• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy terminal kolejowy w Gdańsku. Nawet 1,5 mln TEU na torach

Robert Kiewlicz
14 marca 2024, godz. 08:00 
Opinie (94)
Obecny poziom wykorzystania kolei sprawia, że potencjalne zapotrzebowanie na przewozy kolejowe może w najbliższych latach wzrosnąć do 1,5 mln TEU rocznie. Obecny poziom wykorzystania kolei sprawia, że potencjalne zapotrzebowanie na przewozy kolejowe może w najbliższych latach wzrosnąć do 1,5 mln TEU rocznie.

W gdańskim porcie powstanie nowy terminal kolejowy. Potencjalne zapotrzebowanie na przewozy kolejowe może przekroczyć nawet 1,5 mln TEU (kontenerów dwudziestostopowych). Władze Baltic Hub poinformowały, podczas trwającej w Gdyni konferencji Transport Week, że szukają obecnie odpowiedniej lokalizacji dla takiego obiektu, którego budowa ułatwi i wesprze rozwój polskich portów oraz całej branży morskiej i logistycznej w kraju.



W Lotos Kolej chcą zmiany zarządu. Piszą do premiera W Lotos Kolej chcą zmiany zarządu. Piszą do premiera


Obecnie terminal kolejowy Baltic Hub posiada siedem torów kolejowych o długości 750 m każdy, o łącznej długości 5,25 km, obsługiwanych przez trzy suwnice RMG, ale w maju 2024 r. roku zostanie zainstalowana czwarta w pełni zelektryfikowana suwnica RMG, która zwiększy przepustowość kolejową firmy do ok. 1 mln TEU rocznie.



- Wzrost wolumenu importu/eksportu w Baltic Hub był bardzo silny od początku rosyjskiej wojny na Ukrainie. Ten wzrost wypełnił miejsce na statkach zwolnione przez utratę połączeń transshipmentowych z Rosją, w tym dodanie ok. 100 tys. TEU ukraińskiego biznesu. Napędziło to popyt na usługi kolejowe i ostatnio zaowocowało rekordowymi miesięcznymi przeładunkami na bocznicy kolejowej (53 tys. TEU w lutym 2024 r.) - mówi Charles Baker, dyrektor generalny Baltic Hub.

Nawet 1,5 mln kontenerów wyjedzie z Gdańska koleją



Jak twierdzi Baker, gdy weźmiemy pod uwagę, że uruchomienie T3 na początku 2025 r. zapewni dodatkowe moce przeładunkowe (1,5 MTEU) dla klientów Baltic Hub - linii żeglugowych.

- Musimy zastanowić się, co to oznacza pod względem wzrostu liczby kontenerów na kolei i naszej zdolności do obsługi tego wzrostu. Podział modalny w 2024 r. wynosi 32 proc. w transporcie kolejowym i 68 proc. w transporcie drogowym. Jednak w niedawnej przeszłości Baltic Hub wskaźnik ten osiągnął 34 proc., a patrząc na konkurentów i partnerów, takich jak Hamburg i Koper, możemy spodziewać się udziału kolei na poziomie 40 proc., a nawet do 50 proc. - dodaje Baker.


Rośnie rola kolei w transporcie



Taki poziom wykorzystania kolei sprawia, że potencjalne zapotrzebowanie na przewozy kolejowe znacznie przekracza 1 mln TEU, a nawet 1,5 mln TEU.

- Obliczamy, że drugi terminal kolejowy będzie potrzebny, gdy osiągniemy 1 mln TEU na kolei, a może to nastąpić już w 2027 r. Dlatego czas jest tu kwestią kluczową, ponieważ szukamy odpowiedniej lokalizacji dla takiego obiektu, którego budowa ułatwi i wesprze rozwój polskich portów oraz całej branży morskiej i logistycznej w kraju - tłumaczy Charles Baker.

Kontenery z gdańskiego portu jadą na Ukrainę, Słowację i do Czech



Baltic Hub oferuje obecnie połączenia z Ukrainą, Czechami (do siedmiu tygodniowo) i Słowacją. Połączenie Baltic Hub z Polską, Europą Środkowo-Wschodnią i Ukrainą jest doskonałe, z bezpośrednimi połączeniami z krajową siecią kolejową oraz polskich dróg krajowych i autostrad, które w ostatnich latach przeszły niesamowitą transformację i rozwój. Prowadzi to do znacznie bardziej niezawodnych, szybkich i wydajnych możliwości infrastrukturalnych dla bezpiecznego i efektywnego przemieszczania ładunków i towarów, oczywiście w sposób bardziej przyjazny dla środowiska.

Miejsca

Opinie (94) 5 zablokowanych

  • czyli znowu będziemy niszczyć zieleń dla pieniędzy (1)

    człowiek to niszczyciel planety

    • 1 9

    • To się usuń, dzbanie!

      • 2 1

  • Opinia wyróżniona

    I wszystkie te kontenery będą zasuwały przez Orunię i Lipce gdzie brakuje bezkolizyjnych przejazdów prze tory (1)

    Przy okazji modernizacji linii kolejowej nawet najmniejsze wsie wynegocjowały i zrealizowały z PKP takie przejazdy. Tylko nie Gdańsk bo wasz najwiekszy santo subito był zajęty budową stadionu, kupowaniem mieszkań, ECS-em, teatrem szekspirowskim i ogólnie kreowanem splendoru wokół siebie m.in. z takimi przedsiewzięciami jak amber gold i ciąganie samolotów na lotnisku, do tego to miał dużą głowę na karku. Nie starczyło czasu i chęci, żeby zadbać o taką sprawę jak bezkolizyjną trasę kolejową

    • 24 8

    • Skąd PISzesz?

      Gdybyś była stąd, to byś wiedziała, że linia kolejowa z Portu Północego nie przebiega przez Orunię i Lipce.

      • 3 2

  • Gdański samorzad

    To satanizm od 30 lat i ukradzione dotacje i etaty.
    Zmarnowali wiele rodzin i ukradli pomysły

    • 8 1

  • Obudzcie sie Panowie i Szlachta rzadzaca tym krajem czy wojewodztwem. (1)

    Czas juz najwyzszy, wrecz ostateczny aby rozpoczac budowe nowych rownoleglych torowisk wzdluz obu glownych linii kolejowych, przez Tczew oraz przez Koscierzyne i Bydgoszcz

    • 11 0

    • dla 201 to już z dziesięć lat plany się robi

      A cała "węglówka" w 10 lat powstała, i to licząc od uchwały sejmu o jej budowie.

      Ma już prawie 100 lat, ale w planach jej rewitalizacji nie bierze się pod uwagę faktu, że powstawała ona w zupełnie innych uwarunkowaniach geopolitycznych i jej przebieg obecnie nie musi mieć tak trudnego przebiegu.

      Podobnie jak pokraczna konstrukcja torowisk w porcie Gdynia.

      • 0 0

  • premia (3)

    Gdzie jest Premia, którą obiecali pracownikom od stycznia. Kłamliwy ten Zarząd

    • 16 0

    • jak głosowałeś tak masz

      • 4 1

    • Spokojnie

      To miejsce nie jest dobre do wyrażania takich opinii.
      Masz rację z pytając ale nie tu.

      • 2 0

    • zarząd dostał premie i jest zadowolony.

      • 3 0

  • Premie

    Czekam od stycznia, pewnie wyjechały w kontenerach.

    • 9 0

  • Opinia wyróżniona

    Doskonale (2)

    od lat było to wąskie gardło - rozwój intermodalu to doskonaly sposób na zwiększenie atrakcyjności Gdańska względem Hamburga

    • 34 0

    • tylko że pozorny

      bo korek jest parę kilometrów na południe.

      • 2 1

    • Oby tylko

      te TIRy nie jezdziły po mieście.
      Oby produkcja i logistyka były wypychane poza region zurbanizowany. Obecnie zdjęcia satelitarne są bezlitosnym dowodem na to, że Gdańsk to strata terenów turystycznych i o wysokich walorach przyrodniczych, na kozysc np. hałd węgla itp.
      Takie marnotrawstwo pieknego regionu turystycznego...

      • 1 1

  • Waskie gardlo do Gdansk Port Polnocny lcs gpa

    Stacja po remoncie a nie są w stanie obsłużyć w pełni istniejącego ruchu na dzień dzisiejszy.

    • 4 0

  • skoro jesteś mądrzejszy od nich i masz taki kapitał

    to sam zbuduj i zautomatuzuj swoj własny port, wtedy nic cie nie bedzie bolało

    • 1 0

  • Brawo nie dotrzymujecie słowa

    Jakim prawem ma to się odbyć w sposób przyjazny dla środowiska najlepszy i największy teren do spacerowania odizolowany od świata idealny do relaksu pocięty i rozkopany przez was las znowu pójdzie do cięcia czy wy jesteście normalni czy kupić wam leczenie psychiatryczne

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie zdobywał w znanych i cenionych przedsiębiorstwach doradczych, produkcyjnych i handlowych (m.in. Mars Inc., JP Morgan Chase, Azimutus SA, Business Group Polska). Posiada doświadczenie zawodowe w doradztwie przy dużych międzynarodowych transakcjach zakupu i sprzedaży przedsiębiorstw, jak również w mniejszych krajowych projektach. Piastując stanowiska w zarządach i radach nadzorczych szeregu spółek...

Najczęściej czytane