• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy terminal paliwowy w Gdańsku. PERN rozbuduje Siarkopol

Robert Kiewlicz
30 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Więcej ropy popłynie Rurociągiem Pomorskim
  • PERN planuje rozbudowę infrastruktury umożliwiającej przeładunek oleju napędowego w Gdańsku. Surowiec miałby trafiać do Gdańska drogą morską na Nabrzeże Obrońców Poczty Polskiej (na zdjęciu) lub do Naftoportu.
  • PERN planuje rozbudowę infrastruktury umożliwiającej przeładunek oleju napędowego w Gdańsku. Surowiec miałby trafiać do Gdańska drogą morską na Nabrzeże Obrońców Poczty Polskiej (na zdjęciu) lub do Naftoportu.

PERN planuje przystosowanie gdańskiego Siarkopolu do przyjmowania drogą morską i rurociągiem dalekosiężnym, magazynowania i wysyłania koleją oleju napędowego. Surowiec miałby trafiać do Gdańska drogą morską na Nabrzeże Obrońców Poczty PolskiejMapka lub do Naftoportu i być magazynowany oraz przeładowywany na terenie SiarkopoluMapka.



PERN zakończył rozbudowę Terminalu Naftowego w Gdańsku



Co jest największym zagrożeniem dla bezpieczeństwa energetycznego kraju?

Spółka ogłosiła właśnie przetarg na opracowanie koncepcji oraz kompletnej dokumentacji projektowej. Oferty można składać do 8 czerwca 2022 r.

- Pierwszy etap zadania ma na celu opracowanie koncepcji, a następnie dla wybranego wariantu dokumentacji projektowej i pozyskanie zgód administracyjnych niezbędnych dla zorganizowania przeładunku oleju napędowego ze statków na kolej z wykorzystaniem infrastruktury Siarkopolu Gdańsk po przeprowadzeniu jej modernizacji oraz lub opcjonalnie, po wybudowaniu magistrali, z wykorzystaniem rurociągu łączącego Naftoport z Siarkopolem Gdańsk - czytamy w ogłoszeniu opublikowanym przez PERN.

Trzy warianty nowego terminalu paliwowego w Gdańsku



Według dokumentacji pod uwagę brane są trzy koncepcje. Pierwsza przewiduje przeładunek oleju napędowego z nabrzeża Obrońców Poczty Polskiej istniejącymi rurociągami do zbiorników magazynowych w Siarkopolu Gdańsk i wydawanie surowca do cystern kolejowych oraz w kierunku odwrotnym, czyli z kolei do zbiorników, a następnie na statki.

Embargo na gaz i ropę z Rosji. Część krajów może mieć spore problemy



Wariant drugi przewiduje przyjmowanie oleju napędowego w Naftoporcie, transport nowym rurociągiem przesyłowym do zbiorników w Siarkopolu Gdańsk, a następnie przeładunek na kolej na terenie spółki. W ramach tego wariantu wykonawca zobowiązany będzie m.in. do zaprojektowania nowego rurociągu przesyłowego z Naftoportu do Siarkopolu Gdańsk po optymalnej trasie.

Wysadzenie wieży w Siarkopolu w 2010 r.


Wariant trzeci obejmuje przyjmowanie oleju napędowego w Naftoporcie, transport nowym rurociągiem do trzech nowych zbiorników w Siarkopolu Gdańsk o pojemności 32 tys. m sześć. każdy, a następnie przeładunek na kolej. W tym wariancie wykonawca powinien uwzględnić m.in. zaprojektowanie nowego rurociągu przesyłowego oraz trzech zbiorników do magazynowania produktów naftowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą niezbędną do ich obsługi i eksploatacji.

Inwestycje w Gdańskim Siarkopolu



Budowę Siarkopolu rozpoczęto w 1969 r. W latach 1970-1973 przedsiębiorstwo było włączone w skład kombinatu Siarkopol Kombinat Kopalń i Zakładów Przetwórczych Siarki w Tarnobrzegu. Ukończenie w 1973 r. podstawowych inwestycji w Siarkopolu zapewniało przedsiębiorstwu rozładunek 2 mln ton siarki ciekłej rocznie, magazynowanie do 600 tys. ton siarki zestalonej na polach składowych oraz załadunek 10 tys. ton siarki płynnej na dobę. Od 1985 r. nazwa brzmiała: Przedsiębiorstwo Przeróbki i Spedycji Kopalin Chemicznych Siarkopol w Gdańsku.

Rosja wstrzymała dostawy gazu, wstrzyma też dostawy ropy naftowej?



W październiku 1991 r. został ustanowiony akt przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w spółkę akcyjną, zgodnie z którym Skarb Państwa przekształcił Przedsiębiorstwo Przeróbki i Spedycji Kopalin Chemicznych Siarkopol w Gdańsku w jednoosobową spółkę akcyjną Skarbu Państwa. W połowie sierpnia 2010 r. PERN został właścicielem 85 proc. akcji Siarkopolu. Akcje przejął od Skarbu Państwa.

Terminal Naftowy PERN w Gdańsku



We wrześniu 2021 r. zakończyła się jedna z największych inwestycji dotyczących wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego Polski.

Wmurowano kamień węgielny pod budowę Terminalu w Gdańsku w 2014 r.


Terminal Naftowy PERNMapka jest umiejscowiony w Porcie Północnym. Po rozbudowie Terminal to 11 zbiorników o łącznej pojemności 765 tys. m sześc., a także rurociągi zewnętrzne i wewnętrzne na ropę naftową, oczyszczalnie ścieków, pompownie ropy, systemy przeciwpożarowe oraz pełna infrastruktura z drogami, siecią kanalizacyjną i elektryczną. Prace przy budowie terminalu naftowego rozpoczęły się 21 lutego 2014 r.

Pierwszy tankowiec z ropą od Saudi Aramco w Naftoporcie



PERN "Przyjaźń" jest spółką, w której 100 proc. udziałów należy do Skarbu Państwa. Zajmuje się głównie transportem ropy naftowej do rafinerii w Polsce oraz wschodnich Niemiec poprzez rurociąg "Przyjaźń", biegnący z Adamowa do Płocka i dalej do Schwedt, oraz Rurociąg Pomorski łączący Płock z Gdańskiem. Rewersyjny Rurociąg Pomorski w połączeniu z terminalem naftowym w Gdańsku umożliwia import surowca z morza oraz tranzyt ropy naftowej przez Polskę.

Rozbiórka obiektów należących do Siarkopolu w 2010 r.

Miejsca

Opinie (87) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (1)

    Norwegia za dużo nam tej ropy prawdopodobnie nie sprzeda, bo oni dbają o przyszłość swojego kraju. Niestety najtańsza i najlepsza jest rosyjska ropa. I koszt transportu jest najniższy.

    • 1 0

    • ale polak jako rusofob bez wlasnego pomyslunku chetnie kupi drozej od USA i bedzie narzekal na Rosje ze drogo

      • 0 0

  • I znowu bede zarabial gruba forse (1)

    500zl za piaskowanie 8h.
    A wam jest lyso bo nie potraficie

    • 2 1

    • to marne grosze i jeszcze fizol sie chwali bhahahah

      • 0 0

  • Obajtek (4)

    nie moze wybudowac 3 rafinerii zamiast sprzedawac pol Lotosu?

    • 3 1

    • (1)

      nie zdążymy wybudować rafinerii bo zaraz będzie zakaz sprzedaży samochodów spalinowych i popyt na paliwa ciekłe spadnie

      • 1 0

      • zeby tak bylo

        • 0 0

    • obajtek to trol od putlera, dziala na niekorzysc Polski

      • 0 0

    • A pis potrafi cokolwiek wybudować czy tylko łapami machać czego to nie będzie.

      • 2 1

  • Opinia wyróżniona

    (17)

    No i brawo! Teraz tylko wybudujcie ze 2 elektrownię atomowe i żegnamy ruskie surowce!

    • 69 10

    • (5)

      czytaj zuwaga!!!,nie sutowiec,a gotowy prdukt bedziemy kupowac po likwidacji lotosu!!

      • 3 2

      • Opinia wyróżniona

        (4)

        Czytam ale nie znasz faktów, gotowy produkt cały czas kupowaliśmy ze wschodu, i z zachodu, i z południa bo nasze dwie rafinerie to za mało na nasz rynek. Ktoś przegapił transformację i nie dobudował 3 rafinerii. Także od wielu lat importujemy olej napędowy i benzynę.

        • 10 8

        • (1)

          Nie wiem skąd te minusy, Polska importowała olej napędowy z Białorusi, Rosji i Niemiec, a benzynę głównie ze Słowacji i Niemiec.

          • 3 0

          • Statkiem ze Słowacji... przez Radom

            Suski

            • 1 1

        • (1)

          to baza paliw w porcie polnocnym tez na sprzedaz w polaczeniu z rafineria?!.tak ze znajomosci tematu!!

          • 0 4

          • nie bo ta baza należy do PERN, tak samo jak ta na Górkach zachodnich i Dębogórzu

            • 3 0

    • Pytania? (4)

      "Elektrownia na miarę naszych czasów". Miliardy utopione w Ostrołękę. Zeznania i dokumenty obciążają establishment PiS
      Brak źródeł finansowania już na początku inwestycji był podstawową przyczyną porażki przy budowie elektrowni węglowej Ostrołęka C. Tak wynika z dokumentów NIK, które widział Onet. Wyłania się z nich obraz niegospodarności, niekompetencji i świadomego wręcz sabotowania całego procesu, co już przyniosło 1 mld 350 mln zł strat. Doprowadziły do tego decyzje państwowych spółek i lokalnych polityków PiS"

      • 8 7

      • (3)

        "które widział Onet", niezależne media hahaha idź się schowaj z tymi bzdurami.

        • 8 3

        • Dla pis mingów tylko RIA Novosti, TVP i podobne kanały reżimowe

          Tępa propaganda której PRL by się wstydził.

          • 5 2

        • Niezależna kur wizja

          Buahaaaahaaaa

          • 3 3

        • Oj, w TVP nie było?

          No tak wtedy nie prawda pislamisto

          • 4 4

    • zabawny jesteś

      średni czas budowy EJ na świecie to obecnie 16 lat. średni. w Polsce z uwagi na brak kadr i zaplecza naukowo technicznego będzie to więcej czasu, prawdopodobnie ok 20 lat. Realnie prąd z pierwszej EJ mógłby popłynąć ok 2040 roku. Według prognoz (które np. w ogóle nie uwzględniły rozwoju fotowoltaiki) deficyt mocy zacznie się w Polsce od 2030 roku i obejmie ok 10 000 MW mocy (10 GW). Tymczasem tylko w ciągu 12 miesięcy od marca 2021 do marca 2022 w Polsce przybyło ok 4 000 MW (4 GW) mocy z fotowoltaiki prosumenckiej. Jednocześnie uznaje się, że potencjał fotowoltaiki w Polsce został wykorzystany w ok 10%. Oczywiście wiadomo, że fotowoltaiką nie zbudujemy stabilnego systemu, to wymaga mocy zapasowych, szczytowych, itp. Ale te dane pokazują, w jakiej abstrakcji żyją ludzie napompowani bajkami o energetyce jądrowej w Polsce - w świecie kompletnej iluzji roztoczonej przez rozliczne spółki i organizacje lobbingowe wyrosłe jak grzybki po deszczu od czasu gdy były min. Grad "rozrzucił" ok 1 mld złotych na promocję energetyki jądrowej. Wówczas ogłupiono miliony Polaków, ogłupianie trwa nadal. Jaki będzie zaś realny polski miks energetyczny? Oczywiście wiatr z offshore'u (tu możemy zdążyć na 2030 rok ale trzeba się spieszyć), dalszy wzrost fotowoltaiki oraz jako źródło szczytowe i przejściowe (do czasu gospodarki wodorowej) to oczywiście gaz - jedyne w pełni elastyczne źródło energii kompatybilne z energetyką odnawialną, umożliwiające zwiększanie i redukcję mocy praktycznie w ciągu kilku minut (!) oraz zapewniające (w stosunku do spalania węgla i ropy) ok 50% redukcję emisji CO2. Jedyna różnica będzie taka, że nie będzie to gaz z Rosji. Reszta to mrzonki i lobbingowe bajki. Oczywiście głupiemu wolno w to wierzyć.

      • 3 4

    • brak myslenia cechuje sie tym, ze niemyslenie nie boli ale skutki juz tak. (2)

      Elektrownie atomowe, gdyby calkowite ryzyko ich uzytkowania, mialoby byc objete ubezpieczeniem, ich rentownosc bylaby ujemna, pomijajac juz skutki dlugofalowe.
      Pare elekrowni atomowych jest tez dobrym celem dla sasiadow masci wszelakiej.

      • 3 12

      • (1)

        yhym co było widać na Ukrainie :P czy Ty myślisz, że ktoś jest tak głupi by celować w elektrownie atomowe? nawet sowieckie orki tego nie robią

        • 6 0

        • ale ukraincy wraz z USA ta opcje z pewnoscia rozwazaja, dla nicht to kolejna bajeczna metoda pokazania, jak zly jest Putin

          • 1 5

    • Elektrownie atomowe i inzynierowie po KUL

      Beda sie modlic o ich bezpieczna exploatacje

      • 5 9

    • A jak juz sie rozpedza to ten prom, 100tys mieszkan i milion elektrycznych aut

      a pinokio sie lapami zamacha

      • 8 9

  • Nieźle pojechali - najpierw sprzedali Lotos ruskom a teraz zbudowaliśmy im nowy terminal - to jest zdrada narodowa. (4)

    • 11 23

    • Chyba łączą z orlenem (3)

      • 4 0

      • Powstanie CPN? (1)

        PiS to PRL bis

        • 1 1

        • stacje CPN już były jako marka Orlenu ale się nie przyjęły

          • 0 0

      • Część łączą,

        a części się muszą zgodnie z decyzją UE pozbyć. No to się pozbyli, sprzedając kapitałowi powiązanemu z Ruskimi...

        • 0 3

  • (3)

    czytajcie uwaznie!!,gotowy produkt!!, ,,olej napedowy"!,czyli perspektywicznie lotosu nie ma!!

    • 5 9

    • Lotosu już nie ma ale tłuste koty z PiS napchały swoje kieszenie kolejnymi srebrnikami. (1)

      • 4 4

      • wczoraj jeszcze stał

        • 1 0

    • Polska cały czas olej napędowy importowała bo mamy braki w produkcji, tylko zmieniamy kierunek z Rosji na Zachód, obecnie z Holandii leci ON

      • 0 0

  • Dziekujemy ci Siarkopolu, ze zabiles co drugiego mieszkanca Nowego Portu. (8)

    • 15 17

    • (1)

      czy znowu będzie śmierdzieć zgnitymi jajami w Nowym Porcie?

      • 1 2

      • to nie od Siarkopolu tylko z Fosforów

        • 1 0

    • siarkopol to najwiekszy po service port truciciel srodowiska , zamkac ten syf (1)

      • 3 4

      • już dawno zamknięty przecież, PERN ich wykupił

        • 1 1

    • Zawsze się można przeprowadzic (1)

      Suski

      • 10 5

      • to sie przeprowadz cym bale,

        • 3 3

    • Dziwne stwierdzenie, jakoś wszyscy z tego żyją i mają się dobrze...

      • 3 3

    • Siarkopol na siłę alkohol w gardła wlewał?

      • 10 4

  • Za rządów poprzedników pieniędzy nie było na nic. (3)

    Nic się nie opłacało.Jedyna propozycja dla Polaków to wyjechać na szparagi do Niemiec.

    • 10 13

    • To prawda... nikt tyle nie dał ile PiS naobiecał (1)

      "Elektrownia na miarę naszych czasów". Miliardy utopione w Ostrołękę. Zeznania i dokumenty obciążają establishment PiS

      • 4 4

      • Reaktywacja SKM do Brzeźna przez Nową Letnicę.

        • 0 1

    • a za pisuarow to nawet na szparagi sie nie oplaca bo inflacja ogromna, bo rozdaja patologi pieniadze

      bo patola to ich wyborcy

      • 5 2

  • No i ładnie nam się Polska rozwija, tak trzymać. (2)

    • 6 4

    • Najbardziej się rozwija w TVP

      I pensje kartelu żoliborskiego... też mają rozwój nieporównywalnie szybszy od normalnych ludzi.

      • 2 3

    • Najbardziej się rozwineło pier....

      Z którego nic jeszcze nie powstało

      • 0 1

  • Inwestycje (1)

    Pisuary, wystarczy nie kraść i myśleć a nie trzeba będzie wyciągać łapy do Norwegów.

    • 10 8

    • pisuar ma we krwi zlodziejstwo i degradacje srodowiska

      • 2 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie obrotu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Studiował na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od początku kariery zawodowej związany z branżą TSL. Jako przewodniczący Komisji Celnej w Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki był uczestnikiem wielu projektów realizowanych przy współudziale Izby Celnej w Gdyni oraz Ministerstwa Finansów. Jest...

Najczęściej czytane