• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mewa wyruszyła na pierwsze próby morskie

Wioletta Kakowska-Mehring
15 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Dziś jeszcze Mewa, ale już w przyszłym roku, po otrzymaniu bandery, stanie się ORP Mewą. Dziś jeszcze Mewa, ale już w przyszłym roku, po otrzymaniu bandery, stanie się ORP Mewą.

Kolejny z niszczycieli min budowanych w Remontowa Shipbuilding przechodzi pierwsze próby morskie. Jest więc okazja zobaczyć Mewę na wodzie. Pierwszy etap prób ma potrwać do piątku, 17 grudnia.



W próbach morskich biorą udział przedstawiciele zamawiającego, serwisantów i grupa pracowników stoczni. Pierwsze próby obejmują testy systemu nawigacji i napędu. Potrwają do piątku, 17 grudnia. Drugi etap zaplanowano po Nowym Roku.

Mewa to trzeci z serii niszczycieli min typu Kormoran budowanych dla polskiej Marynarki Wojennej. Przypomnijmy: umowę na budowę pierwszego okrętu zawarto 23 września 2013 r. w Gdyni. Budowę prototypu rozpoczęto w 2014 r. Pierwszy z niszczycieli - ORP Kormoran - wszedł do służby w listopadzie 2017 r. Służy w 13. Dywizjonie Trałowców, wchodzącym w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.

Czytaj też:

Jak będzie wyglądał okręt Miecznik? Trzy firmy walczą o udział w projekcie



Drugi z serii, czyli Albatros, zakończył już próby morskie, przeprowadzane wspólnie ze specjalistami z Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej SA pod kątem weryfikacji zintegrowanego systemu walki. Miał trafić do służby pod koniec listopada, niestety nie udało się. Okręt ma zostać przekazany dopiero na początku 2022 r.

Trzy Kormorany są, czy będą trzy kolejne? Przypomnijmy, że zgodnie z planami miało powstać sześć takich jednostek. Stocznia jest gotowa, ale ostateczna decyzja zależy od MON.
Okręty typu Kormoran przeznaczone są do działań bojowych prowadzonych przez polską Marynarkę Wojenną na Bałtyku, Morzu Północnym i na innych akwenach w ramach wspólnych operacji morskich NATO. Okręty typu Kormoran przeznaczone są do działań bojowych prowadzonych przez polską Marynarkę Wojenną na Bałtyku, Morzu Północnym i na innych akwenach w ramach wspólnych operacji morskich NATO.

Okręt typu Kormoran powstał w polskim biurze projektowym, całą serię budują i wyposażają rodzime firmy. Liderem konsorcjum, które buduje okręty, jest Remontowa Shipbuilding, a w jego skład wszedł Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej oraz Stocznia Wojenna PGZ. Jednostka seryjna zaprojektowana została w biurze Remontowa Marine Design&Consulting z grupy Remontowa Holding.

Okręty typu Kormoran

Wykonane są ze stali amagnetycznej. Prefabrykacja, montaż sekcji, bloków i kadłuba odbywa się w specjalnej hali w kontrolowanych warunkach, m.in. temperatury, wilgotności i czystości powietrza. Mają prawie 58,5 m długości i 10,3 m szerokości. Głównym zadaniem takiego okrętu jest poszukiwanie i zwalczanie min morskich, przeprowadzanie jednostek morskich przez akweny zagrożenia minowego, rozpoznanie torów wodnych, zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi oraz stawianie min. Dlatego najważniejsza dla takiej jednostki nie jest szybkość (prędkość maksymalna to 15 węzłów), a dokładność. Niszczyciele będą wyposażone m.in. w bezzałogowe pojazdy. Służą one do działań przeciwminowych, czyli wykrywania i zwalczania min morskich. Mogą one prowadzić działania autonomiczne, zasilane z akumulatorów, jak i w trybie zdalnego sterowania.

Miejsca

Opinie (138) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Nurek i Tallboy (1)

    A jak był odkryty tall boy w Świnoujściu to i tak nurek z pontonu za 23,50 brutto/PLN musiał go zneutralizować. I dał radę :-) :-) :-) . Na Kormoranie w tym czasie w Gdyni oglądali mesie podczas obiadku eksplozję :-) . Do d...py takie coś za 1,2 miliarda złotych :-(

    • 1 1

    • podawanie ceny za 2 jednostki + pakiety logistyczne to przekłamanie

      doczytaj fakty i wtedy pisz malkontencie

      • 0 0

  • To nie jest smieszne (1)

    Tak jak ktoś mądrze zauważył najlepszą obroną przed zaminowaniem portów jest posiadanie środków, które wrogim okrętom taką możliwość uniemożliwią. Wcale nie musza i nie powinny to na Bałtyku być okręty ale drony, rakiety nabrzeżne, lotnictwo morskie. Ale wszyscy wiedza że nie o obronę Wybrzeża tu chodzi tylko o to żeby się w kieszenie co poniektórym zgadzało. A jakby co, to Kormorana, wybudowanego za 1,2 mld, zatopi dron za max. 1000 $ baksów i bul bul, chyba że wcześniej zatopi go mina. Przepłacone to okrutnie.
    Belgia kupiła 6 szt. lepszych wraz ze 100 dronami za 966 mln Euro - czyli 161 mln Euro x 4,5 = 724,5 mln / szt. :-) :-) :-)
    Holandia kupiła 6 szt. lepszych wraz ze 100 dronami za 887 mln Euro - 147,82 mln Euro x 4,5 = 665 mln / szt. :-) :-) :-)
    http://www.shephardmedia.com
    Koszt pracy specjalistycznego kooperanta w takiej wojskowej stoczni to 80 Euro / godzinę i media też dużo droższe :-) :-) :-) .
    A u rodzimych "geniuszy biznesu" Firmy wywalone na setki milionów złotych i od 180 - 370 mln długu. Gdzie i na co idzie ta kasa ? Wiadomo że część na ogłupianie i produkcję hunwejbinów i Fanboyów :-) :-) :-).
    Ogarnijcie się ludzie ! Tu się naprawdę nie ma z czego cieszyć. Finansjera od opcji bankowych ryczy z Was ze śmiechu przy drinku w Londynie, ale Wam tego nigdy nie powiedzą bo to za dobry geszeft dla nich :-) :-) :-) .

    • 0 1

    • Bzdury

      Czyli Kormorany są tańsze bo wraz z pakietami logistycznymi 1,2 mld, ale za 2 jednostki + 3 pakiety(jeden dla prototypu) czyli MW zapłaciła mniej niż Holendrzy czy Belgowie pomijając, że w nieporównywalnych specyfikacjach i nasze wcale nie są gorsze;)))

      • 0 0

  • Brawo ! (5)

    Budować jak najwięcej nowoczesnych jednostek. Od czegoś trzeba zacząć odbudowę PMW.

    • 62 7

    • PMW... Polska Marynarka Wymarła...

      • 0 0

    • To nie jest żadne "rozpoczynanie" odbudowy MW

      To jest budowanie niezbyt przydatnych jednostek zamiast tych, których naprawdę potrzebujemy. A potrzebujemy minimum 3 korwety oraz 2 okręty podwodne. Przez 16 lat mamy z nich zbudowane ZERO, a powinno być minimum, że 4 jednostki (3 nawodne oraz OP) teraz już są w służbie, a za rok wejdzie kolejny okręt podwodny. Nam nie są potrzebne okręciki szukające min, które nam Rosja podrzuci na szlak Trójmiasto - cieśniny duńskie. Nam, czyli Polsce, są potrzebne okręty, które do tego nie dopuszczą. Taka ww piątka by to z jakimiś szansami mogła realizować. Te niszczyciele min są Polsce niemal kompletnie zbędne. To są okręciki do darmowego czyszczenia Estonii, Łotwie ich wód terytorialnych, na koszt polskiego podatnika. Powtarza się sytuacja sprzed września 1939r. z lotnictwa. Budowano ze sklejki powolne bombowce Żubr, bo z produkcją takowych polskie zakłady mogły sobie poradzić. "Polski robotnik zarobi !" A nam niepotrzebne było marnotrawienie kasy na to, zamiast wydatków na skonstruowanie czy zakupienie nowoczesnych, metalowych myśliwców. Których tak nam zabrakło, do obrony Warszawy, Łodzi, Lublina, czy oddziałów nad Bzurą.

      • 1 0

    • Nisz.Min? (1)

      Tylko po co?
      Chyba że będzie usuwać miny gdy Błyskawice będą ciągnąć na remont!!!!

      • 2 3

      • do niszczenia min

        ruscy nie na darmo, tak samo jak każda inna marynarka wojenna mają stawiacze min. Jak nie będziesz miał nic by im odpowiedzieć to nie będą musieli tu wysyłać nawet swojego niszczyciela i korwet. Wyślą stawiacza min :D

        • 0 3

    • Pisać po polski nie umieć?

      • 2 3

  • Speed?

    A czy przy tej prędkości tego "celu" - 15 węzłów tj. ok 30 km/h nie jest on za łatwym celem dla wrogich rakiet...

    • 0 0

  • Żenada

    Tak jak ktoś mądrze zauważył, najlepszą obroną przed zaminowaniem portów jest posiadanie środków, które wrogim okrętom taką możliwość uniemożliwią. Wcale nie muszą i nie powinny to na Bałtyku być okręty, ale drony, rakiety nabrzeżne, lotnictwo morskie. Ale wszyscy wiedza, że nie o obronę Wybrzeża tu chodzi, tylko o to żeby się w kieszeniach co poniektórym zgadzało. A jakby co to Kormorana, wybudowanego za 1,2 mld, zatopi dron za max. 1000 $ baksów i bul bul, chyba że, wcześniej zatopi go mina. Przepłacone to okrutnie.
    Belgia kupiła 6 szt. lepszych wraz ze 100 dronami za 966 mln Euro - czyli 161 mln Euro x 4,5 = 724,5 mln / szt. :-) :-) :-)
    Holandia kupiła 6 szt. lepszych wraz ze 100 dronami za 887 mln Euro - 147,82 mln Euro x 4,5 = 665 mln / szt. :-) :-) :-)
    http://www.shephardmedia.com
    Koszt pracy specjalistycznego kooperanta w takiej zachodniej wojskowej stoczni to min. 80 Euro / godzinę i media też dużo droższe :-) :-) :-) .
    A u rodzimych "geniuszy biznesu" Firmy wywalone na setki milionów złotych i od 180 - 370 mln długu i zero zleceń :-). gdzie i na co idzie ta kasa ? Wiadomo, że część na ogłupianie i produkcję hunwejbinów i Fanboyów :-) :-) :-), żeby chodzili jak idioci z podniesionymi kciukami yes yes yes udało się :-) Forza Remontowa :-) Forza PGZ :-)
    Ogarnijcie się ludzie ! Tu się naprawdę nie ma z czego cieszyć. Finansjera od opcji bankowych ryczy z Was ze śmiechu przy drinku w Londynie, ale Wam tego nigdy nie powiedzą bo to za dobry geszeft jest dla nich :-) :-) :-) . Oni uważają że po to są barany jak Wy, żeby je strzyc :-) :-)

    • 1 0

  • Mewa

    Bardzo dobrze ze holding gdańskiej remontowki buduje okręty wojenne. Dziś jedynie dawna stocznia Północna obecnie należąca do holdingu remontowki zajmuje się tak jak dawniej jednostkami wojennymi.

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Więcej wodzów jak indian - tak wygląda dzisiaj Marynarka Wojenna. (11)

    Pagony aż się uginają od belek ale co z tego jak zarządzać nie ma czym. Floty żadnej nie ma. Zdolności bojowej nie ma. Za to są stołki i jest sowite wynagrodzenie.

    Ogromne pieniądze są przejadane każdego dnia. Dostęp do morza mamy tylko po to żeby sobie poleżeć na plaży.

    • 130 15

    • Marnotrawienie

      Te ogromne pieniądze są też marnowane na budowanie motorówek do łowienia ryb i strzelania do mew z zerowa zdolnością bojowa. Taki kormoran, choć to przestarzala technologia bo min od kilkudziesięciu lat już się nie stosuje kosztował by w Zachodniej stoczni że 150 mln PLN. U na 1,2 mld. Ale międzynarodowa finansjera od opcji walutowych musi kasę regularnie dostawać a mason nas doić poprzez "prowadzenie" ukradzionych Państwu stoczni. Niewolnicze Polin. Pańszczyzna XXI wieku :-) :-) :-) .

      • 0 0

    • Plus (2)

      Sowite i tłuste emerytury, po kilku latach na okręcie, reszta ciepły stołek w sztabie...
      Po ponad 40 latach na statkach, wyższe wykształcenie, krajowy armator,mam ok 1800pln emerytury, a z całym szacunkiem najglupszy marynarz po kilkunastu latach, ma kilka tysięcy...
      Przywileje są nadal ! ! Budżet chudziutki.
      Po to był grudzień i stan wojenny?

      • 8 6

      • Piszesz nieprawdę

        Po ponad 40 latach na statkach, wyższe wykształcenie, krajowy armator,mam ok 1800pln emerytury..coś w tej historii się nie zgadza

        • 2 2

      • Wolę płacić emerytur wojskowym, niż darmozjadom w sutannach.

        • 12 7

    • Płacisz na zgredów podatki. (1)

      • 0 2

      • Czy pomyślałeś że sam niedługo będziesz zgredem i te wszystkie epitety będą dotyczyć Ciebie

        • 0 0

    • No i nie zapominajmy o kapelanach

      trzon tej naszej Armii

      • 3 2

    • Przecież to je skansen

      Turyści że Szwecji jak wpływają do Gdynia mają zagwostke czy port wojenny to muzeum I czy IIWS

      • 3 2

    • poczytaj trochę o taktyce, stawianiu zapór minowych, a później lej wodę...

      • 5 11

    • taa

      Zawsze tak wyglądała. Sztabowców, nikomu nie potrzebnych starych pierdzących w stołki zgredów komandorów i innych nieudaczników, zawsze było na pęczki. Przerost kadry oficerskiej, był od zawsze.

      • 16 4

    • Szczera prawda

      • 15 4

  • fiu fiu ale łajba

    oby dobrze służyła

    • 0 0

  • MiNA

    Ale czy ta Mewa, Kormoran naprawdę potrafią zniszczyć jakąś minę ? Jjestem pewny, że nie jest w stanie zniszczyć żadnej. No może jedną. Pierwszą i jednocześnie ostatnią . Technology "Pierdut & S.O.S & bul bul bul ". Powinni zrobić takie próby czy manewry z najnowszymi minami z IU, właścicielem stoczni z wierchuszką, chszczącym kapelanem, Tuskiem. Kaczorem, Siemoniakiem i Błaszczakiem (oni to zlecali). . Dowiemy się wtedy czy naprawdę nasze pieniądze w wysokości z 2 miliardy za 3 szt. nie zostały zdefraudowane i nie wybudowano kolejnej motorówki do połowu łososi z opcja strzelania do mew. Filmik jak Pan Piotr przylatuje z Hawajów i z Błaszczakiem podpływają Mewą do najlepszej amerykańskiej miny, która nie reaguje na wykrywalny Kormoran, robią na niej grila, a po nim przyklejają plastrami dynanmit i odpływają z bezpiecznej odległości i po piwku walą do celnie niej z super działa wróbel na pewno zrobi wrażenie na wszystkich potencjalnych nabywcach i zlecenia z USA, bliskiego wschodu na pewno się posypią i to za naprawdę uczciwe pieniądze. Spłaci się wtedy wszystkie miliardowe długi i te z opcji walutowych, RALi i innych chorych geszeftów całej grupy. . Ja naprawdę nie życzę źle i szczerze podpowiadam skuteczny marketing. Niestety, prawda jest taka i każdy to wie, nawet bezmózgi remontowy hunwejbin czy Fanboy , że to kolejne, bezczelne Barejowe "Patrzcie to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo. To jest "MEWA" społeczna, w oparciu o 6 instytucji, poświecona przez Głódzia, która zapewni dodatkowe, zbędne koszta czyli etaty dla paciorków naszych trepów. No i w kieszeni wszystkim się będzie zgadzało, ale żadna łajza z kontroli nie weźmie nikogo za tyłek. Nie ma co robić dziadowskich oszczędności na 100 czy 200 milionów. Marynarka Wojenna POLIN. Śmiech na sali. Nie ośmieszajcie się ludzie !!! . Jak on nie potrafi zatopić miny to jest tyle wart ile nierdzewny, kolorowy złom.

    • 0 1

  • (2)

    A dalej tam w rusztowaniach jest kierownik paker Rafi? Nie mogę o nim zapomnieć!

    • 11 1

    • (1)

      Cieszę się że tak dobrze, Ci było Olciu !

      • 4 0

      • Tęsknię!

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w...

Najczęściej czytane