• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe promy Stena Line w Gdyni

VIK
27 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Prom Stena Scandica w przyszłym roku trafi na linię Gdynia-Karlskrona. Prom Stena Scandica w przyszłym roku trafi na linię Gdynia-Karlskrona.

Stena Line poinformowała, że od nowego roku wprowadzi na linię Gdynia-Karlskrona dwa nowoczesne promy Stena Scandica i Stena Baltica. Wszystko z powodu uruchomienia nowego terminalu promowego w Porcie Gdynia.



Czy płynąłeś/płynęłaś kiedyś promem przez Bałtyk?

W ubiegłym tygodniu oddano nowy terminal promowy w Gdyni. Na uroczystości padła deklaracja ze strony armatora Stena Line, że pierwszy prom odpłynie z nowego terminalu 1 stycznia 2022 roku. Teraz z kolei poinformowano, że w przyszłym roku na tę linię zostaną skierowane dwa nowoczesne promy Stena Scandica i Stena Baltica o długości 222 metrów każdy. Każdy z promów może pomieścić 970 pasażerów i dysponuje 2875 metrami ładunkowymi przeznaczonymi na ciężarówki i samochody osobowe. Dla klientów frachtowych oznacza to wzrost zdolności przewozowej połączenia o 30 proc., a dla pasażerów - nową jakość podróżowania.

Czytaj też:
Nowy terminal promowy w Gdyni już czeka na statki i pasażerów

Stena Scandica i Stena Baltica zostały zbudowane we włoskiej stoczni Visentini w 2005 roku i wcześniej kursowały na linii promowej Stena Line między Belfastem a Liverpoolem na Morzu Irlandzkim, pod nazwami Stena Lagan i Stena Mersey. Następnie obsługiwały linię Stena Line między Nynäshamn w Szwecji a Ventspils na Łotwie.

- Obecna pojemność frachtowa naszej linii jest niewystarczająca w stosunku do popytu, więc cieszymy się, że dzięki zbliżającej się wymianie tonażu będziemy oferować nawet o 30 proc. więcej powierzchni ładunkowej. Nowy terminal umożliwia też wdrożenie nowoczesnych pomysłów Stena Line usprawniających operacje portowe, jak na przykład bramy inteligentne Smart Gate czy idee "zielonego portu", a wśród nich zasilanie z lądu podczas postoju statków. Nie zapominajmy także, że nowy terminal jest bliżej centrum miasta. Mamy nadzieję, że to też zwiększy zainteresowanie przyszłych pasażerów, po obu stronach morza - mówi Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.

Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia.


Bliskość infrastruktury intermodalnej i dostępność torów w sąsiedztwie nowego terminalu w Gdyni pozwoli też w przyszłości na rozwinięcie oferty intermodalnej w relacji pociąg-prom. Taką infrastrukturę już w tej chwili ma port w Karlskronie, gdzie w najbliższych miesiącach przewidziano inwestycje pod przyszły rozwój, m.in. modernizację rampy załadunkowej.

Stena Line obsługuje linię promową między Gdynią a Karlskroną w Szwecji od ponad 26 lat. W tym czasie statki z charakterystycznym czerwonym kominem przewiozły ponad 10 milionów pasażerów i blisko 2 miliony ciężarówek. Połączenie ma status Autostrady Morskiej i jest dziś ważną częścią europejskiej sieci logistycznej, a także ma znaczenie dla turystyki w Polsce i Szwecji. W ciągu ostatnich dziesięciu lat wzrosty przewozów na tej linii sięgnęły 60 proc. Trasa jest dziś jednym z najważniejszych połączeń promowych w sieci Stena Line z prawie 2000 rejsów między Gdynią a Karlskroną rocznie.

- Rozwijamy się razem z naszymi klientami i partnerami zarówno w Karlskronie, jak i Gdyni. Wzrasta popyt na przewozy towarów i pasażerów, w perspektywie końca pandemii. Nowe promy, które teraz wprowadzamy, są ważną częścią ciągłej modernizacji naszej floty i rozwoju w kierunku bardziej zrównoważonego transportu morskiego - mówi Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.
VIK

Opinie (105) ponad 10 zablokowanych

  • A kiedy prom pinokio?

    Tak czy inaczej... Polferries musi sie jeszcze duzo postarac... Ale jak ktos chce nostalgiczny rejs PRL'em to mozna

    • 8 2

  • Dawać Helsinki!

    • 9 2

  • Ale po co? (3)

    Przecież nasze ultranowoczesne promy od Matousza lada dzień będą pruły przez fale Bałtyku...a nie, wróć :)

    • 42 11

    • (2)

      Póki co to mamy flotę która się pruje ale ta od donalda przy naszej wschodniej granicy.

      • 3 14

      • A co na to Antek Aviator? (1)

        • 6 1

        • kombinuje ile bateryjek 3R12 zamontować do promów Matousza by były electric

          • 4 1

  • Bliżej centrum miasta? (1)

    A czy drogi dojazdowe zdażą do tego czasu wybudować?

    • 23 3

    • Buspasy to tak, tylko muszą zabezpieczyć farbę. Jedyna aktywność urzędników w Gdyni.

      Jak będzie farba to jeszcze dorobią płątnych miejsc parkingowych i zwiększą stawkę za parkowanie. Takie to mandy rządzą w Gdyni.

      • 4 5

  • Spokojnie i tak Estakada zaraz się zapadnie

    I nikt nie dojedzie ani do promu ani do portu

    • 17 0

  • (2)

    I am sailing
    I am sailing..
    lalala

    • 35 1

    • Mina damen und herren (1)

      • 4 1

      • haha chciałem to samo napisać!

        tylko bez błędów:
        mina damer och herrar ;-)

        • 6 0

  • elektryczne czy na wiosła ?

    Klimatyczne centrum ma swoje standardy

    • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie obrotu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Studiował na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od początku kariery zawodowej związany z branżą TSL. Jako przewodniczący Komisji Celnej w Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki był uczestnikiem wielu projektów realizowanych przy współudziale Izby Celnej w Gdyni oraz Ministerstwa Finansów. Jest...

Najczęściej czytane