Lotos odgrzewa pomysł sprzed 10 lat na budowę własnego terminalu morskiego do obsługi frachtu morskiego. Pierwsze plany dotyczące rozbudowy nabrzeżna Lotosu na Martwej Wiśle sięgają 2009 roku. Pierwotnie terminal miał być gotowy w 2011 roku, a Lotos chciał w ten sposób odebrać Orlenowi część rynku paliw żeglugowych. O tym, czy nowe plany rozbudowy nabrzeży będą realizowane zadecyduje zapewne nowy właściciel, czyli Orlen.
Czy budowa własnej infrastruktury przeładunkowej przez Lotos to dobry pomysł?
Jak poinformował w rozmowie z PAP Patryk Demski, wiceprezes Grupy Lotos ds. inwestycji i innowacji po zakończeniu Projektu EFRA Lotos rozważa budowę własnego nabrzeża i terminalu na Martwej Wiśle lub udział w projekcie rozbudowy portu zewnętrznego realizowanego w Porcie Gdańsk. Planowane instalacje spółka mogłaby wykorzystać do zwiększenia produkcji paliw bunkrowych dla statków.
Takie plany nie są nowe. W 2009 roku Grupa Lotos poinformowała, że chce zwiększyć sprzedaż paliwa do statków w portach krajowych, a w przyszłości zaopatrywać też porty europejskie. Ruszyły też przygotowania do przebudowy nabrzeża gdańskiej rafinerii. Prace projektowe miały zakończyć się w lipcu 2009 roku, a sam terminal miał być gotowy w 2011 roku.
Po raz kolejny do planów budowy terminalu wrócono w 2013 roku. Projekt budowy terminalu przeładunkowego został ujęty w programie "Efektywność i Rozwój". Terminal miał być przeznaczony do bezpośredniego przeładunku produktów i komponentów naftowych I i III klasy pożarowej. Grupa Lotos sprowadzała komponenty do produkcji (FAME, etanol, etery) drogą morską, z wykorzystaniem infrastruktury portowej oraz logistyki kolejowej. W ten sam sposób ekspediowała również mniejsze partie produktów, czyli do 5 tys. ton. I właśnie takie ładunki ma obsługiwać terminal.
Gdzie ma powstać?

Szacowano, że sama inwestycja pochłonie ok. 100 mln zł. Dodatkowe 160 mln zł miała kosztować budowa toru wodnego. Planowany termin oddania inwestycji wyznaczono na koniec 2015 roku.
Czy tym razem Lotos przystąpi do realizacji inwestycji? O tym zadecyduje już zapewne nowy właściciel gdańskiego koncernu. Prezes PKN Orlen zapowiedział złożenie w najbliższych tygodniach wniosku w sprawie fuzji PKN Orlen z Grupą Lotos do Komisji Europejskiej. PKN Orlen planuje zamknięcie przejęcia kapitałowego Grupy Lotos do końca 2019 roku.