- 1 Coraz więcej zboża w trójmiejskich portach (69 opinii)
- 2 Terminal agro. Postępowanie odwołano, aby ogłosić nowe (61 opinii)
- 3 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (77 opinii)
- 4 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (78 opinii)
- 5 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (115 opinii)
- 6 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (252 opinie)
Nowy patrolowiec odebrany przez Straż Graniczną
Morski Oddział Straży Granicznej odebrał od wykonawcy statek patrolowo-ratowniczy SG-301. Budowała go stocznia francuska, przy udziale trójmiejskich zakładów. O odebraniu jednostki poinformował szef MSWiA, Mariusz Kamiński. Czy to oznacza, że sprawy w sądzie nie będzie?
- Nowy patrolowiec został już odebrany przez Morski Oddział Straży Granicznej. Niedługo będzie służyć na polskich wodach. SG-301 może być wykorzystywany m.in. do ujawniania nielegalnych prób przekroczenia morskich granic UE, a także uczestniczyć w akcjach ratowniczych - poinformował Mariusz Kamiński, szef MSWiA i koordynator służb specjalnych.
Statek trafił do Gdańska na początku września. Przez ostatnie dni przechodził próby zdawczo-odbiorcze. Jak wynika z komunikatu, szef MSWiA przeszedł je pomyślnie. Jednostka w najbliższym czasie trafi do Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej w Gdańsku-Westerplatte. Ma otrzymać imię "Gen. Józef Haller".
Umowę na budowę i dostawę pełnomorskiej jednostki patrolowej OPV (offshore patrol vessel) dla Morskiego Oddziału Straży Granicznej podpisano z francuską stocznią Socarenam w październiku 2020 r. W polskiej stoczni i przy udziale polskich podwykonawców zbudowano jednak kadłub z nadbudową i częściowym wyposażeniem.
Według kontraktu miał on kosztować 111 mln zł, a pieniądze w 90 proc. pochodzą z Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego Unii Europejskiej. Pozostałe 10 proc. to środki z budżetu państwa.
Budowa rozpoczęła się w czerwcu 2021 r. Na zlecenie firmy Naviretech przy nabrzeżu gdańskiej spółki Marine Stal została położona stępka pod budowę kadłuba. Wcześniej - również na zlecenie Naviretech - w gdyńskiej stoczni Crist przeprowadzono cięcie blach do tego projektu. Po roku, czyli w czerwcu 2022 r., odbyło się wodowanie kadłuba z nadbudową i częściowym wyposażeniem. Potem jednostka trafiła do Francji do stoczni w Calais, skąd wróciła do Polski już w pełni wyposażona. Partnerami francuskiej stoczni w budowie patrolowca były też firmy z Trójmiasta: Shipcon, Nauta-Stal i Stazen.
Niestety, jak podała wp.pl, między zamawiającym a wykonawcą pojawił się konflikt. Poszło o pieniądze. Francuzi mieli poinformować MOSG o konieczności "waloryzacji ceny", strona polska odmówiła francuskiej stoczni dopłaty ok. 5 mln euro. Zmiana ceny wynika m.in. z "drastycznych podwyżek dostaw materiałów i urządzeń" z powodu pandemii COVID-19, a potem wojny na Ukrainie. W górę poszły m.in. ceny blach okrętowych, podzespołów i wyposażenia we wszystkich stoczniach w Europie. W tej sytuacji Francuzi poszli do sądu.
Czy przyjęcie jednostki od wykonawcy oznacza zakończenie sporu? O tym szef MSWiA nic nie wspomniał. Wiadomo, że w sporze stronę polską reprezentuje Prokuratoria Generalna, której sąd w Gdańsku dał dwa miesiące na odpowiedź na pozew. Problem na linii zamawiający wykonawca niestety może także oznaczać kłopoty dla polskich podwykonawców.
Miejsca
Opinie (79) 6 zablokowanych
-
2023-09-26 07:33
wielki przekręt (przekop) (1)
horała z meizą sprzedali Lotos ruskim arabom
- 1 1
-
2023-09-27 03:00
Caly PiS to jeden wielki przekręt, na niespotykaną skalę
- 0 0
-
2023-09-26 21:25
Po czym zapewne wkrótce Unia wyda nam rozkaz: wysłać jednostkę na Morze Śródziemne, do wożenia turystów zasiłkowych (1)
Tych z Afryki. Do Włoch.
- 0 0
-
2023-09-27 01:50
Ci z Polski preferują busa
- 0 0
-
2023-09-27 06:52
Jednostka w najbliższym czasie trafi do Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej w Gdańsku-Westerplatte. Ma otrzymać imię "Gen. Józef Haller".
Niezły pstryczek w kaszubski nos.
Polecam poczytać jakie szkody Kaszubom wyrządzili żołnierze Hallera.
Sejm Rzeczypospolitej o Pomorzu w 1920 roku: sprawozdanie Komisji Pomorskiej.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.