• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy terminal promowy. Port Gdynia szuka przewoźników

Wioletta Kakowska-Mehring
11 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni

Budowa terminalu w Gdyni.


Ogłoszono postępowanie mające wyłonić przewoźników promowych korzystających z Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia, którego budowa trwa przy Nabrzeżu PolskimMapka. Kilka dni temu na teren terminalu dostarczona została pierwsza część ruchomych ramp, czyli urządzeń bezpośrednio łączących promy z lądem.



Postępowanie prowadzone jest w trybie negocjacji z ogłoszeniem. Przewoźnicy, którzy do 15 grudnia złożą wnioski o udział i zostaną zakwalifikowani w postępowaniu, będą mogli złożyć oferty, których treścią będą plany zawinięć, parametry promów oraz propozycje wysokości opłat portowych. Postępowanie ma wyłonić użytkowników nowego terminalu w latach 2021 do 2025.

Czy jest zainteresowanie? Spodziewana jest oferta od Steny Line, która od lat prowadzi połączenia promowe na linii z Gdyni do Karlskrony. Ruch frachtowy, czyli towarowy i pasażerski realizują obecnie trzy statki tego armatora. Kim będzie drugi armator? Według nieoficjalnych informacji jeszcze dwie firmy interesują się nowym terminalem promowym w Gdyni. Mówi się o Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, która teraz pływa z Gdańska oraz o TT-Line z Travemunde.

Gospodarka morska w Trójmieście



A budowa terminalu weszła w kolejną fazę. W ostatnim czasie wykonywane zostały prace związane z montażem ruchomych ramp, czyli urządzeń bezpośrednio łączących promy z lądem, które składają się z dwóch pokładów ładunkowych. Kilka dni temu na teren terminalu dostarczona została pierwsza, dolna rampa.

- Ze względu na wagę i gabaryty dostawa dolnej rampy na teren realizacji terminalu odbywała się drogą morską, przy użyciu specjalistycznego dźwigu o udźwigu 400 ton. Rampa jest częścią innowacyjnej konstrukcji, która będzie stanowiła połączenie infrastruktury lądowej z promami pasażerskimi. Montaż całego systemu ramp planowany jest w lutym 2021 r. - wyjaśnia Karol Zduńczyk, prezes zarządu Doraco, firmy realizującej inwestycję.

Inwestycja realizowana jest zgodnie z planem, warunki pogodowe pozwalają na prowadzenie prac zewnętrznych, a zatem na ukończeniu są prace żelbetowe przy modernizacji Nabrzeża Polskiego i prace wykończeniowe przy estakadzie najazdowej, na której układane są masy nawierzchniowe. Rozpoczęto także wyposażenia głównego obiektu terminalu. Zakończenie prac zaplanowano na 2021 r., a wartość inwestycji to ok. 290 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi prawie 117 mln zł.

- Terminal zostanie wyposażony w nowoczesne, przygotowane specjalnie dla Portu Gdynia urządzenia pozwalające na dostosowanie ramp i galerii pasażerskiej do różnej wielkości i typów statków, co istotnie ułatwi wejście jak i zejście z jednostki pasażerom poruszającym się zarówno pieszo, jak i pojazdami kołowymi - mówi Adam Meller, prezes ZMPG.


Przypomnijmy. Terminal powstaje przy Nabrzeżu PolskimMapka w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 240 m. Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu HelskimMapka i może przyjmować promy do ok. 175 m długości. Lokalizacja terminalu - przy Basenie im. Marszałka Piłsudskiego - zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej.

Usytuowanie terminalu niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut.

Jak twierdzą władze portu, zwiększona dostępność transportowa podnosi konkurencyjność portu, umożliwiając przyciągnięcie nowych potoków ładunkowych i inwestycji kapitałowych oraz ich kształtowanie w taki sposób, aby oddziaływały na rzecz trwałego rozwoju portu. Sprawny dostęp stwarza możliwości budowania kolejnych powiązań ekonomicznych oraz relacji biznesowych. Obecnie w ramach połączeń ro-ro Port Gdynia współpracuje z trzema operatorami: Finnlines i Transfennica, które wykonują łącznie cztery zawinięcia tygodniowo na trasie Gdynia-Hanko, oraz Stena Line, której promy zawijają do Portu Gdynia trzy razy dziennie. Nowa baza promowa podniesie atrakcyjność tych połączeń i znacznie usprawni ich przebieg.

Miejsca

Opinie (78) 3 zablokowane

  • Drogi (5)

    Dopłyną,ale jak wyjadą ?

    • 56 11

    • ulicą (2)

      Nie widziałeś nowej ulicy budowanej równolegle do Polskiej i Janka Wiśniewskiego? Dalej jest nowoczesny łącznik z estakadą i nowa nitka Estakady, budowana specjalnie na potrzeby pojazdów przyjeżdżających i wyjeżdżających z terminala. Inwestycja ta w pełni udrożni dostęp do portu i uniezależni mieszkańców od narastającego ruchu samochodowego.

      • 11 8

      • Tam nie budują żadnej drogi,tylko remontują tory

        • 12 1

      • i wtem zadzwonił budzik

        • 10 0

    • Zgłaszam się (1)

      Jestem amatorem

      • 5 1

      • Kubcio, jesteś najlepszy!

        • 2 0

  • (16)

    Czyli, że wybudowali terminal nie mając w rękach kontraktów czyli biznesu, dla którego ten terminal powstał?
    Po drugie Gdynia sie zachowuje jakby chetnych bylo wiecej niż możliwości terminala a może się okazać, że chetnych brak i będzie kolejna słomiana inwestycja jak u Barei.

    • 56 69

    • Celnie i rzeczowo.

      • 8 20

    • budowali na zapotrzebowanie Stena

      dla nich kilkanaście minut jest istotne

      nie to co dla PKP na trasie Gdynia/Warszawa

      • 22 1

    • (5)

      To tak jak budowa CPK -nie wiadomo kto tam będzie latać. Budowanie metra - nie wiadomo czy będą chcieli jeździć. To tak jak budowanie mieszkań przez deweloperów - nie wiadomo czy kupią. Stary terminal nie mógł się rozwijać. Kto będzie czekać 3 lata na wybudowanie nowego terminala? Widocznie jest zapotrzebowanie.

      • 14 25

      • metrem będą chcieli jeździć zawsze tak jest nawet jak na pole wybudujesz (przykład Ursynowa)

        • 5 0

      • oczywiście, że jest... (3)

        Terminal powstaje pod protektoratem Stena.
        Takie przedsięwzięcia nie powstają bez umocowania gospodarczego. I trzeba brać to pod uwagę z wyprzedzeniem.
        Gdynia to ignorowała i Maersk przeniósł się do Gdańska.

        • 12 2

        • Stena juz zainteresowana nie jest... (2)

          Stena nie ma na razie wolnych wiekrzych statkow by jej sie oplacalo przeniesc.. A umowe na dzierzawe starego terminala Stena ma chyba 2030 roku.

          • 3 4

          • jest nadal

            a miejsca daje wieksze mozliwosci, wiec dlaczego ich nie wykorzystac?
            Zmieszcza sie.

            • 1 1

          • ma chyba ? ale jesteś pan mądry, że ręce opadają.

            • 2 0

    • Obiektywnie (1)

      To nie m. Gdynia buduje terminal.

      • 20 2

      • i całe...

        szczęście...

        • 8 0

    • Nie będzie bo zlikwidują poprzedni terminal więc siłą rzeczy Stena będzie operować z tego nowego. (1)

      Sami zresztą chcieli (STENA).

      • 12 2

      • Stena ma umowe dzierzawy podpisana jeszcze do 2030 roku.

        • 1 1

    • sądzisz, że ktoś buduje po uzyskaniu kontraktu?

      to nie ten czas, nie to tempo. Sądzisz że ktoś będzie czekał? Gdy wokół tyle ofert a najważniejszym parametrem jest business continuity?
      Tutaj akurat jest ten szczęśliwy zbieg okoliczności, że kontrahent jest, wytrwały i cierpliwy.
      A port Gdynia nie popełnił takiego błędu jak z Maersk...

      • 5 1

    • Wybudowali...trolu z Gda

      Bo pozyskali z UE w h...j kasy i ma być wiecej niż jeden operator, więc ogłosili że szukają.

      • 6 3

    • Pitolisz jak potłuczony. (1)

      Stena już od dawna deklaruje że będzie korzystać z nowego terminala. Jak nie masz o czymś pojęcia to się nie wypowiadaj.

      • 6 2

      • To ze deklarowala to nie znaczy ze plany sie nie zmienily...

        • 3 5

  • XXX (2)

    W dobie pandemii, uziemienia promów w portach czy też wręcz ich likwidacji to inwestycja trafiona w dziesiątkę. Zaraz po lotnisku w Kosakowie......

    • 35 79

    • (1)

      Przecież Stena pływa...

      • 18 3

      • przeciez to jakis ciołek - mysli że bodowa tego typu, to dwa tygodnie

        • 21 1

  • historia

    terminal będzie koło portowego Dworca Morskiego przy którym cumował MS BAtory.

    • 30 2

  • Trzeba uruchomić regularne połączenie promowe z Norwegią, Finlandią i Islandią. (14)

    • 59 2

    • (7)

      Połączenie do Finlandi jest najbardziej prawdopodobne, Norwegia znacznie mniej w kategori nieprawdopodobne ale Islandia to mrzonka. Nie wierzę, że jest takie duże zapotrzebowanie w tym kierunku. Z Hirtshals z Dani jeden prom płynie na Islandię.

      • 18 0

      • Morze mozliwosci (5)

        Prawda jest taka ze kompletnie nie wykorzystujemy walorow polozenia naszego kraju. Powinny przynajmniej w sezonie letnim plywac promy do Finlandii, na Litwe, Lotwe, do Estonii, Danii ale tez mniejsze jednostki do szwedzkiej Gotlandii czy dalej na wyspy Alandzkie... Baltyk jest piekny a tak przez nas niepoznany i turystycznie niewykorzystany

        • 19 0

        • gotlandia z Polski? chyba śnisz. Z Nynashamn rotacja jest cały dzień o każdej porze, z Polski zapotrzebowanie znikome.

          • 4 0

        • (2)

          Gdyby, które kolwiek z tych połączeń się opłacało to już by zostało uruchomione. Na Litwę, Łotwę , Estonii czy do Danii można dostać się autem. Cena za prom byłaby niekonkurencyjna w porównaniu do kosztów podróży autem czy samolotem.

          • 9 0

          • Na islandie tez mozna dostac sie samochodem i jakis plywaja promy (1)

            • 0 2

            • Na Islandie plywajom promy z Dani. Tylko ze rzad Islandi doplaca do kursowania tych promow

              • 0 0

        • tylko nas na te możliwości

          nie stać...

          • 2 0

      • Do Finlandi z Gdyni sa polonczenia promowe frachtowe

        Mozesz sobie poplynac tylko ze samochodem...

        • 1 0

    • (1)

      Połączenie frachtowe do Finlandii jest. Pasażerów przejęły tanie linie. Do Norwegii możesz polecieć tanimi liniami. Promem z Gdyni zajęło by to przynajmniej 30 godzin i byłoby mega drogie. Do Norwegii możesz dostać się płynąc do Karlskrony czy Nynashamn i dalej do Norwegii autem.

      • 6 1

      • Jesli chcesz to mozesz sobie bilet na samochod kupic i poplynac tym polonczeniem.

        Tylko te polonczenie nie obsluguje ruch pieszego!!!

        • 0 0

    • Ciekawsze było by połączenie do Petersburga i Londynu (duża liczba turystów) zamiast na Islandię (1)

      • 5 3

      • Nie oplacalne czasowo i kosztowo prom z Gdyni by plynol jakies 3 dni do londynu....

        • 2 0

    • I z Czechami i ukraina (1)

      Koniecznie

      • 2 1

      • To połaczenie jest w trakcie realizacji!

        Z Radomia

        • 0 0

  • To niebieskie stalowe na dźwigu to część linkspana, który został zaprojektowany w Gdyni :) (1)

    Zaprojektowany przez firmę mającą siedzibę w Gdyni, przez polskich inżynierów.

    • 38 1

    • MacGregor

      • 3 1

  • Tysiące tirów na Polskiej i Wiśniewskiego (7)

    Osobowki w centrum.
    Ostatnio jak bylem przy Muzeum Emigracji zrobiłem test, wpisałem w Google maps kierunek Warszawa. Mapa wskazała mi drogę przez centrum i Witomino do obwodnicy. Tak pojedzie duża część ludzi z promu którzy nie znają drogi i miasta a którzy korzystają z nawigacji

    • 47 7

    • No i? (2)

      sugerujesz przebudowe miasta, bo jakaś tam apka od amerykanców słabo działa, czy o co Ci chodzi?

      • 9 14

      • ta ałaba apka kieruje ruchem

        • 14 1

      • to nie tylko apka źle pracuje

        ale logika rozwiązań strefy buforowej między miastem a przemysłem.

        • 9 0

    • i natkną się na zakaz ruchu dla ciężarówek (1)

      już na Węglowej/Wendy/Portowej

      Miasto postawiło zasieki zakazów, gdy tylko ruszyła budowa tego terminala.

      • 6 4

      • Przeczytaj post jeszcze raz

        • 2 0

    • Fajny będzie dojazd do terminala z kierunku Gdańska. (1)

      Tylko jedna Władysława IV prowadzi w stronę portu. Świętojańska, Abrahama jeden kierunek - do góry. Starowiejska ma byc deptakiem. Będzie, będzie zabawa!

      • 6 1

      • z Gdańska

        to obwodnicą.
        I dalej "pod prąd" Wiśniewskiego.

        Bo kto jeździ "miastem"?!

        • 2 0

  • (9)

    Mam wrażenie, że lokalizacja terminala jest nieprzemyślana. Nabrzeże Polskie nie jest tak dobrze skomunikowane, jak Nabrzeże Helskie, które leży w bezpośrednim sąsiedztwie zjazdu z Trasy Kwiatkowskiego.

    • 29 12

    • Chodzi o to by prom nie musiał się przeciskać przez cały port i do tego obracać. (7)

      • 5 5

      • ale 5 januszy zaplusowało jego wpis

        • 4 6

      • Ze zdjęcia wynika jasno, że przy nowym (4)

        nabrzeżu promy Steny Line też będą musiały się obracać.

        • 5 1

        • Będą miały na to znacznie więcej miejsca, co znacznie ułatwi i skróci czas manewrowania. (3)

          • 4 2

          • Kolego obracac beda sie w tym samym miejscu co teraz. (2)

            Wykonywanie manewrow obrotu statku powyzej 100 metrow dlugosci jest tylko dozwolone na obrotnicy.A aktulalnie czas przybicia Steny nie przekracza 120 min. wiec nie wiem w czym halo.

            • 2 1

            • a bedzie o co najmniej

              20 mniej

              • 3 0

            • Dwie godziny przybija prom Steny do nabrzeża?

              W dwie godziny prom odbija od Dover przechodzi kanał i przybija w Calais...

              • 2 0

      • A tu to myslisz ze nie bedzie sie obracal tez bedzie musial

        Tez bedzie musial sie obruci , w tym samym miejscu co teraz sie obraca czyli na wysokosci stoczni marynarki wojennej

        • 1 0

    • remont

      Nasz jaśnie panujący prezydent wraz ze swoim dworem liczy że wraz tą inwestycja port zrobi remont ul.Wiśniewskiego jak i ul.Polskiej .On wtedy będzie mógł przyznać sobie i swoim kolesiom wysoka premie za wysoko osiągalne wyniki

      • 1 0

  • (1)

    Finnlines cumuje kawałek dalej w następnym basenie portowym na końcu i ma swoją rampę dolną i górną do załadunku i duży plac na kontenery tylko dla siebie, czemu miałby się tu przenieść

    • 15 4

    • Bo możę.

      • 2 0

  • Będzie dojazd czy tylko estakada?

    • 7 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane