• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy patrolowiec odebrany przez Straż Graniczną

VIK
25 września 2023, godz. 10:10 
Opinie (79)

Morski Oddział Straży Granicznej odebrał od wykonawcy statek patrolowo-ratowniczy SG-301. Budowała go stocznia francuska, przy udziale trójmiejskich zakładów. O odebraniu jednostki poinformował szef MSWiA, Mariusz Kamiński. Czy to oznacza, że sprawy w sądzie nie będzie?



- Nowy patrolowiec został już odebrany przez Morski Oddział Straży Granicznej. Niedługo będzie służyć na polskich wodach. SG-301 może być wykorzystywany m.in. do ujawniania nielegalnych prób przekroczenia morskich granic UE, a także uczestniczyć w akcjach ratowniczych - poinformował Mariusz Kamiński, szef MSWiA i koordynator służb specjalnych.
Statek trafił do Gdańska na początku września. Przez ostatnie dni przechodził próby zdawczo-odbiorcze. Jak wynika z komunikatu, szef MSWiA przeszedł je pomyślnie. Jednostka w najbliższym czasie trafi do Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej w Gdańsku-Westerplatte. Ma otrzymać imię "Gen. Józef Haller".


Umowę na budowę i dostawę pełnomorskiej jednostki patrolowej OPV (offshore patrol vessel) dla Morskiego Oddziału Straży Granicznej podpisano z francuską stocznią Socarenam w październiku 2020 r. W polskiej stoczni i przy udziale polskich podwykonawców zbudowano jednak kadłub z nadbudową i częściowym wyposażeniem.

Według kontraktu miał on kosztować 111 mln zł, a pieniądze w 90 proc. pochodzą z Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego Unii Europejskiej. Pozostałe 10 proc. to środki z budżetu państwa.

Budowa rozpoczęła się w czerwcu 2021 r. Na zlecenie firmy Naviretech przy nabrzeżu gdańskiej spółki Marine Stal została położona stępka pod budowę kadłuba. Wcześniej - również na zlecenie Naviretech - w gdyńskiej stoczni Crist przeprowadzono cięcie blach do tego projektu. Po roku, czyli w czerwcu 2022 r., odbyło się wodowanie kadłuba z nadbudową i częściowym wyposażeniem. Potem jednostka trafiła do Francji do stoczni w Calais, skąd wróciła do Polski już w pełni wyposażona. Partnerami francuskiej stoczni w budowie patrolowca były też firmy z Trójmiasta: Shipcon, Nauta-StalStazen


Niestety, jak podała wp.pl, między zamawiającym a wykonawcą pojawił się konflikt. Poszło o pieniądze. Francuzi mieli poinformować MOSG o konieczności "waloryzacji ceny", strona polska odmówiła francuskiej stoczni dopłaty ok. 5 mln euro. Zmiana ceny wynika m.in. z "drastycznych podwyżek dostaw materiałów i urządzeń" z powodu pandemii COVID-19, a potem wojny na Ukrainie. W górę poszły m.in. ceny blach okrętowych, podzespołów i wyposażenia we wszystkich stoczniach w Europie. W tej sytuacji Francuzi poszli do sądu.

Czy przyjęcie jednostki od wykonawcy oznacza zakończenie sporu? O tym szef MSWiA nic nie wspomniał. Wiadomo, że w sporze stronę polską reprezentuje Prokuratoria Generalna, której sąd w Gdańsku dał dwa miesiące na odpowiedź na pozew. Problem na linii zamawiający wykonawca niestety może także oznaczać kłopoty dla polskich podwykonawców.

Długość całkowita nowego patrolowca wyniesie ok. 69,9 m, zanurzenie kadłuba ok. 3,2 m, szerokość ok. 11,5 m. Na pokładzie przewidziano miejsce dla 35 osób, w tym 20 członków załogi stałej. Według założeń ma mieć 12-dniową zdolność operacyjną i być przystosowana do brania udziału w misjach nie tylko na Bałtyku, ale również w rejonie Morza Śródziemnego i Północnego. Do jego zadań będzie należała m.in: ochrona zewnętrznych granic UE, udział w wielozadaniowych operacjach morskich, zwalczanie nielegalnej migracji, transportu szkodliwych substancji chemicznych, narkotyków, broni i materiałów niebezpiecznych, udział w akcjach ratowniczych SAR i wsparcie w obliczu klęsk żywiołowych oraz humanitarnych.
VIK

Miejsca

Opinie (79) 6 zablokowanych

  • (4)

    " 111 mln zł, a pieniądze w 90 proc. pochodzą z Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego Unii Europejskiej. Pozostałe 10 proc. to środki z budżetu państwa" - czyli ostatnie inwestycje rozpoczęte za PO i na tym koniec kasy z UE - wyrabiajcie paszporty bo od października dzięki pisowi pojedziecie tam gdzie Kaczyński - wyłącznie na wycieczki krajowe...

    • 15 20

    • Wycieczki krajowe polską koleją i polskim PKS. To były piękne czasy moich znajomych - Janusza i Grażyny

      • 0 1

    • Bo granic UE bronimy (2)

      Jesteśmy wschodnią ścianą NATO i Schengen. To co sami sobie mamy kupować?

      • 5 1

      • Czego bronimy skoro wizy RP można kupić, a Bug w pewnych miejscach przejść bo woda po kolana.

        • 2 1

      • Jesteśmy wschodnią ścianą

        I tylko tyle...

        • 1 0

  • Sto milionów?

    Skąd oni mieli tyle siana?
    Lechu im dał to co obiecał?

    • 1 5

  • a gdzie karabin ?

    jak do zwalczania nielegalnych przekroczeń granic UE to karabin potrzebny

    • 9 0

  • No, no (4)

    18 węzłów to nie przelewki. Nie dogoni co prawda promu, nie mówiąc już o łodzi motorowej, ale z naszym niszczycielem min ma spore szanse. Tylko czemu nazywać ten okręt patrolowcem? To raczej transportowiec dla rozbitków (czytaj imigrantów).

    • 25 9

    • No właśnie, dla nich lepiej kupić okręt desantowy z demobilu.

      • 4 0

    • Będą łowić uchodźców/obywateli Danii, Szwecji, Finlandii....uciekających do dobrobytu Kaczystanu. (1)

      • 2 1

      • I odstawiać na Bornholm

        • 1 0

    • z 18stoma wezlami to mu nawet szybsze kutry rybackie pouciekaja :-)

      • 0 0

  • Super (3)

    W ochronę granic zawsze warto inwestować

    • 11 3

    • Ochrona granic

      Tak naprawdę to więcej sensu ma Różaniec Do Granic. Przynajmniej ktoś może wypatrzeć, że coś/ktoś narusza Polską granicę/przestrzeń powietrzną. Np rakieta, śmigłowce, balon...

      • 6 4

    • (1)

      Ale on jest za duży. Jak to wpłynie na granicę z białorusią?

      • 1 2

      • Wisłą do Zegrza, a potem już Bugiem. Da radę.

        • 0 0

  • Czy jest tam alkomat? (1)

    • 0 4

    • Wszystko jest nawet proca.

      Bo uzbrojenia nie widać. Może będzie. Kto wie.

      • 0 1

  • No i super !

    Tylko zastanawiam się nad tym że zalew nielegalnych imigrantów nie odbywa się drogą morska . Południe Europy tak , ale nie u nas ! No chyba że będą nas chronić przed poławiaczami bursztynu z Hiszpanii .

    • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    Przypominam, że (1)

    Straż graniczna jest od pilnowania granic, a od ratowania rozbitków są inne służby. Inaczej robi się bałagan kompetencyjny i potem mamy takie kwiatki, jak pseudo hiszpańscy nurkowie na łódce kupionej nad jeziorem za grosze odkryci przypadkiem w rejonie portu.

    • 19 7

    • Dlatego mamy teraz ten statek... do pilnowania Hiszpanów

      Potrzeba jeszcze czegoś do pilnowania ruskich rakiet w Polskich lasach

      • 4 0

  • (5)

    Czy ten okręt będzie posiadał uzbrojenie??? bo jak widzę zanurzenie około 3,5 metra to będzie mógł wpływać przez nowy przekop na Zalew Wiślany przynajmniej raz w tygodniu aby podnieść statystyki i ważność tej inwestycji !

    • 15 12

    • A jo może wplynąc i nie musi prosić o pozwolenie ruskich jak kiedyś donald. (4)

      Jak znam życie to putin nie byl entuzjastą tej inwestycji.

      • 3 6

      • Zgroza

        Za to pisowski troll jest w niebo wziety

        • 5 5

      • Nie jest też entuzjastą miliona aut el. Ani promu

        Może dlatego ich nie ma

        • 3 2

      • Jo, ocieplenie było czuc w 2006

        Polska będzie brała pod uwagę interesy Rosji przy rozpatrywaniu problemu rozmieszczenia elementów amerykańskiego systemu obrony antyrakietowej na swoim terytorium - poinformował po powrocie z Warszawy, szef rosyjskiej dyplomacji Siergiej Ławrow.

        Prezydencki minister podkreślił, że nastąpiło ocieplenie polsko-rosyjskich stosunków, i że strona polska jest zadowolona z wizyty Ławrowa. - To co było najważniejszym mankamentem w stosunkach polsko-rosyjskich, to panujący w nich chłód, i to puściło, czuło się ocieplenie - powiedział Krawczyk.

        • 3 2

      • " LPG z Rosji wciąż wjeżdża do Polski, głównie przez Białoruś"

        Rusek z kotem poprośił swoich o pozwolenie?

        • 4 3

  • Oj Prokuratoria znajdzie ciekawe kwiatki.... (1)

    • 0 1

    • W sprawie zamachu?

      No czekamy czekamy

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także współodpowiedzialna za procesy strategicznego planowania i zarządzania SESCOM. Magister ekonomii z Certyfikatem Księgowym Ministra Finansów oraz ukończonymi licznymi studiami podyplomowymi z zakresu księgowości, finansów i controllingu. Wieloletni praktyk wykorzystujący w swojej pracy nie tylko wiedzę z zakresu księgowości i finansów, ale także ekonomii oraz zarządzania.

Najczęściej czytane