• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa suwnica zakończyła kolejny etap rozbudowy Gdynia Container Terminal

Wioletta Kakowska-Mehring
22 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Dostawa suwnicy nabrzeżowej do terminalu GCT na statku Zen Hua 19.


Dostawa suwnicy nabrzeżowej S04 na statku Zhen Hua 19, jest ostatnim zadaniem inwestycyjnym realizowanym w ramach II etapu rozbudowy terminalu GCT w Gdyni. Parametry techniczne nowej suwnicy umożliwiają podniesienie ładunku o wadze max. 60 ton, a dzięki wysięgnikowi o dł. 54 m pozwolą na rozładunek i załadunek 18 rzędów kontenerów oraz opuszczenie chwytnika do ładowni statku na głębokość 15 m.



Całkowita wartość projektu "Budowa infrastruktury i zakup sprzętu II etapu budowy terminalu kontenerowego Gdynia Container Terminal SA w Gdyni" opiewała na 188 mln zł, z czego dofinansowanie unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, czyli ze środków na rozwój transportu intermodalnego wyniosło 23,3 mln zł. Dostawa suwnicy kończy ten etap inwestycyjny, ale nie kończy procesu modernizacji i rozbudowy terminalu.

Jednocześnie realizowany jest "III etap budowy terminalu kontenerowego GCT w Porcie Gdynia - budowa infrastruktury i zakup sprzętu". Projekt ten również jest współfinansowany przez Unię Europejską, ale ze środków Funduszu Spójności w ramach działania 7.4: Rozwój transportu intermodalnego, priorytet VII: Transport przyjazny środowisku, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Łączna wartość obecnie realizowanej przez GCT inwestycji wyniesie ponad 200 mln zł. Kwota pozyskanej dotacji z funduszy UE wyniesie niemal 60,8 mln zł.

Co zostanie wykonane? Rozbudowane będzie Nabrzeże Bułgarskie wraz z przygotowaniem podtorza pod suwnice nabrzeżowe oraz zostaną rozbudowane place składowe i manewrowe wraz z istniejącą na nich infrastrukturą i  rozbudową terminalu kolejowego. Zostanie także zakupiony kolejny sprzęt niezbędny w terminalu.

- Dobiegają końca prace dotyczące płyty nabrzeża, a także prace ziemne wraz z wymianą gruntu pod nowo powstające place składowe oraz sukcesywnie wykonywana jest nawierzchnia. Trwają prace przy budowie ścieżki cumowniczo-odbojowej. Rozpoczęto też prace czerpalne w basenie przyległym do Nabrzeża Bułgarskiego - wyjaśnia Adam Czartowski, Commercial Manager Gdynia Container Terminal.

W wyniku realizacji tego projektu terminal GCT będzie dysponował łącznie 812 m nabrzeża, w tym nabrzeżem o długości niemal 375 m i głębokości 11 m oraz nabrzeżem głębokowodnym o długości 437 m, co umożliwi obsługę statków o pojemności do 8 000 TEU. Po poszerzeniu przez Port Gdynia obrotnicy wewnątrz portu, GCT będzie w stanie obsługiwać przy Nabrzeżu Bułgarskim statki kontenerowe o pojemności do 14 000 TEU. Zakończenie III etapu budowy terminalu zwiększy zdolność przeładunkową GCT do ponad 630 tys. TEU rocznie.

- Docelowo planujemy zwiększanie zdolności przeładunkowej GCT do ponad 1 mln TEU rocznie - dodaje Czartowski.

Miejsca

Opinie (39) 6 zablokowanych

  • ciekawostka

    Działające w Polsce firmy, których właścicielami są Azjaci, mają gigantyczne obroty, ale płacą symboliczne podatki. Nieopodatkowane zyski z handlu odzieżą czy sprzętem elektronicznym szmuglują za granicę. Taki obraz wyłania się z analizy przygotowanej przez kontrolę skarbową, do której dotarła Rzeczpospolita".

    • 2 0

  • Że to się nie wykopyrtnęło do góry dnem??

    No, no, no... Bolszaja tiechnika, Panie.

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Słupski

Od 1995 roku prezes zarządu ARGO w Gdańsku. Jest doktorem nauk ekonomicznych, stopień uzyskany na...

Najczęściej czytane