• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miał być port zbożowy, będzie kolejny przetarg

Wioletta Kakowska-Mehring
13 listopada 2023, godz. 10:35 
Opinie (46)
Terminal agro mógłby powstać na działce między terminalem kontenerowym Baltic Hub a terminalem węglowym i bazą paliw. Terminal agro mógłby powstać na działce między terminalem kontenerowym Baltic Hub a terminalem węglowym i bazą paliw.

Jeszcze w tym roku Port Gdańsk ma ogłosić postępowanie dotyczące dzierżawy terenu w Porcie Północnym przy Pirsie Rudowym. To już kolejne w ostatnim czasie. Poprzednie "zostało odwołane bez podania przyczyn", choć zgłosiło się dwóch oferentów. Do nowego przetargu zostanie jednak wystawiona działka mniejsza o 7 hektarów.



Co z działką w Porcie Północnym przy Pirsie Rudowym? - zapytaliśmy władze Portu Gdańsk, po interwencji poselskiej, do jakiej doszło w ub. tygodniu. Port Gdańsk, który jest jej właścicielem posiada aktywne pozwolenie na budowę terminala zbożowego na tym terenie. Chodzi o prawie 27 ha między terminalem węglowym a Baltic HubMapka.

Przypomnijmy. Tuż przed wyborami minister rolnictwa i rozwoju wsi Robert Telus poinformował, że w Polsce powstanie port zbożowy. Według ministra państwowa spółka RSSI podpisała umowę z Portem Gdańskim na budowę tego portu. Informacje te przedstawił podczas słynnego już spotkania Prawa i Sprawiedliwości z wyborcami w Przysusze. W ramach sprawdzania przedwyborczych obietnic o umowę zapytały posłanki KO.

Z węglem nie wszystko wyszło, jak będzie ze zbożem? Z węglem nie wszystko wyszło, jak będzie ze zbożem?

Okazało się jednak, że umowę podpisał nie Port Gdańsk, tylko spółka zależna, czyli Port Gdański Eksploatacja. Do tego, nie jest to umowa dotycząca budowy portu zbożowego, a jednie przeładunków zboża na terenie Portu Wewnętrznego.

- Informuję, że Port Gdański Eksploatacja ma zawartą jedną umowę z Rolno-Spożywczą Spółką Inwestycyjną. Umowa niniejsza określa warunki handlowe świadczenia przez PGE usługi portowej obsługi zbóż na rzecz RSSI - poinformował Michał Meger, pełnomocnik ds. compliance Port Gdański Eksploatacja.


W tej sytuacji sprawa działki, na której miałby powstać terminal agro, czy jak kto woli port zbożowy, wciąż jest w toku.

- Zarząd Morskiego Portu Gdańsk jeszcze w tym roku planuje ogłosić przetarg na dzierżawę terenu w porcie zewnętrznym przy Pirsie Rudowym. Jego powierzchnia to ok. 20 ha - poinformowała nas Aneta Urbanowicz z biura prasowego Port Gdańsk.
Przypomnijmy. W październiku 2021 roku Port Gdańsk ogłosił przetarg na najem długoterminowy zabudowanej nieruchomości gruntowej o łącznej powierzchni ponad 27 ha, tam gdzie stoją charakterystyczne betonowe silosy.

Silosy czekają na zboże. Terminal agro ma być, tylko kto go zbuduje Silosy czekają na zboże. Terminal agro ma być, tylko kto go zbuduje

Niestety, 30 grudnia 2021 roku ówczesny wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski ogłosił, że w Porcie Gdańsk państwo zbuduje terminal agro. Inwestorem miała być spółka powołana przez ministra rolnictwa o nazwie Agroport SA i zainwestuje w sumie w ten projekt 500 mln zł.



A "niestety", bo od tej porty impet w sprawie działki przy Pirsie Rudowym jakby osłabł. Wprawdzie na początku stycznia 2022 roku ogłoszono, że wpłynęły dwie oferty, ale przetarg odwołano. Zainteresowana była firma CM Partner A/S z siedzibą w Kopenhadze oraz Baltic Hub (wówczas jeszcze DCT), czyli terminal kontenerowy, który działa w sąsiedztwie działki, o której mowa. Dlaczego?

Stefan ma 5 lat i pracuje Stefan ma 5 lat i pracuje "na etacie"

- Poprzednie postępowanie przetargowe 2/NH/2021 dotyczące tej nieruchomości zostało odwołane bez podania przyczyn - poinformowało nas biuro prasowe Portu Gdańsk.
W lipcu 2022 roku rząd przyjął uchwałę w sprawie budowy terminala produktów rolno-spożywczych w gdańskim porcie, uznając, że wynika to ze "Strategii Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej" i będzie działać w celu zapewnienia bezpieczeństwa żywnościowego.



W sierpniu z kolei ogłoszono, że Polska i Ukraina będą dążyć do wspólnego opracowania projektu budowy rurociągu transgranicznego do transportu olejów roślinnych z Ukrainy do Portu Gdańsk. Oba kraje miały utworzyć grupę roboczą, która przedstawi warianty lokalizacji projektu, a w szczególności proponowanych tras ułożenia rurociągu. Eksperci nie wykluczyli Portu Gdańsk. A potem nastała cisza, aż do przedwyborczego spotkania.

Okazuje się, że Port Gdańsk ma zamiar ogłosić nowy przetarg, ale już na mniejszą działkę. Dlaczego?

- Obecnie analizujemy możliwość optymalnego zagospodarowania terenów sąsiadujących z nieruchomością pierwotnie dedykowaną na terminal zbożowy. Jedną z opcji branych pod uwagę jest możliwość zmniejszania przedmiotu najmu do około 20 ha. Planujemy ogłosić postępowanie przetargowe do końca bieżącego roku - poinformowała nas Aneta Urbanowicz z biura prasowego Port Gdańsk.

Miejsca

Opinie (46) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • sci (2)

    ach, budowałem ten terminal ponad 20 lat temu, co to była za robota :).

    • 12 2

    • Nieważne aby zbudować ale aby projektować ,budować

      • 3 1

    • Ile bursztynu nakradles?

      • 0 4

  • Tam na Siankach jest tak poinwestowane? hoho! Pieknie.

    • 1 3

  • Inwestycje za miliony a pilnuje tego zalosna pseudo ochrona bez broni i oczywiscie za najnizsza krajowa buahaaa.oto polandia w

    Pigulce.to tak jak w drogich knajpach gdzie papier i mydlo najtansze buahaaa

    • 4 10

  • (1)

    Generalnie wojna musi trwać bo porty zawalone węglem

    • 4 2

    • W NP nie ma czym oddychać!

      Tego zagranicznego miału węglowego już dość! Nawet powietrze zanieczyszczone pyłem!.

      • 0 1

  • Spokojnie nic nie powstanie bo Donald wraca do władzy niecxego nie potrzebujemy bo bedziemy kupowac od Niemcow lub rusków (6)

    w koncu najlepszym przyjacielem Putina jest donal jak to powiedzial nasz człowiek w Warszawie .chcemy dialogu z Rosja taka jaka ona jest obecnie i bedziemy pilnowac by nic temu nie przeszkadzało by putin mógł wykupowac Polskie firmy

    • 24 24

    • moja wnuczka mówi o takich głupi głupek (1)

      • 9 5

      • Kichawa Końska

        mówiła, że jakby natura chciała to by było

        • 6 5

    • (3)

      No cóż 8 lat oglądania Woadmości odcisnęło swoje piętno.
      Mam kolegę co też tak mundrze gada o Niemcach, a żona Golfem, a on Passatem. I mu się to absolutnie nie kłóci. Pralkę pewnie też ma Bosha.

      • 10 6

      • W ciągu ostatnich 8 lat zainwestowano z kasy Skarabu Państwa więcej niż od 1990 wcześniej (2)

        Sama infrastruktura kolejowa i rozjazdy kosztowała ponad 1,5 mld zł więc nie pie*ol jak reszta tych popaprańców, że nic się nie działo, bo port Gdańsk ty znasz chyba z obrazka a nie z tego co w nim jest i co było wcześniej. O kasie inwestowanej w rozbudowę Baltic Hub, nowe nabrzeża i przyszłą budowę Portu Zewnętrznego nawet chyba wspominać nie warto.

        • 6 8

        • (1)

          A czy ty wiesz, że w Baltic Hub mamy tylko 30 proc. Reszta obca. A co do inwestycji. Większość jest realizowana z unijnych funduszy, a plany powstały rozwoju powstały przed pisem. A port zewnętrzy to ma powstać w Gdyni. W Gdańsku ma być port centralny, ale kasy i inwestorów brak.

          • 6 6

          • za donak sto procent było zagraniczne

            sprzedał nawet kolejkę na Kasprowy

            • 0 0

  • port zbozowy bylby tylko po to, aby usa, z ziem rolnych wykupopnych na terenie ukrainy, moglo eksportowac zboze

    i to nie dla biednych glodujacych lecz ku pomnozeniou kapitalu. Powierzchnia ziem uprawnych nalezacych do usa na terenie ukrainy to obszar wiekszy od calych wloch

    • 15 11

  • Może będzie pierwszy przetarg :)

    Port ma w statucie jako podstawowe zadanie zarządzanie terenami jakimi dysponuje. A dysponuje tak, że od poczatku roku nie było ani jednego przetargu. Tylko rozmowy kuluarowe w Perle.

    • 27 2

  • Opinia wyróżniona

    Tu nie chodzi, żeby żeby zbudować. (2)

    Ale budować. Na dobrej inwestycji to kilka zarządów się ozłoci.

    • 46 4

    • Zanim zbudują to wojna się skończy i po ptakach.

      • 2 1

    • Sytuacja jak z lotniskiem!!! Jeszcze łopaty nie wbili,a horala z kolesiami od paru lat kasę trzepią!!!Za ten czas odebrać kasiorę!! Przecież nic nie robią!!!!

      • 0 0

  • spokojnie, nic nie powstanie (1)

    bo donek wrócił do władzy na pomorzu... albo powstanie i zostanie sprzedane niemieckiej firmie zarządzającej przeładunkiem na morzu bałtyckim, żeby polskie porty były mniej atrakcyjne dla zagranicznych odbiorców...

    • 15 15

    • Lata oglądania telewizji zrobiły swoje. A czy ty wiesz, że 80 proc. Polskiego eksportu idzie do Niemiec. Tylko oni chcą od nas kupować, więc przstań na nich pluć.

      • 2 5

  • A dlaczego pani wprowadza czytelników w błąd razem z posłankami? Terminal miał być w Porcie Gdańsk! (2)

    A nie w Porcie Północnym. A to jest różnica. Bo Port Gdańsk jest portem wewnętrznym który znajduje się w obszarze nabrzeży wiślanych nad Martwą Wisłą.

    • 5 12

    • Miał być w Porcie Północnym. Port ma nawet pozwolenie na budowę. Wydano je dla poprzedniego dzierżawcy, czyli firmy OTLogistic, że Szczecina. To Pan jest.... źle poinformowany. Autorka ma rację. A gdzie pana zdaniem w Porcie Wewnętrznym jest miejsce na nowy port zbożowy. Tam można tylko prowizoryczne zadaszenie zrobić, a nie terminal agro.

      • 3 1

    • Port Północny jest częścią Portu Gdańsk. Coś dzwoni, ale nie wiadomo w którym kościele?

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży komunikacji elektronicznej w Polsce i Europie. Założona w 1988 r. firma VECTOR jest europejskim dostawcą rozwiązań dla dynamicznie rozwijającej się branży telekomunikacyjnej, oferuje zaawansowane systemy wykorzystywane w sieciach stacjonarnych i mobilnych. Firma specjalizuje się w integracji oraz produkcji rozwiązań, które pozwalają operatorom sieci świadczyć usługi multimedialne, takie jak telewizja...

Najczęściej czytane