• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy głębokowodny terminal w Gdańsku. DCT buduje Baltic Hub 3

Robert Kiewlicz
26 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Baltic Hub 3 zwiększy możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.
  • Baltic Hub 3 zwiększy możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.
  • Baltic Hub 3 zwiększy możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.
  • Baltic Hub 3 zwiększy możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.

Nowy terminal Baltic Hub 3, jaki powstanie na terenie gdańskiego portu, to trzecie nabrzeże głębokowodne należące do DCT Gdańsk. Inwestycja zwiększy możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie. W ramach inwestycji, której wartość wynosi 450 mln euro, powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha. W planach jest już budowa czwartego nabrzeża DCT.



Dodatkowo w ramach projektu Baltic Hub 3 zakupionych zostanie siedem suwnic nabrzeżowych zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 automatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie obsługiwane przez operatorów w ergonomicznie zaprojektowanych stanowiskach. Pozwoli to na stworzenie znacznie bardziej bezpiecznego, nowoczesnego i wygodnego środowiska pracy przez cały rok.

- Ten port to nowe możliwości przeładunkowe. Trzeci etap rozbudowy portu, i czwarty który widzimy już na horyzoncie, to szansa, żeby stworzyć powiązaną sieć szlaków komunikacyjnych, które doprowadzą do zwiększenia potencjału Polski jako hubu mówił premier Mateusz Morawiecki. - Ten port to nowe możliwości przeładunkowe. Trzeci etap rozbudowy portu, i czwarty który widzimy już na horyzoncie, to szansa, żeby stworzyć powiązaną sieć szlaków komunikacyjnych, które doprowadzą do zwiększenia potencjału Polski jako hubu mówił premier Mateusz Morawiecki.

- Po zakończeniu budowy DCT Gdańsk będzie jednym z największych terminali kontenerowych w Europie pod względem zdolności przeładunkowych - mówił podczas konferencji prasowej premier Mateusz Morawiecki. - Rozbudowa terminalu kontenerowego w Gdańsku i możliwości przeładunkowych to krok w stronę zbudowania największego portu przeładunkowego na Bałtyku. To logicznie uporządkowany proces budowy hubu transportowo-logistycznego na północy Polski.

Terminal rozszerzy zasięg DCT



Rozpoczęcie budowy nowego terminalu zaplanowano na II połowę 2022 r., a jego uruchomienie przewidziane jest w połowie 2024 r.

Wielka inwestycja drogowo-kolejowa w porcie zakończona



- DCT Gdańsk to prawdziwy terminal XXI wieku, a budowa Baltic Hub Terminal 3 wprowadzi najbardziej nowoczesne technologie niskoemisyjne, z których każdy europejski port byłby dumny. Nawet beton użyty do budowy będzie miał mniejszy wpływ na emisję dwutlenku węgla. Baltic Hub Terminal 3 znacznie wzbogaci naszą ofertę usługową dla klientów i będzie znaczącym impulsem do pozyskiwania nowych usług lub sojuszy żeglugowych, a także wspierania rozwoju polskiej i okolicznych gospodarek - twierdzi Charles Baker, dyrektor zarządzający DCT Gdańsk. - Po dobudowaniu trzeciego nabrzeża terminal będzie mógł obsługiwać nie tylko rynek polski, ale także cały region Morza Bałtyckiego oraz śródlądowych sąsiadów Polski. Historycznie, kiedy mówiliśmy o głównych portach w North Range, zawsze był to zasięg Hamburg - Le Havre. DCT Gdańsk, rozwijając się w szybkim tempie, rozszerzył ten zasięg na Gdańsk, Polskę i Bałtyk.
W ramach budowy Baltic Hub 3 powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha.

W ramach budowy Baltic Hub 3 powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha.

Jeden z największych terminali w Europie



Od momentu rozpoczęcia operacji DCT w 2007 roku wybudowano dwa terminale morskie (T1 i T2 - uruchomione odpowiednio w 2007 i 2016 roku), o łącznej przepustowości 3 mln TEU (kontenerów dwudziestostopowych). Po ukończeniu Baltic Hub3, DCT Gdańsk stanie się jednym z największych terminali kontenerowych w Europie pod względem możliwości przeładunkowych.

Nowy szef w terminalu DCT



- Dzięki rozbudowie terminalu DCT Port Gdańsk utrzyma pozycję lidera wśród portów na Bałtyku. Takie inwestycje jak Baltic Hub 3 wzmacniają pozycję polskiej gospodarki. Powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 metrów i głębokości 18 metrów oraz plac o powierzchni ponad 36 ha, który będzie w stanie obsłużyć dodatkowe 1,5 mln TEU rocznie. To inwestycja o wartości około 2 mld zł. Terminal ten jest sercem portu i jego rozwój oznacza rozwój nie tylko samego portu, ale również portowego zaplecza - mówi Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.

Przy terminalu kontenerowym DCT powstaną nowe magazyny



- Dzięki takim inwestycjom Port w Gdańsku awansuje do ekstraklasy portów europejskich. Nie tylko pozostajemy największym polskim portem, ale stajemy się dziś SuperPortem Gdańsk, z którego Polacy mogą być dumni. Udowadniamy, że Polska jest krajem, który może skutecznie konkurować na rynku logistycznym i transportowym z największymi portami w Europie. Dzięki budowie Baltic Hub Port był, jest i będzie handlowym oknem Polski na świat - mówi Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.

Terminal na wodzie



Nowy terminal powstanie w całości na wodzie, a jego zabudowa przylegać będzie do T1, tym samym kontynuując inwestycję na morzu i z dala od plaży. Taka sama koncepcja przyświecała budowie terminala T1. DCT Gdańsk i Zarząd Morskiego Portu Gdańsk to odpowiedzialni deweloperzy, świadomi kwestii środowiskowych i respektujący potrzeby lokalnych społeczności. W związku z tym zostaną przedsięwzięte wszelkie środki zapobiegawcze w celu ochrony środowiska, życia morskiego oraz siedlisk na obszarze Baltic Hub 3. Plaża Stogi, ważna z przyczyn środowiskowych i istotna dla lokalnej społeczności, pozostanie nietknięta i nadal będzie dostępna dla zwiedzających.

Miejsca

Opinie (240) 6 zablokowanych

  • (10)

    Z jednej strony świetnie, z drugiej plaża w Stogach może się mocno zmienić i to na gorsze.
    Szkoda, że nie robią rozbudowy w kierunku zachodnim. Tam gdzie jest przeładunek węgla.
    Za ileś lat nikt nie będzie wozić węgla i tylko puste tereny zostaną, a plaży na Stogach takiej jaka jest teraz już nikt nie przywróci. Szkoda gadać, klamka już dawno zapadła, pozamiatane.

    • 163 50

    • Los plaży na Stogach przesądzony.

      Jedna z najpiękniejszych plaż nad Bałtykiem zginie. Falochrony zamkną basen portowy i zamienią go w śmierdzącą sadzawkę. Słusznie któryś z VIPów powiedział, że będziemy mogli zwiedzać plażę, a nie z niej korzystać. Halo, projektanci! Pamiętajcie, za pół wieku poziom morza podniesie się o pół metra, czy wy to przewidujecie?
      Swoją drogą mamy ostatnio wielkie upodobanie w niszczeniu środowiska. Projekt IZERA podpisany już przez PAD wymaga wycięcia 1300 ha cennego lasu. Nie można było wykorzystać marniejących stref ekonomicznych lub tylu obszarów pod inwestycje oferowanych przez różne aglomeracje?

      • 2 0

    • Widok (5)

      Ludzi na Stogi będzie więcej przyjeżdżać. Masz kilkaset km plaż z takim samym widokiem i jedyną, na której będziesz największe statki widział z bliska

      • 41 21

      • Ale koleś:Dto tak jakby ci mieli wybudować autostradę pod oknem,i powiedzieć to teraz masz okazje oglądać największe samochody:Dty widziałeś statek???jak nie to jedz do Gdyni,tam stoją statki takie pod żaglami,czyli statki:D

        • 1 2

      • Jakie statki??
        Kontenerowce to nie nie statki tylko pudła z klapkamii szczekającym i niby to zabawkami dla dzieci

        • 4 9

      • palisz głupa ? (2)

        naprawdę nie słyszysz hałasu z już istniejącego terminalu ?
        a jest oddalony od plaży o kilka kilometrów

        • 14 8

        • nie pali głupa tylko głupem jest

          • 6 5

        • Nie słyszy bo ma uszy słuchawkami z muzą Zenka

          z discopolo co kompletnie go rozwolo

          • 16 4

    • Już się zmieniła - wchodzisz na plażę i na wprost falochron zamiast otwartego morza (1)

      Koniec uroku plaży na Stogach
      na "ale mamy DCT w Gdańsku a nie w Berlinie"

      • 18 17

      • Inwestują - źle. Nie inwestują - też źle.

        Polakowi nigdy nie dogodzisz.

        • 17 3

    • Pytanie co ważniejsze?

      Rozwój portu i miasta czy jedną z wielu plaż w okolicy?

      • 14 5

  • Znam sie na tym i sie wypowiem (4)

    1 Na pewno beda potrezbne Przylacza dla statkow tzw. High Voltage aby kontenerowiec nie stal na agregatch napedzanych paliwem ciezkim a w porcie gdans nie ma przylaczy dla zasilania statku z ladu
    2 Zadnych miejsc pracy nie bedzie bo kontenery jezdza na platformach bez kierowcow
    3 Suwnice tylko Kalmar a nie chinskie z podwijnym dzwigiem kontener jest zabierany pomiedzy dzwigami w trakcie jednego ruch.
    3 Stogi good bye i tyle

    • 17 12

    • No to jedziemy

      1. W Porcie agregaty lecą na paliwie lekkim. Co masz na myśli jako high voltage?? Na teren terminala dochodzi 15kV, 110kV nie będzie, ale tu chodzi o amperaż, a nie poziom napięcia.
      2. Jeszcze nie słyszałem, aby urządzenia same się naprawiały, ale co ja tam wiem. To nic, że obostrzenia odnośnie przeglądów wymagane przez TDT miażdżą te dla samochodów osobowych. Owszem operatorów będzie potrzebnych mniej (jeden na 4-5 suwnic).
      3. Kalmar to chiński, niedopracowany s***, tylko Konecranes lub Liebherr na Sts-y
      4. Zaszczytem było prowadzić dysputę z tak obeznaną i doświadczoną osobą :P

      • 0 0

    • No ty to się znasz!!!

      • 4 1

    • Czyli mieszkańcy zyskają tylko ten hałas, (na razie odległy) (1)

      i widok na kontenery

      • 5 3

      • Pojadą na gorki zachodnie

        • 1 2

  • A jaki zysk ma z tego miasto i mieszkańcy? (15)

    Tam gdzie jest terminal, kilkanaście lat temu była plaża, teraz jest płot nie mamy tam wstępu.
    Tam gdzie teraz są tory kolejowe, kilka lat temu był piękny las.

    • 53 91

    • To idz do lasu i Tam mieszkaj, przecierz trzeba sie rozwijac a nie byc zacofanym jaskiniowcem w lesie z golym tylkiem.

      • 0 2

    • Oczywisty sukces dojnej zmiany. (4)

      Morawicki po Remontowej chwali kolejną Gdańską spółkę. Ten człowiek i jego rząd są skazani na sukces.

      • 9 10

      • Czego nie można powiedzieć o PO, za której polski udział w tym przedsięwzięciu wynosił równe zero. (3)

        A nawet dokładano, bo budowano infrastrukturę pod to przedsięwzięcie.
        Port i miasto usiłowało ugrać coś na czynszach dzierżawnych, ale umowa jest kompensacyjna i za grunt nie ma opłat w zamian za przejęcie instalacji po 30 latach.

        Więc z wartości dodanej DCT widzimy zero.

        • 13 13

        • DCT (2)

          DCT placi oplaty od wszystkich umow dzierzawnych w tym podatek od nieruchomosci / gruntowy oraz czynsz dzierzawny, regulowany na podstawie umowy dzierzawy. Mysle, ze zanim sie cos napisze, warto zweryfikowac stan faktyczny.

          • 17 2

          • może teraz, po zmianie właścicieli, płaci

            Ale bez tych zwolnień by nie powstał.
            Poza tym, "regulowany na podstawie umowy", nie wyklucza regulacji "na zero".

            • 1 3

          • a co jest złego w umowie kompensacyjnej?

            i zwolnieniu z opłat?

            • 2 1

    • żeby chociaż tymi torami (3)

      jeździł PKM na plażę...

      • 12 5

      • (1)

        To już pretensje do twojej prezydent zgłaszaj...

        • 14 10

        • zgłaszam

          ale założenia mówią, że tam ludzi nie ma i nie ma co wozić... To się nie opłaca
          Więc nie wożą...

          • 2 1

      • Kolejka SKM

        Pojedzie kolejka dudowa jak zwinięte tory kilka lat temu na nowo rozwiną.Nie ma dobrego dojazdu do nowych osiedli na Nowej Letnicy.Kolej rozwiązała by problem komunikacyjny.

        • 4 7

    • Ale ty jesteś mało rozgarnięty... (2)

      Miejsca pracy? Otoczenie biznesowe?

      • 10 7

      • czyli pozorne zaszczyty i profity "wybranych"

        a realny pieniądz płynie tam gdzie kapitał.

        • 4 0

      • oni o tym pojęcia nie mają, myślą, że Gdańsk jest wielki dzięki apartmentom na wynajem Jarmarkowi i budkami z hotdogami i piwem :v - Jastarnia 2.0 w ich mniemaniu

        • 11 7

    • port to miasto, wiesz dlaczego Gdańsk jest bogaty a Olsztyn, Elbląg czy Toruń nie? podpowiem Ci, port, port, handel, logistyka, nie turyści mój drogi

      • 21 1

    • popytaj się radnych.

      • 8 4

  • Patrzcie jacy cwani, nie zabrali plaży tylko morze :/ (7)

    Widzicie tę dobudówkę do istniejącego terminalu, po prawej? Teraz wytnij-wklej jeszcze parę razy i plaża stogi będzie za jakiś czas obudowana portem, zalana ściekami ze statków, a port zadowolony będzie twierdził że no co, przecież nie zabiera plaży...
    Czy my naprawdę potrzebujemy tyle rzeczy z tych statków? Ile będzie nam dość, 2 razy, 6 razy, 10 razy więcej? Ja rozumiem że kasa jest fajna, ale ile jej potrzebujemy, a po tej stronie miasta to jest jedyna plaża, i to najszersza w okolicy, i jak tak dalej pójdzie to niedługo jej nie będzie.

    • 18 12

    • Port jest nad morzem (5)

      Czegoś ludzie nie kumacie?? Porty są nad morzem. Czyli są tam gdzie plażę. Gdzie mają port rozbudowywać? W górach??

      • 2 5

      • Wystarczyło zrobić port na wysokości Westerplatte (1)

        Niestety, DCT to spółka prywatna, holenderska i nie dopuśic aby jakikolwiek Polak czy Polska na hnadlu morskim się bogaciła

        • 4 2

        • DCT w 30% należy do PFR

          Czyli jest też "nasza"

          • 0 0

      • Ale niekoniecznie ten port trzeba (2)

        budować w centrum miasta, które powinno być dla ludzi a nie dla przemysłu. To już nie głębokie lata 70-e że trzeba tysięcy robotników portowych co dzień dowodzić żeby dźwigali worki i szuflowali wegiel, za parę lat takie porty będą zrobotyzowane praktycznie w 100%, tym mniej sensowna będzie ich bliskość miasta... A plaży nikt nam nie odda, zostaniemy z betonem wszędzie.

        • 8 3

        • tak, to nie są lata 70...

          Obecnie proletariat tłoczy się w centrach biurowych i klito-apartamentach po 36m2...
          W kredycie...

          Porty nie zostaną zrobotyzowane, bo to kosztuje.

          • 0 1

        • jasne, port należy zbudować na karwieńskich błotach

          a już tych tekstów "miasto dla ludzi a nie dla" to mam dosyć. pięknoduchy, które myślą, że pienądze biorą się z pracy barberów i florystek.

          • 6 5

    • głos rozsądku

      • 6 1

  • Nie wystarczyłby Centralny Port Kontenerowy na Westerplatte, plus dobudowany w Gdynii?
    Albo jeszcze w Szczecinie

    • 0 0

  • Sprawa jasna (1)

    Gdynia musi zapomnieć o planowanej rozbudowie swojego portu .

    • 5 6

    • A kto tak twierdzi?

      • 3 0

  • Wychodzimy na plażę a tu kontenerowiec.

    Wychodzimy na plażę a tu kontenerowiec. 40% widoku na wprost to port, kontenery i statki. Super. Zapraszam do Jelitkowa!

    • 2 0

  • Biznes lubi ciszę (2)

    Wszyscy opowiadają. Wielu jest złotoustych.
    W Porcie Gdańsk robią robotę!
    Nie gadają tylko robią.
    Patrzcie i się uczcie Panowie od Portów Zewnętrznych i innych CPKów.

    • 23 3

    • To gdzie jest ten Port Centralny cwaniaku? Nigdzie. Bo nie było chętnych. Biznes lubi ciszę. Gdynia robi swoje.

      • 3 0

    • oni nie robią roboty, oni ją nakazują wykonać

      I wśród tych "onych" niewielu jest naszych rodaków.
      I nie w porcie a w DCT, do którego jeszcze przez 15 lat (a może i dłużej) port nie będzie miał wstępu.

      • 6 0

  • (1)

    Jeszcze niedawno pisia trollownia jazgotała, jak to niedobry Adamowicz chce plażę zniszczyć.
    A teraz co?
    :D

    • 2 2

    • i niszcza ci sami

      ktorym Adamowicz scieme zapewnial.
      Przypominam, ze byl we wladzach portu i dobrze wiedzial jakie sa plany i zamiary.
      Nie przeszkadzalo mu to publicznie plesc dyrdymaly.

      • 0 2

  • (3)

    Skoro powstają takie inwestycje, oraz podobne, to nie dziwi atak Niemców, Rosji i Francji na rząd ZP w sprawie np. reformy sądownictwa, oraz za niby nieprzestrzeganie przez nas jakiś tam tajemniczych wartości i norm europejskich. Raczej antywartości. Rosja i obecna ue to bagno samo w sobie. Trzeba dokonać reformy ue, by się stała naprawę Europą opartą na konkretnych chrześcijańskich wartościach, prawie stanowionym przez poszczególne kraje członkowskie, prawie naturalnym oraz Suwerenności, Niepodległości każdego kraju europejskiego. Inna Europa jest nie do przyjęcia.

    • 18 15

    • Junker powiedział, że do niektóych państw trzeba podchodzić elastycznie

      to prawo UE to fikcja i bat do nawalania kogoś kto wybija się wyżej niż jest. PL ma być rezerwuarem taniej siły roboczej dla Niemiec i Francji. Jeśli ktoś to neguje to jest albo upośledzony albo ogląda całą dobę tvn 24...niech sobie lepiej doczytają jak powstała grupa ITI i kto ją tworzył w latach 90 to się zdziwią co niektórzy, dodatkowo kto stoi teraz za kapitałem.. i nie nie są to USA, choć tam jest siedziba .....

      • 1 2

    • TV PIS działa jak trzeba. (1)

      Widzowie wiedzą, że Niemiec to wróg, z którym trzeba walczyć, kler kochać bo to samo dobro, a geje wkrótce będą zabierać dzieci prawdziwym, patriotycznym polskim rodzinom. Ponury, wściekły patriota z orłem na koszulce, z piwem w puszce stoi w obronie chrześcijańskich wartości.

      • 2 2

      • masz jakieś wątpliwości że to nie jest wróg ?

        • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN....

Najczęściej czytane