• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nova Star Polferries cumuje w Porcie Gdynia

Wioletta Kakowska-Mehring
30 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Prom Nova Star do tej porty pływał na linii Gdańsk Nynashamn.


W Porcie Gdynia trwają odbiory techniczne nowego Publicznego Terminalu Promowego z rampą ro-ro. W lipcu próby przeprowadzała Stena Line, dziś testowo cumował prom Polferries. Uruchomienie terminalu przewidziano na 23 września, co zbiega się z uroczystością 99 rocznicy uchwalenia przez Sejm ustawy o budowie portu w Gdyni.



Czy płynąłe(a)ś kiedyś promem przez Bałtyk?

Nowy terminal promowy powstał przy Nabrzeżu PolskimMapka w sąsiedztwie Muzeum Emigracji.

Obiekt umożliwia obsługę kilku operatorów promowych oraz przyjmowanie różnych promów. Przy terminalu została w tym celu zamontowana innowacyjna rampa oraz rękaw.

Zasadnicze prace związane z jego budową zakończyły się, a obecnie trwają odbiory techniczne. Nowy terminal dostosowano do obsługi promów o długości 240 m - o jedną trzecią dłuższych niż obecne jednostki Stena Line, które cumują przy starym terminalu.

Wartość inwestycji to ok. 292 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi 116,8 mln zł.

W lipcu przeprowadzono próbne cumowanie promu Stena Spirit o długości 176 m należącego do Stena Line. W poniedziałek, 30 sierpnia, próbne cumowanie przeprowadził prom Nova Star (161 m dł.) należący do Polferries Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Ten prom do tej pory pływał na trasie z Gdańska do Szwecji. Drugie próbne cumowanie, tym razem promu Wawel odbędzie się w czwartek 2 września około godz. 14.

Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu HelskimMapka i może przyjmować promy do ok. 175 m długości. Nowe usytuowanie terminalu niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut.

Czytaj też:

Gdynia "odpala" terminal promowy, Gdańsk "gasi światło"?



Dla szwedzkiego armatora, który od lat operuje w Gdyni to duża zmiana, ale nie tak znacząca jak dla Polferries. Rodzimy, państwowy armator do tej pory pływał z Gdańska (Terminal Promowy WesterplatteMapka). Czy zmiana portu i terminalu wiąże się z opuszczeniem Portu Gdańsk? Niestety, choć do otwarcia terminalu w Gdyni zostało niewiele czasu, to armator wciąż milczy w sprawie przeniesienia. Nie wiadomo, czy będzie utrzymywał dwie linie, czy zrezygnuje z terminalu w Gdańsku. Na stronie armatora w zakładce rezerwacji rejsów wciąż brak połączenia z Gdyni. Dalej można kupić bilety tylko na linię Gdańsk-Nynashamn.

PŻB nie odpowiada na pytania w sprawie połączeń promowych, z kolei władze Portu Gdańsk informują, że "posiadają obecnie aktywną umowę z firmą PŻB, która nie została wypowiedziana".

Miejsca

Opinie (69)

  • Patriota (12)

    Brawo najlepiej by było żeby zrobić stenie taką konkurencję żeby polferies przejęło cały rynek w końcu to nasz narodowy amator z państwowym kapitałem i ponad 40 letnią tradycją. PO chciało PŻB też sprzedać bo się nie opłaca...

    • 20 49

    • I statkami pod flagą bahama bo państwowemu armatorowi nie opłaca sie płacić podatków we własnym kraju

      • 0 0

    • Dobrze że nasz kochany rząd wspomógł PŻB nowoczesnymi polskimi promami ...

      Śmiech na sali, albo śmiech przez łzy.

      • 0 0

    • rąbnie

      Ta i koczować w kajutach po 2 albo 3 osoby nie ma to jak stena line

      • 0 0

    • Szkód tylko ze nikt nie po myślał o jakiejś drodze dojazdowej tak żeby nie pchać w stronę centrum. Może nastwpny port zbudujemy kolo molo w Sopocie.

      • 0 0

    • A czemu panie Patrioto, na statku jest napis Nassau a nie np. Gdynia?

      • 0 0

    • (2)

      Na polferis czas się zatrzymał w latach 70.W niczym nie są konkurencją dla Steny

      • 15 1

      • (1)

        Niestety tak to wygląda jedyny plus dla Polferies że mają czystsze kabiny niż na Stenie.

        • 3 3

        • Dajcie spokój, przynajmniej obiad smaczny i tańszy

          A i herbatę mają lepszej jakości niż na Stenie.

          • 2 0

    • Taaaaaaa (1)

      Taki z niego narodowy przewoźnik że podatki płaci jeżeli się nie mylę na Cyprze ... Nie wspomnę o zatrudnieniu załogi są na umowie o pracę czy na kontrakcie z nie opłaconymi podatkami i ZUS

      • 14 0

      • A nie ma "państwowego kapitana"?

        • 0 0

    • Patriota jak tam stepka promu w Szczecinie dalej rdzewiejie??

      • 12 0

    • Prom w Szczecinie już prawie gotowy...

      • 22 2

  • Manewry (2)

    Stendbaj for end aft
    Letgoł hed lajns end stern lajns
    Ju ken letgoł aft szprings
    Letgoł fore szprings
    Finisz fore and aft tenkju

    • 6 4

    • Pamiętam z manewrów na Nova Star podejście do Nynashamn

      Słychać przez radio "Dziób mocno" po chwili "Rufa mocno" na co oficer manewrowy "nie, wiecie co, jeszcze metr do tyłu". W praktycznie takim samym czasie co Polferries wykonuje podejście i cumowanie, Gotland Express wchodzi, wymienia pasażerów i wychodzi ... Tak samo Tallink Helsinki-Tallin, Viking do Sztokholmu, nasi kapitanowie dużo by się mogli nauczyć ...

      • 0 0

    • mg

      finisz łit endżin goł tu bodega!

      • 3 0

  • Robienie sensacji z niczego (5)

    Jeśli nowy terminal ma być uniwersalny i obsługiwać różne statki to chyba normalne ze testuje się na różnych promach. Polferies jest niedaleko idealnie nadał się do takiego sprawdzenia. Jak przypłynie jakiś inny większy czy mniejszy prom to wcale nie musi oznaczać ze zaraz będzie pływał z Gdyni.

    • 20 22

    • Umowa

      Przecież Polferries wygrał przetarg wraz ze steną i mają podpisaną umowę... Więc testują bo zamierzają używać.

      • 0 0

    • Jak testujesz opony do samochodu osobowego to nie kupujesz od ciężarowego by "sprawdzić" czy pasują na twojej osobówce. Testy kosztują a nikt nie lubi wydawać bez powodu.

      • 0 0

    • Ja sie nie bawie, to i wy nie morzeta

      Robią coś, źle. Nie robią, jeszcze gorzej. Zwykłe malkontenctwo. Ot co

      • 0 0

    • możliwe, ale mało prawdopodobne

      • 1 1

    • Uspokoiłeś mnie, dzięki

      • 2 0

  • Nowoczesny rękaw dla pasażerski he, (1)

    szerokości 85cm wysokości 190 cm he,he tędy żaden pasażer z walizką nie przejdzie

    • 6 4

    • Co za bzdury piszesz. Ten rękaw ma standardowe rozmiary. 2,5 m wysokości i około 3m szerokości. Byłeś? Widziałeś?

      • 0 0

  • Nie ma sie co dziwić...

    ... Polferries, że nie chcą z Gdyni. Przecież jest problem z dojazdem TIR-ów do portu. Wieczne korki na obwodnicy i estakadzie powodują spóźnienia z dojazdem na czas. Ten port nigdy się nie rozwinie bez infrastruktury drogowej.

    • 1 0

  • Co ty na to kacperku rządowy ? (2)

    • 27 25

    • Jesteś buraczuś i kartofelek, wsiunek i wieśniaczek! (1)

      Kacperek

      • 1 1

      • z dekielkiem wszystko ok ?

        • 0 0

  • super,bilety kupuję na żwirki wigury w gdyni (1)

    • 9 8

    • Ja też kupuję tylko tam

      Pozdrawiam miłe Panie!

      • 1 0

  • Na złom zacumował? (2)

    Tak w pierwszej chwili pomyślałem gdyż znam ten statek bardzo dobrze i wiem że nie jest od dawna zdolny bezpiecznie pływać,podobnie reszta z PŻB,razem z załogą do wymiany poza kucharzami i kapitanami (im dać wolne i specjalne wysokie premie,za ratowanie dobrego imienia przewoźnika i ratowanie pasażerów niekiedy z katastroficznych sytuacji tego pływającego złomu) . Taka moja opinia z życia wzięta,prawdziwa.

    • 7 7

    • trolle do dziury!

      • 1 0

    • w pelni ie zgadzam praowalem w maszynie tragedia widziaem

      • 0 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Pierwsze cumowanie w Gdyni Nova Star

    Hahaha...

    Odbiory... ??? Odbiory będą trwały jeszcze bardzo długo, bo wybudowali coś, co nie spełnia wymogów ISPS które obowiązują na całym Świecie, a nasi myślą, że przeskoczą kolejny płot... Nidy rydy... ;) Szwedzi się zwiną i buda będzie stała dla "Sztuki polskiego nieudacznictwa "... a i jeszcze nabrzeże trzeba przebudować hahaha.

    • 10 12

  • ...hmm... najwyższa pora (1)

    ...na wycofanie się z zapyziałego terminalu na Obłużu. Trzeba było jeździć aż na północny skraj Gdyni, wiecznie zapchaną ul. Janka Wiśniewskiego, ewentualnie przez równie zapchaną ul. Morską i dalej - wiecznie zapchaną estakadą - by dostać się na prom, który potem całymi kwadransami manewrował, by wydostać się z Obłuża. Ot, i wszystko...

    • 3 3

    • Teraz bedziesz jeździł zapchaną Polską

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kinga Stawicka

Dyrektor Sprzedaży Krajowej w firmie Marcopol Sp. z o.o. Producent Śrub - wiodącego producenta i...

Najczęściej czytane