• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nogami platformy "Petrobaltic" zajmie się prokuratura

Robert Kiewlicz
16 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Spółka Petrobaltic od 2014 roku borykała się z przebudową i co rusz korygowała zakres prac do wykonania na platformie "Petrobaltic".

Spółka Petrobaltic od 2014 roku borykała się z przebudową i co rusz korygowała zakres prac do wykonania na platformie "Petrobaltic".

Zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa w związku z remontem platformy "Petrobaltic" trafiło do Prokuratury Regionalnej w Gdańsku. Za zawiadomieniem stoi obecny zarząd Petrobalticu, który zarzuca byłym władzom niegospodarność i straty szacowane na kilkadziesiąt milionów złotych.


Czy Petrobaltic powinien zwiększać wydobycie ropy ze złóż morskich?


O kłopotach z przebudową platformy "Petrobaltic" informowaliśmy już kilkakrotnie. Natomiast w marcu 2016 podaliśmy informację, że zakupione wcześniej elementy nóg platformy po kolejnej optymalizacji przebudowy okazały się zbędne, a spółka szuka chętnych na zakup tych elementów. Spółka od 2014 roku borykała się z przebudową platformy i co rusz korygowała zakres prac do wykonania. Sam remont rozpoczął się dopiero w kwietniu 2016 roku.

Po zmianie zarządu spółki Petrobaltic, nowe władze postanowiły znaleźć winnych tej sytuacji. W listopadzie 2016 roku zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa trafiło do Prokuratury Regionalnej w Gdańsku.

- W ocenie obecnego zarządu spółki zawarto niekorzystny kontrakt na przebudowę platformy "Petrobaltic". Koszty poniesione przez firmę, związane z samym zakupem niewykorzystanych nóg platformy, szacowane są na kilkadziesiąt milionów złotych. Ma to istotny wpływ na realizację całego procesu przebudowy platformy, jak i pełnego zagospodarowania złoża B8. Sprawa została złożona do prokuratury przez obecny zarząd Lotos Petrobaltiku, który w ten sposób broni interesów spółki i dąży do uruchomienia docelowego wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego ze złoża B8 - czytamy w oficjalnym oświadczeniu zarządu Petrobalticu.
Czytaj też: Lotos musiał zmienić plany, by nie dopłacać do każdej baryłki ropy

Przypomnijmy. Pierwszą umowę na przebudowę platformy "Petrobaltic" podpisano pod koniec października 2014 roku. Zająć się nią miały: Energomontaż - Północ Gdynia, Stocznia Remontowa Nauta i stocznia Crist związane z Grupą MARS. Nim prace na platformie na dobre się rozpoczęły, zamawiający, czyli Lotos, wycofał się z umowy. Oficjalnie chodziło o dołujący kurs ropy naftowej, w związku z czym Lotos musiał znacznie ograniczyć prace dotyczące przebudowy platformy. Szacowane koszty przebudowy zmniejszyły się o kilkadziesiąt procent.

Ogłoszono więc drugi przetarg i pod koniec kwietnia 2015 roku wybrano ponownie ofertę złożoną przez konsorcjum spółek z Grupy MARS: Energomontaż-Północ Gdynia i Stocznia Remontowa Nauta. Druga oferta została złożona przez spółkę Crist SA. Kolejnym etapem miało być zawarcie umowy z wybranym wykonawcą, które planowane było na 30 kwietnia 2015 roku. Terminów tych jednak nie dotrzymano. Umowa podpisana została dopiero 23 czerwca 2015 roku, jednak mogła wejść w życie dopiero po spełnieniu przez Lotos warunków dotyczących uruchomienia finansowania. Co się nie udało.

W trzecim przetargu, w lutym 2016 roku, wystartowała tylko jedna firma - Gdańska Stocznia Remontowa. Lotos odrzucił jednak tę ofertę i unieważnił postępowanie, ponieważ GSR odmówiła zaakceptowania harmonogramu płatności przedstawionego przez Lotos. Po upływie terminu złożono też jeszcze jedna ofertę - stoczni Crist.

Ostatecznie po trzech nieudanych przetargach i licznych zmianach dotyczących zakresu prac przebudowa platformy ruszyła w kwietniu 2016 roku, a kontrakt trafił do stoczni Nauta.

Pierwszą umowę na przebudowę platformy "Petrobaltic" podpisano pod koniec października 2014 roku.

Miejsca

Opinie (48) 6 zablokowanych

  • Piewcy sukcesów Łukaszenki

    Stańcie do apelu!
    Rozumiem, że ten "rasowy menedżer" - jak mieliśmy okazję czytać o nim na forum - jest współautorem tej porażki?

    No bo gdyby przebudowa okazała się sukcesem, to na pewno byłaby to jego zasługa, nieprawdaż?

    • 16 2

  • Nogi do samej podłogi?... (2)

    Ja tam nie chcę oglądać niczyich nóg nad program, bardzo bym za to chciał dowiedzieć się, czy my w ogóle jeszcze jesteśmy krajem morskim na taką skalę, jak było to w sławnych latach 1945-89? Zapatrzeni nie wiem w co - pozwoliliśmy wyeliminować się z łowisk dalekomorskich, zaprzepaściliśmy żeglugę liniową, nie ma nas na rynku morskiej turystyki, piejemy z zachwytu przy wejściu do służby trzeciorzędnej klasy okręcików... do jasnej morskiej cholery, to nie tak miało wyglądać!!! Coraz mniej mi się to wszystko podoba.

    • 13 0

    • Nie stresuj się tak. Wypijmy za błędy...

      • 0 0

    • RP i dostęp do morza

      Zwracam uwagę na prezentowany pogląd iż Świat dzieli się na kraje z dostępem do morza (bogate i z perspektywami)
      i kraje bez dostępu do morza (te pozostałe) . Polska ma dostęp do morza choć nie wykorzystuje tego faktu. Nasi włodarze ("hreczkosieje" piszę fonetycznie -kolokwialnie - to od gryki) prezentują pogląd "Polska od morza odsunąć się nie da - Polska od morza odsunie się sama" .

      • 2 0

  • Dodajmy YME do tych nóżek i mamy galarete.

    • 15 2

  • dobra ta zmiana

    zarzad bez wyksztalcenia i branzowego doswiadczenia wydal opinie

    • 13 17

  • (1)

    Zamknąć trzeba polowe załogi Petrobaltic którzy od lat wyciągali kasę ze spółki a teraz sie mszczą ze musieli kilka kat uczciwie pracować. Oby sami na siebie ukręcili bata!

    • 9 14

    • Racja, racja, racja, racja

      • 7 4

  • Petrobaltic i Lotos Petrobaltic, o co chodzi z niby podobną nazwą? (1)

    Dwie platformy o zbliżonych nazwach. Zastanawiałem się dlaczego nie można było inaczej nazwać Monitora zwanego Karaluchem czyli Platformy Lotos Petrobaltic. Po to aby każdy mylił te platformy. Zaćmienie zamierzone?

    • 4 0

    • to chyba ty masz zaćmienie!

      A jakbyś wiedział ile na świecie jest statków z pierwszą częścią firmy w nazwie to byś padł na zawał chyba. Wpisz sobie np. Mersk albo Stena i zobaczysz. Więc 3 czy ile oni tam mają tych platform to pikuś bo każdy i tak nazywa drugim członem wiec są platformy Petrobaltic, Beta i Lotos

      • 0 1

  • pracownik

    jak się czyta takie rzeczy to ręce opadaja

    • 3 0

  • Błędem było połączenie !

    • 9 1

  • no to pasza ma ciepło

    dobrze że mu 10+ jako tako wyszło (chociaż nie jego rękoma), ale tam też z kosztami pojechał...

    • 10 1

  • lepiej niech się zajmie całą PO a nie tylko nogami

    • 6 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu Promocji oraz Centrum Obsługi Inwestora. Wcześniej pełnił funkcję wicedyrektora Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Współtwórca struktur wdrażania i zarządzania Funduszami Europejskimi na poziomie regionu. Współnadzorował realizację Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w województwie pomorskim w latach 2004 - 2006, w ramach...

Najczęściej czytane