• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos w Orlenie czy Orlen w Lotosie?

VIK
10 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Grupa Lotos jest pod pełną kontrolą Skarbu Państwa. Ma on w niej ponad 53 proc. udziałów. W Orlenie Skarb Państwa ma niecałe 30 proc. Grupa Lotos jest pod pełną kontrolą Skarbu Państwa. Ma on w niej ponad 53 proc. udziałów. W Orlenie Skarb Państwa ma niecałe 30 proc.

Jeszcze pod koniec marca tego roku minister energetyki oraz obecny szef Orlenu zapewniali, że Lotos będzie przejęty w ciągu kilkunastu miesięcy. Czy jednak w tym scenariuszu czekają nas zasadnicze zmiany? Jak donosi "Rzeczpospolita", powołując się na tzw. "źródła", to Lotos, a nie Orlen, może być stroną przejmującą w planowanej transakcji.


Czy to Lotos powinien przejąć Orlen?


Pod koniec lutego PKN Orlen poinformował o podpisaniu ze Skarbem Państwa listu intencyjnego w sprawie przejęcia kontroli kapitałowej nad Grupą Lotos w drodze nabycia bezpośrednio lub pośrednio minimum 53 proc. akcji Lotosu. Scenariusz przejęcia czy połączenia nie był znany, miał się wyklarować w toku negocjacji. Jeszcze pod koniec marca na konferencji Krzysztof Tchórzewski, minister energii twierdził, że proces ten potrwa przynajmniej pół roku. Wówczas dziennikarze dopytywali o warianty przejęcia. Usłyszeli, że jeden ze scenariuszy zakłada, że w niedalekiej przyszłości Orlen dokonałby warunkowego nabycia od Skarbu Państwa 32,99 proc. udziałów Grupy Lotos, a dopiero w kolejnym etapie ogłosiłby wezwanie odnoszące się do pozostałych 66 proc.

Czytaj też: Samorządowcy chcą holdingu i połączenia Lotosu z Energą

Jednak do tego, że obecna ekipa rządząca szybko zmienia zdanie i wprowadza znaczące korekty do swoich projektów już po ich hucznym ogłoszeniu, chyba trzeba się będzie przyzwyczaić. Czy będzie tak z łączeniem Lotosu z Orlenem?

- Scenariusz bazowy zakłada, że to gdańska grupa wyemituje akcje, które otrzymają udziałowcy płockiego koncernu. To pozwoli głównemu akcjonariuszowi - Skarbowi Państwa - przeprowadzić całą operację łatwiej i szybciej - informuje "Rzeczpospolita" i powołując się na "niezależne źródła" twierdzi, że to Lotos przejmie Orlen.
Taka koncepcja już dawno wydawała się sensowna, zwłaszcza, że to właśnie w Lotosie Skarb Państwa ma większość, a nie w Orlenie. A przecież przedstawiciele obecnej ekipy rządzącej wielokrotnie przekonywali, że chcą umocnić pozycję Skarbu Państwa w polskich rafineriach, traktując takie działania jako element zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego Polski.

Czytaj też: Orlen przejmuje Lotos. List intencyjny ze Skarbem Państwa

Jak czytamy w  "Rzeczpospolitej", operacją, która może pozwolić na osiągniecie tego celu, na pewno nie jest sprzedaż udziałów w którymkolwiek z podmiotów. W efekcie przy połączeniu obu koncernów najlepszą opcją jest transakcja polegająca na wymianie ich walorów. Gdy Orlen przejąłby Lotos, udział Skarbu Państwa wzrośnie z obecnych 27,5 proc. do ponad 33 proc., co wiązałoby się z koniecznością ogłoszenia wezwania. Z kolei gdyby przejmującym był Lotos zaangażowanie głównego akcjonariusza zmalałoby z 53,2 proc. i nie byłoby konieczności blokowania i ewentualnego wydawania jakichkolwiek pieniędzy w wezwaniu. Czy tak się stanie? Jak życie pokazuje, lepiej nie przywiązywać się do scenariuszy, gdy... piłka jeszcze jest w grze.
VIK

Opinie (57)

  • Wszystko będzie zależało od tego którą nogą wstanie rano z łóżka Nadprezes Polski

    Lewą nogą wtedy lotos wchłania Orlen, prawą - wtedy Orlen wchłania Lotos .

    • 15 3

  • Bandito

    Proponuje A Czecha na nowego szefa wszechswiata, opitoli Was na cacy

    • 3 0

  • A może ORLEN + GRUPA AZOTY (1)

    Szanowni Państwo
    /Do decydentów Ministerstwa Energii/

    Jeżeli na ponowną analizę wstępnej decyzji o zakupie LOTOSU przez ORLEN miał mój poniższy komentarz pod poprzednim artykułem to bardzo się ciszę:

    Poprzedni Komentarz
    "Szanowny Panie Ministrze
    fuzja będzie bardzo kosztowna na wielu polach i z wielu powodów:

    1. Będzie politycznie kosztowna dla obecnie rządzącej koalicji na Pomorzu.
    2. Będzie kosztowna dla pracowników LOTOS , z których wielu w głównie w Gdańsku straci pracę (szkoda że związki zawodowe tego nie rozumieją) ale pewnie coś dla tzw "picu" będzie zorganizowane w Gdańsku wtedy pracę stracą koledzy z Płocka
    3. Będzie kosztowna dla klientów stacji paliw. Gdyż tak naprawdę powstanie wielki monopol w Rzeczpospolitej (stacje koncernów światowych BP, Shell zaopatrują się w paliwo w Polsce jedynym dostawcą będzie Orlen.) .
    4.Będzie pewnie kosztowna dla naszej reputacji - pewnie kolejne pole konfliktów z UE i organizacjami antymonopolowymi.
    5 Po kolejne to dziwne, że posiadając 53 % akcji w spółce LOTOS schodzimy do około 30% własności w spółce ORLEN. o co tu chodzi?
    6. Czas i pieniądze. W LOTOS trwa duży proces inwestycyjny EFRA - niestety mocno opóźniony ale dzięki ostatniej decyzji kadrowej - zmiana Prezesa może coś pójdzie szybciej. Ale procesy łączeniowe będą opóźniały decyzje a każdy dzień opóźnienia to około 400 000$ utraconej marży z EFRA
    Pozdrawiam "

    Pozwólcie Panowie, że prześlę ponownie kilka sugestii do ewentualnego rozważenia.

    1. LOTOS to klasyczna rafineria paliwowa, po ukończeniu EFRY pewnie będzie jedną z najnowocześniejszych jak nie najnowocześniejszą rafinerią paliwową na świecie. Nie będzie miała żadnych istotnych synergii po połączeniu z ORLEN. Nie będzie również synergi po zakupie przez LOTOS ORLENU.

    2. Ale jest inne myślę, że bardzo ciekawe rozwiązanie biznesowe, które można rozważyć i po określeniu synergii, a będzie ich kilka, wdrożyć w RP na wzór istniejącego koncernu BASF. Takim projektem mógłby być zakup przez Orlen całej Grupy AZOTY i budowa polskiego koncernu rafineryjno - petrochemiczno - chemicznego

    3. Taki zakup to duże możliwości rozwoju całego szeregu biznesów zwłaszcza w chemii, bazując na już posiadanych instalacjach w Płocku, Tarnowie, Policach, Puławach, Kędzierzynie + oczywiście programy rozwojowe dla każdego z tych miast.
    4. Taka fuzja to duży impuls rozwojowy dla zlokalizowanych tam głównych zakładów Grupy Azoty oraz impuls rozwojowy dla polskiej chemii. To znakomicie wpisze się w program rozwoju polskiego przemysłu i ma szansę być przykładem, że potrafimy wdrażać u nas duże biznesowe rozwiązania.
    5. Budowa Grupy Kapitałowej z wiodąca rolą ORLENU to również bardzo duże oszczędności na administracji dwóch Grup Kapitałowych ORLEN i AZOTY.
    6. Decyzja taka, myślę będzie politycznie bardzo pozytywnie przyjęta we wszystkich wyżej wymienionych miastach i ośrodkach przemysłowych.

    Byłby to również prawdziwy impuls dla nowoczesnych inwestycji i całej gospodarki, zwiększając jej możliwości eksportowe.

    Z poważaniem

    • 26 1

    • Przecież minister tego nie przeczyta

      Chłopie zejdź na ziemię

      • 1 3

  • a jakie ma to znaczenie?

    Faktycznie, Orlen do Lotosu wydaje sie byc tanszym wariantem. Nie raz juz myszy lykaly slonie, szczegolnie na rynku kapitalowym. Wszystko zalezy od tego komu I co bedzie sie oplacalo.
    A sumaryczne waznym jest to, gdzie bedzie siedziba I kto obsadzi stolki. Lub kto kogo zwolni. Cala reszta jest wtorna.
    Tym sie zajma, gdy kurz opadnie.

    • 11 0

  • Orlen przejmuje Lotos - źle, jak Lotos przejmuje Orlen - też źle. Totalna opozycja, imbecyle do kwadratu! (1)

    • 5 20

    • Orlen przejmuje Lotos - tragedia. Lotos przejmuje Orlen - dla mnie powód do radości!

      • 13 0

  • psy szczekają karawana jedzie dalej

    wasze ujadanie nic nie znaczy

    • 5 12

  • Proponuję holding Lotosu, Orlenu i Biedronki.

    Lotordronka, ewentualnie Orlotodronka - ładnie, co nie ?

    • 62 5

  • Pieniądze i Stołki

    • 46 10

  • bzdura - jak zwykle pis kombinuje pod górkę by zrobić ludzi w konia

    jeśli połączą to orlen wchłonie lotos i tyle - nie dawajcie się nabrać oszustom

    • 42 16

  • Brawo Prawo i Sprawiedliwość!

    • 28 74

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów...

Najczęściej czytane