• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos i Orlen: Nie wykorzystujemy sytuacji do osiągnięcia dodatkowych zysków

Robert Kiewlicz
10 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Lotos i Orlen zapewniają, że od początku konfliktu na Wschodzie nie zarabiają na maksymalizacji marży osiąganej na przerobie ropy naftowej, a ceny na stacjach rosną. Lotos i Orlen zapewniają, że od początku konfliktu na Wschodzie nie zarabiają na maksymalizacji marży osiąganej na przerobie ropy naftowej, a ceny na stacjach rosną.

Lotos zapewnia, że od początku konfliktu na Wschodzie spółka nie podjęła żadnych działań mających na celu maksymalizację marży osiąganej na przerobie ropy naftowej. Spółka zapewnia, że nie próbuje wykorzystać obecnej sytuacji do osiągania dodatkowych zysków. W podobnym tonie wypowiada się PKN Orlen twierdząc, że napięta sytuacja rynkowa powoduje, że ceny nie tylko ropy, ale i gotowych paliw na światowych rynkach poszybowały w górę.




Paliwo na stacjach:

- Ceny paliw są uzależnione od wielu czynników, przede wszystkim tych globalnych. Kluczowy wpływ na wysokość cen paliw w kraju mają notowania giełdowe produktów naftowych na rynku europejskim oraz kursy walutowe, w szczególności kurs dolara amerykańskiego oraz euro do złotego polskiego. Obecna, trudna sytuacja na Wschodzie ma przełożenie na wskaźniki makroekonomiczne, czego odzwierciedleniem są ceny paliw - czytamy w stanowisku przesłanym do redakcji Trojmiasto.pl przez Grupę Lotos. - Dodajmy, że płacimy za ropę w dolarach, a cena na stacjach jest w złotówkach. Co więcej, zważywszy na rozpoczynający się obecnie, zaplanowany wcześniej postój remontowy, spółka aktualnie nie importuje surowca z Rosji.

Modelowa marża rafineryjna na rekordowym poziomie



Obecnie modelowa marża rafineryjna (różnica między przychodami ze sprzedaży produktów, a kosztami zakupu surowców) Lotosu wynosi 40,98 dolara za baryłkę ropy. Marża PKN Orlen wzrosła od 2 marca z 4 dolarów do około 30 dolarów.

Koniec współpracy Gdańska z siecią stacji paliw Amic



Jak twierdzi Lotos, przywołany wskaźnik marży modelowej, jak sama nazwa wskazuje, wynika z przyjętego przez spółkę modelu. Ten z kolei opiera się na uproszczonych założeniach, które są najbardziej zbliżone do faktycznej marży rafineryjnej w czasie, kiedy rynki są stabilne i przewidywalne. Tymczasem najpierw pandemia, a teraz wojna w Ukrainie znacząco tę równowagę zachwiały. Model ten zakłada m.in. przerób w 100 proc. ropy rosyjskiej, a tak aktualnie nie jest. Nie uwzględnia natomiast kosztu CO2, ogromnego kosztu transportu morskiego, instrumentów zabezpieczeniowych typu hedge czy też zmiany kursu dolara.

Ceny paliw wciąż rosną



Od początku wojny w Ukrainie ceny paliw na stacjach rosną w bardzo szybkim tempie, o czym stale informują nas czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta. Na niektórych stacjach zmiany cen następują nawet kilkukrotnie w ciągu dnia. Przy spadkach cen notowań ropy obniżki nie są jednak tak szybkie jak podwyżki. Prawie wszystkie stacje paliw w Polsce zakupują paliwo w dwóch polskich koncernach: Grupie Lotos PKN Orlen. Te zaś zapewniają, że nie zarabiają na obecnej sytuacji.

Ceny paliwa rosną. Już płacimy 7 zł za diesel albo więcej



Dodatkowo 1 lutego 2022 r. weszły w życie obniżki podatku VAT na paliwa. Nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług przewiduje obniżenie do 0 proc. stawek podatku VAT m.in. na żywność i gaz oraz do 8 proc. - na paliwa. Obniżka stawek podatku jest czasowa i będzie obowiązywała w okresie od 1 lutego 2022 r. do 31 lipca 2022 r. Wcześniej, bo 1 stycznia 2022 r., uległy zmianie stawki akcyzy na paliwa.

RPP podwyższyła stopy procentowe do 3,50 proc.



Orlen i Lotos twierdzą, że nie zwiększają marży



- Od początku wojny w Ukrainie obserwujemy wzrost cen na światowych rynkach oraz kursu dolara, które nie pozostają bez wpływu na ceny paliw. Napięta sytuacja rynkowa powoduje, że ceny nie tylko ropy, ale przede wszystkim gotowych paliw na światowych rynkach poszybowały w górę. W obawie o nagłe odcięcie dostaw ropy wielu traderów zaczęło masowo kupować paliwa, co z kolei przełożyło się na wzrost cen na rynkach i docelowo na stacjach paliw w całej Europie - zaznacza w stanowisku przesłanym do naszej redakcji PKN Orlen. - Warto podkreślić, że dzięki m.in. obniżeniu przez rząd stawki VAT na paliwa oraz inwestycjom, które PKN Orlen konsekwentnie realizuje już od czterech lat, ceny paliw w Polsce są jednymi z najniższych w Unii Europejskiej. W obecnej sytuacji trudno jest odpowiedzialnie prognozować w perspektywie długoterminowej, jak będą kształtować się ceny ropy i paliw.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (270) ponad 20 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Wszędzie drozeje (10)

    Polski rynek nie jest jakimś ewenementem, nie kompromitujcie się. U tych, co wietrzą spiseg, bo Lotos i Orlen na pewno zawyża ceny paliw (ta, yhy, i dlatego Orlen pozrywał umowy z właścicielami stacji, którzy na samym początku tak zrobili, wielki sens by to miało), wychodzi elementarny brak wiedzy z zakresu ekonomii. Ludzie, jest WOJNA, niepewne warunki, inflacja szaleje, a Wy się dziwicie ze ceny rosną. Beka.

    • 42 203

    • Chłopie (3)

      Wpis sobie w google
      "dzienna modelowa marża rafineryjna grupy lotos."
      I na podstawie informacji z ich strony jak to się ma do obecnej sytuacji? Skąd mają taką marzę?

      • 35 5

      • Prawda jest tylko jedna (2)

        Twierdzicie coś innego i kto ma rację? Jak to sprawdzić?

        • 2 4

        • (1)

          Jak to sprawdzić? Przecież to co podałem to jest oficjalną informacja na stronie Lotosu. Nie jakiegoś brukowca!
          Wklejalem linki ale moderatorzy usuwają je a przecież linki że strony oficjalnej Grupy Lotos

          • 9 0

          • Bo paliwo ma być drogie!

            Następne będzie mięso.
            Oczywiście znów znajdzie się jakiś powód zewnętrzny: epidemia, wojna.

            • 0 0

    • bzdura (2)

      ceny paliw na świecie rosną i co z tego ? , rafinerie kupują "ropę" na giełdzie - ale ta "ropa" jest jeszcze nie wydobyta spod ziemi , zanim ją wydobędą przewiozą do Polski i przetworzą w rafinerii to ho ,ho ,ho . A ceny podnoszą na paliwa które były kupione parę miesięcy wcześniej po niższej cenie , zostały przewiezione i przerobione znacznie wcześniej niż wybuchła wojna -to jest najczystsze spekulanctwo. ceny powinny wzrosnąć dopiero gdy zakupiona teraz "ropa" dotrze do Polski i zostanie "przerobiona" w rafinerii.

      • 47 5

      • żeby cena była z przed paru miesięcy ... kontrakty na dostawy podpisuje sie na KiLKA lat

        wahania cen dostaw jeśli rynek szaleje - są wtedy dla odbiorcy (Orlen) minimalne
        (jeśli już - to tylko dłuższy wielomiesięczny wzrost/spadek cen może wpłynąć na zakontraktowaną już cenę)

        • 8 3

      • Sam bzdury piszesz.

        Takie metody, jakie stosują polskie rafinerie, stosują koncerny europejskie.

        • 3 9

    • dobre

      przeczytaj te brednie co napisałeś-aś , i tak z płaskiego na otrzeźwienie , liczydło w rączki i policz, bo chyba masz z tym ewidentny problem , jak nie pomoże, przejrzyj jakieś strony w sieci i może otworzysz zaropiałe oczy

      • 2 1

    • Jak ceny paliw na giełdach rosną to ceny na stacji codziennie rosną. Jak ceny paliw na giełdach spadają to - "Mamy jeszcze droższe zapasy i musimy je sprzedać"... -

      • 11 0

    • Inflacja szaleje xD a czyja to zasługa? A czy przypadkiem PiS nie liczyło na wybuch wojny? Jak przycichły afery PiSowskie, które tak pięknie obniżały im sondaże. A teraz poza wojna nie słychać nic! A wszystko co źle to Putin i wojna. a to do jakiego stanu doprowadzili gospodarkę to też wina Putina, wojny i Tuska? Gdzie są pieniążki z UE które baaaardzo by nam pomogły, szczególnie gdy mamy już ponad milion uchodźców z Ukrainy? Rozwalić system sadowniczy, uzależnić go od polityków było łatwo. Kto traci? No my obywatele tracimy, panowie z PiSu mają sakiewki pełne. Podwyżki rzędu 60% sobie przyznali, a Ty łykaj ich kłamstwa że cała zła sytuacja gospodarcza to wina wojny! Wyłącz TVP, włącz myślenie.

      • 18 0

  • Koncerny poprawiają wyniki przed upublicznieniem raportów?

    • 13 3

  • Przecież musi drozec (5)

    W obecnej sytuacji nie ma sie co dziwić temu. Chcecie zeby ceny pozostawały zawsze takie same? Żeby sytuacja geopolityczna i otoczenie makroekonomiczne nie miały na nie wpływu? No niestety tak to można tylko w gospodarce centralnie planowanej, a to już testowaliśmy i nie zadziałało.

    • 8 36

    • Ty rozumiesz co to jest marża? (2)

      • 4 2

      • on rozumie co to marża, a ty rozumiesz jedynie tyle.

        • 0 3

      • Marża to nie jest zysk. Chyba że działasz w stabilnej sytuacji gospodarczej, której na rynku paliw brak.

        • 0 1

    • mentalnym komunistom i leserom nie wytłumaczysz. (1)

      chcą zarobków jak Norwegii i cen jak w Mołdawii.

      • 1 2

      • maowiecki to taki mentalny komuch

        • 0 0

  • Putin, Niemcy i Tusk to oni załatwili ten kryzys (5)

    Lotos nie jest winny, ze barylka bardzo deoga na świecie a cena dolara szaleje. Ale oczywiscie opozycja, ktorej zawsze bylo blizej do Putina i Niemiec kręci aferę

    • 12 34

    • Orban Kaczyński i Putin chyba

      To przyjaciele Putina
      Budapeszt w Warszawie

      • 9 3

    • Orban mówi że Polska!

      A tak się Kaczyński z nim obejmował i pieścił.

      • 7 0

    • Marek,puknij się w ten pusty baniak!!!!!

      • 1 0

    • Opozycji bliżej do Putina? Kurska propaganda całkiem ci już rozum wypaliła. Macierenko rozwalający polski wywiad i armię to PO? Kaczkodan walczący z Unia i przyjaźniący się z kumplami Putina to PO? Weź wieeelki rozbieg i prosto w mur - tylko to może ci wrócić przytomność

      • 1 0

    • Szczyt hipokryzji !

      Jeszcze nie tak dawno machający łapkami, Krzywousty bankster ściskał się z Le Pen, z Salwinim i z Orbanem - poplecznikami Putina i rozwalaczami Unii Europejskiej i NATO ! Dziś nagle ten łgarz i cała zorganizowana spółeczka stają się obrońcami EU i są wzorowym członkiem NATO ! Przyklaskującą ciemnotę typu Maruś kupili stanowiskami stworzonych spółek państwowych i 500+ ! Fuj ! Co to za łgarze i mę..dy!

      • 0 0

  • Mnie ciekawi jak to jest cena zmienia się 3 razy dziennie na CPN jak ropa naftowa idzie do góry
    Ale jak tanieje to nie ma opcji może po 2 tygodniach

    • 39 2

  • Wojna=droga benzyna i to na

    • 3 8

  • Jak ktoś się dziwi podwyżkom (2)

    niech włączy tv lub radio, wówczas może zrozumie

    • 6 13

    • W TVP dezInfo mówią, że to wina Tuska. (1)

      Google podaje, że grupa Orlen podniosła marżę o 680%
      Komu tu wierzyć?

      • 2 1

      • Zapytaj google czemu podnieśli marże, A nie zakładasz od razu, że z chęci zysku.

        • 0 2

  • Wojna=droga benzyna i to na całym świecie a nie tylko w Lotosie

    Przecież wpływ mają na to różne czynniki, takie jak choćby kurs dolara. To, że PO próbuje zbijać na tym kapitał polityczny to śmiech na sali, zero programu dla ludzi tylko ciągle szukanie spisków.

    • 6 20

  • A pamiętacie jak Śmiszek z Lewicy jeszcze niedawno polecał Shell? (6)

    To dopiero targowica!

    • 8 7

    • stał z hot dogiem i łykał parówkę (2)

      • 4 3

      • no i? był głodny to łykał

        • 0 0

      • a co miał łykać? Gorzałę jak ty?

        • 0 1

    • Pamiętam rządowe, niemieckiej produkcji auta tankujące ruskie paliwo na Łorlen

      • 4 2

    • ja też tankuję na Shellu bo maja dobre paliwo

      • 1 1

    • Targowica? A Shell to nielegalna stacja? A twój rozumek to to co - Janusza Kowalskiego?

      • 0 1

  • możecie nawet zrobić po 30 zł (3)

    ludzie nie mają więcej pieniędzy nie będą jeździć

    • 13 4

    • O to włąsnie chodzi.

      • 3 1

    • Ja raczej wyjścia nie mam i jeździć będę, bo na chleb zarabiać trzeba. Ja to się tylko cieszę, że w tamtym roku wziąłem priusa w leasing. Hybryda ma taki plus, że nawet jak się po mieście jeździ, to dużo nie spali.

      • 3 2

    • Będzie po 30 to chleb będzie po 35 ale to już w 3 klasie podstawówki wiedzą a ty nie ?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jan Zarębski

Działalność gospodarczą rozpoczął już na początku lat 80. Stworzył firmy takie jak Lonzę i Natę, które od lat 90. należą do głównych producentów napojów bezalkoholowych w Polsce. Związane z nim przedsiębiorstwa zajmują się również m.in. wytwarzaniem maszyn i oprzyrządowanie do produkcji opakowań. Kieruje Gdańskim Związkiem Pracodawców, działa też w Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Najczęściej czytane