• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Morski terminal CO2 powstanie w Gdańsku

Robert Kiewlicz
5 grudnia 2023, godz. 09:00 
Opinie (37)
W Gdańsku ma powstać terminal do odbioru dwutlenku węgla. W Gdańsku ma powstać terminal do odbioru dwutlenku węgla.

Projekt budowy terminala CO2 w Gdańsku, który Orlen planuje z Lafarge i Air Liquid, trafił na unijną listę energetycznych projektów wspólnotowego zainteresowania. Daje mu to możliwość otrzymania środków finansowych z UE. Dwutlenek węgla byłby dostarczany do terminala w Gdańsku z zakładów przemysłowych w centralnej i północnej części kraju, a stamtąd przewożony do miejsc magazynowania pod dnem morza.



Magazyny CO2 pod dnem Bałtyku. Petrobaltic chce magazynować dwutlenek węgla Magazyny CO2 pod dnem Bałtyku. Petrobaltic chce magazynować dwutlenek węgla

Magazynowanie CO2 pod dnem Bałtyku to:

Początkowo transport do terminala będzie realizowany koleją, ale docelowym rozwiązaniem jest budowa rurociągu przesyłającego CO2. W listopadzie 2023 r. Orlen i Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System podpisali list intencyjny dotyczący podjęcia działań związanych z przygotowaniem warunków do wdrożenia technologii wychwytywania, przesyłu i sekwestracji CO2.

W grę wchodzi m.in. transport rurociągami dwutlenku węgla z zakładów przemysłowych do miejsc magazynowania. Zarządzanie emisjami gazów cieplarnianych jest szansą na zachowanie konkurencyjności w branżach, m.in. nawozowej, hutniczej i cementowej.



Nowy terminal do odbioru CO2 w Gdańsku



Terminal CO2 nad Bałtykiem jest częścią szerszej inicjatywy o nazwie ECO2CEE, której celem jest rozwój infrastruktury dla transportu dwutlenku węgla w Europie Środkowej. Inicjatywa została wpisana na listę Projektów Wspólnego Zainteresowania UE (Projects of Common Interest) obejmujących projekty infrastrukturalne kluczowe z punktu widzenia polityki energetycznej i klimatycznej Unii Europejskiej.

Strategia Orlenu zakłada, że do 2030 r. koncern będzie miał możliwość zagospodarowania ok. 3 mln ton dwutlenku węgla rocznie, w ramach własnych emisji i usługi komercyjnej.



Magazyny CO2 na Bałtyku. Dwutlenek węgla będzie zatłaczany do wyrobisk



Od 2023 r. Lotos Petrobaltic oraz Grupa Azoty pracują nad projektem spławiania Wisłą dwutlenku węgla i magazynowania go w wyrobiskach na dnie Bałtyku. Pierwsze zatłoczenia CO2 do podmorskich magazynów będą możliwe w ciągu 2-3 lat. Dzięki wykorzystaniu podmorskich magazynów polskie firmy - emitenci CO2, które są dziś zmuszone do nabywania uprawnień do emisji - mogą zaoszczędzić miliardy złotych. Potencjał magazynowy Bałtyku to 1 mld ton dwutlenku węgla.

Zmagazynowany w wyrobiskach dwutlenek węgla mógłby w przyszłości być wykorzystywany do produkcji węglowodorów, paliw syntetycznych.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (37)

Wszystkie opinie

  • (4)

    Ciekawe co znajdą na dnie. Może pora skasować niemiaszków za beczki z różnymi truciznami.

    • 12 7

    • Ciebie znajdą (1)

      • 5 2

      • Boli?

        • 2 2

    • Tyle, że za ten syf w Bałtyku to możesz aliantom podziękować, bo to był ich pomysł. (1)

      • 5 1

      • Fakt, ale po minusach widać, że niektórzy są odporni na prawdę.

        Ja wam głąby polecam sprawdzić w internecie, kto po zakończeniu Drugiej Wojny Światowej wymyślił zatopić niemiecki syf w Bałtyku. Korzystanie z wujka Google nie boli, poważnie.

        • 3 1

  • Opinia wyróżniona

    Sztuczny problem i sztuczne rozwiązania (6)

    Ale co tam, ważne, że się kręci...

    • 25 7

    • Witaj w UE (3)

      technologię dostarczą oczywiście Niemcy

      • 7 7

      • Z pretensjami do Daniela z Pcimia, bo on zarządza Orlenem. (2)

        • 5 2

        • Zarządza w takim zakresie na jaki pozwoli mu światowa finansjera - a że oni chcą 'eko inwestycji' to musi w to iść

          bo inaczej zapomnij o umowach, kredytach itp Wielkie korporacje rządzą światem i trzymają na krótkim sznurku większość państw.

          • 2 2

        • Zazdrościsz? Ty pewnie przyjechałeś z Pcimia, ale załapałeś się tylko na stanowisko zamiatacza ulic.

          • 0 0

    • ciekawe czy...

      więcej CO2 powstanie z powodu transportu niz zostanie tam zmagazynowane...
      Tak jak z elektrykami - niby ekologiczne ale każdy wie, że auto na metan lub spreżone powietrze byloby jeszcze bardziej ekologiczne.

      • 3 1

    • Rozwiązanie problemu

      Ot i jest projekt, giganci nie będą dokładać się do wspólnej walki o ochronę środowiska.

      • 0 0

  • Zapominamy o Rosji

    Oni też to pewnie śledzą.

    • 6 6

  • (1)

    Nie no fajne rozwiązanie problemu - zakopmy go, jak się zacznie wydostawać spod morza to najwcześniej za 30 lat, więc nas to nie będzie dotyczyć.

    • 28 10

    • to juz bedzie problem przyszlego pokolenia, no i kolejny sposob na wyprowadzenie pieniedzy od podatnika

      • 7 5

  • pomyślcie sobie jaką kasę to wszsytkjo bedzie kosztować (1)

    i jaka wąska grupa przedsiebiorców i polityków zagospodaruje te środki pochodzące z podatków nakładanych na paliwa i energię oraz kto finalnie za to wszystko płaci

    • 20 11

    • Wąska grupa to producenci ropy i gazu, którzy od lat tworzą antynaukową narrację aby bogacić się kosztem jakości życia miliardów ludzi.

      • 1 8

  • Lepiej CO2 zamykac w puszki i wysylac za Odre do IG Farben.

    • 10 4

  • (2)

    coraz glupsze te pomysly ekoterrorystow. CO2 jest potrzebne roslinom do wzrostu.
    od kilkunastu lat przyrost flory na calej kuli ziemskiej zwieksza sie ale to nie w smak ekoterrorystom.

    • 10 4

    • Dziennikarze CNN zdradzili, że po pandemii mają przykaz straszenia zmianami klimatu (1)

      Celowość jednej i drugiej akcji identyczna, kolosalne pieniądze dla koncernów które tę propagandę sponsorują. Stężenie CO2 w dziejach Ziemi było wielokrotnie wyższe niż obecnie bez udziału czynnika ludzkiego.

      • 5 1

      • Mało tego, wyszły badania z których wynika że historycznie poziom temp rósł sybciej od poziomu CO2 w powietrzu

        więc walczymy jako świat ze zmyślnym "problemem CO2". Tu chodzi tylko i wyłącznie o wielkie pieniądze oraz większą władze/kontrolę - mając samochód na paliwo płynne jesteś w stanie przechować jego zapas, mając elektryka moga ci wyłączyć prąd (albo masz przykład wojny w UA) i zostaje bryczka albo jesteś zależny od "góry".

        • 3 0

  • Jak najdalej od tego pomysłu! Ktoś chory psychicznie chce w pobliżu aglomeracji trójmiejskiej wybudować takie coś

    • 5 2

  • Co jeszcze te eko szury wymyślą? Ostatnio wyszły badania, z których wynika że temp powietrza rosła szybciej o poziomu CO2

    w atmosferze - może więc cały ten pseudoekologiczny cyrk z CO2 nie ma najmniejszego sensu - poza nabijaniem kieszeni wielkim korporacjom?

    • 8 0

  • Ekoszuria (3)

    Ograniczą co2, który jest już strasznie nisko i zaraz nic nie będzie rosnąć, tak proszę państwa. Taki jest plan. A co powiedzą? Że to przez zmiany klimatu i... Co2 :) więc dalej zwijamy przemysł, płacimy coraz więcej i walczymy dalel. Jak już nic nie będzie rosło to wjedzie sztuczne chemiczne gmo które przeżyje wszystko. Będziecie za to płacić jak za zboże bo nie będzie wyboru. Bedziecie to jeść i całować po stopach panów, a to będzie was truć i zabijać.

    • 20 15

    • Od 1970 roku stężenie CO2 w powietrzu wzrosło o 28% (2)

      Co możesz sobie łatwo zweryfikować samemu.
      No i pamiętajmy, że do 1850r nic nie rosło na ziemi, bo było za mało CO2, ale na szczęście wtedy wjechały silniki parowe i uratowały biosferę.

      • 6 7

      • tylko sie nie uduś tym co2 (1)

        Skład procentowy gazów we wdychanym powietrzu wygląda tak: 78% azotu, 21% tlenu, 0,04% dwutlenku węgla oraz 1% pozostałych gazów

        • 5 3

        • Fajnie, że umiesz wkleić informację z książki do przyrody z podstawówki, problem tylko, że nie rozumiesz mechanizmów pochłania i remisji promieniowania przez gazy mające moment dipolowy i nie rozumiesz bilansu energetycznego ziemi.
          To naprawdę nie jest aż takie trudne, możesz sobie doczytać.

          • 4 3

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie zdobywał w znanych i cenionych przedsiębiorstwach doradczych, produkcyjnych i handlowych (m.in. Mars Inc., JP Morgan Chase, Azimutus SA, Business Group Polska). Posiada doświadczenie zawodowe w doradztwie przy dużych międzynarodowych transakcjach zakupu i sprzedaży przedsiębiorstw, jak również w mniejszych krajowych projektach. Piastując stanowiska w zarządach i radach nadzorczych szeregu spółek...

Najczęściej czytane