• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos Kolej przewiezie ukraińskie towary. Paliwo i zboże tranzytem przez Polskę

Robert Kiewlicz
31 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Lotos Kolej sukcesywnie rozwija strukturę prowadzonych przewozów, zwiększając swoje udziały na rynku intermodalnym. Lotos Kolej sukcesywnie rozwija strukturę prowadzonych przewozów, zwiększając swoje udziały na rynku intermodalnym.

Lotos Kolej chce dostarczać paliwa na Ukrainę, a ukraińskie zboże transportować do portu w Kłajpedzie. Spółka prowadzi już rozmowy na ten temat ze stroną ukraińską. Wcześniej Ministerstwo Aktywów Państwowych zapowiedziało, że Polska wesprze Ukrainę w sprawie dostaw paliw. Nasz kraj nie może być bezpośrednim dostawcą paliwa i ropy naftowej do Ukrainy, ale może pełnić funkcję pośrednika, który zorganizuje transport surowca.



Lotos Kolej przejmie Orlen KolTrans. Centrum logistyki kolejowej w Gdańsku



Inwestycje w logistykę kolejową to:

- Chcemy aktywnie uczestniczyć w realizacji projektów, które zostaną opracowane przez MAP. Równolegle prowadzimy rozmowy na temat dostaw paliw dla strony ukraińskiej w ramach tranzytu. Duże znaczenie będzie miała dostępność potencjału portu w Kłajpedzie - poinformował w rozmowie Pulsem Biznesu Jaromir Falandysz, wiceprezes Lotos Kolej.
Lotos Kolej ma w planach transport tranzytem przez Polskę paliwa, a na Litwę chce transportować ukraińskie płody rolne. W maju 2021 r. spółka rozpoczęła przewozy na Litwę.

- Otwiera nam to drogę do przekazywania ładunków, przede wszystkim kontenerów w przewozach transgranicznych z i do Litwy, do granicy południowej lub zachodniej - mówi Anatol Kupryciuk, prezes zarządu Lotos Kolej.

Polska hubem transportowym Ukrainy



Lotos Kolej prowadzi działalność przewozową w Polsce, Niemczech i Czechach, współpracuje również z innymi przewoźnikami w relacjach transgranicznych, przekazując składy zagranicznym partnerom, również w ramach łańcucha intermodalnego.

Nowy terminal paliwowy w Gdańsku. PERN rozbuduje Siarkopol



Jak twierdzi były wiceminister transportu, prof. dr hab. Mirosława Chaberek z Katedry Logistyki i Systemów Transportowych (Wydział Zarządzania i Nauk o Jakości) Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, Polska może odgrywać ważną rolę w imporcie i eksporcie paliw i innych ładunków na Ukrainę, stając się hubem logistycznym dla tego kraju. Niemniej jednak występuje szereg barier administracyjnych, organizacyjnych, infrastrukturalnych  i finansowych, które sprawiają, że realizacja tej wizji będzie niezmiernie trudna.

Transport paliwa na Ukrainę. Brak planów i brak konkretów



- Brak jakiegokolwiek rozeznania co do wielkości planowanych mas przewozowych, brak jakichkolwiek ustaleń co do przewidywanego horyzontu czasowego wykorzystania polskiego kanału logistycznego do obsługi gospodarki ukraińskiej, co jest niezbędne w projekcji jakichkolwiek, a bezwzględnie koniecznych przedsięwzięć inwestycyjnych - wyjaśnia prof. Chaberek. - Na ten moment bezwzględnie koniecznym jest powołanie podmiotu gospodarczego o kompetencjach spedycyjnych do obsługi tego rodzaju przewozów. Po stronie polskiej są już wskazane podmioty do sformalizowanej współpracy w ramach organizacji zadań spedycyjnych. W obecnej chwili istnieją pewne rezerwy zdolności przewozowej po stronie polskiej, ale muszą one być skonfrontowane z planami wielkości zadań przewozowych przewidywanych do obsługi przez stronę ukraińską.
Szlaki kolejowe na Litwie różnią się od polskich, gdyż większość przewozów odbywa się po torach na rozstawie wynoszącym 1520 mm. Rozstaw normalnotorowy (1435 mm) znajduje się jedynie na liczącym 120 kilometrów szlaku od przejścia granicznego Trakiszki-Mockava do Kowna, drugiego największego miasta u naszych północnych sąsiadów. Szlaki kolejowe na Litwie różnią się od polskich, gdyż większość przewozów odbywa się po torach na rozstawie wynoszącym 1520 mm. Rozstaw normalnotorowy (1435 mm) znajduje się jedynie na liczącym 120 kilometrów szlaku od przejścia granicznego Trakiszki-Mockava do Kowna, drugiego największego miasta u naszych północnych sąsiadów.

Według eksperta możliwe jest stosunkowo szybkie zwiększenie możliwości przeładunkowych paliw na niektórych przejściach granicznych, jednak...

- Program rozwoju sytemu osi przestawnych, tzw. SUW, jest na początku realizacji, i na efekty trzeba z natury rzeczy dość długo jeszcze poczekać. Brak na granicy polsko-ukraińskiej terminali intermodalnych - problem palący zwłaszcza w przypadku przejść granicznych w Dorohusku i Medyce. Na terenie Polski praktycznie brak możliwości kolejowego przewozu naczep samochodowych nieprzystosowanych do unoszenia - duża część tras po ukraińskiej stronie będzie pokonywana samochodami z naczepami, a na Ukrainie naczepy przystosowane do unoszenia są jeszcze rzadziej spotykane niż na polskich drogach - dodaje prof. Chaberek.

Mała przepustowość przejść granicznych



Jak podaje ekspert, obecne zdolności przepustowe przejść granicznych, rejonów przeładunkowych i prowadzących do granicy normalnotorowych ciągów kolejowych są zdecydowanie niższe niż prognozowane potrzeby - np. do czterech par pociągów towarowych w dobie przez Dorohusk to przynajmniej kilka razy za mało.

Embargo na gaz i ropę z Rosji. Część krajów może mieć spore problemy



- Niewspółmierna do potrzeb jest liczba możliwych do pozyskania wagonów i specjalistycznych opakowań transportowych, w tym zwłaszcza ze spustem dolnym do przewozu towarów sypkich (typu Hopper), podkontenerowych wagonów-platform, wagonów-cystern, kontenerów specjalistycznych - wyjaśnia Mirosław Chaberek. - Przygraniczne terminale przeładunku towarów sypkich dysponują znikomą przestrzenią magazynową (często potrzebne składowanie w silosach/elewatorach), żeby wesprzeć efektywność operacji logistycznych na styku torów normalnych i szerokich. Zbyt krótkie godziny pracy granicznych służb kontrolnych oraz brak stacjonarnych stanowisk dla niektórych rodzajów kontroli granicznych, np. fitosanitarnej. Słaba koordynacja pracy służb granicznych przekładająca się na wolny obrót taborem, co wydatnie zwiększa koszty dostaw.
Do tego dochodzi ogromna skala modernizacji polskich linii kolejowych, systematycznie powodująca duże komplikacje w obsłudze zleceń logistycznych.

Coraz trudniej o pracowników w firmach transportowych



- Silnie rosnące koszty pracy w logistyce związane z odpływem Ukraińców związanym z mobilizacją (około jedną trzecią pracowników operacyjnych w logistyce miało ukraińskie obywatelstwo. Obecnie notowany jest już niedobór ponad 100 tys. kierowców w kontekście zapotrzebowania działających w Polsce firm transportowych, który pogłębia jeszcze problem odpływu kierowców na Ukrainę - podsumowuje prof. Chaberek.

Miejsca

Opinie (113) 9 zablokowanych

  • Czy w tzw. naszym rządzie jest ktoś kto myśli?

    • 4 1

  • Morawiecki i spółka niszczą Polskę i Polaków.

    • 4 1

  • Do Polek i Polaków, którzy się dają nabierać. Przerażająca prawda nt. Ukrainy!. Wszystko się nagrało.

    • 2 0

  • Bieda będzie jak jeszcze wojna potrwa

    • 3 0

  • Wow jaka uczynnosć. (4)

    A jak to sie ma do tego, ze ukraina chwile przed wjazdem ruskich, przez kilka tygodni blokowala nasze kolejowe transporty towarowe z Chin do Polski ? Czego uznanie chcieli wymusic na nas, to wygoglujcie.

    • 114 8

    • Dokładnie (2)

      Ukraina dopiero jak im się zaczęło koło tyłka palić podpisała porozumienie, ale na nic się ono zdało jak ruskie zaatakowały bo transporty i tak zostały zablokowane. Muszę przyznać, że odważny jesteś wyciągając takie sprawy. Zaraz Cię wyzwą od ruskich trolli albo usuną komentarz :D

      • 44 4

      • Przecież o tym mowili np w radio.

        Fakt, ze tylko jednego dnia, ale info poszlo, a do teraz jest o tym pelno informacji w necie. To nie tajemnica, ze nas dymali z blokadą pociagów kilka tygodni. Po prostu telewizja o tym nie mowi, wiec tepaki czerpiace z tv wiedzę, nie mają o niczym pojęcia.

        • 2 0

      • Tak dalej pisz sobie komentarze pod swoimi postami, hehe.

        • 12 37

    • Kto wie może to było powodem wybuchu wojny

      z chińczykami się nie zadziera

      • 11 4

  • A jeszcze w styczniu (6)

    I w ub.r blokowali polskie pociągami z towarami z Chin, PKP Cargo poniosło ogromne straty przez działania Ukrainy.

    • 31 2

    • (4)

      Człowieku wiesz co to jest remont torów i elektryfikacja jednotorowej linii?
      Mniejsza przepustowosść wymusiła mniej pociągów proste

      • 2 10

      • embargo na polskie mięso cymbale ukraiński czym było spowodowane elektryfikacją czegoś?

        • 1 0

      • ukraiński trollu co powiesz na to

        Jak informuje Rzeczpospolita, Ukraina zaczęła blokować od tygodnia pociągi z Chin. Szantażuje również polski rząd do ustępstw, których jednak nie można spełnić. I to z winy samego Kijowa.

        Zachowanie naszego wschodniego sojusznika jest jednak niejasne i niezrozumiałe. Tym bardziej że ze względu na blokadę, transport kolejowy z Chin musi przejeżdżać przez Terminal Małaszewicze. A to z uwagi na wrogi stosunek do Polski rządu w Mińsku jest bardzo niebezpieczne oraz znacznie wydłuża logistykę towarów. Według RZ opóźnienia transportu przez Białoruś wynosi nawet 3 tygodnie.

        • 8 0

      • hahaha no teraz tak się tłumaczą

        Jakos Niemcom pociągów nie blokowali

        • 7 0

      • Poczytaj lepiej artykuły

        Które pojawiały się przed wybuchem wojny u nich.

        • 7 0

    • Kto teraz o tym pamięta?

      zbiorowa amnezja - jak o Wołyniu

      • 10 2

  • (5)

    sasin to opasione bydlę chce znowu dać tysiące ton paliwa za friko?Luzik pol..czki zapłacą 9 zeta za litr przecież nie płaczą tylko płacą bo taki klimat panie wojna panie dam i 10 zeta byle temu putinowi na złość zrobić. Mali głupi ludzie dający się dymać jak dzieci

    • 37 2

    • Mały to jesteś ty ze swoim zawężonym rozumkiem. (1)

      Jeśli nie ogarniasz tematu to się nie wypowiadaj.

      • 2 5

      • umiem liczyć ty cymbale nie ma żadnych powtarzam żadnych powdów by benzyna zbliżała się do 8 zł poza tym ty cymbale że idą wakacje więc złodzieje liczą że jeszcze zeta do każdego litra dzbanoza polska im dopłaci co przy zwiększonej ilości sprzedanego paliwa w czasie wyjazdów da ty cymbale konkretne i realne wpływy do budżetu

        • 0 0

    • sasin właśnie zatrudnił ubeka na szefa gabinetu politycznego - towarzysza kujdę z osobistego poręczenia i polecenia kaczyńskiego. Spodziewajmy się dalszych podwyżek podatków, cen energii i wszystkiego co przyniesie dochód państwu PiS w utrzymaniu władzy

      • 2 1

    • Dokładnie tak,

      zwłaszcza że Putinowi to na złość zupełnie nie robi, nam tak

      • 1 1

    • Trafne streszczenie tematu ! W punkt ... !

      • 4 1

  • Kiedy ta wojna się wreszcie skończy, bo to się już nudne robi.

    Do tego wszyscy zbankrutują niedługo. Dla nas źle dla Rosji źle dla Ukrainy jeszcze gorzej.

    • 6 1

  • Nie mogę tego zrozumieć. (2)

    Dlaczego robimy interesy ze szkodą dla NAS? Czy jesteśmy aż tak głupi?W imię czego tak się dajemy wykorzystywać.

    • 13 1

    • Dlaczego ze szkodą? U nas nie da rady przeładować

      To chociaż na transporcie zarobią.

      • 0 2

    • Zapytaj Morawieckiego.

      • 7 1

  • I znowu za darmo

    Mam nadzieję że nie za darmo !!!! Dlaczego bezmyślność rządu odbija się na polskich rodzinach To co dzieje się z cenami to nie tylko wina deb...a Putina ale też nie spotykane rozdawnictwo dla Ukraińców Czy wreszcie Polacy się otrząsną

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN. Ponad dziesięcioletnie doświadczenie założyciela Ekolanu w budownictwie mieszkaniowym (m. in.: zespół rezydencji Gdynia Hill, osiedle domów jednorodzinnych Wzgórze Bernadowo, pierwszy budynek apartamentowy w Trójmieście Villa Vert), a także rola pioniera na trójmiejskim rynku deweloperskim sprawiły, że Ekolan wyspecjalizował się w budownictwie mieszkaniowym.

Najczęściej czytane