• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy holownik w Porcie Gdańsk

Wioletta Kakowska-Mehring
11 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Podniesienie biało-czerwonej bandery na holowniku Atlas.


Wzrost przeładunków w trójmiejskich portach wymusza inwestycje także w firmach dbających o bezpieczeństwo. Firma WUŻ Port and Maritime Services, operująca głównie w Porcie Gdańsk, wzbogaciła się o nowy holownik. Dziś odbyła się uroczystość podniesienia bandery.



Atlas, bo tak nazwano nową jednostkę, został zbudowany w Wietnamie w należącej do Grupy Damen stoczni Song Thu Corporation, powstał według projektu ASD 2411 opracowanego przez Grupę Damen. Jednostka ma 24,47 m długości, 11,13 m szerokości, 3,6 m zanurzenia, 4,6 m wysokości bocznej oraz ponad 70 ton uciągu na palu. Jego maksymalna prędkość to 13 w. Statek zwodowano we wrześniu ub. roku.

Gdańska firma stale inwestuje w nowe jednostki. To już kolejny holownik, który trafił do floty WUŻ Port and Maritime Services w ostatnim czasie. W listopadzie 2016 r. podniesiono banderę na Herkulesie, który jest większy i mocniejszy od Atlasa. Ma 29,10 m długości, 13,23 m szerokości, 5,5 m zanurzenia oraz 5,35 m wysokości bocznej. Moc napędu głównego jednostki sięga 5050 kW (6772 KM), a jego uciąg na palu to ponad 84 tony.

Z kolei w grudniu 2014 r. do floty WUŻ dołączył holownik Vega (36 ton). Po trzech nowoczesnych holownikach zbudowanych specjalnie na zamówienie WUŻ w stoczniach Nauta w Gdyni (Tytan) i Remontowa Shipbuilding w Gdańsku (Taurus i Virtus), Vega była jednostką używaną. Z kolei w 2013 roku do flotylli WUŻ dołączył holownik Akul (73 tony). W sumie dziś gdańska spółka ma 15 holowników i zatrudnia ponad 200 osób.

- Decyzja o zakupie holownika wpisuje się w dynamiczny rozwój portu. Mam nadzieję, że to zaspokoi oczekiwania zarządu Portu, pilotów, Kapitanatu Portu i wszystkich operatorów nabrzeży. To nie jest jednak nasze ostatnie słowo w sprawie modernizacji. Musimy zastąpić nasze najstarsze jednostki - powiedział Marek Wengrzyn, prezes WUŻ Port and Maritime Services.
WUŻ Port and Maritime Services Ltd powstał w 1991 r. na bazie prywatyzacji Morskiego Portu Handlowego Gdańsk. Jest w prostej linii spadkobiercą kilkudziesięcioletniej tradycji Wydziału Usług Żeglugowych. Specjalnością firmy są holowania portowe, holowania pełnomorskie, cumowanie statków, przeładunki sztuk ciężkich przez dźwigi pływające - do 100 ton, lodołamanie czy transport i składowanie ładunków na barkach.

Herkules to najmocniejszy holownik we flocie WUŻ Port and Maritime Services.

Miejsca

Opinie (92) 3 zablokowane

  • O matko, co on tak kopci? (8)

    Niemiec mówił ze silnik igiełka, a tu chyba olej pali...

    • 34 17

    • (1)

      Każdy silnik przy szybkim dodaniu obciążenia "dymi" proszę spojrzeć na samochody przed soba6

      • 1 1

      • stary tak a nowy po to ma właśńie filt dpf żeby nie śmierdzał

        • 1 0

    • Po tym dymie wnioskuję

      że wtryski są od 30 letniego tdika

      • 2 0

    • diesel musi dymic (2)

      • 8 1

      • Pszepraszam bardzo (1)

        Moja BMW nie dymi , a kopa ma niezlego

        • 0 9

        • Chyba dostała

          • 0 0

    • A moze (1)

      Na bio-dislu jada , pewnie taniej .

      Albo paliwo od mafi paliwowej kupuja po atrakcyjnych cenach .

      • 2 1

      • Raczej kotkami palą :)

        • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Podniesienie bandery na holowniku Atlas

    damen (1)

    myślę że jest ok to przyzwoita firma i to jedna z nielicznych a takie póki co są dwie

    • 3 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Podniesienie bandery na holowniku Atlas

      nie nie jest, jest to fimra "tylko dla swoich"

      czyli kiedyś udało sie kto tam pracował dostać akcje i uwłaszczyć się za grosze na państwowym majątku

      • 0 0

  • Coooo (4)

    O co chodzi!?!?! Nasze stocznie zdychaja a holownik na projekcie damena i od skosnych!?!? Czyzby znowu ktos nie mogl dogadac sie ze zwiazkowcami i zamawia za granica

    • 39 12

    • (1)

      Nasze stocznie zbudowalyby holownik w dwa lata i prototyp

      • 6 2

      • zainteresowałes się tematem?

        gadasz żeby gadać, nie?

        • 2 0

    • Buduje się tam gdzie jest taniej i lepiej. Nasze stocznie to tysiące związkowców i nikogo do pracy.

      • 21 6

    • Tam lepsza prowizje od kontraktu daja

      • 1 2

  • Przebieraniec

    A co tam robił facet w sukience? ;-)

    • 4 5

  • Ekologia się kłania

    Gdzie jest dpf?

    • 2 0

  • Szok ! w Wietnamie ? (2)

    Myślałem, że tylko my budujemy dla Wietnamu (żaglowiec) a to oni nam budują - holowniki....

    • 12 1

    • Polskie stocznie niestety za tego typu jednostkę liczą sobie kilka milionów PLN więcej i do tego czas o 3 razy dłuższy budowy. Co z tego że Wietnam, pod nadzorem dobrej firmy był budowany. Zgodnie z konwecjami morskimi.

      • 2 0

    • Hala

      Skończyli dobrą Politechnikę, są pracowici i praktyczni. Nic dziwnego, że DAMEN ulokował tam swój zakład. Główne rynki zbytu mają na miejscu. W Gdańsku też są zakłady damen, ale produkują najprecyzyjniejsze podzespoły dla grupy.

      • 0 0

  • (2)

    5000 konikow!Jest moc.A Aresy Ajaxy jeszcze sa?

    • 19 4

    • 5600 KM Ajaks na Morzu Czarnym. Ares zezlomowany

      • 1 1

    • Som i majom się dobrze

      • 3 1

  • DAMEN - brawo!!!

    Damen robi najlepsze holowniki, z tego słynie!
    Poza tym drodzy Janusze, Damen ma w Polsce 4 firmy i zatrudnia setki osób więc daje zarobić Polskim pracownikom i płaci w Polsce podatki...
    ale co tam Janusze muszą hejtować...

    • 13 2

  • King Kong

    Wietnamczykom gratulujemy.

    • 3 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Podniesienie bandery na holowniku Atlas

    widać że już po chipsie u Mirka z żukowa

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane