• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy terminal promowy. Port Gdynia szuka przewoźników

Wioletta Kakowska-Mehring
11 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni

Budowa terminalu w Gdyni.


Ogłoszono postępowanie mające wyłonić przewoźników promowych korzystających z Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia, którego budowa trwa przy Nabrzeżu PolskimMapka. Kilka dni temu na teren terminalu dostarczona została pierwsza część ruchomych ramp, czyli urządzeń bezpośrednio łączących promy z lądem.



Postępowanie prowadzone jest w trybie negocjacji z ogłoszeniem. Przewoźnicy, którzy do 15 grudnia złożą wnioski o udział i zostaną zakwalifikowani w postępowaniu, będą mogli złożyć oferty, których treścią będą plany zawinięć, parametry promów oraz propozycje wysokości opłat portowych. Postępowanie ma wyłonić użytkowników nowego terminalu w latach 2021 do 2025.

Czy jest zainteresowanie? Spodziewana jest oferta od Steny Line, która od lat prowadzi połączenia promowe na linii z Gdyni do Karlskrony. Ruch frachtowy, czyli towarowy i pasażerski realizują obecnie trzy statki tego armatora. Kim będzie drugi armator? Według nieoficjalnych informacji jeszcze dwie firmy interesują się nowym terminalem promowym w Gdyni. Mówi się o Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, która teraz pływa z Gdańska oraz o TT-Line z Travemunde.

Gospodarka morska w Trójmieście



A budowa terminalu weszła w kolejną fazę. W ostatnim czasie wykonywane zostały prace związane z montażem ruchomych ramp, czyli urządzeń bezpośrednio łączących promy z lądem, które składają się z dwóch pokładów ładunkowych. Kilka dni temu na teren terminalu dostarczona została pierwsza, dolna rampa.

- Ze względu na wagę i gabaryty dostawa dolnej rampy na teren realizacji terminalu odbywała się drogą morską, przy użyciu specjalistycznego dźwigu o udźwigu 400 ton. Rampa jest częścią innowacyjnej konstrukcji, która będzie stanowiła połączenie infrastruktury lądowej z promami pasażerskimi. Montaż całego systemu ramp planowany jest w lutym 2021 r. - wyjaśnia Karol Zduńczyk, prezes zarządu Doraco, firmy realizującej inwestycję.

Inwestycja realizowana jest zgodnie z planem, warunki pogodowe pozwalają na prowadzenie prac zewnętrznych, a zatem na ukończeniu są prace żelbetowe przy modernizacji Nabrzeża Polskiego i prace wykończeniowe przy estakadzie najazdowej, na której układane są masy nawierzchniowe. Rozpoczęto także wyposażenia głównego obiektu terminalu. Zakończenie prac zaplanowano na 2021 r., a wartość inwestycji to ok. 290 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi prawie 117 mln zł.

- Terminal zostanie wyposażony w nowoczesne, przygotowane specjalnie dla Portu Gdynia urządzenia pozwalające na dostosowanie ramp i galerii pasażerskiej do różnej wielkości i typów statków, co istotnie ułatwi wejście jak i zejście z jednostki pasażerom poruszającym się zarówno pieszo, jak i pojazdami kołowymi - mówi Adam Meller, prezes ZMPG.


Przypomnijmy. Terminal powstaje przy Nabrzeżu PolskimMapka w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 240 m. Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu HelskimMapka i może przyjmować promy do ok. 175 m długości. Lokalizacja terminalu - przy Basenie im. Marszałka Piłsudskiego - zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej.

Usytuowanie terminalu niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut.

Jak twierdzą władze portu, zwiększona dostępność transportowa podnosi konkurencyjność portu, umożliwiając przyciągnięcie nowych potoków ładunkowych i inwestycji kapitałowych oraz ich kształtowanie w taki sposób, aby oddziaływały na rzecz trwałego rozwoju portu. Sprawny dostęp stwarza możliwości budowania kolejnych powiązań ekonomicznych oraz relacji biznesowych. Obecnie w ramach połączeń ro-ro Port Gdynia współpracuje z trzema operatorami: Finnlines i Transfennica, które wykonują łącznie cztery zawinięcia tygodniowo na trasie Gdynia-Hanko, oraz Stena Line, której promy zawijają do Portu Gdynia trzy razy dziennie. Nowa baza promowa podniesie atrakcyjność tych połączeń i znacznie usprawni ich przebieg.

Miejsca

Opinie (78) 3 zablokowane

  • (16)

    Czyli, że wybudowali terminal nie mając w rękach kontraktów czyli biznesu, dla którego ten terminal powstał?
    Po drugie Gdynia sie zachowuje jakby chetnych bylo wiecej niż możliwości terminala a może się okazać, że chetnych brak i będzie kolejna słomiana inwestycja jak u Barei.

    • 56 69

    • (5)

      To tak jak budowa CPK -nie wiadomo kto tam będzie latać. Budowanie metra - nie wiadomo czy będą chcieli jeździć. To tak jak budowanie mieszkań przez deweloperów - nie wiadomo czy kupią. Stary terminal nie mógł się rozwijać. Kto będzie czekać 3 lata na wybudowanie nowego terminala? Widocznie jest zapotrzebowanie.

      • 14 25

      • oczywiście, że jest... (3)

        Terminal powstaje pod protektoratem Stena.
        Takie przedsięwzięcia nie powstają bez umocowania gospodarczego. I trzeba brać to pod uwagę z wyprzedzeniem.
        Gdynia to ignorowała i Maersk przeniósł się do Gdańska.

        • 12 2

        • Stena juz zainteresowana nie jest... (2)

          Stena nie ma na razie wolnych wiekrzych statkow by jej sie oplacalo przeniesc.. A umowe na dzierzawe starego terminala Stena ma chyba 2030 roku.

          • 3 4

          • ma chyba ? ale jesteś pan mądry, że ręce opadają.

            • 2 0

          • jest nadal

            a miejsca daje wieksze mozliwosci, wiec dlaczego ich nie wykorzystac?
            Zmieszcza sie.

            • 1 1

      • metrem będą chcieli jeździć zawsze tak jest nawet jak na pole wybudujesz (przykład Ursynowa)

        • 5 0

    • Pitolisz jak potłuczony. (1)

      Stena już od dawna deklaruje że będzie korzystać z nowego terminala. Jak nie masz o czymś pojęcia to się nie wypowiadaj.

      • 6 2

      • To ze deklarowala to nie znaczy ze plany sie nie zmienily...

        • 3 5

    • Nie będzie bo zlikwidują poprzedni terminal więc siłą rzeczy Stena będzie operować z tego nowego. (1)

      Sami zresztą chcieli (STENA).

      • 12 2

      • Stena ma umowe dzierzawy podpisana jeszcze do 2030 roku.

        • 1 1

    • Wybudowali...trolu z Gda

      Bo pozyskali z UE w h...j kasy i ma być wiecej niż jeden operator, więc ogłosili że szukają.

      • 6 3

    • sądzisz, że ktoś buduje po uzyskaniu kontraktu?

      to nie ten czas, nie to tempo. Sądzisz że ktoś będzie czekał? Gdy wokół tyle ofert a najważniejszym parametrem jest business continuity?
      Tutaj akurat jest ten szczęśliwy zbieg okoliczności, że kontrahent jest, wytrwały i cierpliwy.
      A port Gdynia nie popełnił takiego błędu jak z Maersk...

      • 5 1

    • Obiektywnie (1)

      To nie m. Gdynia buduje terminal.

      • 20 2

      • i całe...

        szczęście...

        • 8 0

    • budowali na zapotrzebowanie Stena

      dla nich kilkanaście minut jest istotne

      nie to co dla PKP na trasie Gdynia/Warszawa

      • 22 1

    • Celnie i rzeczowo.

      • 8 20

  • Inwestycja bez sensu... (1)

    Kiedys juz wybudowali nowy terminal promowy w Gdansku Westerplatte i stal on parenascie lat pusty!!! Teraz obawiam sie ze bedzie tak samo z terminalem w Gdyni. A sam terminal to za malo potrzebne sa parkingi oraz drogi dojazdowe do terminala kturych nie ma... Wontpliwe by stena czy inny operator sie zglosil...

    • 2 9

    • od czegos trzeba zaczac

      A parking i dojazd jest.
      Znacznie lepszy niz w miejscu, gdzie powstal gdanski terminal. To byl wlasnie przklad niewlasciwej kolejnosci i braku konsekwencji dzialania. Dopiero ostatnie lata to zmienily...
      Gdansk - jedyne miejsce na Baltyku gdzie zbankrutowal terminal kontenerowy i promowy.

      • 3 2

  • Mam nadzieje ze w koncu wejdzie drugi i 3 operator i skonczy sie monopol steny

    Ceny najwyższe a jakość marna

    • 9 2

  • To niebieskie stalowe na dźwigu to część linkspana, który został zaprojektowany w Gdyni :) (1)

    Zaprojektowany przez firmę mającą siedzibę w Gdyni, przez polskich inżynierów.

    • 38 1

    • MacGregor

      • 3 1

  • Będzie dojazd czy tylko estakada?

    • 7 2

  • Drogi (5)

    Dopłyną,ale jak wyjadą ?

    • 56 11

    • Zgłaszam się (1)

      Jestem amatorem

      • 5 1

      • Kubcio, jesteś najlepszy!

        • 2 0

    • ulicą (2)

      Nie widziałeś nowej ulicy budowanej równolegle do Polskiej i Janka Wiśniewskiego? Dalej jest nowoczesny łącznik z estakadą i nowa nitka Estakady, budowana specjalnie na potrzeby pojazdów przyjeżdżających i wyjeżdżających z terminala. Inwestycja ta w pełni udrożni dostęp do portu i uniezależni mieszkańców od narastającego ruchu samochodowego.

      • 11 8

      • i wtem zadzwonił budzik

        • 10 0

      • Tam nie budują żadnej drogi,tylko remontują tory

        • 12 1

  • historia

    terminal będzie koło portowego Dworca Morskiego przy którym cumował MS BAtory.

    • 30 2

  • XXX (2)

    W dobie pandemii, uziemienia promów w portach czy też wręcz ich likwidacji to inwestycja trafiona w dziesiątkę. Zaraz po lotnisku w Kosakowie......

    • 35 79

    • (1)

      Przecież Stena pływa...

      • 18 3

      • przeciez to jakis ciołek - mysli że bodowa tego typu, to dwa tygodnie

        • 21 1

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki...

Najczęściej czytane