• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nabrzeże Bułgarskie. Gdyński port rozpoczyna największą inwestycję

Wioletta Kakowska-Mehring
5 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
W ramach zadania zostanie uregulowane 192 metrów linii brzegowej. W ramach zadania zostanie uregulowane 192 metrów linii brzegowej.

Gdyński port rozpoczyna jedną z najważniejszych inwestycji, czyli zabudowę ostatniego niezagospodarowanego obszaru w porcie - Nabrzeża Bułgarskiego. Realizacja projektu o wartości 125,5 mln zł ma się zakończyć do połowy 2015 roku.



Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał umowę z firmą Strabag na realizację robót budowlanych w ramach projektu "Zagospodarowanie rejonu Nabrzeża Bułgarskiego w Porcie Gdynia". Inwestycja polega na  budowie nowego nabrzeża i niezbędnej infrastruktury na ostatnim niezagospodarowanym obszarze gdyńskiego portu. Nabrzeże Bułgarskie (przy terminalu GCT, w sąsiedztwie terminalu promowego zobacz na mapie Gdyni) - w sumie 30 hektarów - zostanie utwardzone, aby mogły tam powstać np. magazyny. Przygotowana zostanie też infrastruktura drogowa. Zostanie uregulowane 192 metrów linii brzegowej.

- To największe pod względem finansowym przedsięwzięcie Zarządu Portu, ma na celu zwiększenie możliwości przeładunkowych portu oraz przygotowanie ponad dwudziestu hektarów nieruchomości na potrzeby działalności logistycznej, a w efekcie dalsze wzmocnienie pozycji konkurencyjnej Portu Gdynia w regionie Morza Bałtyckiego - twierdzi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

W latach 2013-2015 port na realizację programu inwestycyjnego wyda blisko 736 mln zł na ten cel. Kolejnym dużym projektem jest modernizacja Nabrzeża Szwedzkiego . Pogłębienie akwenu przy tym nabrzeżu z aktualnych 10,5 m do 13,5 m umożliwi obsługę znacznie większych niż obecnie statków, w konsekwencji wzrost przeładunków produktów paszowych, kruszyw i innych ładunków masowych. Prace zakończą się w czerwcu 2015 roku. Całkowity koszt tej inwestycji to prawie 90 mln zł. Innym duży projekt to rozbudowa infrastruktury portowej do obsługi statków ro-ro z dostępem drogowym i kolejowym. Inwestycja warta 97 mln zł realizowana jest od połowy 2010 roku. Finał planowany jest na wrzesień 2014 roku. Za to prawie 96 mln zł ma kosztować budowa infrastruktury drogowej i kolejowej we wschodniej części portu w Gdyni. W br. ma być wydane na ten cel ok. 14 mln zł. Są też plany budowy terminalu promowego przy Nabrzeżu Polskim (ok. 120 mln zł).

Miejsca

Opinie (81) 1 zablokowana

  • na foto jak na dłoni ... (19)

    gdyby nie estakada Kwiatkowskiego można by się dalej wcinać z Portem w kierunku Rumi - taki był pierwotny zamysł p.Kwiatkowskiego !.., ale to nic! jedno nabrzeże jak na nas wystarczy już Idioci pieją i się cieszą . Generalnie wiadomo Gdynński port do likwidacji patrz Dalmor . Zdaje się ,że od tych spraw powołali nawet panią minister ...

    • 35 20

    • MW ? (7)

      Jest jeszcze do wzięcia północna część obszaru portowego należącą obecnie do "Marynarki Wojennej". Należało ją dużo wcześniej przenieść na Hel bo przy jej potencjale bojowym to miejsce akurat dla niej. Dziwne, że się z niego wycofała . I nabrzeży przybyłoby kilka kilometrów.

      • 12 1

      • fajnie, ale co bedzie jak kiedy zapragniemy odbudowac MW i bedzie za co? (6)

        • 6 1

        • (5)

          a czy ktoś mówi, że trzeba zlikwidować stocznię MW??? Gdyby przeniesiono MW na hel to wiele projektów można by zacząć realizować, a tak nie, bo jest MW i tajemnica.

          • 1 1

          • (4)

            Ja twierdzę, że należy wreszcie skończyć proces upadłości tej stoczni i skończyć jej działalność, a teren przekazać portowi gdyńskiemu.

            • 2 3

            • to jest wasz partykularny interes (3)

              Polska nie może pozostac bez - przynajmniej potencjalnych - morskich sił zbrojnych.

              • 1 2

              • (2)

                A co to takiego? - te potencjalne siły?
                I co ma do tego upadły trup dojony przez związki zawodowe, stoczniowe układy, a teraz jeszcze przez syndyka?

                • 2 1

              • a co to za argument: "pacjent jest chory, wiec nalezy go dobić" ??? (1)

                • 1 1

              • To nie pacjent do leczenia, tylko doprowadzony do upadku organizm gospodarczy, który zajmuje teren pod lepsze zastosowanie.

                • 1 0

    • Czemu port ma wchodzić w głąb lądu (6)

      Równie dobrze można go wyprowadzić na wodę.

      • 24 7

      • i tak samo jest to finansowo nierealne ;) (5)

        • 6 5

        • (4)

          Mylisz się. Akurat wiele portów wchodzi właśnie w morze bo na lądzie nie ma miejsca. Za miedzą masz przykład - GDC nie postał na lądzie.

          • 9 3

          • Nie, nie mylę się, a moja wiedza pochodzi ze źródeł portowych. (3)

            To co nazywasz "GDC", nazywa się DCT i właśnie z jego powodu finansowanie tak potężnego przedsięwzięcia jest w Gdyni nierealne:

            1. Taniej zrobić coś takiego w Gdańsku na plaży niż w Gdyni w środku miasta, są zresztą plany DCT 2, więc nikt z potencjalnych prywatnych współinwestorów nie będzie przepłacał.

            2. Takiego inwestora na horyzoncie nie ma i nie będzie.

            3. A jeśli powstanie DCT2, to albo MSC, albo CMA-CGM odejdą do Gdańska wraz z z ładunkami.

            Dawna krókowzroczność środowiska wyłazi.

            • 13 5

            • nie odejdą bo MSC ma już "swój" BCT i jest wystarczający (2)

              a CMA nie ma takiego wolumenu, kt by uzasadniał przenosiny

              • 3 2

              • budowa DCT2 na czyms sie opiera (1)

                przewiduja wzrost wolumenu, albo zabranie CMA. A W ramach P3 jeszcze rozne manewry beda mogli robic.

                • 2 0

              • tu przewidują, tam planują. Polska.

                • 3 2

    • troche pogłęb swoją wiedzę (1)

      pierwotny zamysł był taki by estakada była wyższa tak by statki pod nią przepływały swobodnie

      • 6 0

      • Wyższa niekoniecznie. Przęsła obecnej estakady w rejonie końca kanału portowego celowo są dłuższe niż pozostałe - w tamtych czasach po drugiej stronie estakady w planach był port barkowy a w miejscu nabrzeża bułgarskiego miał się znajdować pirs umożliwiający cumowanie dwóch promów jednocześnie. Plany tego wszystkiego znajdują się w Roczniku Gdyńskim.

        • 6 0

    • nie stakada a ciepłownia jest blokadą (1)

      do tego założenia p.Kwiatkowskiego starciły na aktualności w momencie powrotu Gdańska do Polski. Skoro tam łatwiej budować port w kierunku morza, a nie lądu, to po co przepłacać.

      • 18 2

      • i to jest istota sprawy. choc mozna bylo w Gdyni racjonalniej gospodarowac terenami.

        • 13 0

  • Bardzo dobrze. Zbudować nabrzeże i następnie oddać je Onym (10)

    i jeszcze dopłacić

    • 7 4

    • one (zapewne chodzi Ci o Żydów i masonów) będą jedynie to nabrzeże dzierżawić (9)

      nabrzeże pozostanie własnością państwa, bo taka jest ustawa.

      • 5 4

      • Ciiii, z paranoją nie wygrasz. (8)

        Czasem odnoszę wrażenie, że niemal każdy w tym kraju ma paranoję, jedni wszędzie widza Żydów, masonów i gejów (i na ich widok dostają dreszczy) a drudzy Kościół, księży i religię (i na ten widok dostają dreszczy).

        • 6 3

        • (1)

          Akurat kościół, jego funkcjonariusze i symbole są w Polsce niestety widoczni niemal wszędzie. Co do dziwacznych uprzedzeń na temat pozostałych, zresztą prawie niewidocznych, zgadzam się.

          • 1 3

          • Uderz w stół a nożyce się odezwą ;)

            • 0 2

        • "W tym kraju ?" Podejrzewam, że jesteś inteligentem, młodym demokratą etc (3)

          Wstyd napisać Polska prawda ?

          • 4 6

          • Czemu wstyd? (2)

            Po prostu jakoś tak nie lubię umieszczać paranoików z nazwą mojej ojczyzny w jednym zdaniu ;)

            Zapomniałem jeszcze o paranoikach politycznych w sumie, jedni wszędzie widzą Tuska a inni Kaczyńskiego (tudzież ogólniej - PO i PiS).

            A można by trochę dystansu na rzeczywistości nabrać. Zdecydowanie by to Polsce pomogło.

            • 4 1

            • elathiru, najgorsze jest wtedy (1)

              kiedy okazuje się, że to paranoicy najtrafniej oceniają rzeczywistość. A tak się zdarza.

              • 1 3

              • Może i się zdarza, ale jak masz milion sprzecznych paranoi to siłą statystyki, któraś prędzej czy później musi okazać się

                Co nie znaczy, że trzeba traktować je poważnie.

                • 0 0

        • zarówno księża jak i pe...y (tzw geje) dostajądreszczy na widok młodych mężczyzn

          he he :)

          • 1 3

        • kryzys wartości niestety dotyczy wszystkich srodowisk.

          • 2 0

  • (2)

    czas najwyższy, te dzikie chaszcze przy terminalu straszyły od dawna.

    • 56 0

    • (1)

      może przy okazji wyremontować odcinek ul Wisniewskiego od estakady do Kontenerowej. Ta ulica nieremontowana od lat wygląda tragicznie, a to pierwsze co widzą przypływający promem

      • 13 0

      • zadanie dla miasta- właściciela drogi.

        • 1 0

  • (18)

    Droga redakcjo,

    192 metry ma samo Nabrzeże Bułgarskie a w ramach przedmiotowej inwestycji zbudowane zostanie jeszcze 127 metrów Nabrzeża Zamykającego, czyli w sumie 319 metrów bieżących nabrzeża

    • 25 3

    • mój ostatni statek na którym pracowałem, miał 324 metry długości :) (13)

      same kapcie tam wpływają i nic tego nie zmieni.Chyba,że ktoś pójdzie po rozum do głowy i wykorzysta się port Marynarki Wojennej.

      • 3 4

      • (7)

        Gratuluję długości. Proszę jednak zauważyć, że większość Nabrzeża Bułgarskiego już istnieje. Niedługo reszta tego nabrzeża (GTC 2) będzie również modernizowana i całe bułgarskie będzie miało jakieś 800 metrów (tak na oko według google maps) i będzie w stanie przyjąć największe kontenerowce.

        • 2 1

        • (6)

          Jest jeszcze sprawa głębokości kanału przy tym nabrzeżu do poprawienia.

          • 4 0

          • (5)

            Nic to, że będzie 800m kiedy stetke nie będzie miał gdzie zawrócić, bo tyłem przecież nie można wychodzić z portu jakby ktoś nie wiedział

            • 3 1

            • (4)

              To jest do załatwienia poprzez zwiększenie możliwości portowej obrotnicy znajdującej się naprzeciw Stoczni Marynarki Wojennej, która nie chce się zgodzić na konieczne skrócenie swojego pirsu, aby było na to miejsce.
              MON, ze swoją rachityczną marynarką wojenną, również zupełnie nieracjonalnie pilnuje swoich "kawałków", na zasadzie przysłowiowego psa ogrodnika.
              To są, według mnie, sprawy skandaliczne dla naszego państwa, w którym lokalne interesiki stawiane są ponad interesem ogólnym. Wszystkie podmioty (stocznia, samorząd, odpowiednie ministerstwa), które działają na szkodę portu gdyńskiego mają charakter publiczny, a nie prywatny, i w tym tkwi skandal związany z ich podejściem do sprawy gdyńskiego portu.

              • 2 0

              • panie m! (3)

                o ile jasne jest poedejście samorządu w sprawach dalmoru czy nauty - to jest dla nich interes deweloperski,

                o ile wojsko jest-jakie-jest i swojego moze nie oddac,

                to jaki pana zdaniem interes mial samorzad czy panstwo, zeby nie oddawac portowi terenow po stoczni Gdynia?

                • 1 0

              • Miało pójść wszystko dla inwestora katarskiego. A potem przejęła to ARP.

                • 1 0

              • Science Fixum Dyrdum (1)

                Trepami powoduje czysta bezinteresowna głupota

                Ale tylko przelewem krwi, wyjściem tłumów na ulice da się zmienić skostniałe struktury, samorządu, Marwoju, portów, całościowo zmienić, zwł. podział administracyjny na Gdynię Gdańsk Sopot, zwłaszcza podział kompetencji gruntowej w portach.

                Gdybym miał władze absolutną, rozgonił i pozamykał bym radnych trzech miast i całą administrację (zamykając Owicza, Krana i Szczura w jednej izolatce), połączył miasta, zrobił mały zarząd, działający jak firma, chudy i tani, z agresywną aktywną niezależną radą nadzorczą, z lokalizacją w małym baraczku gdzieś w Sopocie albo Oliwie, a morze kasy na ECS, tunel pod pachołkiem, gdyńskie estakady rowerowe, lotniska i infoboxy wylał bym na tunele pod portami. Ten w Gdańsku się kończy, a zaczął bym pilnie drugi większy z Gdyni do Oksywia. jako absolutny władca, zmusił bym tych samych Niemców, którzy kopią pod Martwą Wisła, by zamiast wywozić swe tarcze, zaczęli kopać w Gdyni.

                Marwoj w mojej bajce miał by rolę stróża, a nie zarządcy majątkiem i nabrzeżami. Miał by statki, stocznię i ludzi, a nie miał by nawet metra gruntu. Miał by teren za darmo, ale był by przepychany z kata w kąt w zależności od potrzeb ogólnych a nie ich własnych, partykularnych.

                A potem bym się budził i dalej bym pilnował parkingu ;-(

                • 0 1

              • To może z prezesem kłamczyńskim pogadać żeby to nakazał jeśli go wybierzesz

                Tak jak nakaże przedsiębiorcom i pracodawcom podwyżki płac do satysfakcjonującego go poziomu

                • 0 1

      • Prostsze rozwiązanie (3)

        Wystarczy przejąć tereny po upadłej Stoczni Marynarki Wojennej i kawałek gruntu między nią i BCT.

        • 4 0

        • prostsze ;) ? (2)

          • 0 0

          • A poza tym, zapewniłoby to ciągłość nabrzeża z BCT.

            • 1 0

          • Prostsze w tym sensie, że te tereny są obecnie źle gospodarczo wykorzystywane i praktycznie nadają się tylko do sprzedaży. Naturalnym nabywcą powinien być port. Inne rozwiązanie będzie szkodliwym rozwiązaniem dla portu i dla Polski.

            • 4 0

      • wtedy tez 400 metrowe chodzic do Gdyni nie beda.

        • 3 1

    • ZAmykające będzie wykorzystywane przy cumowaniach czy będzie tylko "zamykające"? (3)

      • 4 0

      • (2)

        Zamykające jest tak zaprojektowane, żeby je kiedyś łatwo było przerobić na pochylnię ro-ro. Nieduże jednostki będą mogły przy nim cumować (w miarę dostępności).

        • 4 0

        • rozumiem, że rampa ro-ro w narożniku bułgarskiego? (1)

          • 5 0

          • tak

            • 3 0

  • A ja nadal liczę na tunel pod portem z ul. Polskiej do Oksywia (4)

    może być też most :)

    • 32 6

    • za mało miejsca na wjazd i wyjazd oraz brak dróg do dojazdów/wyjazdów (1)

      sam tunel to nie jedyny koszt; gdzie dojazdy? gdzie na oksywiu miałby być wylot? a co z budową drogi wyjazdowej? cały ruch miałby zatrzymać się na światłach zielonej/dąbka?

      • 1 2

      • u nas nawet cieć mówi "nie da się"

        • 1 1

    • zacznijmy chocby

      na razie od promu,

      • 1 0

    • a ja już kiedyś Ci napisałem dlaczego to niemożliwe

      :) koszt

      • 2 2

  • słuchajcie Debile -decydenty ! , zróbcie sobie wycieczke do Rzeszy i zobaczcie jak się rozwija i rozbudowuje port Hamburski .

    • 0 4

  • Brawo Gdynio,zmieciemy ten gdański porcik z powierzchni ziemi (6)

    • 42 50

    • skoro najwiekszy port handlowy w kraju jest porcikiem to gdynski jest przystania rybacka

      • 5 2

    • hahahaaaaaa (2)

      wydało się - zawistne śledzie

      • 10 19

      • hihihihi (1)

        wydało się, że GD to betony :)

        • 16 6

        • Gd jako gda czy gdy?

          • 3 6

    • jestes prowokatorem z jakiegos gimnazjum, nie moze byc inaczej ;)

      • 15 1

    • bez napinki kimkolwiek jesteś!!

      • 32 1

  • i tylko stoczni żal

    a gdyby nie aw-solidarność, i ich chore bronienie prawa do strajku to była by prywatna stocznia i kapusta dla wszystkich. ale dalej głosujcie na pomyje po uw i aws, teraz to pis i po.. powodzenia bando oszo...ów

    • 1 1

  • Czy w tym porcie jest ktoś myślący... (1)

    na nabrzeżu bułgarskim magazyny a na polskim węgiel, na francuskim wycieczkowce i muzea a obok złom, na szwedzkim żwiry i pasze
    chyba tylko po to aby w mieście ( wsi ? ) Gdynia bardziej śmierdziało,
    czyli dalsze " wzmocnienie pozycji konkurencyjnej Portu Gdynia " - ot
    i wielka specjalizacja w węglu, koksie i kamieniach. To już nie " inwestycje"
    z XX wieku, to cofanie się do XIX.

    • 3 11

    • Na tych nabrzeżach od dawna funkcjonują konkretni operatorzy jako podmioty gospodarcze dysponujący infrastrukturą dostosowaną do tych przeładunków i przenosiny w inne miejsce jest mało realne.
      Obsługa statków pasażerskich mogłaby odbywać się, na przykład, przy przebudowanym nabrzeżu po Dalmorze, ale wyłączono go z obszaru portu. Portowi nie pozwolono również nabyć terenów po upadłej Stoczni Gdynia, jak i nie zanosi się na pozwolenie kupna terenów po upadłej Stoczni Marynarki Wojennej, czy nieużywanych terenów należących do Marynarki Wojennej.
      Wygląda na to, że port gdyński nie cieszy się poparciem władz centralnych i samorządowych. Port w Gdyni nie posiada już uprzywilejowanej pozycji w Polsce, jak, to było przed wojną, kiedy z takim ogromnym wysiłkiem i determinacją go budowano.
      Osobiście przykro mi jest widzieć jego "przycinanie", zwłaszcza w sytuacji jego obecnego sprawnego zarządzania i dobrej kondycji finansowej. Uważam, że mógłby współistnieć z portem gdańskim, chociaż zdaję sobie sprawę z tego, że hubem nie ma raczej szans zostać, tak jak obecnie gdański DCT.

      • 10 1

  • Ten projekt dobije Gdynie.....nie ma Krauzego,kaski,fryzjera....Gdynia zawsze bedzie wsia nad rzeka Kaczawą! (1)

    • 2 15

    • Gdańsk zawsze będzie szwabskim wschodnim zadupiem nad kanałem Raduńskim

      • 6 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Halbryt

Odpowiedzialny za wytyczanie kierunków rozwoju SESCOM, określanie zadań strategicznych oraz...

Najczęściej czytane