo wczesniej i realizuja to dopiero kolejne rządy innych partii bo brak kasy na wszystko naraz, sa inne priorytety w danym momencie, brak mocy przerobowych w zakresie budowy. To sa obiektywne przyczyny ale u nas ci co byli za potem sa przeciw. Przekop Mierzeji? Początkowa koncepcja z czasów gigantomani Gierka ale potem odgrzebali to działacze iposłowie PO ale nie udało im sie przekonac swoich na górze. Realizuje pomysł PIS lecz PO juz jest przeciw. i**otyzm. COP? To pomysł z dawnych czasów. Utarło się gadać o lotnisku ale naprawde to cały zespół inwestycji transportowych i to głównie drogowych. Polska to kraj rozdarty zaborami a potem z przesunietymi granicami. Sieć dróg kołowych i autostrad jest więc odziedziczona z historii. Potrzeba zbudowac nowy układ a lotnisko byłoby w jego centrum.

              • 0 1

        • remont? hahaha

          Władze Ukrainy domagają się od Polski wydania większej liczby zezwoleń dla samochodów ciężarowych. Blokują przy tym przejazd pociągów z Chin i grożą, że złożą pozew w Brukseli - pisze "Rzeczpospolita". Pociągi jadące do Polski z Chin muszą wybierać trasę przez Małaszewicze, gdzie konieczny jest przeładunek.

          • 15 1

    • nato nie jets ponoc strona w tej wojnie czy tez jak zwkle jest to natowskie klamstwo?

      • 6 4

    • (2)

      Remont był z elektryfikacją

      • 1 3

      • elektryfikacją ? hahaha ukraiński trollu (1)

        Jak podaje "Rzeczpospolita", blokada transportów z Chin to próba wymuszenia na Polsce zwiększenia liczby wydawanych zezwoleń dla samochodów ciężarowych.

        W 2021 roku Polska wydała ich dla Ukrainy 160 tys. Otrzymała tyle samo. Strona ukraińska domaga się jednak zwiększenia tej liczby do 200 tys. w przyszłym roku. Jak twierdzą przedstawiciele ukraińskiego rządu, ich brak ogranicza handel zagraniczny.

        Ukraiński wiceminister rozwoju gospodarczego Taras Kaczka zapowiedział złożenie na Polskę pozwu do Brukseli.

        • 15 2

        • Bzdura.
          Linia do Hrubieszowa była elektryfikowana stąd mniejsza przepustowość, poczytaj sobie co innego niż jakieś polityczne artykuły

          • 1 9

    • No własnie ,a jeszcze narzucili nam embargo na owoce i mięso.No ale my jesteśmy szlachetni........i durn.........jeszcze będziemy żałować

      • 0 0

  • (1)

    Ukraina to taki bufor który wykorzystują stany do osłabiania przeciwników i budowania swojej przewagi. A polska dała się w to wciągać zamiast swój potencjał rozwijać. Ukraina jest stracona na lata albo dekady to nie potrwa miesiąc dwa...kto to ma finansować? Biedna polska?

    • 42 2

    • to jest żyzny teren czyszczony dla pewnej nacji

      ma być wyludniona

      • 8 0

  • Ciekawe ile nas to będzie kosztowało , benzyna po 15 ???? (1)

    • 29 2

    • I dobrze to co autkarze robią z benzyną po 6 złotych to obłęd
      Wyjazd do żłobka potem pracy potem ikea auchan znowu żłobek szkoła przedszkole potem do myjni potem na stacje benzynowa itd
      Może się opamiętają i będzie normalnie

      • 0 2

  • Na tranzycie się zarabia .

    A Polska na tym ile straci ????

    • 34 2

  • (5)

    sasin to opasione bydlę chce znowu dać tysiące ton paliwa za friko?Luzik pol..czki zapłacą 9 zeta za litr przecież nie płaczą tylko płacą bo taki klimat panie wojna panie dam i 10 zeta byle temu putinowi na złość zrobić. Mali głupi ludzie dający się dymać jak dzieci

    • 37 2

    • Trafne streszczenie tematu ! W punkt ... !

      • 4 1

    • Mały to jesteś ty ze swoim zawężonym rozumkiem. (1)

      Jeśli nie ogarniasz tematu to się nie wypowiadaj.

      • 2 5

      • umiem liczyć ty cymbale nie ma żadnych powtarzam żadnych powdów by benzyna zbliżała się do 8 zł poza tym ty cymbale że idą wakacje więc złodzieje liczą że jeszcze zeta do każdego litra dzbanoza polska im dopłaci co przy zwiększonej ilości sprzedanego paliwa w czasie wyjazdów da ty cymbale konkretne i realne wpływy do budżetu

        • 0 0

    • Dokładnie tak,

      zwłaszcza że Putinowi to na złość zupełnie nie robi, nam tak

      • 1 1

    • sasin właśnie zatrudnił ubeka na szefa gabinetu politycznego - towarzysza kujdę z osobistego poręczenia i polecenia kaczyńskiego. Spodziewajmy się dalszych podwyżek podatków, cen energii i wszystkiego co przyniesie dochód państwu PiS w utrzymaniu władzy

      • 2 1

  • Lotos

    To tylko jak smażyć na oleju.

    • 6 1

  • Ano,

    Przewiezie. Ale ty mnie kręcisz.

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej...

Najczęściej czytane