• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Milionowy kontener w terminalu DCT

Wioletta Kakowska-Mehring
29 czerwca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Emma Mærsk, największy kontenerowiec na świecie. Mierzy 397 metrów długości oraz 56 metrów szerokości. Emma Mærsk, największy kontenerowiec na świecie. Mierzy 397 metrów długości oraz 56 metrów szerokości.

W gdańskim terminalu DCT przeładowano milionowy kontener. Przypłynął on na pokładzie jednego z najbardziej znanych statków świata, flagowego kontenerowca Maersk Line - "Emmy".


W gdańskim terminalu DCT przeładowano milionowy kontener. W gdańskim terminalu DCT przeładowano milionowy kontener.

Terminal DCT funkcjonuje od jesieni 2007 roku. Od tamtej pory przeładował milion kontenerów. Na razie roczna zdolność przeładunkowa wynosi do 600 000 TEU, ale po otrzymaniu dodatkowych urządzeń przeładunkowych w trzecim kwartale 2011 roku zostanie podwyższona do 1 mln TEU. Według planów ma sięgnąć aż 4 milionów TEU! To jednak może nastąpić dopiero za kilka lat.

- Dzięki wprowadzeniu stałych, cotygodniowych zawinięć kontenerowców klasy E do Gdańska, od 2010 r. DCT przeładowało 733 000 kontenerów, co stanowi niemal 75 proc.całego przeładunku licząc od powstania termianalu. W niedługim czasie przeładujemy nasz drugi milion w DCT Gdańsk - mówi Boris Wenzel, dyrektor zarządzający DCT Gdańsk.

W kilka miesięcy po uruchomieniu terminala współpracę z DCT rozpoczęły Containerships - operator kontenerowy krótkiego zasięgu, oraz IMCL i Team Lines - publiczne linie dowozowe. Dziś z usług DCT korzysta większość linii i operatorów kontenerowych obecnych na polskim rynku: Maersk Line Group, Cosco, ZIM, Hapag-Lloyd, Hamburg Sud, Hyundai, NYK, MOL, K-Line, China Shipping, Maruba Shipping, Evergreen.

Przełomowym momentem dla DCT było jednak podjęcie współpracy z  operatorem kontenerowym Maersk Line, który w grudniu 2008 roku przeniósł swoją działalność operacyjną z Gdyni do Gdańska. Dziś dzięki tej współpracy Gdańsk został włączony do linii AE10 łączącej porty Dalekiego Wschód z Europą.

- Zainicjowanie połączenia AE10 było wydarzeniem, które zapoczątkowało bałtycką rewolucję - twierdzi Boris Wenzel. - Otrzymaliśmy nowe możliwości dla transportu morskiego na Bałtyku. Mamy jednak wielkie plany i marzenia, ale tylko dlatego, że mamy ogromny potencjał. Już myślimy o kolejnych połączeniach z Indiami i Bliskim Wschodem.

Na trasie AE10 znajdują się porty chińskie Ningbo, Shanghai, Yantian i Hongkong, tajwański - Kaohsiung i europejskie - Zeebrugge, Gdańsk, Aarhus, Gothenburg i Rotterdam. W drodze powrotnej kontenerowce zawijają do Singapuru i portów w Japonii.

Kontenery które trafiają wraz z serwisem AE10 w imporcie są potem rozwożone transportem drogowym lub kolejowym na teren całego kraju oraz krajów Europy Środkowo-Wschodniej. W eksporcie towary ładowane na statek trafiają do wszystkich portów na świecie, dokąd zawijają statki armatora Maersk Line. A co "podróżuje" kontenerami? Od produktów spożywczych, odzieży, obuwia, poprzez artykuły gospodarstwa domowego, elektronikę i  AGD, po gotowe samochody i maszyny.

W połowie maja 2011 do DCT zawitał kontenerowiec Maersk Elba.

Miejsca

Opinie (40) ponad 100 zablokowanych

  • Eee tam nic wielkiego takie drobnicowce szału nie robią lepiej inwestowac w nowoczesne technologie niz przestarzala gospodarke (5)

    morska

    • 7 78

    • Terminal ?? (2)

      raczej "Terminalek" :))

      • 3 30

      • No oczywiście

        Terminale przez duże „t” to są wiosce na północ od Sopotu...

        • 18 8

      • w porownaniu do rotterdamu czy singapuru to rzeczywiscie jest terminalek... jak na baltyk to jest jeden z wiekszych terminali - terminaliki sa w gdyni, oba razem przeladowuja ledwie tyle co sam DCT i co gorsza nie maja za bardzo gdzie sie rozbudowac w przeciwienstwie do gdanskiego terminalu

        • 17 3

    • O widzę, że jak Gdynia dostaje baty to już się wycofuje. Tak się składa, że DCT się rozbuduje i powstanie centrum logistyczne

      Goodmana. Inwestor jest z Australii i zwietrzył dobry rynek, lepszy niż port gdynski No cóż muszę was zmartwic. W nowych technologiach też Gdańsk bije na głowę i łopatki Gdynię. Gdański Park Naukowo Technologiczny - III etap zmierza ku końcowi, wybudowano Inkubator Przedsiębiorczości, Polibuda jest coraz większa, siedzibę mają tutaj firmy z branży IBM, YDP, Axciom, Kainos, SII, Fineos, GOYELLO, LUFTHANSA SYSTEMS. No i Gdańsk znalazł się na liście 31 miast, które uznano za najbardziej atrakcyjne ogólnoświatowe lokalizacje dla inwestorów z branży IT - wynika z raportu sporządzonego przez firmę doradczą KPMG. Dziękuję i dobranoc

      • 19 2

    • Kontenerowiec

      Jest wyraźnie napisane, że to kontenerowiec - zdjęcie również mówi samo za siebie. Kontenerowiec to nie drobnicowiec.

      • 1 0

  • polak kapitan

    ten to musi zarabiać

    • 18 3

  • to ile w końcu ma długości? (3)

    Wszyscy piszą 397m a kapitan mówi 366m? :)

    • 6 2

    • NIE jestem pewien, ale 397m dł ma Eleonor (1)

      • 3 1

      • ELEONORA MAERSK

        • 0 0

    • hmmm

      Elba ma 366, a Emma 397..

      • 2 0

  • (2)

    Szkoda, że nie do Gdyni.

    • 7 32

    • do Gdyni to może wpłynąć dziurawa balia albo skorupa

      • 19 9

    • za płytko kolego

      • 4 2

  • 398 wg LOYDS..

    • 4 3

  • Stary ten filmik jeszcze z Elby (2)

    Wczoraj zacumowała Emma 397,7 m. Pani redaktor zamieszcza filmik z przed miesiąca z Elby - porażka. Widziałem wczoraj na DCT ze 20 dziennikarzy, najwyraźniej sądząc po materiale nikogo z portalu Trójmiasto nie było. A szkoda po ściągano milionowy kontener przeładowany przez DCT. Pozdro

    • 9 1

    • BRAWO!!!

      bardzo konkretny koment!!

      • 1 1

    • elba emma

      Prawdopodobnie takie materiały udostępnił terminal. Emmę niechętnie pokazują bo nie chcą się chwalić ze nie sięgają STSy dlatego jest załadowany po jednej stronie dodatkowo jest niepełny bo nie przeszedłby przez cieśninę, więc Elba wygląda lepiej a przecietny obserwator nie odróżni.

      • 1 1

  • Milionowy kontener

    Czy milionowy kontener dostał z tej okazji jakiś upominek?

    • 5 1

  • Fajnie, fajnie, ale kiedy DCT zacznie zarabiać?

    Miejmy nadzieje, że AE10 szybko nie zniknie. Aktualnie jadą na minus. Zobaczymy jak szybko uda im się wyjść na prostą. Trzymam kciuki!

    • 6 4

  • Uśmiałem się - dobre ! (4)

    "Dziś z usług DCT korzysta większość linii i operatorów kontenerowych obecnych na polskim rynku: Maersk Line Group, Cosco, ZIM, Hapag-Lloyd, Hamburg Sud, Hyundai, NYK, MOL, K-Line, China Shipping, Maruba Shipping, Evergreen."

    • 11 2

    • A co w tym takiego śmiesznego? (1)

      • 2 2

      • To że z wymienionych wyżej operatorów tylko jeden-Maersk jest na terminalu, żadnego innego kontenera nie można tam złożyć bo żaden inny statek oprócz Maerska tam nie wpływa, ktoś kto to pisał nie ma większego pojęcia o czym pisał.

        • 4 1

    • Tylko Mersk

      Prawda jest taka, że na placu stoją tylko kontenery Maerska. I żaden inny statek oprócz Maerska nie cumuje do kei DCT. Z jednej strony to i dobrze ale jak się Maersk zwinie to co będzie z DCT? Co z pracownikami terminala?

      • 3 1

    • Rzeczywiście reklamować, że większość linii korzysta nie powinno się dziś, bo dziś cóż.. widać, że Maersk opanował wszelkie moce przerobowe i chęci a poza tym z nie każdy chce się patyczkować z małymi stateczkami

      • 3 0

  • dct (2)

    jakoś tak dziwnie załadowany tylko po jednej stronie i niedociążony?

    • 4 1

    • Takie możliwosci przeładunkowe (1)

      A to dlatego, że STS-y DCT nie sięgają ostatnich rzędów na bayach statku. Reasumując sprzęt DCT jest troszkę za mały na takie KOLOSY.

      • 6 0

      • ww

        hmm... czyli statek wpływa niedociążony bo ciśniona nie pozwala i jest ładowany tylko po jednej stronie bo suwnice nie sięgają.. przeładowuje niecałe 5% nominalnego obciążenia, do tego przeładunki liczą 2 razy. Tak cieszmy się ze Maersk jest w PL bo to oznacza rozwój naszego kraju, niech DCT się rozbudowuje. Ale w tej ekstazie nie odlatujmy zbyt daleko od rzeczywistości.

        • 2 3

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jan Zarębski

Działalność gospodarczą rozpoczął już na początku lat 80. Stworzył firmy takie jak Lonzę i Natę,...

Najczęściej czytane