• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa seria polskich transatlantyków, ale tylko na znaczkach pocztowych

Robert Kiewlicz
25 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Posta Polska przypomina historię polskiej floty pasażerskiej serią znaczków z trzema przedwojennymi transatlantykami: SS "Polonia", SS "Pułaski" i SS "Kościuszko".
  • Posta Polska przypomina historię polskiej floty pasażerskiej serią znaczków z trzema przedwojennymi transatlantykami: SS "Polonia", SS "Pułaski" i SS "Kościuszko".
  • Posta Polska przypomina historię polskiej floty pasażerskiej serią znaczków z trzema przedwojennymi transatlantykami: SS "Polonia", SS "Pułaski" i SS "Kościuszko".
  • Posta Polska przypomina historię polskiej floty pasażerskiej serią znaczków z trzema przedwojennymi transatlantykami: SS "Polonia", SS "Pułaski" i SS "Kościuszko".
  • Posta Polska przypomina historię polskiej floty pasażerskiej serią znaczków z trzema przedwojennymi transatlantykami: SS "Polonia", SS "Pułaski" i SS "Kościuszko".
  • Posta Polska przypomina historię polskiej floty pasażerskiej serią znaczków z trzema przedwojennymi transatlantykami: SS "Polonia", SS "Pułaski" i SS "Kościuszko".

Od ponad ćwierć wieku nie ma już polskich liniowców pasażerskich na transatlantyckich trasach. Biało-czerwona bandera łopotała na nich przez 57 lat. Obecnie pod polską banderą pływa jedynie 15 statków transportowych, a przybrzeżna flota transportowa na koniec 2020 r. liczyła 42 statki. Z  piękną historią naszej floty możemy się zapoznać dzięki inicjatywie Poczty Polskiej, która wydała serię znaczków "Polskie transatlantyki".



PLO chce modernizować flotę, ale w tajemnicy



Czy wierzysz w odbudowanie silnej polskiej floty handlowej?

Historię polskiej oceanicznej żeglugi pasażerskiej tworzyło dziewięć transatlantyków, kilkanaście tysięcy marynarzy i oficerów na nich pracujących. Na pierwszym znaczku uwidoczniono transatlantyk SS Polonia. Parowiec ten powstał w 1910 r. w Glasgow.

Do Polski trafił w 1930 r. i użytkowany był początkowo przez spółkę Polskie Transatlantyckie Towarzystwo Okrętowe, a następnie, od października 1934 r., przez Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe SA. SS "Polonia" obsługiwała linię Gdynia-Kopenhaga-Halifax-Nowy Jork, a od roku 1933 tzw. linię palestyńską, kursującą na trasie Konstanca-Stambuł-Jafa-Hajfa-Pireus-Stambuł-Konstanca.

SS "Polonia" to statek pasażerski aktywny w latach 1912-1939. Początkowo nosił nazwę "Kursk". SS "Polonia" to statek pasażerski aktywny w latach 1912-1939. Początkowo nosił nazwę "Kursk".

Historia polskiej żeglugi pasażerskiej



Drugi znaczek przedstawia transatlantyk SS "Kościuszko". Statek ten, podobnie jak i Polonia, trafił do Polskiego Transatlantyckiego Towarzystwa Okrętowego w 1930 r. Pływał na liniach nowojorskiej, palestyńskiej i południowoamerykańskiej oraz jako wycieczkowiec. W przededniu wybuchu II Wojny Światowej został skierowany do Wielkiej Brytanii. W 1941 r. trafił pod banderę Polskiej Marynarki Wojennej, gdzie kursował jako transportowiec wojska, biorąc udział m.in. w lądowaniu na Sycylii.

Polsko-chiński Chipolbrok powiększył flotę



SS "Kościuszko" został zbudowany w 1915 przez Barclay Curle & Company w Glasgow dla rosyjskiego armatora Russian American Line jako "Caryca". W marcu 1930 kupiony przez Polskę i trafił do Polskiego Transatlantyckiego Towarzystwa Okrętowego zmieniając nazwę na "Kościuszko". SS "Kościuszko" został zbudowany w 1915 przez Barclay Curle & Company w Glasgow dla rosyjskiego armatora Russian American Line jako "Caryca". W marcu 1930 kupiony przez Polskę i trafił do Polskiego Transatlantyckiego Towarzystwa Okrętowego zmieniając nazwę na "Kościuszko".

Trzecim parowcem, przedstawionym na serii znaczków "Polskie transatlantyki", jest SS "Pułaski". Pod polską banderą pływał od 1930 r. na trasie Gdynia-Nowy Jork. W 1932 roku parowiec przetransportował polską ekipę olimpijską na igrzyska w Los Angeles. Od 1936 r. jednostkę SS "Pułaski" przekierowano na trasę Gdynia-Buenos Aires. Po wybuchu II wojny światowej na jego pokładzie transportowani byli polscy żołnierze, internowani wcześniej na Węgrzech i Rumunii, do Francji, gdzie mogli dołączyć do formowanej tam ojczystej armii i dalej walczyć u boku aliantów.

Petrobaltic kupi nowe statki. Usługi na rzecz morskiej energetyki wiatrowej



SS "Pułaski" - polski statek pasażerski (1912-1949), wcześniej pływający jako "Car" oraz "Estonia". SS "Pułaski" - polski statek pasażerski (1912-1949), wcześniej pływający jako "Car" oraz "Estonia".

Oprócz wydanych w 2021 r. trzech Poczta Polska w następnych latach chce pokazać kolejne sześć transatlantyków: Piłsudskiego, Batorego, Sobieskiego, Chrobrego, Jagiełłę oraz Stefana Batorego.

Mało statków pod polską banderą



Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, koniec 2020 r. morską flotę transportową stanowiło 95 statków (o 1 mniej niż w 2019 r.) będących własnością lub współwłasnością polskich armatorów i operatorów. Łączna nośność (DWT) statków morskiej floty wyniosła 2649,9 tys. ton, natomiast pojemność brutto (GT) - 1922,8 tys. (wobec odpowiednio: 2656 tys. ton1908,1 tys. w 2019 r.).

"Sopot" nowym statkiem we flocie Polskiej Żeglugi Morskiej



Na koniec 2020 r. statki pod polską banderą stanowiły 15,8 proc. ogólnej liczby jednostek morskiej floty transportowej. Łączna nośność (DWT) statków pod polską banderą (15 statków) wyniosła 18,2 tys. ton (0,7 proc. ogółu nośności statków morskiej floty), a pojemność brutto (GT) - 13,9 tys. (0,7 proc. ogółu pojemności brutto).

Średni wiek statku w morskiej flocie transportowej wyniósł 17,8 lat (dla statków pływających pod polską banderą - 40,1 lat, natomiast dla statków pływających pod banderą obcą - 13,6 lat). Morską flotą transportową polscy przewoźnicy przewieźli 8134,9 tys. ton ładunków.

Pasażerowie na statkach głównie ze Szwecji



W 2020 r. w portach morskich podróż na statkach rozpoczęło lub zakończyło 1905,2 tys. pasażerów, tj. o 31,6 proc. mniej niż w 2019 r. W ruchu krajowym przewieziono 351,6 tys. osób (18, proc.), a w ruchu międzynarodowym - 1553,6 tys. osób (81,5 proc.). Krajem, do którego wypłynęło lub z którego przypłynęło do polskich portów morskich najwięcej pasażerów była Szwecja (udział w międzynarodowym ruchu pasażerów wyniósł 94,7 proc.).

Okręt, który mógł zmienić losy wojny z Polską



Do polskich portów w 2020 r. zawinęło 17,6 tys. statków (wobec 20,8 tys. jednostek w 2019 r.) o pojemności brutto (GT) 231,1 mln (o 7,4 proc. mniejszej niż w roku poprzednim) i nośności (DWT) 172,1 mln ton (o 3,9 proc. mniejszej). W porównaniu z 2019 r. zwiększyły się wszystkie średnie wielkości statków - nośność (o 13,5 proc.), pojemność brutto (o 9,4 proc.) oraz pojemność netto (o 8 proc.).

Opinie (40) 1 zablokowana

  • Teraz mamy unię (5)

    A unia wszystko ma więc Polska nie powinna nic mieć unia jak będzie chciała to nam coś da albo i nie

    • 15 18

    • Tere fere kuku!

      Unia nie jest po to, żeby wchłaniać kogo- lub cokolwiek i przestańmy wreszcie tak myśleć. Bycie częścią czegoś większego na pewno nie jest złe.

      • 0 0

    • Jak Tsuk POzwoli..

      • 0 1

    • Juz za duzo kasy daje.... bez UE po 2004 Polska byla by Bialorusia... mentalnie tam jednak zmierza. (1)

      Nacja nieudacznikow... nic sami nie potrafia... a wszystko wina innych.

      Wszystko sie tylko nalezy.

      • 13 8

      • ZSRR tez nam duzo dal ale dlaczego na tym tak duzo stracilismy

        • 2 1

    • Co ty chcesz od unii??

      Gdyby nie zmieniła się władzą w 2012 to polskie PKB szło by dalej jak burza i mogli byśmy być jednym z bogatszych krajów unii.. a teraz PKB idzie jak idzie i to tylko przez ciągłe podwyżki...

      • 5 3

  • Ja ZNAM tę historię...

    ...lepiej niż niejeden z Was i to mi wystarcza.

    • 0 0

  • Statki pasażerskie (3)

    Jak pamiętam to np. ms "Batory" w dniach od 28 grudnia 1964 r do 8 stycznia 1965 r. odbył rejs Bożenarodzeniowy i Noworoczny, wypłynął z Southampton na morze Śródziemne porty Algiers, Neapol, w którym świętowano sylwestra , Barcelona, Palma, Gibraltar i powrót do Sothampton.
    Koszt udziału dla dwóch osób wynosił 445 funtów, ale były też tańsze koszty. Innym ciekawym
    rejsem był rejs w 1964 roku od 16 stycznia z Kopenhagi na Jamajkę,Barbados, Trynidad powrót przez Lizbonę do Southampton i dalej do Kopenhagi 24 lutego 1964r. Czyli ponad miesięczna wycieczka. Koszt wycieczki był : 11470 NOK. Oczywiście dziś te ceny byłyby inne, większe.
    Dzisiaj nie mamy nie tylko pasażerskich statków lecz i statków towarowych, szkoda.
    Również marynarka wojenna nie ma nowych okrętów poza Kormoranem i nowymi holownikami.
    Tak na marginesie, te okręty miały być budowane w stoczni Nauta w Gdyni lecz działanie dawnych władz MARS-a ( w 2011 r) skończyło się, że budową okrętów dla marynarki wojennej
    zajął się prywatny gdański holding stoczni remontowej a Nauta zaczęła proces upadku stoczni.

    • 12 2

    • Mój mąż pracował na Stefanie Batorym od 1973 roku.Ciekawe czy bedzie Polska miala(kiedys)pasażerski statek? Jak nie możemy jakoś promu zbudować, to nie będziemy mieli... zadaje same retoryczne pytania.

      • 1 0

    • Polacy w kraju zarabiali wtedy 15 funtów (1)

      Miesiecznie

      • 5 2

      • To i tak wiecej anizeli miska ryzu

        Pinokio

        • 5 0

  • Rozkradzione PLO

    I korporacja solidarności to kpina

    • 6 0

  • Do "nostalgików"... (1)

    A czy inne kraje mają transatlantyki? Mały widzę sens w dobie powszechnej dostępności transportu lotniczego.

    Co innego wycieczkowce - ale to są prywatne biznesy.

    • 5 2

    • A maja byc panstwowe, narodowem patryjotyczne!

      Pinokio & Co

      • 0 1

  • Ale to bardzo proste odbudowa bedzie wtedy jak nam Unia czyli Niemcy Pozwolą! A nie poto kazali Tuskowi zniszczyc (5)

    by teraz pozwalac odbudować identycznie jak przemysł!
    Polska jest jednym z największych krajów w UE I mogła być drugą potegą przemysłową i gospodarcza po Niemczech w UE ,ale na tym stracili by inni tu już nie chodzi o miliardy ale tysiące razy więcej euro!
    Tak jak Kolejny raz potwierdziło to Nordstrim 2 ze liczy się tylko i wyłącznie kasa i kto się Niemcom będzie sprzeciwiał A kto będzie podlizywał i wykonywał rozkazy jak Donald zyska stanowiska i kase.
    USA powstrzymała rurociąg putina ale Biden mimo ze cały senat w USA jest przeciwko nawet z demokratami Dogadał się z Putinem I Merkel bo chodzi a kase i Chiny które USA zagrażają gospodarczo.

    • 5 10

    • W XXI wieku do USA latamy samolotami. (1)

      • 3 2

      • Tyle ze nie Polskimi :D

        • 1 0

    • Gdzie prom pinokio?

      Czy tylko kabaret dla TVP i suwerena był?

      • 5 1

    • PiSs sprawia że wszyscy ten kraj wydymają!

      Nawet następne wizyty notariusza w USA tego nie zmienią... o ile go tam wogóle chcą oglądać

      • 6 1

    • Przedawkowanie TVP?

      Przez 6 lat co partia stworzyła?

      Kraj nieudaczników! A wszystko wina innych

      Bez UE byla by Białoruś... z czasem pewnie Kaczystan się nią stanie

      • 6 2

  • To moze prom pinokio tez na znaczkach? (7)

    Przynajmniej tam...

    • 13 6

    • m/s Donald? (2)

      • 0 1

      • Nie M/S Pinokio (1)

        • 1 1

        • nie inaczej... w koncu "jego"

          • 1 1

    • Czy na tych Polskich transatlantykach panowal taki sam syf jak dzis na promach PZM? (3)

      Tak z ciekawosci pytam

      • 8 4

      • czy na transatlantykach pamowal syf ? (2)

        Nie. Nie panował.

        • 5 1

        • Tego nikt nie napisał... pytano tylko czy był... i czy wtedy taki sam.

          Edukacja w KUL?

          • 4 1

        • To ok... bo w narodowym PŻM panuje

          • 1 2

  • Proponuję następne serie a cyklu "Polska wstała z kolan" : (4)

    Narodowe promy pasażerskie , Milionowy samochód elektryczny , 500.000 mieszkań plus oraz z cyklu
    polscy patrioci seria z twarzami nepotyzmu .

    • 25 7

    • I jak zawsze w kazdym temacie nie swoje polityczne wypociny musza wstawic trole Tuska ziejace jak On nienawiscią. (2)

      Czy wam się wydaje ze jak powielacie te brednie TVnienawisc w necie to to co kolwiek zmieni ktos będzie az tak głupi ze pod wpływem bez sensownego waszego bełkotu zmieni zdanie jak ma glosowac?Ale faktem jest ze po wystapieniu tuska liczba takich wpisów wzrosła kilka krotnie.
      Ale są tez pozytywy można się z takich bezmów jak wy posmiac. To jak złodziej złapany za rękę mówi to nie moja ręka , i to Policja kłamie, ja jestem uczciwy!!!Oni kłamią i manipulują to oni kłamią i kradli :)

      • 2 7

      • Tylko sie nie PiSmiej az sie z sikasz

        https://wiesci24.pl/2018/11/08/lista-100-afer-pis-solidarnej-polski-oraz-polski-razem-oto-obraz-dwoch-rzadow/

        • 0 1

      • nie becz tylko czytaj

        https://wiadomosci.onet.pl/kraj/afera-tasmowa-to-mowil-mateusz-morawiecki-na-tasmie-od-sowy-i-przyjaciol/247cq75

        • 0 0

    • Znaczki mogly by to uzupelnic

      "W wystąpieniach Kaczyńskiego i Morawieckiego, promujących Polski Ład, pojawia się niezliczona liczba ekonomicznych bredni, przekłamań, manipulacji albo wprost kłamstw. Ale to tylko jeden z frontów walki PiS. A jest ich wiele."

      • 5 4

  • pięknie (1)

    to były piękne czasy. mieliśmy flotę pasażerską, towarową no i oczywiście marynarkę wojenną. plo miało 195 statków, pżm 124 statki, marynarka około 56 róznych okrętów., a teraz plo ma 1-2 statki, pżm 23, a marynarka 7 holowników i może 5 okrętów.

    • 41 7

    • taaa, bardzo piękne

      Piszesz o PŻM czyli jak rozumiem koniec lat 70.
      Jakie piękne to były czasy to możesz sobie uzmysłowić prostym przeliczeniem.
      Zarabiałeś 20 USD, czyli jak już jakimś cudem udało ci się znaleźć gdzieś na zachodzie to mogłeś za całą pensję kupić 150szt. puszek coca-coli. Owszem w kraju to wystarczało na życie, bo miałeś same lokalne produkty, ale w światowym handlu to nie uczestniczyliśmy, a o przedmiotach nie produkowanych w kraku prawie nikt nie myślał, a o przedmiotach nie produkowanych w RWPG nikt nie marzył. Statki były bo je produkowaliśmy, a za transport obcymi trzeba by płacić w USD a tych nie mieliśmy.

      • 5 0

  • Lenistwo...

    Drogi autorze - nawet nie chciało Ci się napisać takich drobiazgów, że statki te były nazywane klejnotami księżniczki Dagmary, że trafiły do nas z Danii czy że kapitanem SS Polonii był słynny "znaczy kapitan" Mamert Stankiewicz?

    • 3 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Podleśny

Sprawował funkcję Prezesa ATENY w latach 2007-2014. Doskonale zna branżę ubezpieczeniową -...

Najczęściej czytane